Yıl: 2021 Cilt: 16 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1087 - 1108 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.7827/TurkishStudies.50790 İndeks Tarihi: 20-05-2022

Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlik Algıları ile Yenilik Yönetimi YeterlikleriArasındaki İlişkinin İncelenmesi

Öz:
Bu çalışma, 2023 Eğitim Vizyonu’nda yer alan okul yöneticilerinin mesleki becerilerinin geliştirilmesihedefinden hareketle okul yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterlik algıları ile yenilik yönetimi yeterlikleriarasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla yapılan nicel bir çalışmadır. Bu araştırmada, genel taramamodellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu araştırmanın evrenini, 2019-2020 eğitim öğretim yılıİstanbul ili Avcılar ilçesinde devlet okullarında görev yapan 172 yönetici oluşturmaktadır. Araştırmadaörneklem alınmayarak evrende yer alan tüm okul yöneticilerine ulaşılmaya çalışılmış olup, bu çalışma 132yöneticiyle gerçekleştirilmiştir. Verilerin toplanması için Hacıfazlıoğlu, Karadeniz ve Dalgıç’ın (2011a)geliştirmiş olduğu Teknoloji Liderliği Yeterlik Ölçeği ve Bülbül (2012a) tarafından geliştirilmiş olan OkullardaYenilik Yönetimi Ölçeğinin yönetici formu kullanılmıştır. Teknoloji Liderliği Yeterlik Algıları Ölçeği ve OkulYöneticilerinin Eğitim Örgütlerinde Yenilik Yönetimi Ölçeği puanlarının; cinsiyet, öğrenim durumu, branş,görev ünvanı ve bilişim teknolojileri alanında hizmet içi eğitim alma durumu değişkenine göre farklılaşıpfarklılaşmadığını belirlemek üzere Mann Whitney-U Testi, görev yapılan okul türü değişkenine göre farklılaşıpfarklılaşmadığını belirlemek üzere Kruskal Wallis-H Testi uygulanmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre, okulyöneticilerinin teknoloji liderliği yeterlik algılarının yeterli; yenilik yönetimi yeterlik algılarının ise çok yeterliolduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet, öğrenim durumu, branş ve görev yapılan okul türüne göre anlamlı bir farkbulunmamış iken; görev unvanı ve bilişim teknolojileri alanında hizmet içi eğitim alma değişkenine göreanlamlı farklılık bulunmuştur. Okul müdürlerinin puan ortalamaları, müdür yardımcılarından ve bilişimteknolojileri alanında hizmet içi eğitim alan okul yöneticilerinin puan ortalamaları, hizmet içi eğitimalmayanlara göre daha yüksektir. Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği yeterlik algıları ile yenilik yönetimiyeterlikleri arasında pozitif yönde ve yüksek düzeyde korelasyon tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime:

Analysing the Relationship Between School Administrators’ Perceptions of TechnologicalLeadership Competencies and Innovation Management Competencies

Öz:
This study is a quantitative study carried out to analyse the relationship between schooladministrators' technology leadership competencies perceptions and innovation management with the aim ofimproving professional skills of school administrators in Turkey’s Education Vision 2023. In this research, acomparative relational screening model, one of the quantitative research methods, was used. The population ofthe study consisted of 172 administrators working in public schools in district of Avcılar, İstanbul in 2019- 2020 academic year. The aim was to reach all the administrators in the population by not taking samples and132 school administrators participated in this study. The data collection tools of the study were technologyleadership competencies scale developed by Hacifazlioglu, Karadeniz and Dalgic (2011a) and innovationmanagement scale developed by Bülbül (2012a) was used. Technology Leadership Efficacy Perceptions Scaleand School Administrators' Innovation Management Scale in Educational Organizations; The Mann Whitney U Test was applied to determine whether it differs according to the variable of gender, education level, branch,job title and in-service training in the field of information technologies, and the Kruskal Wallis-H Test todetermine whether it differs according to the variable of school type. According to the results of the study,technology leadership competency perceptions of school administrators were high; innovation managementcompetency perceptions were very high. There was no significant difference in terms of gender, education degree, subject and school type but a significant difference was found in position title and participation in service training related to information technologies. The school principals' mean scores were significantly higher than deputy principals and the average scores of school administrators, participated in-service trainingrelated to information technologies were significantly higher than school administrators that didn’t participate.There was a positive and high correlation between school administrators’ perceptions of technologicalleadership competencies and innovation management competencies.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Afshari, M., Bakar, K. A., Luan, W. S., Samah, B. A., & Fooi, F. S. (2009). Technology and school leadership. Technology, Pedagogy and Education,18(2), 235-248. https://doi.org/10.1080/14759390902992527
  • Akbaba-Altun, S., & Gürer, M. D. (2008). School administrators’ perceptions of their roles regarding information technology classrooms. Eurasian Journal of Educational Research (EJER), 33, 35-54.
  • Anderson, R. E., & Dexter, S. (2005). School technology leadership: An empirical investigation of prevalence and effect. Educational Administration Quarterly, 41, 49-82. https://doi.org/10.1177/0013161X04269517
  • Argon, T., İsmetoğlu, M. & İşeri, B., (2015). “Okul yöneticilerinin değerlere göre yönetim ile yenilik yönetimlerine yönelik öğretmen görüşleri”. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(4), 111-119.
  • Aydoğar, N. (2018). Okul yöneticilerinin yenilik yönetimi becerilerinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Kahramanmaraş il merkezi özel ve devlet okulları örneği. [Yüksek lisans tezi], Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Aypay, A. (2016). Türkiye’de eğitim yöneticiliği ve maarif müfettişliği: seçme, atama ve yetiştirme içinde eğitim yönetimi ve denetimi alanının durumu ve geleceği. Pegem Akademi.
  • Banoğlu, K. (2011). Okul müdürlerinin teknoloji liderliği yeterlikleri ve teknoloji koordinatörlüğü. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(1), 199-213.
  • Boydak, O. M. & Karabatak, S. (2013). “Ortaöğretim okul yöneticilerinin yenilik yönetimine yaklaşımları ve karşılaştıkları sorunlar”. International Online Journal of Educational Sciences, 5(1), 258-273.
  • Bursalıoğlu, Z. (2012). Okul yönetiminde yeni yapı ve davranış. Pegem Akademi.
  • Bülbül, T. (2012a). Okullarda Yenilik Yönetimi Ölçeği’nin geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 12(1), 157-175.
  • Bülbül, T. (2012b). Okul yöneticilerinin yenilik yönetimine ilişkin yeterlik inançları. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 14(1), 45-68.
  • Bülbül, T. (2017). Yenilik yönetimi. Memduhoğlu, H.B. & Yılmaz, K. (Ed.), Yönetimde yeni yaklaşımlar içinde (s. 43-72). Pegem Akademi.
  • Bülbül, T., & Çuhadar, C. (2012). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği öz-yeterlik algıları ile bilgi ve iletişim teknolojilerine yönelik kabulleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(23), 479-499.
  • Can, T. (2003). Bolu orta öğretim okulları yöneticilerinin teknolojik liderlik yeterlilikleri. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 2(3), 94-107.
  • Can, T. (2008). İlköğretim okulları yöneticilerinin teknolojik liderlik yeterlilikleri. 8.Uluslararası Eğitim Teknolojileri Konferansı, 6-9 Mayıs 2008 (s. 1053-1057). Anadolu Üniversitesi.
  • Cormican, K., & O’Sullivan, D. (2004). Auditing best practice for effective product innovation management, Technovation, 24, 819–829. https://doi.org/10.1016/S0166-4972(03)00013-0
  • Çobanoğlu, F., & Badavan, Y. (2017). Başarılı okulun anahtarı: Etkili okul değişkenleri. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 114-134.
  • Demiraçan, A. (2019). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliği stratejileri ile yenilik yönetimi yeterlik inançları arasındaki ilişkinin incelenmesi. [Yüksek lisans tezi], Trakya Üniversitesi.
  • Esen, F. (2016). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin algılarına göre okul müdürlerinin liderlik stilleri ile yenilik yönetimi arasındaki ilişki. [Yüksek lisans tezi], İstanbul Aydın Üniversitesi ve Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Gliem, J. A. & Gliem, R. R. (2003). Calculating, interpreting and reporting Cronbach’s alpha reliability coefficient for likert-type scales. Midwest Research to Practice Conference in Adult, Continuing, and Community Education, 82-88.
  • Göl, E. & Bülbül, T. (2012). İlköğretim okul yöneticilerinin yenilik yönetimi yeterliklerine ilişkin öğretmen algıları (Kırklareli ili örneği), Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(2), 97-109.
  • Görgel, H. M. (2018). Okul yöneticilerinin yenilik yönetimi yeterliklerine ilişkin öğretmen ve okul yöneticisi algılarının incelenmesi. [Yüksek lisans tezi], Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi.
  • Güçlü, N. (2016). Liderliğe genel bir bakış. N. Güçlü & S. Koşar (Ed.), Eğitim yönetiminde liderlik teori, araştırma ve uygulama içinde (s. 1-16). Pegem Akademi.
  • Güçlü, N. & Koşar, S. (Ed.). (2016). Eğitim yönetiminde liderlik: teori, araştırma ve uygulama. Pegem Akademi.
  • Gültekin, F. (2013). Ortaöğretim yöneticilerinin teknoloji liderliği-öz-yeterlik algıları. [Yüksek lisans tezi], Marmara Üniversitesi.
  • Gümüşeli, A. İ. (2001). Çağdaş okul müdürlerinin liderlik alanları. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 28, 531-548.
  • Gümüşeli, A. İ. (2014). Eğitim ve öğretim yönetimi: eğitim programı ve öğretimi yönetme, öğrenci ilerlemesini izleme, öğretmenleri denetleme ve değerlendirme. Pegem Akademi.
  • Gün, F. & Çoban, Ö. (2019). Okul yöneticilerinin teknolojik liderlik öz yeterliklerinin incelenmesi. Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi, 39-48.
  • Günbayı, İ. (2016). Liderlik ve toplumsal değişme. N. Güçlü ve S. Koşar (Ed.), Eğitim yönetiminde liderlik teori, araştırma ve uygulama içinde (s. 245-282). Pegem Akademi.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö. (2016). Yaratıcılık, inovasyon ve okul liderliği. N. Güçlü ve S. Koşar (Ed.), Eğitim yönetiminde liderlik teori, araştırma ve uygulama içinde (s. 283- 322). Pegem Akademi.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş. & Dalgıç, G. (2011a). Eğitim yöneticileri teknoloji liderliği özyeterlik ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 17(2), 145-166.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş. & Dalgıç, G. (2010). Eğitim yöneticileri teknoloji liderliği standartlarına ilişkin öğretmen, yönetici ve denetmenlerin görüşleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16(4), 537-577.
  • Hacıfazlıoğlu, Ö., Karadeniz, Ş. & Dalgıç, G. (2011b). Okul yöneticilerinin teknoloji liderliğine ilişkin algıları: metafor analizi örneği [School administrators’ perceptions of technology leadership: an example for metaphor analysis]. Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 1(1), 97-121.
  • ISTE. (2002). NETS for administrators 2002. http://www.iste.org/Content/NavigationMenu/NETS/ ForAdministrators/2002Standards/NETS_for_Administrators_2002_Standards.htm Erişim Tarihi: 17.06.2020.
  • ISTE. (2009). NETS for administrators 2009. http://www.iste.org/Content/NavigationMenu/ETS/ ForAdministrators/2009Standards/NETS_for_Administrators_2009.htm Erişim Tarihi: 17.06.2020.
  • Karaca, B. (2019). Okul yöneticilerinden ilkokul müdürlerinin yenilik yönetimi yeterliliklerine ilişkin öğretmen algıları: İstanbul ili Beykoz ilçesi örneği. [Yüksek lisans tezi], Beykent Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri: kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayın.
  • Karataş, S., Gök, R. & Özçetin, S. (2015). “Okul yöneticilerinin yenilik yönetimi yeterliklerine ilişkin öğretmen algıları”, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(1), 167-185.
  • Koçel, T. (2018). İşletme yöneticiliği: yönetim ve organizasyon, organizasyonlarda davranış, klasik, modern, çağdaş ve güncel yaklaşımlar. Genişletilmiş 17. Baskı. Beta Yayınları.
  • Lin, Nan. (1976). Foundations of social research. Mc Graw-Hill.
  • MEB. (2018a). Türkiye 2023 Eğitim Vizyonu. http://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_EGITIM_ VIZYONU.pdf Erişim Tarihi: 12.12.2020.
  • MEB. (2018b). Turkey’s Education Vision 2023. https://2023vizyonu.meb.gov.tr/doc/2023_VIZ YON_ENG.pdf Erişim Tarihi: 12.12.2020.
  • MEB. (2019a). XVIII. MEB Şurasında alınan kararlar. MEB Şura Kararları, 2010. http://ttkb.meb. gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_09/29170222_18_sura.pdf Erişim Tarihi: 12.12.2020.
  • MEB. (2019b). XIX. MEB Şurasında alınan kararlar. MEB Şura Kararları, 2014. http://mebk12. meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/35/27/719973/dosyalar/2015_02/02041116_19.millieitimura skararlar.pdf Erişim Tarihi: 12.12.2020.
  • MEB. (2020). http://fatihprojesi.meb.gov.tr/ Erişim Tarihi: 12.12.2020.
  • Oke, A. (2004). “Barriers to innovation management in service companies”. Journal of Change Management, 4(1), 31- 44. https://doi.org/10.1080/1469701032000154953
  • Ömür, Y. E. (2014). “Lise yöneticilerinin yenilik yönetimi becerileri ile okullardaki örgütsel öğrenme mekanizmalarına yönelik öğretmen görüşleri”, [Yüksek lisans tezi], Abant İzzet Baysal Üniversitesi.
  • Özdamar, K. (2002). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi 1. Kaan Kitabevi.
  • Özdemir, S. & Kılınç, A. Ç. (2013). Değişen toplum ve okul. S. Özdemir (Ed.), Türk Eğitim Sistemi ve okul yönetimi içinde (s. 75-92). Pegem Akademi.
  • Öztürk, M., (2017). İlkokul müdürlerinin yenilik yönetimi yeterliklerine ilişkin öğretmen algıları: İstanbul ili Avcılar ilçesi örneği. [Yüksek lisans tezi], İstanbul Aydın Üniversitesi ve Yıldız Teknik Üniversitesi.
  • Sincar, M. (2009). İlköğretim okulu yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin bir inceleme (Gaziantep ili örneği). [Doktora tezi], İnönü Üniversitesi.
  • Sincar, M. & Aslan, B. (2011). İlköğretim öğretmenlerinin okul yöneticilerinin teknoloji liderliği rollerine ilişkin görüşleri. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(1), 571-595.
  • Smith, M., Busi, M., Ball, P. & Meer, R. (2008). “Factors influencing an organisations ability to manage innovation: a structured literature review and conceptual model”, International Journal of Innovation Management, 12(4), 655-676. https://doi.org/10.1142/S1363919608002138
  • Şişman, M. (2012). Öğretim liderliği. Pegem Akademi. Tabachnick, B. G. & Fidell, L. S. (2013). Using multivariate statistics. (sixth ed.) Pearson.
  • Top, Z. (2011). İlköğretim okulu yöneticilerinin yenilik yönetimine ilişkin tutumlarının incelenmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi], Marmara Üniversitesi.
  • Vlok, A. (2012). “A leadership competency profile for innovation leaders in a science-based research and innovation organization in South Africa”, Procedia -Social and Behavioral Sciences, 41, 209-226. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.04.025
  • Yu, C., & Durrington, V.A. (2006). Technology standards for school administrators: An analysis of practicing and aspiring administrators’ perceived ability to performance standards. NASSP Bulletin, 90, 301-317. https://doi.org/10.1177/0192636506295392
APA YILDIZ B, tüysüz h, ÖZTÜRK M (2021). Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlik Algıları ile Yenilik Yönetimi YeterlikleriArasındaki İlişkinin İncelenmesi. , 1087 - 1108. 10.7827/TurkishStudies.50790
Chicago YILDIZ BARIŞ,tüysüz harun,ÖZTÜRK MUSTAFA Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlik Algıları ile Yenilik Yönetimi YeterlikleriArasındaki İlişkinin İncelenmesi. (2021): 1087 - 1108. 10.7827/TurkishStudies.50790
MLA YILDIZ BARIŞ,tüysüz harun,ÖZTÜRK MUSTAFA Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlik Algıları ile Yenilik Yönetimi YeterlikleriArasındaki İlişkinin İncelenmesi. , 2021, ss.1087 - 1108. 10.7827/TurkishStudies.50790
AMA YILDIZ B,tüysüz h,ÖZTÜRK M Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlik Algıları ile Yenilik Yönetimi YeterlikleriArasındaki İlişkinin İncelenmesi. . 2021; 1087 - 1108. 10.7827/TurkishStudies.50790
Vancouver YILDIZ B,tüysüz h,ÖZTÜRK M Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlik Algıları ile Yenilik Yönetimi YeterlikleriArasındaki İlişkinin İncelenmesi. . 2021; 1087 - 1108. 10.7827/TurkishStudies.50790
IEEE YILDIZ B,tüysüz h,ÖZTÜRK M "Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlik Algıları ile Yenilik Yönetimi YeterlikleriArasındaki İlişkinin İncelenmesi." , ss.1087 - 1108, 2021. 10.7827/TurkishStudies.50790
ISNAD YILDIZ, BARIŞ vd. "Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlik Algıları ile Yenilik Yönetimi YeterlikleriArasındaki İlişkinin İncelenmesi". (2021), 1087-1108. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.50790
APA YILDIZ B, tüysüz h, ÖZTÜRK M (2021). Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlik Algıları ile Yenilik Yönetimi YeterlikleriArasındaki İlişkinin İncelenmesi. Turkish Studies (Elektronik), 16(3), 1087 - 1108. 10.7827/TurkishStudies.50790
Chicago YILDIZ BARIŞ,tüysüz harun,ÖZTÜRK MUSTAFA Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlik Algıları ile Yenilik Yönetimi YeterlikleriArasındaki İlişkinin İncelenmesi. Turkish Studies (Elektronik) 16, no.3 (2021): 1087 - 1108. 10.7827/TurkishStudies.50790
MLA YILDIZ BARIŞ,tüysüz harun,ÖZTÜRK MUSTAFA Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlik Algıları ile Yenilik Yönetimi YeterlikleriArasındaki İlişkinin İncelenmesi. Turkish Studies (Elektronik), vol.16, no.3, 2021, ss.1087 - 1108. 10.7827/TurkishStudies.50790
AMA YILDIZ B,tüysüz h,ÖZTÜRK M Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlik Algıları ile Yenilik Yönetimi YeterlikleriArasındaki İlişkinin İncelenmesi. Turkish Studies (Elektronik). 2021; 16(3): 1087 - 1108. 10.7827/TurkishStudies.50790
Vancouver YILDIZ B,tüysüz h,ÖZTÜRK M Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlik Algıları ile Yenilik Yönetimi YeterlikleriArasındaki İlişkinin İncelenmesi. Turkish Studies (Elektronik). 2021; 16(3): 1087 - 1108. 10.7827/TurkishStudies.50790
IEEE YILDIZ B,tüysüz h,ÖZTÜRK M "Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlik Algıları ile Yenilik Yönetimi YeterlikleriArasındaki İlişkinin İncelenmesi." Turkish Studies (Elektronik), 16, ss.1087 - 1108, 2021. 10.7827/TurkishStudies.50790
ISNAD YILDIZ, BARIŞ vd. "Okul Yöneticilerinin Teknoloji Liderliği Yeterlik Algıları ile Yenilik Yönetimi YeterlikleriArasındaki İlişkinin İncelenmesi". Turkish Studies (Elektronik) 16/3 (2021), 1087-1108. https://doi.org/10.7827/TurkishStudies.50790