Yıl: 2022 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 21 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.37246/grid.887679 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Cengiz Bektaş’ın anlatıcı mimarlığına bir örnek: Olbia sosyal özeği

Öz:
Cengiz Bektaş kültür birikimi bilincinin; bizden önce yapılanı bilmek, onu eleştirmek, değerlendirmek, onunla çağdaşı tartışmak, geleceği öngörmek, geçmişe takılıp kalmamak, onu ileriye daha iyiye, daha aydınlığa doğru çekmek ve davranışlarımızın bu bilgilerle uyumlu olmasını sağlamakla oluşacağını savunur. Her ne kadar Bektaş Anadolulukla özdeşleştirilse de yeryüzü kültürü için mimarlıktan yazına kadar damgasını vurmuş bir insanlık ve kültür kazanı olarak “Akdenizlilik” kavramını işaret eder. Akdeniz’in insanlığa düşünce, sanat ve kültür katkısını vurgulayarak Akdenizlilerin bir “yaşama ustası” olduğunu belirtir. Yerel bilgiden öğrenmek ve geleneğe eklemlenmeyi mimari anlayışının başına koyan Bektaş’ın anlatıcı mimarlığı bu çalışmada Akdeniz Üniversitesi için tasarladığı Ağa Han Ödülü’ne layık görülen Olbia Sosyal Özeği üzerinden incelenmiştir. Çalışmada, Bektaş’ın Olbia’da kullandığı yapım tekniğine ve bu tekniğin özgün niteliklerine, ayrıca toplumsal, kültürel, estetik ve mimarlık tarihi açısından önemine odaklanan bir değerlendirme sunulmuştur.
Anahtar Kelime: Antalya Ağa Han Mimarlık Ödülü Olbia sosyal özeği Cengiz Bektaş

An example of Bektaş’s narrative architecture:Olbia social center

Öz:
Cengiz Bektaş argues that awareness of cultural heritage constitutes of knowing what has been done before us; criticizing it, evaluating it, discussing it with his contemporaries, predicting the future, not being stuck in the past, pulling it forward for a better, brighter way and ensuring that our behavior is compatible with this information. Although Bektaş's architecture is associated with Anatolia, for the culture of the world, he points out the concept of "Being Mediterranean" as a melting pot of humanity and culture that has left its mark from architecture to literature. Emphasizing the contribution of the Mediterranean to humanity in thought, art and culture; he states that the Mediterranean people are the "masters of living". The narrative architecture of Bektaş, who based his architectural philosophy on learning from the local knowledge and articulation to the tradition, was examined in this study through the Olbia Social Center, which was awarded with the Aga Khan Award and designed for Akdeniz University. In the study, an evaluation focusing on the construction technique used by Bektaş in Olbia is evaluated and the original qualities of this technique, as well as its importance in terms of social, cultural, aesthetic and architectural history is presented
Anahtar Kelime: Antalya

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aksu, Ö. (2007). Yerel Kültür ve Mimarlik Ilişkisi Cengiz Bektaş Örneği. Y. Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi FBE.
  • Akyol, M., Boyacıoğlu, E., Altan, T.E., (2019). Mimarlik ve Yolculuk Pratiği: Cengiz Bektaş’in “Anadolululuk” Söylemi. Mimarlık, 407.
  • Ballard, L. (1966), Architecture Without Architects. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 25(2), 226-228. doi:10.2307/429406
  • Bektaş, C. (1975), Türkiye’deki Mimarlığın Dünü, Bugünü, Geleceği ve Başlıca Sorunları. Milliyet Sanat Dergisi, 13 Haziran 1975, Sayı 136, 18-22.
  • Bektaş, C. v.d. (1980). Antalya, (Antalya Belediyesi Özel Yayını): İstanbul, s.114.
  • Bektaş, C. (2001). Halk Yapı Sanatı. Literatür Yayınları: İstanbul.
  • Bektaş, C. (2005). Halk Yapı Sanatından Bir Örnek Antalya. Anadolu Evleri Dizisi 2, Bilişim Yayınları, İstanbul.
  • Bektaş, C. (2013). Türk Evi. YEM Yayınları: İstanbul.
  • Bektaş, C., (2014). Akdenizlilik. Evrensel, 5 Mayıs 2014 Retrieved from https://www.evrensel.net/yazi/71244/akdenizlilik.
  • Bektaş, C. (2015). Antalya 2015. Arkeoloji ve Sanat Yayınları: İstanbul.
  • Bektaş, C., Sayın, N., (2016). Söyleşi: Bektaş Özyönetim Mimarlık İşliği. SALT Galata.
  • Bektaş, C., (2017). Yüksek Mimar Cengiz Bektaş ile Mavi Anadoluculuk Röportajı. röportajı yapan Burak Baş, Arkeofili, Retrieved from arkeofili.com/yuksek-mimar-cengiz-bektas-ile-mavi-anadoluculuk-r(oportaji.
  • Cengiz Bektaş ile Mimarlıkta Kuramsal Sorunlar ve Katılım Üzerine Söyleşi, (1980). ODTÜ Mimarlık Fakültesi Dergisi. C.6, S.2, ss. 129-142.
  • Darby, D. Özdemir, & Özata, T. (2017). Analyzing the Concept of Place Attachment in The Context of Spatıal Factors: Kuzguncuk, Istanbul. ICONARP International Journal of Architecture and Planning. 5, 18–29. https://doi.org/10.15320/ICONARP.2017.23
  • ElKerdany, D. (2001). Olbia Social Centre Technical Review Summary. Aga Khan Award for Architecture.
  • Erkarslan, Ö. E. (2001a). Ağa Han Mimarlık Ödülleri Sekizinci Dönemini Tamamlarken. Mimarlık Dergisi, 302, ss:13-17.
  • Erkarslan, Ö. E., (2001b). Ağa Han Mimarlık Ödülleri Çevresinde: Cengiz Bektaş ile Bir Söyleşi, Mimarlık, 302, Sayfa: 18-22.
  • Hasol, D. (1983). Ağa Han 1983 Mimarlık Ödülleri, Yapı Dergisi, 51. Retrieved from http://www.doganhasol.net/aga-han-1983-mimarlik-odulleri-2.html
  • Height, D. (2005), Cengiz Bektas and the Community of Kuzguncuk in Istanbul. Archit Design. 75: 44-49. https://doi.org/10.1002/ad.135
  • Güzer, A., (2018). Dört Kişiydiler, Bir de O. TMMOB, Mimarlar Odası Sinan Ödüllü Mimarlar Programı 2016-2018, Panel: Cengiz Bektaş Mimarlığı, İstanbul.
  • Katipoğlu, C. (2012) Two Adjacent ‘Modern’ Buildings: Development of Modern Architecture from 1950’s to 1970’s. IIB International Refereed Academic Social Sciences Journal International Congress on Culture and Society Special Issue, 3(5), 47-59.
  • Khan, Hasan-Uddin, (1984). Profile: Bektaş Participatory Architectural Workshop (Interview with C. Bektaş By H.U. Khan). Mimar 13: Architecture in Development. Singapore: Concept Media Ltd. Pg: 47-65.
  • Mimarizm, (2007). Katılımlı Tasarım için Özyönetim İşliği. Retrieved from https://www.mimarizm.com/makale/katilimli-tasarim-icin-ozyonetim-isligi_113317
  • Mimarizm, (2016). Haberler. Retrieved from https://www.mimarizm.com/haberler/gundem/cengiz-bektas-arsivi-salt-ta_125195
  • Olbia Sosyal Merkezi Vaziyet Planı, Akdeniz Üniversitesi Yapı İşleri Arşivi.
  • Olbia Sosyal Merkezi, Salt Araştırma Cengiz Bektaş Arşivi, (2019). Retrieved from https://saltonline.org/tr/2214/salt-arastirma-cengiz-bektas-arsivi
  • Örmecioğlu, H. T., Er Akan, A., Şanlı, İ. & Şekerci, Y. (2020). Bir Cengiz Bektaş Yapısı: Olbia Sosyal Özeği. Kılıçer, A. (Ed.). Mühendislik ve Mimarlık Bilimlerinde Güncel Araştırmalar (ss. 119-129). Cetinje: IVPE Yayınevi.
  • Sancar, F., (2006). A Conversation with Cengiz Bektas—Architect, Engineer, Author. Children, Youth and Environments, vol. 16, no. 2, pp. 207–219. Retrieved from www.jstor.org/stable/10.7721/chilyoutenvi.16.2.0207.
  • Şanlı, İ., Örmecioğlu, H. T. (2018). 20. Yüzyıla Ait Nitelikli Kültürel Miras Örneklerinin Korunması Sorunu: Olbia Kültür Merkezi Örneği. Journal of International Social Research 11(60):591-596. DOI: 10.17719/jisr.2018.2810
  • Wikipedia, (2021). Cengiz Bektaş, Retrieved from https://tr.wikipedia.org/wiki/Cengiz_Bekta%C5%9F
APA ORMECIOGLU H, ER AKAN A (2022). Cengiz Bektaş’ın anlatıcı mimarlığına bir örnek: Olbia sosyal özeği. , 1 - 21. 10.37246/grid.887679
Chicago ORMECIOGLU HILAL TUGBA,ER AKAN ASLI Cengiz Bektaş’ın anlatıcı mimarlığına bir örnek: Olbia sosyal özeği. (2022): 1 - 21. 10.37246/grid.887679
MLA ORMECIOGLU HILAL TUGBA,ER AKAN ASLI Cengiz Bektaş’ın anlatıcı mimarlığına bir örnek: Olbia sosyal özeği. , 2022, ss.1 - 21. 10.37246/grid.887679
AMA ORMECIOGLU H,ER AKAN A Cengiz Bektaş’ın anlatıcı mimarlığına bir örnek: Olbia sosyal özeği. . 2022; 1 - 21. 10.37246/grid.887679
Vancouver ORMECIOGLU H,ER AKAN A Cengiz Bektaş’ın anlatıcı mimarlığına bir örnek: Olbia sosyal özeği. . 2022; 1 - 21. 10.37246/grid.887679
IEEE ORMECIOGLU H,ER AKAN A "Cengiz Bektaş’ın anlatıcı mimarlığına bir örnek: Olbia sosyal özeği." , ss.1 - 21, 2022. 10.37246/grid.887679
ISNAD ORMECIOGLU, HILAL TUGBA - ER AKAN, ASLI. "Cengiz Bektaş’ın anlatıcı mimarlığına bir örnek: Olbia sosyal özeği". (2022), 1-21. https://doi.org/10.37246/grid.887679
APA ORMECIOGLU H, ER AKAN A (2022). Cengiz Bektaş’ın anlatıcı mimarlığına bir örnek: Olbia sosyal özeği. Grid - architecture, planning and design journal (Online), 5(1), 1 - 21. 10.37246/grid.887679
Chicago ORMECIOGLU HILAL TUGBA,ER AKAN ASLI Cengiz Bektaş’ın anlatıcı mimarlığına bir örnek: Olbia sosyal özeği. Grid - architecture, planning and design journal (Online) 5, no.1 (2022): 1 - 21. 10.37246/grid.887679
MLA ORMECIOGLU HILAL TUGBA,ER AKAN ASLI Cengiz Bektaş’ın anlatıcı mimarlığına bir örnek: Olbia sosyal özeği. Grid - architecture, planning and design journal (Online), vol.5, no.1, 2022, ss.1 - 21. 10.37246/grid.887679
AMA ORMECIOGLU H,ER AKAN A Cengiz Bektaş’ın anlatıcı mimarlığına bir örnek: Olbia sosyal özeği. Grid - architecture, planning and design journal (Online). 2022; 5(1): 1 - 21. 10.37246/grid.887679
Vancouver ORMECIOGLU H,ER AKAN A Cengiz Bektaş’ın anlatıcı mimarlığına bir örnek: Olbia sosyal özeği. Grid - architecture, planning and design journal (Online). 2022; 5(1): 1 - 21. 10.37246/grid.887679
IEEE ORMECIOGLU H,ER AKAN A "Cengiz Bektaş’ın anlatıcı mimarlığına bir örnek: Olbia sosyal özeği." Grid - architecture, planning and design journal (Online), 5, ss.1 - 21, 2022. 10.37246/grid.887679
ISNAD ORMECIOGLU, HILAL TUGBA - ER AKAN, ASLI. "Cengiz Bektaş’ın anlatıcı mimarlığına bir örnek: Olbia sosyal özeği". Grid - architecture, planning and design journal (Online) 5/1 (2022), 1-21. https://doi.org/10.37246/grid.887679