Yıl: 2005 Cilt: 0 Sayı: 20 Sayfa Aralığı: 62 - 73 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Müzik Öğretmenliği Özel Yetenek Seçme Sınavının Çok-Yüzeyli Rasch Modeli ile Analizi (İnönü Üniversitesi Örneği)

Öz:
Bu araştırmada, İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Öğretmenliği Özel Yetenek Seçme Sınavları Çok-Yüzeyli Rasch Modeli ile analiz edilerek; birey yetenek ölçüleri, puanlayıcıların katılık/cömertlikleri, görev güçlük düzeyleri ve uygunluk istatistikleri ile puanlayıcı-birey, görev-birey ve puanlayıcı-görev etkileşimleri yanlılıkları araştırılmıştır. Deşifre, çalma ve söyleme olmak üzere üç boyutta, adayların birbirinden bağımsız puanlama yapan, müzik öğretimi alanından dört öğretim üyesi yapması ile yapılan Özel Yetenek Seçme Sınavından elde edilen veriler kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; puanlayıcıların bütün bireyler için puanlamalarının birbirlerine yakın fakat manidar düzeyde farklı olduğu, 10 birey ve bir görevin uygun olmadığı, puanlayıcı-birey, görev-birey ve puanlayıcı-görev etkileşimlerinde yanlılıkların bulunduğu sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime: yanlılık çok yüzeyli rasch modeli öğrenci seçme müzik eğitimi özel yetenek sınavı

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik

Analysis of Special Ability Sellection Examination for Music Education Department Using Many-Facets Racsh Measurement (İnönü University Case)

Öz:
In this research, individual ability measure, severity of the raters, task diffuculty levels and fit statistics for main effect’s, and bias of the raters-individuals, tasks-individuals, raters tasks interaction effects were investigated by analyzing Special Ability Sellection Examination for İnönü University Faculty of Educatinon Music Education Department using Many-Facets Rasch Measurement (MFMR). The data of the research were from Special Ability Sellection Examination, which was in three dimensions such as decoding, playing and singing, and which was rated by independent raters who were lecturers in education department. According to the findings, it was concluded that ratings for the candidates by raters were so close to each other but signaficantly differs, that10 individuals and one task were not fit and that there were biases in interactions between the raters-individuals, tasks-individuals and raters-tasks.
Anahtar Kelime: many-facet rasch measurement student selection music education special skill test bias

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Aldrich, D. A. (1978). Rating scale formilation for ordered response categories. Psychometrika, 43, 561-573.
  • Atılgan, Hakan (2004). Genellenebilirlik kuramı ve çok değişkenlik kaynaklı Rasch modelinin karşılaştırılmasına ilişkin bir araştırma. (Yayınlanmamış Doktora Tezi) Ankara: Hacettepe Üniversitesi.
  • Engelhard, G. Jr. & Myford, C. M. (2003). Monitoring faculty consultant performance in the advanced placement English literature and composition program with a many-faceted Rasch model. College Board Research Report, No. 2003-1, ETS RR-03-01.
  • Griffin, P. & Gillis, S. (2000). A multi source measurement approach to assessment of higher order competencies. Paper Presented at the educational Research Association Conference, Wales, United Kingdom: Cardiff University.
  • Hambleton, R. K. & Swamitnathan, H. (1985). Item response theory: principles and applications. Boston: Kluwer-Nijhoff Publishing.
  • İnönü Üniversitesi (2003). Eğitim Fakültesi Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Müzik Öğretmenliği Programı Özel Yetenek Sınav Yönergesi. Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Linacre, J. M., Wrıght, B. D. & Lunz, M. E.. A Facet Model for Judgmental Scoring, MESA Memo 61, http://www.rasch.org/memo61.htm (erişim 13 eylül 2004)
  • Linacre, John M. (1993). Rasch-based generalizability theory. Rasch Measurement Transaction, 7:1 p. 283.
  • Linacre, J. M. (1990 ). A facet model for judgmental scoring. MESA Memo 61, Chicago:MESA Pres,. Linacre, J. M. (1989). A many-facet Rasch measurement. Chicago: MESA Pres,. Linacre, J. M.( 1991-2003). A user’s guide to FACETS: Rasch-model computer programs. Chicago: Winsteps.
  • Linacre, J. M.( 1991-2003). A user’s guide to FACFORM data formatter for FACETS: Rasch-model computer programs. Chicago: Winsteps.
  • Linacre, J. M.( 1993). Generalizability theory and rasch measurement. American Education Research Area.
  • Lord, Frederic M. (1980). Applications of Item Response Theory to Practical Testing Problems. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
  • Lunz, M. E., Wright, B.D. & Linacre, J. M. ( 1990). Measuring the impact of judge severity on examination scores. Applied Measurement in Education, 3(4), 331-345.
  • Lunz, M., E. & Wrıght, B. D. (1997). Latent trait models for performance examinations, Jurgen Rost, Rolf Langeheine(Eds.), Application of Latent Trait and Latent Class Models in Social Science. New York: Waxmann.
  • Lynch, B. K. & McNamara, T. F. (1998). Using G-theory and many-facet Rasch measurement in the development of performance assessments of the ESL speaking skills of immigrants. Language Testing, 15 (2) 158-180.
  • Macmillan, P. D. (2000). Classical, generalizability and multi-faceted Rasch detection of interrater variability in large sparse data sets. Journal of Experimental Education, Vol. 68, Issue 2, p.167.
  • Nunnally, J. C. & Bernsteın, I. H. (1994). Psychometric theory. (3rd Editions) New York: McGraw-Hill Inc..
  • ÖSYM (2003). 2003-ÖSS Öğrenci Seçme Sınavı Kılavuzu. Ankara: ÖSYM. Rost, J. & Langeheine, R. (1997). A guide through latent structure models for categorical data, Jurgen Rost, Rolf Langeheine(Eds.) Application of Latent Trait and Latent Class Models in Social Science. New York: Waxmann.
  • Schumacker, E. R. (April 25, 2003). Reliability in Rasch measurement: avoiding the rubber ruler. Papere Presented at Annual Meeting of the American Educational Research Association, Chicagoi Illinois.
  • Zhu, W., Ennis, D. C & Chen, A. (1998). Many-faceted Rasch modeling expert judgment in test development. Measurement in Physical Education and Exercise Science, 2(1), 21-39.
APA ATILGAN H (2005). Müzik Öğretmenliği Özel Yetenek Seçme Sınavının Çok-Yüzeyli Rasch Modeli ile Analizi (İnönü Üniversitesi Örneği). , 62 - 73.
Chicago ATILGAN Hakan Müzik Öğretmenliği Özel Yetenek Seçme Sınavının Çok-Yüzeyli Rasch Modeli ile Analizi (İnönü Üniversitesi Örneği). (2005): 62 - 73.
MLA ATILGAN Hakan Müzik Öğretmenliği Özel Yetenek Seçme Sınavının Çok-Yüzeyli Rasch Modeli ile Analizi (İnönü Üniversitesi Örneği). , 2005, ss.62 - 73.
AMA ATILGAN H Müzik Öğretmenliği Özel Yetenek Seçme Sınavının Çok-Yüzeyli Rasch Modeli ile Analizi (İnönü Üniversitesi Örneği). . 2005; 62 - 73.
Vancouver ATILGAN H Müzik Öğretmenliği Özel Yetenek Seçme Sınavının Çok-Yüzeyli Rasch Modeli ile Analizi (İnönü Üniversitesi Örneği). . 2005; 62 - 73.
IEEE ATILGAN H "Müzik Öğretmenliği Özel Yetenek Seçme Sınavının Çok-Yüzeyli Rasch Modeli ile Analizi (İnönü Üniversitesi Örneği)." , ss.62 - 73, 2005.
ISNAD ATILGAN, Hakan. "Müzik Öğretmenliği Özel Yetenek Seçme Sınavının Çok-Yüzeyli Rasch Modeli ile Analizi (İnönü Üniversitesi Örneği)". (2005), 62-73.
APA ATILGAN H (2005). Müzik Öğretmenliği Özel Yetenek Seçme Sınavının Çok-Yüzeyli Rasch Modeli ile Analizi (İnönü Üniversitesi Örneği). Eurasian Journal of Educational Research, 0(20), 62 - 73.
Chicago ATILGAN Hakan Müzik Öğretmenliği Özel Yetenek Seçme Sınavının Çok-Yüzeyli Rasch Modeli ile Analizi (İnönü Üniversitesi Örneği). Eurasian Journal of Educational Research 0, no.20 (2005): 62 - 73.
MLA ATILGAN Hakan Müzik Öğretmenliği Özel Yetenek Seçme Sınavının Çok-Yüzeyli Rasch Modeli ile Analizi (İnönü Üniversitesi Örneği). Eurasian Journal of Educational Research, vol.0, no.20, 2005, ss.62 - 73.
AMA ATILGAN H Müzik Öğretmenliği Özel Yetenek Seçme Sınavının Çok-Yüzeyli Rasch Modeli ile Analizi (İnönü Üniversitesi Örneği). Eurasian Journal of Educational Research. 2005; 0(20): 62 - 73.
Vancouver ATILGAN H Müzik Öğretmenliği Özel Yetenek Seçme Sınavının Çok-Yüzeyli Rasch Modeli ile Analizi (İnönü Üniversitesi Örneği). Eurasian Journal of Educational Research. 2005; 0(20): 62 - 73.
IEEE ATILGAN H "Müzik Öğretmenliği Özel Yetenek Seçme Sınavının Çok-Yüzeyli Rasch Modeli ile Analizi (İnönü Üniversitesi Örneği)." Eurasian Journal of Educational Research, 0, ss.62 - 73, 2005.
ISNAD ATILGAN, Hakan. "Müzik Öğretmenliği Özel Yetenek Seçme Sınavının Çok-Yüzeyli Rasch Modeli ile Analizi (İnönü Üniversitesi Örneği)". Eurasian Journal of Educational Research 20 (2005), 62-73.