Yıl: 2004 Cilt: 2 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 293 - 304 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim Sosyal Bilgiler Programının ve Ders Kitaplarının Ulusal ve Evrensel Değerler Yönünden İçerik Çözümlemesi

Öz:
Bu araştırmanın temel amacı, ilköğretim Sosyal Bilgiler Programı ile Sosyal Bilgiler ders kitaplarının, uzmanlar desteğiyle belirlenen, ulusal ve evrensel değer kategorileri açılarından nasıl bir görünüm sergilediğini ortaya koymaktır. Tarama modelinin kullanıldığı araştırmada verilerin toplanması için, ulusal ve evrensel değerleri belirten kelime ve ifadeleri saptamada kullanılan "gözlem formu" geliştirilmiştir. Veriler betimsel istatistik ve Chi-Square testi ile çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına dayalı olarak, birinci kademe Sosyal Bilgiler ders kitaplarında ulusal değerlere ağırlık verildiği, ulusal ve evrensel değer kategorilerinin kullanılma şıklığı bakımından kademeler arasında anlamlı farklılıklar olduğu, ilköğretim Sosyal Bilgiler programında, ders kita¬plarına oranla, ulusal ve evrensel değer kategorilerinin daha dengeli dağılım gösterdiği sonuçlarına varılmıştır.
Anahtar Kelime: müfredat değerlendirme ilk öğretim ders kitabı değerlendirme sosyal bilgiler programı sosyal bilgiler eğitimi eğitim programı

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aziz, A. (1990). Araştırma Yöntemleri, Teknikleri ve İletişim. Ankara: İletişim Araştırmaları Derneği.
  • Balibar,E.ve l.Wallerstein (1993). Irk, Ulus, Sınıf. (Çev. Nazlı Ökten). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bolat, M. (1989) Siyasal Toplumsallaşmada Ders Kitaplarının İçeriği ve Etkililiği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi İstanbul: İstanbul Üniversitesi.
  • Doğan, N. (1993). İlk ve Orta Dereceli Okul Ders Kitapları ve Sosyalleşme (1876-1918). Ankara: Bağlam Yayınları.
  • Ercan (Evin), İ. (2001). İlkökğretim Sosyal Bilgiler Programlarında Ulusal ve Evrensel Değerler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale: On Sekiz Mart Üniversitesi.
  • Erden, M.(tarihsiz) Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Alkım Yayınevi
  • Fichter, J.J.(1994). Sosyoloji Nedir? (Çev. Nilgün Çelebi). Ankara.
  • Gökçe, B.(1992). Toplumsal Bilimlerde Araştırma. Ankara: Savaş Yayınları.
  • Gökçe, O. (1995). İçerik Çözümlemesi Sosyal Bilimlerde Bir Araştırma Yöntemi. Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları.
  • Hesapçıoğlu, M. (1998). Öğretim İlke ve Yöntemleri: Eğitim Programlan ve Öğretim. İstanbul: Beta Basımevi.
  • Karasar, N. (2000). Bilimsel Araştırma Yöntemi. lO.basım. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • İnal, K (1998). Türkiye'de Ders Kitaplannda Demokratik ve Milliyetçi Değerler "27 Mayıs ve 12 Eylül Askerî Müdahale Dönemlerine, İlişkin Bir İnceleme" Yayımlanmamış Doktora Tezi Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • MEB (1998). Tebliğler Dergisi, Sayı:2487 Ankara: M.E.B. Yayınları. MEB (1999). Tebliğler Dergisi, Sayı:2503, Ankara: M.E.B. Yayınları.
  • National Counsil Social Studies (1994) Curriculum Standarts for Social Studies. Publishing NCSS, Washington, DC.
  • Ozankaya, Ö. (1986). Toplumbilim. Ankara: Tekin Yayınevi.
  • Özlem, D. (1990). Weber'de Bilim ve Sosyoloji. İstanbul:Ara Yayınevi.
  • Öztürk, C. ve Dilek D. (2002). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Parlakyıldız, H.(1999). İlkokulların Dördüncü ve Beşinci Sınıflannda Türkçe Ders Kitaplanndaki Metinler Üzerine Bir İnceleme Yayımlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Gazi Üniversitesi.
  • Saracaloğlu, A.S. (1992). Ortaöğretim Kurumlarında Sosyal Bilimler Öğretimi. E.Ü. Edebiyat Fak. Coğrafya Meslek Haftası Bildiriler, İzmir.
  • Toprak, T. (1993). İlkokul Ders Kitaplarının Öğretim Programlanna Uygunluğunun Değerlendirilmesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Tural, S. (1992). Kültürel Kimlik Üzerine Düşünceler. Ankara:Ecdad Yayınevi.
  • Welton, D.A. ve Mailen J.T. (1999). Child and Their World: Strategies for Teaching Social Studies 6th. ed. New York: Houghton Mifflin Company
  • Yücel, A. (1993). İyi Vatandaş İyi İnsan. Eskişehir: A.Ü. Basımevi.
APA EVİN İ, KAFADAR O (2004). İlköğretim Sosyal Bilgiler Programının ve Ders Kitaplarının Ulusal ve Evrensel Değerler Yönünden İçerik Çözümlemesi. , 293 - 304.
Chicago EVİN İlke,KAFADAR Osman İlköğretim Sosyal Bilgiler Programının ve Ders Kitaplarının Ulusal ve Evrensel Değerler Yönünden İçerik Çözümlemesi. (2004): 293 - 304.
MLA EVİN İlke,KAFADAR Osman İlköğretim Sosyal Bilgiler Programının ve Ders Kitaplarının Ulusal ve Evrensel Değerler Yönünden İçerik Çözümlemesi. , 2004, ss.293 - 304.
AMA EVİN İ,KAFADAR O İlköğretim Sosyal Bilgiler Programının ve Ders Kitaplarının Ulusal ve Evrensel Değerler Yönünden İçerik Çözümlemesi. . 2004; 293 - 304.
Vancouver EVİN İ,KAFADAR O İlköğretim Sosyal Bilgiler Programının ve Ders Kitaplarının Ulusal ve Evrensel Değerler Yönünden İçerik Çözümlemesi. . 2004; 293 - 304.
IEEE EVİN İ,KAFADAR O "İlköğretim Sosyal Bilgiler Programının ve Ders Kitaplarının Ulusal ve Evrensel Değerler Yönünden İçerik Çözümlemesi." , ss.293 - 304, 2004.
ISNAD EVİN, İlke - KAFADAR, Osman. "İlköğretim Sosyal Bilgiler Programının ve Ders Kitaplarının Ulusal ve Evrensel Değerler Yönünden İçerik Çözümlemesi". (2004), 293-304.
APA EVİN İ, KAFADAR O (2004). İlköğretim Sosyal Bilgiler Programının ve Ders Kitaplarının Ulusal ve Evrensel Değerler Yönünden İçerik Çözümlemesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(3), 293 - 304.
Chicago EVİN İlke,KAFADAR Osman İlköğretim Sosyal Bilgiler Programının ve Ders Kitaplarının Ulusal ve Evrensel Değerler Yönünden İçerik Çözümlemesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2, no.3 (2004): 293 - 304.
MLA EVİN İlke,KAFADAR Osman İlköğretim Sosyal Bilgiler Programının ve Ders Kitaplarının Ulusal ve Evrensel Değerler Yönünden İçerik Çözümlemesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.2, no.3, 2004, ss.293 - 304.
AMA EVİN İ,KAFADAR O İlköğretim Sosyal Bilgiler Programının ve Ders Kitaplarının Ulusal ve Evrensel Değerler Yönünden İçerik Çözümlemesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2004; 2(3): 293 - 304.
Vancouver EVİN İ,KAFADAR O İlköğretim Sosyal Bilgiler Programının ve Ders Kitaplarının Ulusal ve Evrensel Değerler Yönünden İçerik Çözümlemesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2004; 2(3): 293 - 304.
IEEE EVİN İ,KAFADAR O "İlköğretim Sosyal Bilgiler Programının ve Ders Kitaplarının Ulusal ve Evrensel Değerler Yönünden İçerik Çözümlemesi." Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, ss.293 - 304, 2004.
ISNAD EVİN, İlke - KAFADAR, Osman. "İlköğretim Sosyal Bilgiler Programının ve Ders Kitaplarının Ulusal ve Evrensel Değerler Yönünden İçerik Çözümlemesi". Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2/3 (2004), 293-304.