Yıl: 2021 Cilt: 11 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 267 - 287 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.23863/kalem.2021.192 İndeks Tarihi: 16-02-2022

Özengen Çalgı Eğitimi Alan Bireylerin Çalgı Çalmayı Öğrenmeye Yönelik Görüşleri(Çanakkale ve Balıkesir Örneği)

Öz:
Bu çalışmada resmî ve özel yaygın eğitim kurumlarında özengen çalgı eğitimi alan bireylerin çalgı çalmayı öğrenmeye yönelik görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak desenlenen bu araştırmanın çalışma grubu, Çanakkale ve Balıkesir illerindeki resmî ve özel yaygın eğitim kurumlarında özengen çalgı eğitimi alan 26 katılımcıdan oluşmaktadır. Çalışmada veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme tekniğinden yararlanılmış ve elde edilen verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın veri analizi merhalesinde verilerin kodlanması, temaların oluşturulması, temaların düzenlenmesi ve bulguların yorumlanması şeklindeki dört basamaklı merhale izlenmiştir. Çalışmada elde edilen veriler doğrultusunda, çalgı çalmayı öğrenmenin bireylerin kişisel yaşantı, sosyal çevre ve müziği meslek edinme düşüncesi üzerinde etkili olduğu sonucuna ulaşılmış ayrıca güdülenme, tutum, öz yeterlik inancı ve üstbilişsel farkındalığın çalgı çalmayı öğrenme ile yakından ilişkili olduğu belirlenmiştir. Çalışmada varılan sonuçlar doğrultusunda güdülenme, tutum, öz yeterlik ve üstbilişsel farkındalık gibi kavramların özellikle özengen çalgı eğitiminde ölçülebileceği ölçme araçlarının geliştirilmesi önerilebilir.
Anahtar Kelime:

Opinions of Individuals Who Have Taken Amateur Instrument Education on Learning to Play Musical Instruments (Sample of Çanakkale and Balıkesir)

Öz:
In this study, it was aimed to determine the opinions of individuals who have taken amateur instrument education in formal and private non-formal education institutions about learning to play the instrument. The study group of this research, which is designed as a case study, is comprised of 26 participants who have taken amateur instrument training in public and private non-formal education institutions in Çanakkale and Balıkesir. In the study, semi-structured interview technique was used asa data collection tool and content analysis method was used to analyze the data obtained. During the data analysis phase of the study, the fourstep stage was followed as coding data, creating themes, organizing themes and interpreting the findings. During the data analysis phase of the study, the four-step stage was followed as coding data, creating themes, organizing themes and interpreting the findings. According to the data obtained from the study, it was concluded that learning to play instruments was effective on individual life, social environment and the idea of acquiring a profession, and it was determined that motivation, attitude, self-sufficiency belief and metacognitive awareness were closely related to learning to play the instrument. In line with the results obtained in the study, it can be suggested to develop measurement tools in which concepts such as motivation, attitude, self-sufficiency and metacognitive awareness can be measured especially in amateur instrument education.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bingöl, F. (2010). Özengen gitar eğitiminde parmak hazırlamalı öğretim yönteminin öğrencilerin gitar çalmadaki başarılarına etkisi (Özel Çağlar Müzik Kursu örneği). Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (22. baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cope, P. (2002) Informal learning of musical instruments: the importance of social context. Music Education Research, 4(1), 93-104.
  • Corbin, J. ve Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3. baskı). Thousand Oaks, CA, US: Sage Publications, Inc.
  • Çağlar, E. (2011). Özengen keman eğitimi alan öğrencilerin temel hedeflere erişme düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi (bir müzik kursu örneği). Yayımlanmamış doktora tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Çağlar, E. (2017). Türkiye’de özengen (amatör) keman eğitimi alanında görev yapan eğitimcilerin keman derslerine ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi: Ankara ili örneği. Journal of Current Researches on Educational Studies, 7(2), 113- 124.
  • Çepni, S. (2012). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Davidson, J. ve Jordan, N. (2007). Private teaching, private learning- An explotarion of music instrument learning in the private studio, junior and senior conservatories. Bresler, L., (Ed.), International handbook of research in arts education içinde (729-744). Dordrecht: Springer.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Güleç, V. (2018). Özengen müzik eğitimi veren kurumlarda klarnet eğitimine yönelik öğretmen görüşleri (Ankara ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Gürbüz, S. ve Şahin, F. (2016). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri (3. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Gürcan, A. (2005). Bilgisayar özyeterliği algısı ile bilişsel öğrenme stratejileri arasındaki ilişki. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 19, 179-193.
  • Hancıoğlu, G. (2010). Ankara’daki özengen (amatör) müzik eğitimi veren kurumların eğitim anlayışları ve yönetim biçimleri üzerine genel bir inceleme. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • İmik, Ü. ve Dönmez, Y. E. (2017). Özengen müzik eğitimi veren kurumlarda Türk müziği ilgisi: Malatya örneği. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 3(2), 114-128.
  • Jentzsch, I., Mkrtchian, A. ve Kansal, N. (2014). Improved effectiveness of performance monitoring in amateur instrumental musicians. Neuropsychologia, 52, 117-124.
  • Karakoç, E. ve Şendurur, Y. (2015). İlköğretim okullarındaki özengen müzik eğitiminin öğrencilerin müziksel davranışlarına yansıması. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(1), 277-290.
  • Karan, M. (2011). Özengen müzik eğitimi veren kurumlarda çalgı eğitimi alan öğrencilerin mesleki yönelimlerinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Kılıç, T. (2007, Eylül). Müziğin kişisel, toplumsal, ulusal ve uluslararası işlevlerinin müzik eğitimine etkileri. 38. Uluslararası Asya ve Kuzey Afrika Çalışmaları Kongresi’nde sunulan bildiri, Ankara.
  • Martin, A. J. (2004). School motivation of boys and girls: Differences of degree, differences of kind, or both? Australian Journal of Psychology, 56(3), 133-146.
  • Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber. (S. Turan, Çev.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık. (Orijinal çalışma basım tarihi Nisan 2009.)
  • Miles, M. B. ve Huberman, A. M. (2015). Nitel veri analizi. (S. Akbaba Altun ve A. Ersoy, Çev.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. (Orijinal çalışma basım tarihi Aralık 1994.)
  • Özdek, A. (2006). Özengen müzik eğitimi veren kurumlarda klasik gitar eğitimi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü.
  • Pintrich, P. R. (2002). The role of metacognitive knowledge in learning, teaching, and assessing. Theory Into Practice, 41(4), 219-225.
  • Ryan, R. M. ve Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations classic definitions and new directions. Contamparary Educational Psychology, 25(1), 54- 67.
  • Say, A. (1998). Türkiye’nin müzik atlası. Ankara: Borusan Yayıncılık. Tavşancıl, E. (2006). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tepeli, H. (2018). Ankara’daki özengen müzik eğitimi veren kurumların çok yönlü incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Türkmen, U. (2010). Çocuğun bireysel toplumsal ve kültürel gelişiminde amatör müzik eğitiminin yeri problemleri ve çözüm önerileri. İlköğretim Online, 9(3), 960-970.
  • Uçan, A. (1997). Müzik eğitimi. Ankara: Müzik Ansiklopedisi Yayınları.
  • Uçan, A. (2005). Müzik eğitimi temel kavramlar-ilkeler-yaklaşımlar (3. baskı). Ankara: Evrensel Müzik Evi.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (10. baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım-Orhan, Ş. ve Ercan, N. (2012). Yetişkin çalgı öğretmeni özellikleri. Turkish Studies, 7(4), 223-231.
APA Gençel Ataman Ö, GULER I (2021). Özengen Çalgı Eğitimi Alan Bireylerin Çalgı Çalmayı Öğrenmeye Yönelik Görüşleri(Çanakkale ve Balıkesir Örneği). , 267 - 287. 10.23863/kalem.2021.192
Chicago Gençel Ataman Özge,GULER Ibrahim Özengen Çalgı Eğitimi Alan Bireylerin Çalgı Çalmayı Öğrenmeye Yönelik Görüşleri(Çanakkale ve Balıkesir Örneği). (2021): 267 - 287. 10.23863/kalem.2021.192
MLA Gençel Ataman Özge,GULER Ibrahim Özengen Çalgı Eğitimi Alan Bireylerin Çalgı Çalmayı Öğrenmeye Yönelik Görüşleri(Çanakkale ve Balıkesir Örneği). , 2021, ss.267 - 287. 10.23863/kalem.2021.192
AMA Gençel Ataman Ö,GULER I Özengen Çalgı Eğitimi Alan Bireylerin Çalgı Çalmayı Öğrenmeye Yönelik Görüşleri(Çanakkale ve Balıkesir Örneği). . 2021; 267 - 287. 10.23863/kalem.2021.192
Vancouver Gençel Ataman Ö,GULER I Özengen Çalgı Eğitimi Alan Bireylerin Çalgı Çalmayı Öğrenmeye Yönelik Görüşleri(Çanakkale ve Balıkesir Örneği). . 2021; 267 - 287. 10.23863/kalem.2021.192
IEEE Gençel Ataman Ö,GULER I "Özengen Çalgı Eğitimi Alan Bireylerin Çalgı Çalmayı Öğrenmeye Yönelik Görüşleri(Çanakkale ve Balıkesir Örneği)." , ss.267 - 287, 2021. 10.23863/kalem.2021.192
ISNAD Gençel Ataman, Özge - GULER, Ibrahim. "Özengen Çalgı Eğitimi Alan Bireylerin Çalgı Çalmayı Öğrenmeye Yönelik Görüşleri(Çanakkale ve Balıkesir Örneği)". (2021), 267-287. https://doi.org/10.23863/kalem.2021.192
APA Gençel Ataman Ö, GULER I (2021). Özengen Çalgı Eğitimi Alan Bireylerin Çalgı Çalmayı Öğrenmeye Yönelik Görüşleri(Çanakkale ve Balıkesir Örneği). Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11(1), 267 - 287. 10.23863/kalem.2021.192
Chicago Gençel Ataman Özge,GULER Ibrahim Özengen Çalgı Eğitimi Alan Bireylerin Çalgı Çalmayı Öğrenmeye Yönelik Görüşleri(Çanakkale ve Balıkesir Örneği). Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 11, no.1 (2021): 267 - 287. 10.23863/kalem.2021.192
MLA Gençel Ataman Özge,GULER Ibrahim Özengen Çalgı Eğitimi Alan Bireylerin Çalgı Çalmayı Öğrenmeye Yönelik Görüşleri(Çanakkale ve Balıkesir Örneği). Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, vol.11, no.1, 2021, ss.267 - 287. 10.23863/kalem.2021.192
AMA Gençel Ataman Ö,GULER I Özengen Çalgı Eğitimi Alan Bireylerin Çalgı Çalmayı Öğrenmeye Yönelik Görüşleri(Çanakkale ve Balıkesir Örneği). Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 2021; 11(1): 267 - 287. 10.23863/kalem.2021.192
Vancouver Gençel Ataman Ö,GULER I Özengen Çalgı Eğitimi Alan Bireylerin Çalgı Çalmayı Öğrenmeye Yönelik Görüşleri(Çanakkale ve Balıkesir Örneği). Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 2021; 11(1): 267 - 287. 10.23863/kalem.2021.192
IEEE Gençel Ataman Ö,GULER I "Özengen Çalgı Eğitimi Alan Bireylerin Çalgı Çalmayı Öğrenmeye Yönelik Görüşleri(Çanakkale ve Balıkesir Örneği)." Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi, 11, ss.267 - 287, 2021. 10.23863/kalem.2021.192
ISNAD Gençel Ataman, Özge - GULER, Ibrahim. "Özengen Çalgı Eğitimi Alan Bireylerin Çalgı Çalmayı Öğrenmeye Yönelik Görüşleri(Çanakkale ve Balıkesir Örneği)". Kalem Uluslararası Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi 11/1 (2021), 267-287. https://doi.org/10.23863/kalem.2021.192