Yıl: 2004 Cilt: 2 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 27 - 48 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kavramsal ve İşlemsel Bilgi Bağlamında Lise Öğrencilerine Cebir Bilgilerinin Karakterizasyonu

Öz:
Bu çalışma; lise öğrencilerinin cebirsel bilgilerinin doğasını, işlem ve kavram bilgisi bağlamında değerlendirmek amacı ile plânlanmıştır. Bu amaçla, bağıntı-fonksiyon-işlem, sayılar, poli-nomlar, çarpanlarına ayırma ve birinci dereceden denklemler gibi konuları içeren toplam 20 sorudan oluşan iki uzun cevaplı yazılı sınavı geliştirildi. Birinci sınavdaki sorularının çözümü ağırlıklı olarak işlem bilgisine ikinci sınavdaki soruların çözümü de ağırlıklı olarak kavram bilgisine dayanmaktadır. Bu sorulara verilen cevapların analizi için bir karakterizasyon ölçeği geliştirildi. Sınavlar beş ayrı lisede toplam 250 öğrenciye uygulandı. Öğrencilerin çözümleri, geliştirilen karakterizasyon ölçeğine göre gruplandırıldı, değerlendirildi ve yorumlandı.Verilerin analizinden çoğu öğrencinin cebirsel bilgilerinde kavram ve işlem bilgilerinin yetersiz olduğu ortaya çıkmıştır. Buradan öğrencilerin cebirsel bilgilerinin doğası, kavram ve işlem bilgilerinin dengeli olduğu kavramsal öğrenmeye değil, işlemsel bilgilerinin öne çıktığı bir matematiksel öğrenmeye dayandığı sonucuna varılmıştır. Matematik öğretirken işlemsel çözüm yollarından çok kavram ve ilişkilere öncelik verilirse sorun önemli ölçüde çözülecek ve öğrencilerin matematiksel öğrenmeleri daha kalıcı ve işlevsel olacaktır.
Anahtar Kelime: matematik eğitimi ilk öğretim cebir öğretimi cebir kavram öğretimi matematik öğretimi

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Baki, A. (1995). What Prospective Teachers Need to Know to Teach Conceptually in Mathematics? The World Conference on Teacher Education. Çeşme. Turkey.
  • Baki, A. (1996). Okul Matematiğinde Ne Öğretelim Nasıl Öğretelim?, Hacettepe Eğitim Dergisi, 41-49.
  • Baki, A. (1998). Matematik Öğretiminde İşlemsel Ve Kavramsal Bilginin Dengelenmesi. Atatürk Üniversitesi 40. Kuruluş Yıldönümü Matematik Sempozyumu'na Sunulmuş Bildiri.
  • Bell, A..; Baki, A. (1997). Ortaöğretim Matematik Öğretimi Cilt I., YÖK, Ankara.
  • Cobb, P. (1986). Context, goals, beliefs, and learning mathematics, For the Learning of Mathematics FLM, 6. 2-9.
  • DiSessa, A. (1985). Learning about knowing. In Klen, E. (Ed). New Directions for Child Development. San Francisco, Jossey-Basic Inc.
  • Ernest, P. (1991). The Phylosophy of Mathematics Education. The Flamer Press, London.
  • Ersoy, Y.; Erbaş, A., (2000). Cebir Öğretiminde Öğrencilerin Güçlükleri -II: Yanlışlarla İlgili Öğretmen Görüşleri, IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi 2000 Bildiriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Ankara.
  • Hiebert, J. ve Lefevre, P. (1986). Conceptual And Procedural Knowledge in Mathematics: An introductory Analysis, The Case of Mathematics, 1-28.
  • Jinfa, C. (1998). Exploring Students' Conceptual Understanding of The Averaging Algorithm. School Science and Mathematics, 98(2), 93-98.
  • Kaynak, M.; Narlı, S.; Köroğlu, H.; Çelik, A. ve Alkan, H. (2000). 9., 10. ve 11. Sınıf Öğrencilerinin 9. Sınıf Matematik Dersinde Düştükleri Bazı Kavram Yanılgılarının Belirlenmesi ve Çözüme Yönelik Öneriler. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi 2000 Bildiriler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Ankara.
  • McCormick, R. (1997). Conceptual and procedural knowledge. International Journal of Technology and Design Education, 2: 141-159.
  • Noss, R. ve Baki, A. (1996). Liberating School Mathematics From Procedural View, Journal of Education Hacettepe University, 179-182.
  • Porter, M. ve Masingila, J. (2000). Examining the effects of writing on conceptual and procedural knowledge in calculus. Educational Studies in Mathematics. 42: 165-177.
  • Schoenfeld, A. H. (1985). Mathematical Problem Solving, Academic Press, Orlando.
  • Skemp, R. R. (1971). The Psychology of Learning Mathematics. Penguin Boks. Middlesex. England.
APA BAKİ A, KARTAL T (2004). Kavramsal ve İşlemsel Bilgi Bağlamında Lise Öğrencilerine Cebir Bilgilerinin Karakterizasyonu. , 27 - 48.
Chicago BAKİ Adnan,KARTAL Taliha Kavramsal ve İşlemsel Bilgi Bağlamında Lise Öğrencilerine Cebir Bilgilerinin Karakterizasyonu. (2004): 27 - 48.
MLA BAKİ Adnan,KARTAL Taliha Kavramsal ve İşlemsel Bilgi Bağlamında Lise Öğrencilerine Cebir Bilgilerinin Karakterizasyonu. , 2004, ss.27 - 48.
AMA BAKİ A,KARTAL T Kavramsal ve İşlemsel Bilgi Bağlamında Lise Öğrencilerine Cebir Bilgilerinin Karakterizasyonu. . 2004; 27 - 48.
Vancouver BAKİ A,KARTAL T Kavramsal ve İşlemsel Bilgi Bağlamında Lise Öğrencilerine Cebir Bilgilerinin Karakterizasyonu. . 2004; 27 - 48.
IEEE BAKİ A,KARTAL T "Kavramsal ve İşlemsel Bilgi Bağlamında Lise Öğrencilerine Cebir Bilgilerinin Karakterizasyonu." , ss.27 - 48, 2004.
ISNAD BAKİ, Adnan - KARTAL, Taliha. "Kavramsal ve İşlemsel Bilgi Bağlamında Lise Öğrencilerine Cebir Bilgilerinin Karakterizasyonu". (2004), 27-48.
APA BAKİ A, KARTAL T (2004). Kavramsal ve İşlemsel Bilgi Bağlamında Lise Öğrencilerine Cebir Bilgilerinin Karakterizasyonu. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(1), 27 - 48.
Chicago BAKİ Adnan,KARTAL Taliha Kavramsal ve İşlemsel Bilgi Bağlamında Lise Öğrencilerine Cebir Bilgilerinin Karakterizasyonu. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2, no.1 (2004): 27 - 48.
MLA BAKİ Adnan,KARTAL Taliha Kavramsal ve İşlemsel Bilgi Bağlamında Lise Öğrencilerine Cebir Bilgilerinin Karakterizasyonu. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.2, no.1, 2004, ss.27 - 48.
AMA BAKİ A,KARTAL T Kavramsal ve İşlemsel Bilgi Bağlamında Lise Öğrencilerine Cebir Bilgilerinin Karakterizasyonu. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2004; 2(1): 27 - 48.
Vancouver BAKİ A,KARTAL T Kavramsal ve İşlemsel Bilgi Bağlamında Lise Öğrencilerine Cebir Bilgilerinin Karakterizasyonu. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2004; 2(1): 27 - 48.
IEEE BAKİ A,KARTAL T "Kavramsal ve İşlemsel Bilgi Bağlamında Lise Öğrencilerine Cebir Bilgilerinin Karakterizasyonu." Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, ss.27 - 48, 2004.
ISNAD BAKİ, Adnan - KARTAL, Taliha. "Kavramsal ve İşlemsel Bilgi Bağlamında Lise Öğrencilerine Cebir Bilgilerinin Karakterizasyonu". Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2/1 (2004), 27-48.