Yıl: 2022 Cilt: 14 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 38 - 45 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.18863/pgy.931572 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme

Öz:
Bu araştırmada, Covid-19 pandemisi sürecinde öğrencilerin stres, anksiyete, depresyon, korku düzeyleri ve ilişkili faktörleri, literatür taraması yaparak incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada, 27.12.2019-30.12.2020 tarihleri arasında elektronik veri tabanları “Covid-19, pandemi, ruh sağlığı, öğrenciler”, “Covid-19, pandemic, mental health, students” anahtar sözcükleri kullanılarak taranmıştır. Tarama sonucunda 562 çalışmaya ulaşılmış olup 22 makale çalışmaya dahil edilmiştir. Yaş aralığı 14-33 arasında olan öğrencilerin anksiyete, korku ve depresyon düzeyinin, cinsiyet, hastalık durumu, enfeksiyon bulaşma kaygı düzeyi, hastalık ile ilgili bilgi düzeyi, koruyucu ekipmanların yeterliliği, aile yapısı, ekonomik şartlar, sosyal destek düzeyi, ebeveynler ile yaşama durumu, hastalığa bakış açısı ve madde kullanımı ile ilişkili olduğu saptanmıştır. Sonuçlar, genellikle öğrencilerin orta düzeyde anksiyete yaşadığını göstermektedir. Korku, depresyon ve stres düzeyleri ise çalışmalarda farklılık göstermektedir. Kızlarda anksiyete ve depresyon düzeyi erkeklere göre daha yüksektir.
Anahtar Kelime: COVID-19 korku. depresyon stres anksiyete

Effect of Covid-19 On Students' Stress, Anxiety, Depression, Fear Levels: Systematic Review

Öz:
The aim of this study was to examine the stress, anxiety, depression, fear levels and related factors of students during the Covid-19 pandemic process by conducting a literature review. In the research, Electronic databases were searched using the keywords " Covid-19, pandemic, mental health, students" between 27.12.2019-30.12.2020. As a result of the search, 562 studies were reached and 22 articles were included in the study. Students' level of anxiety, fear and depression is determined by gender, disease status, infection-contamination anxiety, level of knowledge about the disease, adequacy of protective equipment, family structure, economic conditions, social support level, living with parents, perspective on illness and substance use has been related. The results generally show that students experience moderate levels of anxiety. Fear, depression and stress levels differ in studies. Anxiety and depression levels in girls are higher than boys.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Derleme Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akman Ö, Yıldırım D, Sarıkaya A (2020) The effect of covid-19 pandemic on nursing students’anxiety levels. İstanbul Gelişim Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 12:379-397.
  • Altun Ekiz M (2020) Koronavirüs karantinasında günlük tutan beden eğitimi ve spor yüksekokulu öğrencileri üzerine nitel bir araştırma. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 25:387-401.
  • Aslan I, Ochnik D, Çınar O (2020) Exploring perceived stress among students in Turkey during the covıd-19 pandemic. Int J Environ Res Public Health, 17:8961.
  • Aşkın R, Bozkurt Y, Zeybek Z (2020) Covid-19 pandemisi: psikolojik etkileri ve terapötik müdahaleler. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19:304-318.
  • Aylie NS, Mekonen MA, Mekuria RM, (2020) The psychological impacts of covid-19 pandemic among university students in Bench-Sheko Zone, Southwest Ethiopia: a community-based cross-sectional study. Psychol Res Behav Manag, 13:813-821.
  • Bashir TF, Hassan S, Maqsood A, Khan ZA, Issrani R, Ahmed N et al. (2020) The psychological ımpact analysis of novel covıd-19 pandemic in health sciences students: A global survey. Eur J Dent, 14:91-96.
  • Çubuk B (2020) Covid 19 ile gelen kayıp nesne, yas ve depresyon. Yalova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10:90-99.
  • Doğan S (2020) Üniversite öğrencilerinin covid-19’a yazdıkları 100 mektubun incelenmesi. Türk Dünyası Araştırmaları, 126:25-40.
  • Duman N (2020) Öğrencilerinde covid-19 korkusu ve belirsizliğe tahammülsüzlük. The Journal of Social Science, 4:426-437.
  • Eryılmaz A, Şiraz M (2020) Covid-19 bağlamında kötümserliği ortaya çıkaran olaylarla-durumlarla başa çıkma ve ergen öznel iyi oluşu ile ilişkisinin incelenmesi. İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19:292-303.
  • Husky MM, Kovess-Masfety V, Swendsen JD (2020) Stress and anxiety among university students in France during Covid-19 mandatory confinement. Compr Psychiatry, 102:152191.
  • Ji G, Wei W, Yue K, Li H, Shi L, Ma J et al. (2020) Effects of the covıd-19 pandemic on obsessive-compulsive symptoms among university students: prospective cohort survey study. J Med Internet Res, 22:e21915.
  • Karataş Z (2020) Covid-19 pandemisi sürecinin LGS ve YKS hazırlık sürecinde olan çocuk ve ergenlerin psikolojilerine yansımalarının incelenmesi. In Pandemi Döneminde Çocuk ve Ergen Psikolojisi (Ed B Gençdoğan): 54-74. Ankara, Türkiye Klinikleri.
  • Kecojevic A, Basch C, Sullivan M, Davi N (2020) The ımpact of the covid-19 epidemic on mental health of undergraduate students in New Jersey, crosssectional study. Plos One, 15:e0239696.
  • Kleiman EM, Yeager AL, Grove JL, Kellerman JK, Kim JS (2020) Realtime mental health impact of the Covid-19 pandemic on college students: ecological momentary assessment study. JMIR Ment Health, 7:e24815.
  • Li HY, Cao H, Leung DYP, Mak YW (2020) The psychological ımpacts of a covid-19 outbreak on college students in China: a longitudinal study. Int J Environ Res Public Health, 17:3933.
  • Okuyan CB, Karasu F, Polat F (2020) Covid 19’un hemşirelik öğrencilerinin sağlık kaygısı düzeyleri üzerine etkisi. Van Sağlık Bilimleri Dergisi, 13:45-52.
  • Örgev C, Biçer İ, Demir H, Aydın O, Şen E, Özyaral O (2020) The psychological ımpact of the covid-19 pandemic on university students in Turkey: a foundation university case. Journal of International Health Sciences and Management, 6:25-33.
  • Safa F, Anjum A, Hossain S, Trisa TI, Alam SF, Rafi MA et al. (2021) Immediate psychological responses during the initial period of covid-19 pandemic among Bangladeshi medical students. Child Youth Serv Rev, 122:105912.
  • Savitsky B, Findling Y, Ereli A, Hendel T (2020) Anxiety and coping strategies among nursing students during the covid-19 pandemic. Nurse Educ Pract, 46:102809.
  • Sever M, Özdemir S (2020) Koronavirüs (Covid-19) sürecinde öğrenci olma deneyimi: bir fotoses (photovoice) çalışması. Toplum ve Sosyal Hizmet, 31:1653-1679.
  • Wang X, Hegde S, Son C, Keller B, Smith A, Sasangohar F (2020) Investigating mental health of us college students during the covid-19 pandemic: crosssectional survey study. J Med Internet Res, 22:e22817.
  • Xiao H, Shu W, Li M, Li Z, Tao F, Wu X et al. (2020) Social distancing among medical students during the 2019 coronavirus disease pandemic in China: disease awareness, anxiety disorder, depression, and behavioral activities. Int J Environ Res Public Health, 17:5047.
  • Yayan G (2020) Bir salgın hastalık olarak covid-19’un Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Bölümü resim ana sanat dalındaki öğrencilerin resimlerine yansımaları. Electronic Turkish Studies, 15:1297- 1313.
  • Zhang Y, Zhang H, Ma X, Di Q (2020) Mental health problems during the covid-19 pandemics and the mitigation effects of exercise: a longitudinal study of college students in China. Int J Environ Res Public Health, 17:3722.
APA Didin M, Yavuz B, GEZGİN YAZICI H (2022). Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme. , 38 - 45. 10.18863/pgy.931572
Chicago Didin Müşerref,Yavuz Betul,GEZGİN YAZICI HAVVA Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme. (2022): 38 - 45. 10.18863/pgy.931572
MLA Didin Müşerref,Yavuz Betul,GEZGİN YAZICI HAVVA Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme. , 2022, ss.38 - 45. 10.18863/pgy.931572
AMA Didin M,Yavuz B,GEZGİN YAZICI H Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme. . 2022; 38 - 45. 10.18863/pgy.931572
Vancouver Didin M,Yavuz B,GEZGİN YAZICI H Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme. . 2022; 38 - 45. 10.18863/pgy.931572
IEEE Didin M,Yavuz B,GEZGİN YAZICI H "Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme." , ss.38 - 45, 2022. 10.18863/pgy.931572
ISNAD Didin, Müşerref vd. "Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme". (2022), 38-45. https://doi.org/10.18863/pgy.931572
APA Didin M, Yavuz B, GEZGİN YAZICI H (2022). Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 14(1), 38 - 45. 10.18863/pgy.931572
Chicago Didin Müşerref,Yavuz Betul,GEZGİN YAZICI HAVVA Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 14, no.1 (2022): 38 - 45. 10.18863/pgy.931572
MLA Didin Müşerref,Yavuz Betul,GEZGİN YAZICI HAVVA Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, vol.14, no.1, 2022, ss.38 - 45. 10.18863/pgy.931572
AMA Didin M,Yavuz B,GEZGİN YAZICI H Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 2022; 14(1): 38 - 45. 10.18863/pgy.931572
Vancouver Didin M,Yavuz B,GEZGİN YAZICI H Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme. Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar. 2022; 14(1): 38 - 45. 10.18863/pgy.931572
IEEE Didin M,Yavuz B,GEZGİN YAZICI H "Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme." Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar, 14, ss.38 - 45, 2022. 10.18863/pgy.931572
ISNAD Didin, Müşerref vd. "Covid-19’un Öğrencilerin Stres, Anksiyete, Depresyon, Korku Düzeylerine Etkisi: Sistematik Derleme". Psikiyatride Güncel Yaklaşımlar 14/1 (2022), 38-45. https://doi.org/10.18863/pgy.931572