Türkiye’de Üniversite Senfoni Orkestraları ve Konser Repertuvarları
Yıl: 2021 Cilt: 16 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 827 - 843 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.51374 İndeks Tarihi: 18-05-2022
Türkiye’de Üniversite Senfoni Orkestraları ve Konser Repertuvarları
Öz: Üniversiteler sadece teknolojik ve bilimsel değil, toplumsal ve kültürel değerlerin üretilmesine de destekolan, organize ettikleri sanatsal ve yaratıcı faaliyetlerle sosyal inovasyona katkı sunan kurumlardır. Bu bağlamdaüniversiteler sanatın çok çeşitli alanlarında yapımlar, üretimler organize eder, topluma sunarlar. Bazıüniversitelerin bünyelerinde bulunan senfoni orkestralarının bu bağlamda önemli bir rol üstlendiği degörülmektedir. Bu çalışma, Türkiye üniversitelerinin senfoni orkestralarının konser repertuvarlarını incelemeyi,bu bağlamda bir durum analizi yapmayı amaçlamaktadır. Çalışmamız kapsamında Bilkent Üniversitesi SenfoniOrkestrası (BSO), Hacettepe Üniversitesi Senfoni Orkestrası (HSO) ve Dokuz Eylül Üniversitesi SenfoniOrkestrası’nın (DESO) en çok konser verdikleri yıllar ele alınmış, konser repertuvarlarındaki eserler nitelik veniceliksel veriler ile karşılaştırmalı bir yaklaşımla incelenerek sunulmuştur. Orkestraların konser sayıları, bukonserlerde icra edilen eserlerin sayıları, bestecileri, eser türleri, solist olarak yer alan çalgılar, konuk solist yada şefler, yapılan turneler incelenmiştir. Araştırmanın sonuçlarında, üniversite orkestralarının tamamının konserprogramlarında yabancı bestecilerin eserlerinin ağırlıkta olmasına karşılık ilk seslendirmesi yapılan eserlerde iseTürk bestecilerin eserlerinin ağırlıklı olarak yer aldığı görülmüştür. Solo çalgılarda çoğunlukla piyano vekemanın öne çıktığı, bunun yanında vokal eserlerinin de yer aldığı görülmüştür. Üniversite senfoniorkestralarının ağırladıkları solist sanatçılarla konserin gerçekleşeceği hafta yaptıkları masterclass ya daderslerin, eğitime büyük katkı sağladığı da özel olarak dikkati çekmektedir.
Anahtar Kelime: University Symphony Orchestras and Concert Repertoire In Turkey
Öz: Universities are institutions that support not only technological and scientific, but also the productionof socio-cultural values, and contribute to social innovation with the creative activities they organize. In thiscontext, universities organize productions in various fields of art and open them to society. It is seen thatsymphony orchestras of some universities have an important role in this context. The aim of this study was toexamine the Turkey concert repertoire of the symphony orchestra of the university is to make a situationanalysis in this context. In the study, the years when Bilkent, Hacettepe and Dokuz Eylül symphony orchestrasgave the most concerts were examined, and the works in the concert repertoire were examined with acomparative approach with qualitative and quantitative data. The number of concerts of the orchestras, thenumber and type of works performed in these concerts, guest soloists or conductors, and the tours made wereexamined. According to the results of the study, it was seen that the works of foreign composers werepredominant in the programs of all orchestras, and the works of Turkish composers were mostly included inthe works performed for the first time. It has been observed that mostly piano and violin are prominent in soloinstruments, as well as singing / vocal pieces. It is also noteworthy that the masterclasses or lessons that theuniversity symphony orchestras host with soloist artists during the concert week contribute to education.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Albayrak, B. (2008). Bursa Bölge Devlet Senfoni Orkestrasının Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Eğitimi Anabilim Dalı öğrencileri üzerindeki etkisinin değerlendirilmesi sorusu [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi], Marmara Üniversitesi.
- Albayrak, B.& Sağlam, A. (2007). Bursa’da müzik öğretmenliği programında öğrenim görmekte olan öğrencilerin Bursa Bölge Devlet Senfoni Orkestrası’nın sanatsal ve akademik etkinliklerine ı̇lişkin görüşlerinin değerlendirilmesi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Aralık 2007, 9(2), 183-205.
- Andrew, C. (2015). Seeking talent for crearive cities: the social dynamics of innovation, Clarc University, 91(2), 227-228. www.economicgeography.org
- Antep, E. (2017). Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası: çoksesliliğin belgesel tarihi. Elma Yayınevi.
- Bozkurt Ö. (1983). Senfoni orkestralarının örgütlenişi ve yönetimi, Amme İdare Dergisi, 16(1), 47- 59.
- Demirbatir, E. (2006). Bursa Bölge Devlet Senfoni Orkestrası’nın Bursa’nın sanatsal kültürel yaşamına katkıları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 71-88.
- Emilson, A. (2015). Design in the space between stories – design for social innovation an sustainabilitiy. Malmö Univ. Press.
- Erdem, A. R. (2005). Üniversitenin var oluş nedeni (üniversitenin misyonu). Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17, 75-86.
- Erdem, A. R. (2013). Bilgi toplumunda üniversitenin değişen rolleri ve görevleri, Yükseköğretim Dergisi, 3(2), 109-120.
- Erkek, A. (2019). Cumhurbaşkanlığı senfoni orkestrası 1980-2018 yılları arası konser programlarının incelenmesi [Yayımlanmamış doktora tezi]. Kırıkkale Üniversitesi.
- Gomez-Vega, M. & Herrero-Prieto, L. C. (2019). Measuring emotion through quality: evaluating the musical repertoires of Spanish symphony orchestras, Journal of Cultural Economics, (43), 211-245. https://doi.org/10.1007/s10824-018-9337-1
- Göğüş, M. İ. (1999). Başlangıçtan bugüne Bursa Bölge Senfoni Orkestrası. Orkestra Dergisi, (305), 18-23.
- Gül, C. A. (2015). Senfoni orkestrasının başarısını etkileyen faktörler. [Yayımlanmamış sanatta yeterlik tezi]. Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
- Inoue, T. (2018). Western classical music in a non-western culture: The repertoires of Japanese professional orchestras in the twentieth century, Poetics, (2018), 13-25. https://doi.org/10.1016/j.poetic.2018.02.007
- Ionescu, C. (2015). About the conceptualization of social innovation, Theoretical and Applied Economics, XXII (2015), 3(604), Autumn, 53-62.
- Kodak, E. (2006). Cumhurbaşkanlığı Senfoni Orkestrası konserlerinde piyanonun yeri. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 6(3).
- Minulescu, M. (2015). Is university capable to build resilience in students?, Procedia social and behavioral sciences, 180(2015), 1628-1631. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.02.317
- Möhsünoğlu, A. (2017). Bilkent Senfoni Orkestrasının Türkiye’nin müzik hayatındaki rolü. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(4), 2036-2045. https://doi.org/10.17240/aibuefd.2017.17.32772-363990
- Mulgan, G. (2006). The process of social innovation, Innovations, Spring 2006, 145-162. http://www.mitpressjournals.org/doi/pdf/10.1162/itgg.2006.1.2.145
- Pope, D. A. (2019). An analysis of the repertoire performed by youth orchestras in the United States, ASTA – American String Teachers Association, String Research Journal, 9, 35-49. https://doi.org/10.1177/1948499219851378
- Price, H., Yarbrough, C. & Kinney, M. (1990). Eminence of American composers: university faculty attitudes and symphony orcestra programming. Bulletin of the Council for Research in Music Education, Fall, 106(Fall, 1990), 37-47. https://www.jstor.org/stable/40318861
- NUO. (2021). European Network of University Orchestras: https://enuo.eu/about-enuo/
- Şen, Ç., Şen, E., Kurtaslan, Z.& Aydın, B. (2019). Müzik eğitimi anabilim dallarında orkestra/oda müziği dersi kapsamında hazırlanan konser repertuvarlarının incelenmesi. Ekev Akademi Dergisi, 79, 69-82. http://www.ekevakademi.org/Makaleler/512365899_05%20Cagr%c4%b1%20SENEbru%20SEN-Zafer%20KURTASLAN-Bahar%20AYDIN.pdf
- Tansuğ, F.&Toprak, G. (2018). İstanbul Devlet Senfoni Orkestrası’nda orkestracı olma sürecine ilişkin bir inceleme. İdil Sanat ve Dil Dergisi, 7/2018(46), 743-755. https://www.idildergisi.com/makale/pdf/1526823970.pdf
- Yusuf, S. (2009). From creativity to innovation. Technology in Society, 31 (2009) 1-8. https://doi.org/10.1596/1813-9450-4262
APA | AYDIN B, Belkis O, GÜNER CANBEY E (2021). Türkiye’de Üniversite Senfoni Orkestraları ve Konser Repertuvarları. , 827 - 843. 10.7827/TurkishStudies.51374 |
Chicago | AYDIN BAHAR,Belkis Ozlem,GÜNER CANBEY EBRU Türkiye’de Üniversite Senfoni Orkestraları ve Konser Repertuvarları. (2021): 827 - 843. 10.7827/TurkishStudies.51374 |
MLA | AYDIN BAHAR,Belkis Ozlem,GÜNER CANBEY EBRU Türkiye’de Üniversite Senfoni Orkestraları ve Konser Repertuvarları. , 2021, ss.827 - 843. 10.7827/TurkishStudies.51374 |
AMA | AYDIN B,Belkis O,GÜNER CANBEY E Türkiye’de Üniversite Senfoni Orkestraları ve Konser Repertuvarları. . 2021; 827 - 843. 10.7827/TurkishStudies.51374 |
Vancouver | AYDIN B,Belkis O,GÜNER CANBEY E Türkiye’de Üniversite Senfoni Orkestraları ve Konser Repertuvarları. . 2021; 827 - 843. 10.7827/TurkishStudies.51374 |
IEEE | AYDIN B,Belkis O,GÜNER CANBEY E "Türkiye’de Üniversite Senfoni Orkestraları ve Konser Repertuvarları." , ss.827 - 843, 2021. 10.7827/TurkishStudies.51374 |
ISNAD | AYDIN, BAHAR vd. "Türkiye’de Üniversite Senfoni Orkestraları ve Konser Repertuvarları". (2021), 827-843. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.51374 |
APA | AYDIN B, Belkis O, GÜNER CANBEY E (2021). Türkiye’de Üniversite Senfoni Orkestraları ve Konser Repertuvarları. Turkish Studies (Elektronik), 16(3), 827 - 843. 10.7827/TurkishStudies.51374 |
Chicago | AYDIN BAHAR,Belkis Ozlem,GÜNER CANBEY EBRU Türkiye’de Üniversite Senfoni Orkestraları ve Konser Repertuvarları. Turkish Studies (Elektronik) 16, no.3 (2021): 827 - 843. 10.7827/TurkishStudies.51374 |
MLA | AYDIN BAHAR,Belkis Ozlem,GÜNER CANBEY EBRU Türkiye’de Üniversite Senfoni Orkestraları ve Konser Repertuvarları. Turkish Studies (Elektronik), vol.16, no.3, 2021, ss.827 - 843. 10.7827/TurkishStudies.51374 |
AMA | AYDIN B,Belkis O,GÜNER CANBEY E Türkiye’de Üniversite Senfoni Orkestraları ve Konser Repertuvarları. Turkish Studies (Elektronik). 2021; 16(3): 827 - 843. 10.7827/TurkishStudies.51374 |
Vancouver | AYDIN B,Belkis O,GÜNER CANBEY E Türkiye’de Üniversite Senfoni Orkestraları ve Konser Repertuvarları. Turkish Studies (Elektronik). 2021; 16(3): 827 - 843. 10.7827/TurkishStudies.51374 |
IEEE | AYDIN B,Belkis O,GÜNER CANBEY E "Türkiye’de Üniversite Senfoni Orkestraları ve Konser Repertuvarları." Turkish Studies (Elektronik), 16, ss.827 - 843, 2021. 10.7827/TurkishStudies.51374 |
ISNAD | AYDIN, BAHAR vd. "Türkiye’de Üniversite Senfoni Orkestraları ve Konser Repertuvarları". Turkish Studies (Elektronik) 16/3 (2021), 827-843. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.51374 |