Yıl: 2021 Cilt: 2021 Sayı: 6 Sayfa Aralığı: 28 - 42 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 21-05-2022

COVID-19 Sürecinde Medya Ekolojisindeki Değişimin Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde İncelenmesi

Öz:
İletişim teknolojilerinin gelişmesi ile birlikte sosyal medyanın kullanımının artması, medya ekolojisinde ve gündemi belirleyen araçlarda önemli değişimler yaşanmasını sağlamıştır. Kamuoyunun ne hakkında konuşacağını ve düşüneceğini belirleme gücüne sahip olan medya ekolojisindeki değişimler, kullanıcıların alışkanlıklarını da değiştirmektedir. Yeni iletişim teknolojilerinin medya ekolojisini köklü bir şekilde dönüştürmesiyle birlikte gündem belirleme yaklaşımı da önem kazanmıştır. Bu doğrultuda araştırmanın temel amacı; dünya genelinde yaygınlaşan yeni bir koronavirüs tipi olan Covid–19 salgını sürecinde, medya ekolojisindeki değişimin gündem belirleme kuramı çerçevesinde incelenerek, katılımcıların medyaya yönelik tutumları ve sosyal medya kullanım alışkanlıkları araştırılmıştır. Bu bağlamda amaçlı örnekleme yöntemiyle online olarak n=309 sosyal medya kullanıcısı ile gerçekleştirilen araştırmanın verileri kullanılarak istatistiksel analizler gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Covid-19 sürecinde medya ekolojisi ve gündem belirleme kuramı çerçevesinde oluşturulan ve geliştirilen soru formu kullanılmıştır. Verilerin analizi istatistiksel paket programı kullanılarak yapılmıştır. Araştırma ampirik sonuçları doğrultusunda Covid–19 döneminde sosyal medya kullanım süresinin arttığı, sosyal medya kullanım alışkanlıklarının değiştiği, sosyal medyanın gündem belirlemede ve hangi konular üzerinde nasıl düşünülmesi gerektiği konusunda önemli bir role sahip olduğu ayrıca sosyal medyanın önemli bir enformasyon kaynağı haline geldiği tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Investigation of the Change in Media Ecology in the Covid-19 Process within the Framework of Agenda Setting Theory

Öz:
The increase in the use of social media with the development of communication technologies has led to significant changes in media ecology and tools that set the agenda. Changes in media ecology, which have the power to determine what the public will talk and think about, also change the habits of the users. With the radical transformation of media ecology by new communication technologies, the agenda setting approach has also gained importance. In this direction, the main purpose of the research is; During the Covid-19 epidemic, a new type of coronavirus spreading around the world, the change in media ecology was examined within the framework of the agenda setting theory, and the participants’ attitudes towards media and social media usage habits were investigated. In this context, statistical analyzes were carried out using the data of the research conducted with n=309 social media users online with purposeful sampling method. In the research, a questionnaire created and developed within the framework of media ecology and agenda setting theory in the context of the Covid-19 process was used. The analysis of the data was made using a statistical package program. In line with the empirical results of the study, it was determined that the duration of social media usage increased, social media usage habits changed, social media had an important effect on determining the agenda and how to think about which issues, and also social media became an important source of information.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Acar, T., Demirel, E. A., Afşar, N. ve diğerleri. (2020). Nörolojik bakış açısından COVID–19. Türk J Neurol, 26, 56-106.
  • Baybars Hawks, B. (2012). Agenda-setting research. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi (13), 491–499.
  • Bayrakçı, S. ve Küçükvardar, M. (2019). Yeni medya ekolojisi ve iletişim sarmalı modeli. Düşünce ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi, 1(1), 50-67.
  • Buluk, B. ve Eşitti, B. (2020). Koronavirüs (COVID–19) sürecinde uzaktan eğitimin turizm lisans öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Journal of Awareness, 5(3), 285-298.
  • Coronavirus Updates, https://www.worldometers.info/coronavirus/, Erişim tarihi: 14.12.2020.
  • Çalışkan, K. (2017). Kriz Yönetimi açısından geleneksel ve sosyal medya: 1999 Marmara–2011 Van depreminin analizi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Çerçi, Ü. Ö., Canöz, N. ve Canöz, K. (2020). Covid–19 krizi döneminde bilgilenme aracı olarak sosyal medya kullanımı. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (44), 184–198.
  • Çoşar, H. (2018). Geleneksel medyadan dijital medyaya geçiş sürecinde Türkiye’de medya ve reklam yatırımlarının değişen yapısı (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, E. S. & Çinko, M. (2013). Sosyal bilimlerde SPSS’le veri analizi (5. Baskı). İstanbul: Beta Yayıncılık.
  • Kalaycı, Ş. (2008). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (3.Baskı). Ankara: Asil Yayınları.
  • Kılıç, S. (2020). Gündem belirleme kuramı bağlamında Twitter ve internet gazetelerinin karşılaştırılması: Hürriyet ve milliyet gazeteleri örneği. Selçuk İletişim, 13(1), 91– 129.
  • Kılınç, E. ve Sünbül, F. (2018). SPSS uygulama örnekleriyle nicel veri analizi. Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: nicel, nitel ve karma tasarımlar için bir rehber içinde (s.163-184). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Koçyiğit, M. (2015). Sosyal ağ pazarlaması: Marka bağlılığı oluşturmada yeni bir pazarlama stratejisi. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Koçyiğit, M. (2020). Etkili iletişim ve duygusal zekâ (Genişletilmiş 4. baskı). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Koçyiğit, M. ve Aktaş Koç, M. (2021). COVID–19 sürecinde kullanım ve bağımlılık modeli kapsamında sosyal medya kullanımının incelenmesi. COVID–19 sürecinde iletişimin değişen yüzü içinde (s. 308-326). Konya: Eğitim Yayınevi.
  • McCombs, M. ve Shaw, D. (1972). The agenda-setting function of mass media. Public Opinion Quarterly, 36(2), 176–187.
  • Mora, N. (2008). Medya çalışmaları medya pedagojisi ve küresel iletişim, İstanbul: Alt Kitap.
  • Odyakmaz, N. (2005). Medya ekolojisi (Yayımlanmamış doktora tezi), İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Postman, N. (2000). The humanism of media ecology. In Proceedings of the Media Ecology Association 1(1), 10–16.
  • Prentice, S. ve Huffman, E. (2008). Social media’s new role in emergency management (No. INL/CON-07-13552). Idaho National Laboratory (INL).
  • Sağlık Bakanlığı (2020). https://covid19.saglik.gov.tr/TR-66300/covid-19-nedir-.html, Erişim tarihi: 03.10.2020.
  • Vatandaş, S. (2020). Covid–19 pandemisi ve gündem belirleme işlevi açısından gazete manşetleri. Sosyal Bilimler Metinleri, (1), 61–78.
  • Türken, M. ve Köse, Ş. (2020). Covid–19 bulaş yolları ve önleme. Tepecik Eğitim ve Araştırma Hastanesi Dergisi, (30), 36-42.
  • Yaylagül, L. (2019). Kitle iletişim kuramları (Egemen ve eleştirel yaklaşımlar). Ankara: Dipnot Yayınları.
  • Zinderen, İ. E. (2020). Yeni medya ekolojisi ekseninde YouTube: Türkiye örneği. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24(1), 215–232.
APA KOÇYİĞİT M, AKTAŞ KOÇ M (2021). COVID-19 Sürecinde Medya Ekolojisindeki Değişimin Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde İncelenmesi. , 28 - 42.
Chicago KOÇYİĞİT MURAT,AKTAŞ KOÇ Melek COVID-19 Sürecinde Medya Ekolojisindeki Değişimin Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde İncelenmesi. (2021): 28 - 42.
MLA KOÇYİĞİT MURAT,AKTAŞ KOÇ Melek COVID-19 Sürecinde Medya Ekolojisindeki Değişimin Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde İncelenmesi. , 2021, ss.28 - 42.
AMA KOÇYİĞİT M,AKTAŞ KOÇ M COVID-19 Sürecinde Medya Ekolojisindeki Değişimin Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde İncelenmesi. . 2021; 28 - 42.
Vancouver KOÇYİĞİT M,AKTAŞ KOÇ M COVID-19 Sürecinde Medya Ekolojisindeki Değişimin Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde İncelenmesi. . 2021; 28 - 42.
IEEE KOÇYİĞİT M,AKTAŞ KOÇ M "COVID-19 Sürecinde Medya Ekolojisindeki Değişimin Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde İncelenmesi." , ss.28 - 42, 2021.
ISNAD KOÇYİĞİT, MURAT - AKTAŞ KOÇ, Melek. "COVID-19 Sürecinde Medya Ekolojisindeki Değişimin Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde İncelenmesi". (2021), 28-42.
APA KOÇYİĞİT M, AKTAŞ KOÇ M (2021). COVID-19 Sürecinde Medya Ekolojisindeki Değişimin Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde İncelenmesi. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, 2021(6), 28 - 42.
Chicago KOÇYİĞİT MURAT,AKTAŞ KOÇ Melek COVID-19 Sürecinde Medya Ekolojisindeki Değişimin Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde İncelenmesi. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi 2021, no.6 (2021): 28 - 42.
MLA KOÇYİĞİT MURAT,AKTAŞ KOÇ Melek COVID-19 Sürecinde Medya Ekolojisindeki Değişimin Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde İncelenmesi. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, vol.2021, no.6, 2021, ss.28 - 42.
AMA KOÇYİĞİT M,AKTAŞ KOÇ M COVID-19 Sürecinde Medya Ekolojisindeki Değişimin Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde İncelenmesi. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi. 2021; 2021(6): 28 - 42.
Vancouver KOÇYİĞİT M,AKTAŞ KOÇ M COVID-19 Sürecinde Medya Ekolojisindeki Değişimin Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde İncelenmesi. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi. 2021; 2021(6): 28 - 42.
IEEE KOÇYİĞİT M,AKTAŞ KOÇ M "COVID-19 Sürecinde Medya Ekolojisindeki Değişimin Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde İncelenmesi." Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, 2021, ss.28 - 42, 2021.
ISNAD KOÇYİĞİT, MURAT - AKTAŞ KOÇ, Melek. "COVID-19 Sürecinde Medya Ekolojisindeki Değişimin Gündem Belirleme Kuramı Çerçevesinde İncelenmesi". Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi 2021/6 (2021), 28-42.