Konya Bilim Merkezine Yapılan Bir Sanal Gezintinin Bilimsel Etkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri
Yıl: 2021 Cilt: 22 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 1925 - 1983 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29299/kefad.936252 İndeks Tarihi: 29-07-2022
Konya Bilim Merkezine Yapılan Bir Sanal Gezintinin Bilimsel Etkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri
Öz: Müzeler, hayvanat bahçeleri, botanik bahçeleri, bilim merkezleri gibi geleneksel okul dışı öğrenme ortamlarının yanı sıra internet tabanlı sanal gezinti sayfaları da birer okul dışı öğrenme ortamıdır. Bu çalışmada Konya Bilim Merkezine gerçekleştirilen bir sanal gezintiye ilişkin öğretmen görüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yaklaşımı kapsamında durum çalışması yöntemi ile yürütülen bu çalışmanın örneklemini daha önce en az bir okul dışı öğrenme ortamını ziyaret etmiş fen bilimleri ve sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Çalışmanın verileri, öğretmenlerin gezi sürecinde kullandıkları çalışma kâğıtları ve yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla elde edilmiştir. Toplanan veriler için içerik analizi, NVivo 9 programı yardımıyla yapılmış ve elde edilen bulgular yorumlanmıştır. Araştırma sonucunda öğretmenlerin ülkemizde yer alan bilim merkezleri hakkında yeterli bilgiye sahip olmadıkları, sanal bilim merkezi uygulamasını genel olarak ilk defa duydukları tespit edilmiştir. Ayrıca öğretmenler Konya Bilim Merkezi Sanal Gezintisi (KBMSG) maliyet ve resmi işlem gerektirmemesi, her zaman ve her yerden erişim imkânı sağlaması açısından avantajlı bulduklarını, KBMSG’yi derslerinde uygulayabileceklerini ve bu gezintiyi yaptırırken çalışma kâğıdından yararlanabileceklerini ifade etmişlerdir. Çalışma sonunda, KBMSG uygulamasının derslerde kullanılabileceği sonucuna varılmış ve araştırma sonuçlarına dayalı gerekli önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime: Teachers’ Opinions on the Scientific Effect of a Virtual Trip to Konya Science Center
Öz: In addition to traditional out-of-school learning environments such as museums, zoos, botanical gardens and science centers, internet-based virtual trip pages are also out-ofschool learning environments. In this study, it was aimed to examine the teachers' views on a virtual trip to Konya Science Center. The sample of this study, which is carried out with the case study method under qualitative research approach, consists of science and classroom teachers who have visited at least one out-of-school learning environment. The data of the study were obtained through worksheets and semi-structured interviews that teachers used during the virtual trip. Content analysis for the collected data was made with the help of NVivo 9 program and the obtained findings were interpreted. As a result of the research, it was determined that the teachers did not have sufficient information about the science centers in our country, and they heard the virtual science center application for the first time in general. In addition, teachers stated that they find Konya Science Center Virtual Trip (KSCVT) advantageous in terms of not requiring cost and official procedures, providing access from anywhere and anytime, and that they can apply the KSCVT in their lessons and benefit from the worksheet while doing this trip. At the end of the study, it was concluded that the KSCVT application could be used in the lessons and necessary suggestions were made based on the research results.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Andersen, M.F., Levinsen, H., Moller, H.H. & Thomsen, A.V. (2020). Building bridges between school and a science center using a flipped learning framework. Journal of Museum Education, 45(2), 200- 209. doi: 10.1080/10598650.2020.1744238.
- Aydın, M. (2019). Nitel veri analizi. İçinde Özmen H. & Karamustafaoğlu O. (Ed.), Eğitimde araştırma yöntemleri (ss. 461-482). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Bakioğlu, B. & Karamustafaoğlu, O. (2014). Okul dışı ortamlarda fen eğitimi: Diyaliz merkezine teknik bir gezi. Turkish Journal of Teacher Education, 3(2), 15-26.
- Bakioğlu, B. & Karamustafaoğlu, O. (2016). Impact of science lessons carried out in out-of-school environments on students’ attitudes. Participatory Educational Research, III Special Issue, 108-114.
- Bakioğlu, B. & Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı öğrenme ortamlarının öğretim sürecinde kullanımına ilişkin öğrenci görüşleri. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi, 5(1), 80-94.
- Bilici, S. C. (2019). Örnekleme yöntemleri. İçinde Özmen H. & Karamustafaoğlu O. (Ed.), Eğitimde araştırma yöntemleri (ss. 56-80). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Botelho, A. & Morais, A.M. (2006). Students-exhibits interaction at a science center. Journal of Research in Science Teaching, 43(10), 987-1018. doi: 10.1002/tea.20135.
- Bozdoğan, A. E. (2019). Bilim Merkezleri. İçinde Şen, A. İ. (Ed.), Okul dışı öğrenme ortamları (ss. 47-68). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Campos, L.C., Hermoza, A.F., Romani, J.L. & Panaque, C.R. (2016). Perceptions of high school students on the use of 3D virtual museum for learning science. Campus Virtuales, 5(1), 30-35.
- Duman, H. & Karademir, E. (2020). Okul dışı öğrenme aracı olarak fen bilimleri dersinde bilim radyosu kullanımı: Ortaokul öğrencilerinin görüşleri. Anadolu Öğretmen Dergisi, 4(1), 61-74. doi: 10.35346/aod.725821.
- Egüz, S. (2020). Availability of virtual museum applications in courses based on the views of classroom teachers. Cypriot Journal of Educational Science. 15(2), 194–207. https://doi.org/10.18844/cjes.v15i2.4501.
- Ertaş, H., Şen, A.İ. & Parmasızoğlu, A. (2011). Okul dışı bilimsel etkinliklerin 9. sınıf öğrencilerinin enerji konusunu günlük hayatla ilişkilendirme düzeyine etkisi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED), 5(2), 178-198.
- Ertuğrul, A. & Karamustafaoğlu, O. (2020). Okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik sınıf öğretmenlerinin görüşleri: Kayseri bilim merkezi. Social Sciences Research Journal, 9(2), 107-116.
- Eshach, H. (2007). Bridging in-school and out-of-school learning: Formal, non-formal and informal education. Journal of Science Education and Technology, 16(2), 171-190. doi: 10.1007/s10956-006- 9027-1.
- Hakverdi Can, M. (2013). İlköğretim öğrencilerinin bilim merkezindeki davranışlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim Dergisi, 38(168). 347-361.
- Hin L.T.W. & Subramaniam R. (2003). Virtual science centers: Web-based environments for promotion of nonformal science education. In. Aggarwal, A. K. (Ed.), Web-based education: Learning from experience (pp. 308-329). London, UK: IRM Press.
- Ismaeel, D.A. & Al-Abdullatif, A.M. (2016). The impact of an interactive virtual museum on students' attitudes toward cultural heritage education in the Region of Al Hassa, Saudi Arabia.
- International Journal of Emerging Technologies in Learning, 11(4), 32 – 39. doi: 10.3991/ijet.v11i04.5300. Johnson, R. B., & Christensen, L. B. (2004). Educational research: Quantitative, qualitative, and mixed approaches. Boston, MA: Allyn and Bacon.
- Kaleli Yılmaz, G. (2019). Özel durum çalışması yöntemi. İçinde Özmen H. & Karamustafaoğlu O. (Ed.), Eğitimde araştırma yöntemleri (ss. 252-273). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Karamustafaoğlu, O. & Ermiş, M. (2020). Biyoteknoloji konusunun okul dışı fen ortamında öğretimine yönelik öğrenci görüşleri. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Türk Dünyası Uygulama ve Araştırma Merkezi (ESTÜDAM) Eğitim Dergisi, 5(1), 92-114.
- Kaya, R. & Okumuş, O. (2018). Sanal müzelerin tarih derslerinde kullanımının öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi. Turkish History Education Journal (TUHED), 7(1), 113 – 153.
- Merriam, S.B. (1988). Case study research in education: A qualitative approach. San Francisco: Jossey-Bass.
- Miles, M. B. & A. M. Huberman. (1994). Qualitative data analysis: An expanded sourcebook (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
- Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018a). Milli Eğitim Bakanlığı 2023 Eğitim Vizyonu. Erişim Adresi: http://2023vizyonu.meb.gov.tr/. 1 Mart 2021 tarihinde. Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018b). Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı. Ankara: T.C. Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı.
- Öner, G. & Öztürk, M. (2019). Okul dışı öğrenme ve öğretim mekânları olarak bilim merkezleri: sosyal bilgiler öğretmen adaylarının deneyimi [Özel sayı]. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 1109-1135. doi: 10.17494/ogusbd.
- Özcan, H., Demirel, R. & Ergül, S. (2019). Ortaokul öğrencilerinin Konya bilim merkezine yönelik görüşlerinin incelenmesi. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 22(42), 141-158. doi: 10.31795/baunsobed.659285.
- Sontay, G., Tutar, M. & Karamustafaoğlu, O. (2016). Okul dışı öğrenme ortamları ile fen öğretimi hakkında öğrenci görüşleri: Planetaryum gezisi. İnformal Ortamlarda Araştırmalar Dergisi (İAD), 1(1), 1-24.
- Straus, L. & Terenzini, P. (2007). The effects of student’s in- and out-of-class experienceson their analytical and groupskills: A study of engineering education. Resaerch in Higher Education, 48(8), 967-992. doi: 10.1007/s11162-007-9057-4.
- Sungur T. & Bülbül, H. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının sanal müze uygulamalarına yönelik görüşleri. Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 652-666.
- Şen, A. İ. (2019). Okul Dışı Öğrenme Nedir? içinde Şen A. İ. (Ed.), Okul dışı öğrenme ortamları (ss. 1-20). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Şimşek Laçin, C. (2011). Okul dışı öğrenme ortamları ve fen eğitimi. İçinde Şimşek Laçin C. (Ed.), Fen eğitiminde okul dışı öğrenme ortamları (ss. 1-23). Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
- Tserklevych, V., Prokopenko, O., Goncharova, O., Horbenko, I., Fedorenko, O. & Romanyuk, Y. (2021). Virtual museum space as the innovative tool for the student research practice. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 16(14), 213-231. doi: 10.3991/ijet.v16i14.22975.
- Yıldırım, T. & Tahiroğlu, M. (2012). Sanal ortamda gerçekleştirilen müze gezilerinin ilköğretim öğrencilerinin sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarına etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(39), 104 – 114.
- Zeren Özer, D. & Güngör, S. N. (2019). Bilim merkezlerinin öğrencilerin motivasyonu ve fen bilimleri akademik başarısı üzerine etkisi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 51, 288- 314. doi: 10.21764/ maeuefd.346818.
APA | yolcu h, KARAMUSTAFAOĞLU O (2021). Konya Bilim Merkezine Yapılan Bir Sanal Gezintinin Bilimsel Etkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri. , 1925 - 1983. 10.29299/kefad.936252 |
Chicago | yolcu hüseyin,KARAMUSTAFAOĞLU Orhan Konya Bilim Merkezine Yapılan Bir Sanal Gezintinin Bilimsel Etkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri. (2021): 1925 - 1983. 10.29299/kefad.936252 |
MLA | yolcu hüseyin,KARAMUSTAFAOĞLU Orhan Konya Bilim Merkezine Yapılan Bir Sanal Gezintinin Bilimsel Etkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri. , 2021, ss.1925 - 1983. 10.29299/kefad.936252 |
AMA | yolcu h,KARAMUSTAFAOĞLU O Konya Bilim Merkezine Yapılan Bir Sanal Gezintinin Bilimsel Etkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri. . 2021; 1925 - 1983. 10.29299/kefad.936252 |
Vancouver | yolcu h,KARAMUSTAFAOĞLU O Konya Bilim Merkezine Yapılan Bir Sanal Gezintinin Bilimsel Etkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri. . 2021; 1925 - 1983. 10.29299/kefad.936252 |
IEEE | yolcu h,KARAMUSTAFAOĞLU O "Konya Bilim Merkezine Yapılan Bir Sanal Gezintinin Bilimsel Etkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri." , ss.1925 - 1983, 2021. 10.29299/kefad.936252 |
ISNAD | yolcu, hüseyin - KARAMUSTAFAOĞLU, Orhan. "Konya Bilim Merkezine Yapılan Bir Sanal Gezintinin Bilimsel Etkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri". (2021), 1925-1983. https://doi.org/10.29299/kefad.936252 |
APA | yolcu h, KARAMUSTAFAOĞLU O (2021). Konya Bilim Merkezine Yapılan Bir Sanal Gezintinin Bilimsel Etkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(3), 1925 - 1983. 10.29299/kefad.936252 |
Chicago | yolcu hüseyin,KARAMUSTAFAOĞLU Orhan Konya Bilim Merkezine Yapılan Bir Sanal Gezintinin Bilimsel Etkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no.3 (2021): 1925 - 1983. 10.29299/kefad.936252 |
MLA | yolcu hüseyin,KARAMUSTAFAOĞLU Orhan Konya Bilim Merkezine Yapılan Bir Sanal Gezintinin Bilimsel Etkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.22, no.3, 2021, ss.1925 - 1983. 10.29299/kefad.936252 |
AMA | yolcu h,KARAMUSTAFAOĞLU O Konya Bilim Merkezine Yapılan Bir Sanal Gezintinin Bilimsel Etkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 22(3): 1925 - 1983. 10.29299/kefad.936252 |
Vancouver | yolcu h,KARAMUSTAFAOĞLU O Konya Bilim Merkezine Yapılan Bir Sanal Gezintinin Bilimsel Etkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 22(3): 1925 - 1983. 10.29299/kefad.936252 |
IEEE | yolcu h,KARAMUSTAFAOĞLU O "Konya Bilim Merkezine Yapılan Bir Sanal Gezintinin Bilimsel Etkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri." Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 22, ss.1925 - 1983, 2021. 10.29299/kefad.936252 |
ISNAD | yolcu, hüseyin - KARAMUSTAFAOĞLU, Orhan. "Konya Bilim Merkezine Yapılan Bir Sanal Gezintinin Bilimsel Etkisi Hakkında Öğretmen Görüşleri". Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi 22/3 (2021), 1925-1983. https://doi.org/10.29299/kefad.936252 |