Yıl: 2021 Cilt: 19 Sayı: 19 Sayfa Aralığı: 61 - 91 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.51553/bozifder.860730 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kur’ân’ın İ'câz Yönlerinden Biri: Gelecek ile İlgili Haber Vermesi

Öz:
Kur’ân’ın nüzûl gayesi yeryüzünde tevhid inancını te’sis edip insanları dünya ve âhiret saadetine ulaştırmaktır. Bu gayeyi birtakım kural ve kaidelerle gerçekleştiren Kur’ân, bu süreçte en büyük vazifeyi peygamberlere vermiştir. Dinler tarihi ve mukaddes kitaplardaki bilgilere göre bütün peygamberler insanların karşısına mu’cizelerle çıkmışlardır. Peygamberlerin getirdikleri mu’cizeler, ilâhî bir kudrete dayanan, insan gücünün üstündeki olaylardır. Hz. Muhammed de her peygamber gibi birtakım mu’cizelerle insanların karşısına çıkmıştır. Onun en büyük mu’cizesi ise kendisine inzâl olunan Kur’ân’dır. Kur’ân’da yer alan mu’cizelerin bir kısmı insanların his ve duygularına hitap ederken diğer bir kısmı ise onların akıl, fikir ve mantığına hitap etmektedir. Kur’ân’ın i’câz yönü daha çok dil konusuna ve geleceğe yönelik olarak ilmî konulara yöneliktir. Kur’ân; düşünen, akıl sahibi olan insanların, ibret, hikmet, öğüt ve benzeri mu’cize ifade eden bilgilerden faydalanmalarını talep etmektedir. Çünkü kişi akıl ve düşüncesini harekete geçirmekle doğrulara ulaşabilmektedir. Bu da Kur’ân’ın mu’cizelerle dolu olduğunu ortaya koymaktadır. Kur’ân’daki mu’cizeler konusunda çalışmalarda bulunan âlimler, kendilerine göre tasnifler yapmış ve yorumlarda bulunmuşlardır. Telif edilen bu çalışmalarda Kur’ân’ın; dil ve belagat yönünden i’câzı, ilmî i’câzı, geçmiş ve gelecekten haber verme yönünden i’câzı, ortaya koyduğu insan hak ve hukuku istikametindeki i’câzı ve benzeri konularda çeşitli görüşler ileri sürülmüş, bu konularda açıklamalar yapılmıştır. Biz ise bu çalışmada gelecekten haber verme yönünden Kur’ân’ın i’câzı üzerinde durmaya çalışacağız.
Anahtar Kelime: Haber. İ'câz, Tefsir, Kur'ân, Gelecek,

One Of The Interıor Aspects Of The Qur’an: News About The Future

Öz:
The purpose of the Qur’an is to establish the belief in monotheism in the world and to bring people to happiness in the world and the hereafter. The Qur’an aims to do this with specific rules and gives the essential duty to the prophets in this process. According to the information in the history of religions and holy books, all the prophets had miracles. The miracles brought by the prophets are events that are based on divine power, that is, beyond human power. Prophet Muhammed, like every prophet, had some miracles. Its greatest miracle is the Qur'an. While some of the miracles in the Qur'an appeal to the feelings and emotions of the people, some of their appeal to their minds, ideas and logic. The uniqueness of the Qur'an focuses more on language and scientific subjects for the future. The Qur'an demands that people who think and have intelligence benefit from the knowledge that expresses superior wisdom, advice and similar miraculous information. Because the limit of brain and thought is up to a certain extent. This reveals that the Qur'an is full of miracles. Different views are put forward regarding the division of miracles in the Qur'an into parts. Scholars who work on this issue make comments by making classifications. In these copyrighted works, various opinions are put forward in terms of language and rhetoric of the Qur'an, its scientific knowledge, its insight in terms of informing about the past and the future, its human rights and law, and similar issues, explanations are made on these issues. In this study, we focus on the content of the Qur'an in terms of informing the future.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akbaş, Ahmet. Prof. Dr. Zağlûl en-Neccâr ile Bilimsel Tefsir Üzerine. İstanbul: Nida Yayınları, 2017.
  • Akbaş, Ahmet, “Bilimsel Tefsire Dair Tartışmaların Güncel Değeri”. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/15, (2016).
  • Akdemir, Mustafa Atilla. “Kur’ân ve İ’câzü’l-Kur’ân”. Kur’ân ve Tefsir Araştırmaları 3, 2002.
  • Aydın, Abdurrahman. “Sema ve Arz Kavramlarının İşâri Tefsirlerdeki Yorumlarına İlişkin Bir Analiz”. Pamukkale Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/2 (Aralık 2020).
  • Bucaille, Maurice. Müsbet ilim yönünden Tevrat İncil ve Kur’ân. trc. Mehmet Ali Sönmez. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 1991.
  • Celaleddîn el-Mahallî - Celaleddîn es-Süyûtî. Tefsîrü’l-Celâleyn. Kahire: Dâru’l-Hadîs, ts.
  • Çam, Süleyman. “İman-Amel Bağlamında Dindarlık Ahlâk İlişkisi”. İslâm ve Yorum IV. edt. Veysel Özdemir- Mehmet Öztürk. Malatya: İnönü Üniversitesi Yayınları, 2020.
  • Çantay, Hasan Basri. Kur’ân-ı hakîm ve meâl-i kerîm. İstanbul: Ahmed Said Matbaası, 1962.
  • Çelebi, İlyas. “Gayb”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 13:405. İstanbul: TDV Yayınları, 1996.
  • Derveze, İzzet. et-Tefsîru’l-hadîs. trc. Ahmet Çelen – Mehmet Çelen. İstanbul: Ekin Yayınları, ts.
  • Ebüssuûd, Muhammed b. Muhammed el-’İmâdî. İrşâdü’l-ʿaḳli’s-selîm ilâ mezâya’l-Kitâbi’l-kerîm. 9 Cilt. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-‘Arabî, ts.
  • ed-Derviş, Muhyiddîn. İ’râbu’l-Kur’âni’l-kerîm ve beyânuh. Beyrut: Dâru İbn Kesîr, 1992.
  • Ediz, Celal. “Üç Bin Yıllık Mucize”. Gerçeğe Doğru Dergisi 1/2, İstanbul: 1984.
  • el-Beydâvî, Nâsırüddîn Ebû Saîd Abdullah b. Ömer. Envâru’t-tenzîl ve esrâru’t-te’vîl. thk. Muhammed Abdurrahman Maraşlı. 5 Cilt. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-‘Arabî, 1418.
  • el-Bûtî, Muhammed Said Ramazan. Ahsenü’l-hadîs. Dımaşk: y.y., ts.
  • el-Bûtî, Muhammed Said Ramazan. Kübra’l-yakîniyyâti’l-kevniyye. Dımeşk: Dâru’l-Fikr, 1977.
  • el-Câmî, Nuruddin Abdurrahman. el-Fevâidu’d-diyâiyye. İstanbul: y.y. 1987.
  • el-Hâlidî, Salah Abdulfettah. el-Beyân fî İ’câzî’l-Kur’ân. Amman: y.y. 1992.
  • el-Hatîb, ‘Abdulkerîm. el-İ’câzu fî dirâsâti’s-sâbikîn. Beyrut: Dâru’l-Ma’rife, 1975.
  • el-Kâdî Abdulfettâh. Esbâbü’n-nüzûl. Kahire: ts.
  • el-Kattân, Mennâ’. Mebâhis fî ʿulûmi’l-Ḳurʾân. Beyrut: Müessesetu’r-Risâle, 1987.
  • el-Kurtubî, Ebû Abdillâh Muhammed b. Ahmed b. Ebî Bekr b. Ferh. el-Câmiʿ li-aḥkâmi’l-Kurʾân. thk. Ahmed el-Berdûnî-İbrâhim Atfîş. 20 Cilt. Kahire: Dâru’l-Kütübi’l-Mısriyye, 1964.
  • el-Mâtürîdî, Ebû Mansur Muhammed b. Muhammed. Te’vîlâtu ehli’s-sünne. thk. Mecdî Baslûm. 10 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-İlmiyye, 2005.
  • el-Mevdûdî, Ebü’l-A’lâ. Tefhîmu’l-Kur’ân. trc. Muhammed Han Karanî vd., 7 Cilt. İstanbul: İnsan Yayınları, 1991.
  • el-Ukberî, Abdullah b. Huseyn b. Abdillah. İmlâu mâ menne bihi’r-Rahmânu min vucûhi’l-i’râb ve’l-kirâati fî cem’i’l-Kur’ân. Mısır: Matbaatu Mustafâ el-Babî, 1961.
  • er-Râzî Ebû ʿAbdillâh Muhammed b. Ömer Fahreddîn. Mefâtîhu’l-ġayb. 32 Cilt. Beyrut: Dâru İhyâi’t-Turâsi’l-‘Arabî, 1420.
  • es-Sa’lebî, Ebû İshak Ahmed b. Muhammed. el-Keşf ve’l-beyân ‘an tefsîri’l-Kur’ân. Beyrut: Dâru’l-Kütübi’l-’İlmiyye, 2004.
  • es-Süheylî, Abdurrahman. er-Revdu’l-ünf fî şerhi’s-sîreti’n-nebeviyye li İbn Hişâm. Kahire: Dâru’l-Kütübi’l-Hâdise, 1967.
  • et-Taberî, Ebû Ca’fer Muhammed b. Cerîr. Câmi’u’l-beyân ‘an te’vîli âyi’l-Ḳur’ân, 24 Cilt. thk. Ahmed Muhammed Şâkir. Beyrut: Müessesetü’r-Risâle, 2000.
  • ez-Zemâhşerî, Ebuʼl-Kâsım Cârullah Mahmud b. Ömer. el-Keşşâf ‘an hakâiki’t-tenzîl ve ‘uyûni’l-akâvîl fî vucûhi’t-te’vîl. thk. Muhammed Mursi ‘Amr. 4 Cilt. Kahire: Dâru’l-Mushaf, 1977.
  • Ez-Zühaylî, Vehbe. et-Tefsîrü’l-münîr. İstanbul: Risale Yayınları, ts.
  • Fayda, Mustafa. “Abdullah b. Selam”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 1:134. İstanbul: TDV Yayınları, 1988.
  • Hamidullah, Muhammed. İslâm’a Giriş. çev. İbrahim Arif Koytak - Veysel Uysal. İstanbul: Beyan Yayınları, 2016.
  • Hamidullah, Muhammed. İslam’ın Doğuşu. çev. Murat Çiftkaya. İstanbul: Beyan Yayınları, 2018.
  • Harman, Ömer Faruk. “Firavun”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 13:119. İstanbul: TDV Yayınları, 1996.
  • Hz. Ali. Nehcu’l-belâğa. çev. Beşir Işık vd. Ankara: Birleşik Kitabevi, 1990.
  • İbn Kesîr, Ebu’l-Fidâ İsmâîl b. Ömer. Tefsîru’l-Kur’âni’l-’azîm. thk. Sami Mahmud Selâme. 8 Cilt. Beyrut: Dâru Taybe, 1999.
  • İbn Manzûr, Ebü’l-Fadl Cemalüddîn Muhammed b. Mükerrem. Lisânü’l-’Arab. 6 Cilt. Beyrut: Dâru’l-Fikr, 1994.
  • İsfahânî, Ebû’l-Kasım el-Hüseyin b. Muhammed er-Râgıp. el-Müfredât fî garîbi’l-Kur’ân. İstanbul: Kahraman Yayınları, 1986.
  • Kırca, Celal. Kur’ân ve Fen Bilimleri. İstanbul: Marifet Yayınları, 1982.
  • Kileci, Mehmet. Risâle-i Nurda Kur’ân Mucizesi. İstanbul: İz yayınları, 1997.
  • Kutub, Seyyid. Fî Zılâli’l-Kur’ân. trc. M. Emin Saraç – İ. Hakkı Şengüler – Bekir Karlığa. İstanbul: Hikmet Yayınları, ts.
  • Ma’luf, Luis. el-Muncid. Beyrut: el-Mektebetu’ş-Şerkiyye, 1973.
  • Mâverdî, Ebü’l-Hasan Ali b. Muhammed b. Habîb. en-Nüket ve’l-ʿuyûn. Beyrut: Muessesetu Kutubi’s-Sakâfiyye, 1992.
  • Mukâtil b. Süleyman. Tefsîru Mukâtil b. Süleymân. thk. Abdullâh Mahmûd Şehhâte. 4 Cilt. Beyrut: Dâru’l-ʿUlûm, 2005.
  • Mutçalı, Serdar. Arapça –Türkçe Sözlük. İstanbul: Dağarcık Yayınları, 1995.
  • Mücâhid Ebü’l-Haccâc b. Cebr el-Mekkî. Tefsîru Mücâhid. thk. Muhammed Abdusselam. Beyrut: Dâru’l-Fikri’l-İslâmî, 1989.
  • Rızâ, Muhammed Reşîd. Tefsîru’l-Kur’âni’l-’azîm (Tefsîru’l-Menâr). Beyrut: Dâru’l-Fikr, ts.
  • Sibeveyh, Ebu Bişr Amr b. Osman. el-Kitâb. Thk. Abdusselam Muhammed Harun. Mısır: Dâru’l-Kütübi’l-’İlmiyye, 1988.
  • Yavuz, Yusuf Şevki. “İ’câzü’l-Kur’ân”. Türkiye Diyanet Vakfı İslam Ansiklopedisi. 21:403. İstanbul: TDV Yayınları, 2000.
  • Yazır, Elmalılı Hamdi. Hak Dini Kur’ân Dili. İstanbul: Akçağ Yayınları, 2016.
  • Yıldırım, Celal. İlmin Işığında Asrın Kur’an Tefsiri. İzmir: Anadolu Yayınları, 1989.
  • Zerkeşî, Bedruddîn Muhammed b. Abdillah. el-Burhân fî ‘ulûmi’l-Kur’ân. thk. Muhammed Ebu’l-Fadl İbrahim. Mısır: Matbaatü Îsâ el-Babî el-Halebî, 1957.
APA Kaplan A (2021). Kur’ân’ın İ'câz Yönlerinden Biri: Gelecek ile İlgili Haber Vermesi. , 61 - 91. 10.51553/bozifder.860730
Chicago Kaplan Abdurrahim Kur’ân’ın İ'câz Yönlerinden Biri: Gelecek ile İlgili Haber Vermesi. (2021): 61 - 91. 10.51553/bozifder.860730
MLA Kaplan Abdurrahim Kur’ân’ın İ'câz Yönlerinden Biri: Gelecek ile İlgili Haber Vermesi. , 2021, ss.61 - 91. 10.51553/bozifder.860730
AMA Kaplan A Kur’ân’ın İ'câz Yönlerinden Biri: Gelecek ile İlgili Haber Vermesi. . 2021; 61 - 91. 10.51553/bozifder.860730
Vancouver Kaplan A Kur’ân’ın İ'câz Yönlerinden Biri: Gelecek ile İlgili Haber Vermesi. . 2021; 61 - 91. 10.51553/bozifder.860730
IEEE Kaplan A "Kur’ân’ın İ'câz Yönlerinden Biri: Gelecek ile İlgili Haber Vermesi." , ss.61 - 91, 2021. 10.51553/bozifder.860730
ISNAD Kaplan, Abdurrahim. "Kur’ân’ın İ'câz Yönlerinden Biri: Gelecek ile İlgili Haber Vermesi". (2021), 61-91. https://doi.org/10.51553/bozifder.860730
APA Kaplan A (2021). Kur’ân’ın İ'câz Yönlerinden Biri: Gelecek ile İlgili Haber Vermesi. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19(19), 61 - 91. 10.51553/bozifder.860730
Chicago Kaplan Abdurrahim Kur’ân’ın İ'câz Yönlerinden Biri: Gelecek ile İlgili Haber Vermesi. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 19, no.19 (2021): 61 - 91. 10.51553/bozifder.860730
MLA Kaplan Abdurrahim Kur’ân’ın İ'câz Yönlerinden Biri: Gelecek ile İlgili Haber Vermesi. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, vol.19, no.19, 2021, ss.61 - 91. 10.51553/bozifder.860730
AMA Kaplan A Kur’ân’ın İ'câz Yönlerinden Biri: Gelecek ile İlgili Haber Vermesi. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2021; 19(19): 61 - 91. 10.51553/bozifder.860730
Vancouver Kaplan A Kur’ân’ın İ'câz Yönlerinden Biri: Gelecek ile İlgili Haber Vermesi. Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi. 2021; 19(19): 61 - 91. 10.51553/bozifder.860730
IEEE Kaplan A "Kur’ân’ın İ'câz Yönlerinden Biri: Gelecek ile İlgili Haber Vermesi." Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 19, ss.61 - 91, 2021. 10.51553/bozifder.860730
ISNAD Kaplan, Abdurrahim. "Kur’ân’ın İ'câz Yönlerinden Biri: Gelecek ile İlgili Haber Vermesi". Bozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 19/19 (2021), 61-91. https://doi.org/10.51553/bozifder.860730