Yıl: 2005 Cilt: 2005 Sayı: 28 Sayfa Aralığı: 168 - 177 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

"Kovalent Bağlar" Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Yapılandırmacılığa Dayalı Bir Aktif Öğrenme Uygulaması

Öz:
Ögrencilerin, kimya derslerindeki soyut kavramları yanılgıya düsmeden yapılandırmaları onların bu dersteki basarılarını belirleyen önemli faktörlerden biridir. Bu nedenle, ögrencilerin yasadıkları kavram yanılgılarının giderilmesi veya olusumunun engellenmesinde, mevcut yanılgıların belirlenerek olusum nedenlerinin irdelenmesi ve bu verilere dayalı yeni materyallerin üretilmesi büyük önem tasımaktadır. Dolayısıyla, özellikle son yıllarda yapılandırmacılıga dayalı aktif ögrenmeye yönelik arastırmaların ön plana çıktıgı görülmektedir. Lise-1 kimya programında ögrencilerin anlama zorlugu çektikleri ve kavram yanılgıları yasadıkları konulardan biri de Maddenin Yapısı Ünitesindeki “Kovalent Baglar”dır. Gerçeklestirilen arastırmada, Lise-1. sınıf Maddenin Yapısı Ünitesinin tamamlanmasını takiben 32 kisilik bir ögrenci grubuna, “Kovalent Baglar” konusuyla ilgili mevcut kavram yanılgılarının belirlenmesi amacıyla 9 u çoktan seçmeli ve 5 i açık uçlu toplam 14 sorudan olusan bir ön-test uygulanmıs ve sözlü görüsmeler yapılmıstır. Ardından, “Kovalent Baglar” konusuna yönelik yapılandırmacı modele dayalı bir rehber materyal hazırlanmıstır. Rehber materyalde; ünite ile ilgili neden niçin irdelemesi ön planda tutulmus; konu ile ilgili yeterince sekil, fotograf ve grafiklerin verilmesine özen gösterilmis; isbirlikli ögrenme etkinlikleri ve deneysel uygulamalara, bilgisayar animasyonlarına ve okuma parçalarına yer verilmistir. Rehber Materyalin uygulanması sonrasında son-test uygulanmıs, ögrencilerin ve ögretmenlerin hazırlanan rehber materyal uygulamasına yönelik görüsleri alınmıstır. statistiksel olarak degerlendirilen test sonuçları, hazırlanan rehber materyalin belirlenen kavram yanılgılarının giderilmesinde basarılı oldugunu göstermistir.
Anahtar Kelime: kimya eğitimi kavram yanılgıları aktif eğitim yapılandırmacı öğrenme

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Abraham, M. R., Grzybowskı, E. B., Renner, J. W. and Marek, E. A. (1992) Understandings and misunderstandings of eighth graders of . ve chemistry concepts found in chemistry textbooks. Journal of Research in Science Teaching, 29, 105–120.
  • Ayas, A. ve Demirbas A. (1997). Turkish secondary students’ conception of introductory chemistry concepts. Journal of Chemical Education. 74(5), 518-521
  • Barker, V. (2000). Students’ reasoning about basic chemical thermodynamics and chemical bonding: What changes occur during a context-based post-16 chemistry course? International Journal of Science Education, 22, 1171–1200.
  • Birk, J. P., and Kurtz, M. J. (1999). Effect of experience on retention and elimination of misconceptions about molecular structure and bonding. Journal of Chemical Education, 76, 124–128.
  • Bodner, G. (1986). Constructivism: A theory of knowledge. Journal of Chemical Education, 63, 873–878
  • Boo, H. K. (1998). Students’ understanding of chemical bonds and the energetic of chemical reactions. Journal of Research in Science Teaching, 35, 569–581.
  • Boo, H. K., and Watson, J. R. (2001). Progression in high school students’ (aged 16–18) conceptualizations about chemical reactions in solution. Science Education, 85, 568–585.
  • Bradley, J. D., and Mosimege, M. D. (1998). Misconceptions in acids and bases: A comparative study of student teachers with different chemistry backgrounds. South African Journal of Chemistry, 51, 137–147.
  • Butts, B., and Smith, R. (1987). HSC chemistry students’ understanding of the structure and properties of molecular and ionic compounds. Research in Science Education, 17, 192–201.
  • Coll, R. K. ve Taylor, N. (2001). Alternative conceptions of chemical bonding held by upper secondary and tertiary students. Research in Science and Technological Education, 19, 171–191.
  • Ebenezer, J. V., and Erickson, L. G. (1996). Chemistry students’ conception of solubility: A phenomenography. Science Education, 80, 181–201.
  • Garnett, P.J., Garnett P. J and Hackling, M. W. (1995). Students’ alternative conceptions in chemistry: A review of research and implications for teaching and learning. Studies in Science Education, 25, 69-95.
  • Gorin, G. (1994). Mole and chemical amount. Journal of Chemical Education, 71, 114–116.
  • Griffiths, A. K., Preston, K. R. (1992). Grade 12 students’ misconceptions relating to fundamental characteristics of atoms and molecules, Journal of Research in Science Teaching, 29(6), 611-628.
  • Hackling, M.W., and Garnett, P. J. (1985). Misconceptions of chemical equilibrium. European Journal of Science Education,7, 205– 214.
  • Hameed, H., Hackling, M. W. and Garnett, P. J. (1993) Facilitating conceptual change in chemical equilibrium using a CAI strategy. International Journal of Science Education, 15, 221-230.
  • Hesse, J. J., and Anderson, C. W. (1992). Students’ conceptions of chemical change. Journal of Research in Science Teaching, 29, 277–299.
  • Johson, P. and Gott, R (1996). Constructivism and evidence from children ideas. Science Education, 80, 561-567
  • Köseoglu, F., Budak, B., Kavak, N. (2002). Yapılandırıcı ögrenme teorisine dayanan ders materyali-ögretmen adaylarına asit-baz konusuyla ilgili kavramların ögretilmesi. Orta Dogu Teknik Üniversitesi Egitim Fakültesi VI. Fen Bilimleri Sempozyumu, Ankara.
  • Nicoll, G. (2001). A report of undergraduates’ bonding misconceptions. International Journal of Science Education, 23, 707–730
  • Özmen, H. (2004). Some student misconceptions in chemistry: A literature review of chemical bonding. Journal of Science Education and Technology, 13, 147-159
  • Peterson, R., and Treagust, D. F. (1989). Grade-12 students’ misconceptions of covalent bonding and structure. Journal of Chemical Education, 66, 459–460.
  • Peterson, R., Treagust, D. F., and Garnett, P. (1989). Development and application of a diagnostic instrument to evaluate grade-11 and 12 students’ concepts of covalent bonding and structure folloving a course of instruction. Journal of Research in Science Teaching, 26, 301-314.
  • Smith, Mark E., Hinckley, C. C. and Volk, G. L. (1991). Cooperative learning in the undergraduate laboratory. Journal of Chemical Education, 68, 413-415.
  • Stavy, R. (1991) Children’s ideas about matter. School Science and Mathematics, 91, 240- 244
  • Taber, K. S. (1994). Misunderstanding the ionic bond. Education in Chemistry, 31, 100–103.
  • Taber, K. S. (1998). An alternative conceptual framework from chemistry education. International Journal of Science Education, 20, 597–608
  • Tan, K. C., and Treagust, D. (1999). Evaluating students’ understanding of chemical bonding. School Science Review, 81,75– 84
  • Yılmaz, A., Morgil, . (2001). Üniversite ögrencilerinin kimyasal baglar konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi.Hacettepe Üniversitesi Egitim Fakültesi Dergisi, 20, 172-178
APA ÜREK ÖZTÜRK R, TARHAN L (2005). "Kovalent Bağlar" Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Yapılandırmacılığa Dayalı Bir Aktif Öğrenme Uygulaması. , 168 - 177.
Chicago ÜREK ÖZTÜRK Remziye,TARHAN Leman "Kovalent Bağlar" Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Yapılandırmacılığa Dayalı Bir Aktif Öğrenme Uygulaması. (2005): 168 - 177.
MLA ÜREK ÖZTÜRK Remziye,TARHAN Leman "Kovalent Bağlar" Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Yapılandırmacılığa Dayalı Bir Aktif Öğrenme Uygulaması. , 2005, ss.168 - 177.
AMA ÜREK ÖZTÜRK R,TARHAN L "Kovalent Bağlar" Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Yapılandırmacılığa Dayalı Bir Aktif Öğrenme Uygulaması. . 2005; 168 - 177.
Vancouver ÜREK ÖZTÜRK R,TARHAN L "Kovalent Bağlar" Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Yapılandırmacılığa Dayalı Bir Aktif Öğrenme Uygulaması. . 2005; 168 - 177.
IEEE ÜREK ÖZTÜRK R,TARHAN L ""Kovalent Bağlar" Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Yapılandırmacılığa Dayalı Bir Aktif Öğrenme Uygulaması." , ss.168 - 177, 2005.
ISNAD ÜREK ÖZTÜRK, Remziye - TARHAN, Leman. ""Kovalent Bağlar" Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Yapılandırmacılığa Dayalı Bir Aktif Öğrenme Uygulaması". (2005), 168-177.
APA ÜREK ÖZTÜRK R, TARHAN L (2005). "Kovalent Bağlar" Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Yapılandırmacılığa Dayalı Bir Aktif Öğrenme Uygulaması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2005(28), 168 - 177.
Chicago ÜREK ÖZTÜRK Remziye,TARHAN Leman "Kovalent Bağlar" Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Yapılandırmacılığa Dayalı Bir Aktif Öğrenme Uygulaması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2005, no.28 (2005): 168 - 177.
MLA ÜREK ÖZTÜRK Remziye,TARHAN Leman "Kovalent Bağlar" Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Yapılandırmacılığa Dayalı Bir Aktif Öğrenme Uygulaması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2005, no.28, 2005, ss.168 - 177.
AMA ÜREK ÖZTÜRK R,TARHAN L "Kovalent Bağlar" Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Yapılandırmacılığa Dayalı Bir Aktif Öğrenme Uygulaması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 2005(28): 168 - 177.
Vancouver ÜREK ÖZTÜRK R,TARHAN L "Kovalent Bağlar" Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Yapılandırmacılığa Dayalı Bir Aktif Öğrenme Uygulaması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 2005(28): 168 - 177.
IEEE ÜREK ÖZTÜRK R,TARHAN L ""Kovalent Bağlar" Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Yapılandırmacılığa Dayalı Bir Aktif Öğrenme Uygulaması." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2005, ss.168 - 177, 2005.
ISNAD ÜREK ÖZTÜRK, Remziye - TARHAN, Leman. ""Kovalent Bağlar" Konusundaki Kavram Yanılgılarının Giderilmesinde Yapılandırmacılığa Dayalı Bir Aktif Öğrenme Uygulaması". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2005/28 (2005), 168-177.