Yıl: 2006 Cilt: 31 Sayı: 327 Sayfa Aralığı: 29 - 35 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Niteliklerine İlişkin Görüşleri

Öz:
Bu çalışmada öğretmen adaylarının ideal öğretmen niteliklerine ilişkin görüşleri ile mesleki yaşamlarında kendilerinden beklenen niteliklerin ne kadarının bilincinde olduklarını, ve bu niteliklere atfettikleri önem derecesini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesinde 2003-2004 eğitim-öğretim yılında öğrenime devam eden 502 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcılara açık uçlu soru sorulmuş ve elde edilen veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Katılımcıların ideal öğretmen niteliklerine ilişkin görüşleri 30 maddede toplanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, ideal bir öğretmende bulunması gereken niteliklerin başında öğretmenin konu alanında yeterli olması gelmektedir. Bunu sırasıyla pedagojik formasyon, öğretmenlik mesleğini sevme, çocukları/insanları sevme, iyi iletişim becerisine sahip olma, hoşgörülü olma nitelikleri izlemektedir. Ayrıca hem ideal öğretmende bulunması gereken nitelikler hem de bu niteliklerin önem sırası açısından katılımcıların tercih sırasının değişmediği bulgusuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime: ideal öğretmen nitelikleri öğrenci görüşleri öğretmen adayları

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Alkan, C. (2000). Meslek ve Öğretmenlik Mesleği. Öğretmenlik Mesleğine Giriş (Edit:V. Sönmez). (191-230). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Anonim. (1973). 1739 Sayılı Milli Eğitim Temel Kanunu. Resmi Gazete, 24.06.1973, Sayı:14574.
  • Anonymous. (2005). Public Education Foundation, What Makes A Good Teacher A Good Teacher? 22.04.2005 (de indirildi), http://www.givekidsgoodschools. com/characteristics.html.
  • Büyükkaragöz, S., Muşta, M. C, Yılmaz, H. ve Pilten, Ö. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş (Eğitimin Temelleri): Konya: Mikro Yayınları.
  • Çakır-İlhan, A. (2004). "21 .Yüzyılda Öğretmen Yeterlikleri." Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi. 5(58), Aralık., 28.04.2005 (de indirildi) http://yayim.meb.gov.tr/yayimlar/sayi58/ilhan.htm.
  • Çetin, Ş. (2001). "İdeal Öğretmen Üzerine Bir Araştırma". Milli Eğitim Dergisi, Sayı:149, Ocak Şubat, Mart. 21.03.2004 (de indirildi) http://www.meb.gov.tr /index 1024htm.
  • Eley, M. (1997). What Makes A Good Teacher?. June, 22.04.2005 (de indirildi) htpp://www. public.asu.edu/~meley/bio/good.htm.
  • Erden, M. (1998). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. İstanbul: Alkım yayınları.
  • Ergün, M. (1999). Öğretmenlik Mesleğine Giriş. Ankara: Ocak Yayınları.
  • Ergün, M., Duman, T., Kıncal, R.Y. ve Arıbaş, S. (1999). "İdeal Bir Öğretim Elemanının Özellikleri". Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3: 1-11.
  • Eskicumalı, A. (2002). Eğitim, Öğretim ve Öğretmenlik Mesleği. Öğretmenlik Mesleğine Giriş (Edit: Y. Özden), (1-31). Ankara: Başak Matbaası.
  • Gökçe, E. (2001). "İlköğretim Öğrencilerinin Öğretmenlerden Beklentileri". X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, AİBÜ 7-9 Haziran 2001. Bolu: AİBÜ Basımevi, III. Cilt: 1442-1453.
  • Gürkan.T., Duman, T., Güneysu, S., Yalın, H. İ., Olkun, S., Bıkmaz, F.,Öztürk, M. K., Çakıroğlu, A., Topçu, B. ve Güldere, Y. Z. (2004). "Öğretmen Yeterlikleri Taslağında Yer Alan Yeterlik Alanları". Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi. 5(58), Aralık, 28.04.2005 (de indirildi) http://vavim. meb.gov.tr/yayimlar/sayi58/ogretmentaslagi.htm.
  • Haskins, W. A. (2000). "Ethos And Pedagogical Communication: Sugguestions For Enhancing Credibility İn The Classroom". Current Issues in Education 3(4). March.(on-line)
  • Korthagen, F. A. J. (2004). "Insearch Of Esence Of A Good Teacher.Towards A More Holistic Approach İn Teacher Education". Teaching and Teacher Education, 20: 77-97.
  • Leblanc, R. (1998). Good Teaching: The Top Ten Requirements. October, 22.04.2005(de indirildi) http://honolulu.hawaii.edu/intranet/committees/FacDevCom/guidebk/teachtip/topten.h....
  • Mazloomi, S., Ebrampoosh, M.H., Kalanter, S.M., Karimi, H, &. Harrazi, M.A. (2003). "Student Perceptions of The Qualities of An İdeal Teacher". Journal of Shahid Sadughi University of Medical Sciences and Health Services. September. 22.04.2005(de indirildi), http://www.ssu.ac.ir/edc/abstract/ abstractl6.html.
  • Onural, H. (2001). "Sınıf Öğretmenliği Bölümü Öğrencilerinin Öğretmenlik Mesleğini Tercih Etme Nedenleri". X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, AİBÜ 7-9 Haziran 2001. Bolu: AİBÜ Basımevi, III. Cilt: 1299-1308.
  • Özabacı, N. Ve Acat, M. B. (2005). "Öğretmen Adaylarının Kendi Özellikleri İle İdeal öğretmen özelliklerine Dönük Algılarının karşılaştırılması." Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. 11(42): 211-236.
  • Özkan, R. (2005). "Birey ve Toplum Gelişiminde Öğretmenlik Mesleğinin Önemi." Milli Eğitim Dergisi. 33(166):33-42.
  • Senemoğlu, N. (2000). Öğrenme ve Öğretme Yaklaşımları (Birinci Basım). Ankara: Gazi Kitapevi.
  • Sünbül, A. M. (2001). Bir Meslek Olarak Öğretmenlik. Öğretmenlik Mesleğine Giriş (Edit: Ö. Demirel, Z Kaya), (223-255). Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Şahin, A.E. (2004). "Öğretmen Yeterliklerinin Belirlenmesi". Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi. 5(58), Aralık. 28.04.2005 (de indirildi) http://yayim.meb.gov.tr/yayimlar/sayi58/sahin.htm.
  • Şişman, M. (2000). Öğretmenliğe Giriş. Ankara: Pegem Yayınları.
APA ONURAL H (2006). Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Niteliklerine İlişkin Görüşleri. , 29 - 35.
Chicago ONURAL Hatun Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Niteliklerine İlişkin Görüşleri. (2006): 29 - 35.
MLA ONURAL Hatun Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Niteliklerine İlişkin Görüşleri. , 2006, ss.29 - 35.
AMA ONURAL H Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Niteliklerine İlişkin Görüşleri. . 2006; 29 - 35.
Vancouver ONURAL H Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Niteliklerine İlişkin Görüşleri. . 2006; 29 - 35.
IEEE ONURAL H "Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Niteliklerine İlişkin Görüşleri." , ss.29 - 35, 2006.
ISNAD ONURAL, Hatun. "Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Niteliklerine İlişkin Görüşleri". (2006), 29-35.
APA ONURAL H (2006). Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Niteliklerine İlişkin Görüşleri. Çağdaş Eğitim Dergisi, 31(327), 29 - 35.
Chicago ONURAL Hatun Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Niteliklerine İlişkin Görüşleri. Çağdaş Eğitim Dergisi 31, no.327 (2006): 29 - 35.
MLA ONURAL Hatun Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Niteliklerine İlişkin Görüşleri. Çağdaş Eğitim Dergisi, vol.31, no.327, 2006, ss.29 - 35.
AMA ONURAL H Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Niteliklerine İlişkin Görüşleri. Çağdaş Eğitim Dergisi. 2006; 31(327): 29 - 35.
Vancouver ONURAL H Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Niteliklerine İlişkin Görüşleri. Çağdaş Eğitim Dergisi. 2006; 31(327): 29 - 35.
IEEE ONURAL H "Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Niteliklerine İlişkin Görüşleri." Çağdaş Eğitim Dergisi, 31, ss.29 - 35, 2006.
ISNAD ONURAL, Hatun. "Öğretmen Adaylarının İdeal Öğretmen Niteliklerine İlişkin Görüşleri". Çağdaş Eğitim Dergisi 31/327 (2006), 29-35.