Yıl: 2021 Cilt: 16 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 422 - 433 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.7827/TurkishStudies.51829 İndeks Tarihi: 15-05-2022

The Reader's Limit on Interpreting Allah's Book

Öz:
Critical reading, which emerged in the modern period and called "Modernist reading style", has been in a constant change by developing new theories. The last of these theories is known as the reader's dominance theory. That is, the reader can join the author in deducing meaning from the text. In fact, the reader can go even further and ignore the author and the text and bring his own thoughts and ideas to the fore. In this theory, it is known that the reader tries to create a meaning by putting the author in the background and putting himself in the center in analyzes and comments. Explaining the work through the personality and life of the author was one of the oldest literary works. Later, this became the role of the systematic secular curriculum, where the text was the focus of analysis and study. The postmodern methods that came after wanted to free the reader from the shackles. This theory, on the other hand, is called the reader's authority theory, which liberates the criticism from the speaker's reference to the reference of the literary speech itself in literature, liberating critical thinking from the power of the speaker, as they claim. Then the situation came to the point where secular Arabs demanded that the text of the Qur'an be read (interpreted) through this authority. Will the Qur'an submit to this theory? What will be the consequences? By addressing the Qur'an's address and the reader's authority, this research reveals how much authority the reader has in the face of this sacred discourse. The method of the study exhibits a scientific approach based on description, analysis and critical comparison. Structured Abstract: Critical reading which emerged in the modern era and called "contemporary reading" has always been subject to change and transformation. First of all, he started by giving importance to the author and placed him at the center of the subject through theatrical (historical, psychological and social) methods at the point of analysis of the address. For this reason, the explanation of the work done through the personality and life of the author is among the oldest literary methods. Later, this situation showed development and the role of systematic secular methods consisting of elements such as (structuralism, methodology and semiotics) came into play. From this point on, the text has become the focus of analysis and examination and the methods mentioned have limited the reader. Then came the postmodern methods and wanted to free the reader from the restriction that previously surrounded him; even freed him completely. Then (interpretation, deconstruction and reading) theories came to forefront. According to them, these theories will liberate the critical idea from the domination of the speaker; There have been theories that will encourage the reader to work with the author at the point of making sense of the text and not only that but * Dr. Öğr. Üyesi, Mardin Artuklu Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Tefsir Bölümü Asst. Prof. Dr., Mardin Artuklu University Faculty of Theology, Department of Interpretation 0000- 0001- 6522- 8709 DrAbdusselam99@gmail.
Anahtar Kelime:

Okuyucunun Allah’ın Kitabını Tefsir Etmedeki Sınırı

Öz:
Modern dönemde ortaya çıkan ve “Modernist okuma biçimi” diye isimlendirilen eleştirel okuma, yeni teoriler geliştirmek suretiyle sürekli bir değişim içine girmiştir. Söz konusu teorilerin sonuncusu ise okuyucunun hâkimiyeti teorisi olarak bilinmektedir. Yani okuyucunun, metinden anlam çıkarmada müellife katılabilmesidir. Hatta okuyucu, daha da ileri gidip müellifi ve metni yok sayıp konuya ilişkin kendi düşünce ve fikirleirni ön plana çıkarabilmektedir. Bu teoride, okuyucunun, müellifi arka plana atıp tahlil ve yorumlarda kendini merkeze koyup bir anlam yaratmaya çalıştığı bilinmektedir. Eseri, yazarın kişiliği ve hayatı üzerinden açıklamak ise en eski edebî çalışmalardan biriydi. Daha sonra bu durum, metnin tahlil ve çalışmanın odak noktası olduğu sistematik laik müfredatın rolüne dönüştü. Sonra gelen postmodern yöntemler, okuyucuyu saran prangalardan kurtarmak istediler. Bu teori ise iddia ettikleri gibi eleştirel düşünceyi konuşmacının gücünden kurtaran, edebiyatta konuşmacının referansından edebi konuşmanın kendisinin referansına olan eleştiriyi özgürleştiren okuyucunun otoritesi teorisi olarak adlandırılmaktadır. Sonra durum, laik Arapların Kur’ân metninin bu otorite aracılığıyla okunmasını (tefsir edilmesini/yorumlamasını) talep etmeleri noktasına geldi. Peki Kur’ân bu teoriye boyun eğecek midir? Bunun sonuçları ne olacaktır? Bu araştırma, Kur’ân’ın hitabını ve okuyucunun otoritesini ele alarak okuyucunun bu mukaddes söylem karşısında otoriteye ne kadar sahip olduğunu ortaya koymaktadır. Çalışmanın yöntemi betimleme, analiz ve eleştirel bir karşılaştırmaya dayalı bilimsel bir yaklaşım sergilemektedir.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abdulhamid, A. (2008), Mu’cemü’l-lugati’l-Arabiyye el-mu’âsıra, Âlemü’l-Kütüb.
  • Abdurrahmân, A. (1993), Sultatu’n-nas, el-Merkezü’s-Sekâfîyyü’l-Arabî.
  • Adonis, A. (1993), en-Nassu’l-Kur’âni ve Âfâkü’l-kitabe, Dârü’l-âdâb.
  • Alûş, S. (1985), Mu’cemü’l-mustalahâti’l-edebîyye el-mu’âsıra, Dârü’l-kitabi’l-Arabî.
  • Arkûn, M. (1996), el-Fikrü’l-İslami kırae ilmiyye, trc. Haşim Salih, Merkezü’l-inmai’l-kavmî.
  • Arkûn, M. (1998), Kadâyâ fî nakdi’l-akli’d-dînî, trc. Haşim Salih, Dârü’t-talîâ.
  • Arkûn, M. (2001), el-Kur’ân mine’t-tefsîri’l-mevrûs ilâ tahlîli’l-hitâbi’d-dînî, trc. Haşim Salih, Dârü’t-talîâ.
  • Barthes, R. (1994), Nakd ve hakîka, trc: Munzir Âyaşî, Merkezu’l-inmâ el-Hadârî.
  • Barthes, R. (1999), Heshesetu’l-luġa, trc: Munzir Âyaşî, Merkezu’l-inmâ el-Hadârî
  • Belhadi, A. (2018), Nakdu’n-nassu’l-Kur’ânî ve masâdiru sultatihi fî te’vîli Nasr Hâmid Ebu Zey Menşûrât Câmi’atu’l-Blîda.
  • Bouaoud, A. (2014), el-Hîrminûtîkâ ve ubûri’l-fecvêti fî fehmi’n-nassi’l-Kur’ânî, Mevkî mu’minun bila hudûd. el-Cabirî, M. (1985), el-Hitâbü’l-‘Arabiyyü’l-mu’âsır, Dârü’t-talîâ.
  • Ebu Zeyd, N. (1992), el-İmâm eş-Şâfıî ve te’sîsü’l-aydiyolociyyati’l-vasatiyye, Dârü Sînâ.
  • Ebu Zeyd, N. (1994), Kadâyâ ve’ş-şehâdât- Nakdü’l-hitâbi’d-dînî, Sînâ li’n-Neşr.
  • Ebu Zeyd, N. (1995), el-Hitâbu’d-dînî- Ru’yetu Nakdiyye, Mektebeti Medbûlî
  • Ebu Zeyd, N. (1995), Nakdü’l-hitâbi’d-dînî, Kahire.
  • Ebu Zeyd, N. (2001), en-Nass, es-sulta, el-hakîka, el-Merkezü’s-Sekâfîyyü’l-Arabî.
  • Eco, U. (2000), et-Te’vîl beyne’s-sîmyâîyât ve’t-tefkîkîye, trc. Said Benkrad, el-Merkezü’s Sekâfîyyü’l-Arabî.
  • El-Abd, M. (2006), Hitâbu’l-hadâsa min manzûmati’l-kırâa ilâ sultati’l-kârî, Müessesetü’lVahde lis-sahâfa ven’neşr.
  • EL-Bağdâdî, A. (1977), el-Fark beyne’l-firak ve beyânu’l-firkati’n-nâciye, Dârü’l-âfâki’lcedîde.
  • El-Ezherî, M. (2001), Tehzîbu’l-Luga, thk. Muhammed İvad Mu’rib, Dâru ihyâi’t-türâsi’larabî.
  • ES-Saîdânî, Hâlid. (1998), İşkâlîyatü’l-kırâa fî’l-fikri’l-‘Arabiyyî’l-mu’âsır- Nitac Muhammed Arkûn nemuzecen, Câmiatü’z-Zeytûne.
  • Eş-Şerefî, A. (1990), fî kırâati’n-nassi’d-dînî, Dâru’t-Tunusiye lin’neşr. et-Talibi, M. (1992), ‘îyâlu’l-lâh, Dârü Serâs lin’neşr.
  • ES-Süyûtî, C. (1974), el-İtkān fî ‘ulûmi’l-Kur’ân, thk. Muhammed Ebü’l-Fazl İbrâhim, elHeyetül- Mısriyye.
  • Et-Ta’ân, A. (2007), el-‘İlmâniyyûn ve’l-Kur’âni’l-kerîm, Dâru İbn Hazm lin’neşr.
  • Et-Taberî, M. (2000), Câmiu’l-beyân an te’vîli âyi’l-Kurân, thk. Ahmed Muhammed Şâkir, Müessesetü’r-Risâle.
  • Ez-Zehrânî, A. (1976), İbnü’l-Kayyim’ul-Cevziyye beyne’t-te’vîl ve’t-tefvîz, Külliyetü’şŞerî’ati’lİslâmiyye, Suudi Arabistan.
  • Ez-Zerkeşî, M. (1992), el-Bahrü’l-muhît fî usûli’l-fıkh, Vizaretü’l-Evkâf ve’ş-Şuûni’lİslamiyye.
  • Hammûde, A. (1998), el-Merâyâ el-muhaddebe mine’l-binyeviyye ile’t-tefkîkîyye, ‘Alimu’lMa’rife Hanefi, H. mine’l-Akîdeti ile’s-sevra, Mektebeti Medbûlî.
  • Harb, A. (2005), Nakdü’n-nas, el-Merkezü’s-Sekâfîyyü’l-Arabî.
  • İbn Manzûr, M. (1414), Lisânu’l-‘Arab, Dârü Sâdır.
  • İbrahim, A. (1999), es-Sekâfetü’l-Arabiyyeti’l-hadîse, Mercîyat’ül-müsteâr, el- Merkezü’sSekâfîyyü’l-Arabî.
  • Marie, J. el-Kamusi’l-mevsui li ulumi’l-lisan, el-Merkezü’s-Sekâfîyyü’l-Arabî.
  • Pierre V, Z. (1996), et-Tefkîkîye- Dirasatun nakdiyye, ta’rîb: Usame el-Hac, Müessesetü’l Câmîyye li’d-Dirâsât ve’n-Neşr.
  • Ricoeur, P. (2005), Sira’u’t-te’vîlât. Dirâsâtu Hîrminûtîkîyye, trc. Munzir Âyaşî, Dâru’lKitâbi’l- Cedidi’l-Muttahida.
  • Selden, R, (2006), mine’ş-Şeklâniyye ilâ mâ ba’de’l-binyevîye, Müracaat: Marie Therese Abdel Massih, el-Meclisü’l-âlâ li-Sakâfe.
  • Züheyr B. (2004), Hivarat havle fehmi’n-nas ve Kadâyâ’l-fikri’d-dînî, Dâru’l-Hâdî li’t-tiba’a ve’nneşr.
APA YOUSSEF A (2021). The Reader's Limit on Interpreting Allah's Book. , 422 - 433. 10.7827/TurkishStudies.51829
Chicago YOUSSEF ABDULSALAM The Reader's Limit on Interpreting Allah's Book. (2021): 422 - 433. 10.7827/TurkishStudies.51829
MLA YOUSSEF ABDULSALAM The Reader's Limit on Interpreting Allah's Book. , 2021, ss.422 - 433. 10.7827/TurkishStudies.51829
AMA YOUSSEF A The Reader's Limit on Interpreting Allah's Book. . 2021; 422 - 433. 10.7827/TurkishStudies.51829
Vancouver YOUSSEF A The Reader's Limit on Interpreting Allah's Book. . 2021; 422 - 433. 10.7827/TurkishStudies.51829
IEEE YOUSSEF A "The Reader's Limit on Interpreting Allah's Book." , ss.422 - 433, 2021. 10.7827/TurkishStudies.51829
ISNAD YOUSSEF, ABDULSALAM. "The Reader's Limit on Interpreting Allah's Book". (2021), 422-433. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.51829
APA YOUSSEF A (2021). The Reader's Limit on Interpreting Allah's Book. Turkish Studies- Comparative Religious Studies, 16(3), 422 - 433. 10.7827/TurkishStudies.51829
Chicago YOUSSEF ABDULSALAM The Reader's Limit on Interpreting Allah's Book. Turkish Studies- Comparative Religious Studies 16, no.3 (2021): 422 - 433. 10.7827/TurkishStudies.51829
MLA YOUSSEF ABDULSALAM The Reader's Limit on Interpreting Allah's Book. Turkish Studies- Comparative Religious Studies, vol.16, no.3, 2021, ss.422 - 433. 10.7827/TurkishStudies.51829
AMA YOUSSEF A The Reader's Limit on Interpreting Allah's Book. Turkish Studies- Comparative Religious Studies. 2021; 16(3): 422 - 433. 10.7827/TurkishStudies.51829
Vancouver YOUSSEF A The Reader's Limit on Interpreting Allah's Book. Turkish Studies- Comparative Religious Studies. 2021; 16(3): 422 - 433. 10.7827/TurkishStudies.51829
IEEE YOUSSEF A "The Reader's Limit on Interpreting Allah's Book." Turkish Studies- Comparative Religious Studies, 16, ss.422 - 433, 2021. 10.7827/TurkishStudies.51829
ISNAD YOUSSEF, ABDULSALAM. "The Reader's Limit on Interpreting Allah's Book". Turkish Studies- Comparative Religious Studies 16/3 (2021), 422-433. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.51829