Yıl: 2021 Cilt: 12 Sayı: 23 Sayfa Aralığı: 149 - 170 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sermaye Düzeyinin İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin psikolojik sermaye düzeyini belirlemektir. Bu araştırma, öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin psikolojik sermaye düzeyini belirlemeye yönelik kesitsel tarama modelindedir. Araştırmanın örneklemini, Ankara ilindeki okullarda (anaokulu, ilkokul, ortaokul, lise) görevli toplam 360 öğretmen oluşturmaktadır. Bu araştırmada, okul yöneticilerin psikolojik sermaye düzeyini ölçmek üzere Luthans, Avolio, Avey ve Norman (2007) tarafından geliştirilen Çetin ve Basım (2012) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Psikolojik Sermaye Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçme aracı, 25-29 Kasım 2019 tarihleri arasında, Ankara ilinde araştırmacı tarafından uygulanarak veriler toplanmıştır. Araştırma sonucunda; öğretmen görüşlerine göre okul yöneticilerinin psikolojik sermayesinin katılıyorum düzeyinde olduğu görülmüştür. Okul yöneticilerinin psikolojik sermaye düzeyi, öğretmenlerin medeni durum, eğitim durumu, yaş ve mesleki kıdem değişkenlerine göre anlamlı bir farklılık göstermişken; cinsiyet değişkenine göre anlamlı bir farklılık göstermemiştir. Okul yöneticilerine, okullarda psikolojik sermayenin ve özellikle iyimserliğin önemi ve geliştirilmesi konusunda kişisel gelişim eğitimleri verilebilir.
Anahtar Kelime: yönetici Okul psikolojik sermaye

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Avey, J. B., Wernsing, T. S., & Luthans, F. (2008). Can positive employees help positive organizational change? Impact of psychological capital and emotions on relevant attitudes and behaviors. The Journal of Applied Behavioral Science, 44(1), 48-70.
  • Beal, L., Stavros, J. M., & Cole, M. L. (2013). Effect of psychological capital and resistance to change on organisational citizenship behaviour. SA Journal of Industrial Psychology, 39(2), 1–11.
  • Burhanuddin, N. A. N., Ahmad, N. A., Said, R. R., & Asimiran, S. (2019). A systematic review of the psychological capital (psycap) research development: Implementation and gaps. International Journal of Academic Research in Progressive Education and Development, 8(3), 133-150.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem.
  • Carver, C. S. (2002). Optimism. http://dccps.cancer.gov/brp/constructs/dispositional_optimism/dispositional_optimism.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Çetin, F., & Basım, H. N. (2012). Örgütsel psikolojik sermaye: Bir ölçek uyarlama çalışması. Amme İdaresi Dergisi, (45)1, 121-137.
  • Çetin, M., Özdemir, A. N., & Akpolat, T. (2017). Okul yöneticilerinin psikolojik sermaye değerleri ve etik liderlik özellikleri arasındaki ilişki. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(13), 247-267.
  • Friend, S. B., Johnson, J. S., Luthans, F., & Sohi, R. S. (2016). Positive psychology in sales: Integrating psychological capital. Journal of Marketing Theory and Practice, 24(3), 306- 327.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10th ed.). Boston, MA: Pearson.
  • Gürbüz, S., & Şahin, F. (2014). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: Felsefe-yöntem-analiz. Ankara: Seçkin.
  • Hair, J. F., Ringle, C. M., & Sarstedt, M. (2011). PLS-SEM: Indeed a silver bullet. Journal of Marketing, The oryand Practice, 19(2), 139-152.
  • Karasar, N. (2015). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel.
  • Keser, S. (2013). İlköğretim okulu yöneticilerinin otantik liderlik ve psikolojik sermaye özelliklerinin karşılaştırılması. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Larson, M., & Luthans F. (2006). Potential added value of psychological capital in predicting work attitudes. Journal of Leadership and Organizational Studies, 13(1), 45-67.
  • Luthans, F. (2002). The need for and meaning of positive organizational behavior. Journal of Organizational Behavior, 23, 695-706.
  • Luthans, F., Avey, J. B., & Patera, J. L. (2008). Experimental analysis of a web-based training intervention to develop positive psychological capital. Acad Manag Learn & Edu. 7, 209-221.
  • Luthans, F., Avolio, B. J. Avey, J. B., & Norman, S. M. (2007). Positive psychological capital: Measurement and relationship with performance and satisfaction. Personnel Psychology, 60, 541-572.
  • Luthans, F., Luthans, K. W., & Luthans, B. C. (2004). Positive psychological capital: Going beyond human and social capital. Business Horizons, 47, 45-50.
  • Luthans, F., Avolio, B. J., Walumbwa, F. O., & Li, W. (2005). The psychological capital of Chinese workers: Exploring the relationship with performance. Management and Organization Review, 1(2), 249-271.
  • Luthans, F., & Youssef-Morgan, C. (2004). Human, social, and now positive psychological capital management: Investing in people for competitive advantage. Organizational Dynamics, 33, 143-160.
  • Luthans, F., & Youssef-Morgan, C. (2017). Psychological capital: An evidence-based positive approach. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 4, 339-366.
  • Luthans, F., Youssef-Morgan, C., & Avolio, B. J. (2007). Psychological capital: Developing the human competitive edge. New York: Oxford University Press.
  • MacInnis, D. J., & Mello, G. E. (2005). The concept of hope and its relevance to product evaluation and choice. Journal of Marketing, 69, 1-14.
  • MEB (2019). 2018-2019 öğretim yılı eğitim istatistikleri. http://ankara.meb.gov.tr/www/egitim-istatistikleri/icerik/24 adresinden erişilmiştir.
  • Norman, S. M. (2006). The Role of Trust: Implicatıons for Psychological Capital and Authentic Leadership. (Yayımlanmış Doktora Tezi). University of Nebraska, USA.
  • Seligman, M. E. P. (2002). Positive psychology, positive prevention, and positive therapy. In C. R. Snyder & S. J. Lopez (Eds.), Handbook of positive psychology (p. 3–9). Oxford University Press.
  • Seligman, M. E. P., Parks, P. A. C., & Steen, T. (2004). A balanced psychology and a full life. Trans Royal Society, 359, 1379-1381.
  • Simons, J. C., & Buitendach, J. H. (2013). Psychological capital, work engagement and organisational commitment amongst call centre employees in South Africa. SA Journal of Industrial Psychology, 39(2), 1-12.
  • Snyder, C. R. (2000). Handbook of hope: Theory, measures, and applications. Academic press.
  • Stajkovic, A. D., & Luthans, F. (1998). Self effecacy and work-related performans: A meta analysis. Psycnological Bulletin, 124(2), 240-261.
APA AKYÜREK M (2021). Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sermaye Düzeyinin İncelenmesi. , 149 - 170.
Chicago AKYÜREK MUHAMMET İBRAHİM Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sermaye Düzeyinin İncelenmesi. (2021): 149 - 170.
MLA AKYÜREK MUHAMMET İBRAHİM Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sermaye Düzeyinin İncelenmesi. , 2021, ss.149 - 170.
AMA AKYÜREK M Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sermaye Düzeyinin İncelenmesi. . 2021; 149 - 170.
Vancouver AKYÜREK M Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sermaye Düzeyinin İncelenmesi. . 2021; 149 - 170.
IEEE AKYÜREK M "Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sermaye Düzeyinin İncelenmesi." , ss.149 - 170, 2021.
ISNAD AKYÜREK, MUHAMMET İBRAHİM. "Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sermaye Düzeyinin İncelenmesi". (2021), 149-170.
APA AKYÜREK M (2021). Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sermaye Düzeyinin İncelenmesi. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA, 12(23), 149 - 170.
Chicago AKYÜREK MUHAMMET İBRAHİM Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sermaye Düzeyinin İncelenmesi. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA 12, no.23 (2021): 149 - 170.
MLA AKYÜREK MUHAMMET İBRAHİM Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sermaye Düzeyinin İncelenmesi. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA, vol.12, no.23, 2021, ss.149 - 170.
AMA AKYÜREK M Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sermaye Düzeyinin İncelenmesi. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA. 2021; 12(23): 149 - 170.
Vancouver AKYÜREK M Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sermaye Düzeyinin İncelenmesi. EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA. 2021; 12(23): 149 - 170.
IEEE AKYÜREK M "Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sermaye Düzeyinin İncelenmesi." EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA, 12, ss.149 - 170, 2021.
ISNAD AKYÜREK, MUHAMMET İBRAHİM. "Okul Yöneticilerinin Psikolojik Sermaye Düzeyinin İncelenmesi". EĞİTİM VE İNSANİ BİLİMLER DERGİSİ: TEORİ VE UYGULAMA 12/23 (2021), 149-170.