Yıl: 2022 Cilt: 6 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 1 - 15 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kahve Dükkanlarında Kahve İçme Niyetinin Planlı Davranış Teorisi Çerçevesinde İncelenmesi

Öz:
Bu çalışma, planlı davranış teorisinden yararlanarak kahve dükkânlarında kahve içen tüketicilerin niyetleri üzerinde tutum, öznel norm ve algılanan davranışsal kontrol değişkenlerinin bir etkisinin olup olmadığını incelemektedir. Çalışmanın amacı doğrultusunda, nicel araştırma yöntemlerinden anket tekniği kullanılmıştır. Hazırlanan anket formu, İstanbul Kahve Festivali’ni ziyaret eden katılımcılara (n:411) uygulanmıştır. Katılımcılardan elde edilen veriler ile gerçekleştirilen analizler sonuçlarında; katılımcıların haftada 1-2 defa kahve dükkânlarına gittiği, çoğunlukla yabancı kahve dükkânlarını tercih ettiği, kahve dükkânlarında tercih ettikleri içeceklerin genellikle espresso ve espresso bazlı içecekler olduğu görülmüştür. Gerçekleştirilen regresyon analizi sonucunda ise tutum, öznel norm ve algılanan davranışsal kontrol değişkenlerinin kahve dükkânlarında kahve içmeye yönelik niyet üzerinde anlamlı bir etkisinin olduğu görülmüştür. Aynı zamanda kahve dükkânlarında kahve içme niyetinin en çok tutumdan etkilendiği tespit edilmiştir. Çalışmanın sonunda ulaşılan bilgiler ışığında hem araştırmacılara hem de uygulayıcılara yönelik çeşitli önerilere yer verilmiştir.
Anahtar Kelime: kahve dükkanları planlı davranış teorisi kahve içme niyeti niyet kahve

Examination of Intention to Drink Coffee in Coffee Shops within Framework ofPlanned Behavior Theory

Öz:
This study examines whether attitude, subjective norm, and perceived behavioral control variables have an effect on the intentions of consumers who drink coffee in coffee shops by using planned behavior theory. In line with the purpose of the study, the survey technique, one of the quantitative research methods, was used. The prepared questionnaire was applied to the participants (n: 411) who visited the Istanbul Coffee Festival. As results of the analysis performed with the data ob tained from the participants; It was observed that the participants went to coffee shops 1-2 times a week, mostly preferred foreign coffee shops, and the beverage they preferred in coffee shops was generally espresso and espresso-based drinks. As a result of the regression analysis, it was found out that the variables of attitude, subjective norm, and perceived behavioral control had a signifi cant effect on the intention to drink coffee in coffee shops. At the same time, it was determined that the intention to drink coffee in coffee shops was mostly affected by the attitude. In the light of the information obtained at the end of the study, various suggestions were given to both researchers and practitioners.
Anahtar Kelime: coffee

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Ajzen, I. (1991). The theory of planned behav- ior. Organizational Behavior and Human Deci- sion Process, 50(2), 179-211.
  • Ajzen, I. (2002). Perceived behavioral control, self-efficacy, locus of control, and the theory of planned behavior. Journal of Applied Social Psychology, 32(4), 665-683.
  • Ajzen, I. (2006). Constructing a TpB Question- naire: Conceptual and Methodological Consid- erations.
  • Ajzen, I., Fishbein, M. (1975). A bayesian analysis of attribution processes. Psychological Bulletin, 82(2), 261-277
  • Ajzen, I., Fishbein, M. (1980). Understanding Attitudes ans Predicting Social Behaviour. En- glewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.
  • Ajzen, I., Madden, T. J. (1986). Prediction of goal-directed behavior: attitudes ıntentions and perceived behavioral control. Journal of Exper- imental Social Psychology, 22(5), 453-474.
  • Akkuş, G. (2013). Yemek Turizmine Katılma Niyeti: Planlı Davranış Teorisi Çerçevesinde Bir İnceleme. Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bi- limler Enstitüsü, Kayseri.
  • Alyakut, Ö. (2017). Kahve markalarının bü- tünleşik pazarlama iletişimi bağlamında sosyal medya kullanımları. Afyon Kocatepe Üniversi- tesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (2), 209-234.
  • Aries, S., Eirene, K. (2015). The relationship between brand equity, customer satisfaction, and brand loyalty on coffee shop: study of ex- celso and starbucks. Asean Marketing Journal, 7(1), 14-21.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cohen, J., Dennis, M. (1993). An analysis of underlying constructs affecting the choice of accounting as a major. Issues in Accounting Ed- ucation, 8(2), 219-238.
  • Doğan, M., Şen, R., Yılmaz, V. (2015). İnternet bankacılığına ilişkin davranışların planlanmış davranış teorisi ve teknoloji kabul modeli kul- lanılarak önerilen bir yapısal eşitlilik modeliyle incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 8(2), 1-21.
  • Erlina, E., Hermawan, D. (2021). Market- ing mix on customer loyalty at coffee shop in bandung. Aptisi Transactions on Management (ATM), 5(1), 89-96.
  • Erten, S. (2002). Kız ve erkek öğrencilerin evde enerji tasarrufu yapma davranış amaçları- nın planlanmış davranış teorisi yardımıyla araş- tırılması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakül- tesi Dergisi, 22, 67-73.
  • Fendal, D. (2007). Kahve ve mutfak kültürü- nün dönüşümü üzerinden küreselleşme süre- cinde küresel ve yerel kültürün etkileşim ve eklemlenişi. Galatasaray Üniversitesi İletişim Dergisi, 2, 148-179.
  • Fielding, K. S., McDonald, R., Louis, W. R. (2008). Theory of planned behaviour,identity and ıntentions tı engage in enviromental ac- tivism. Journal of Environmental Psychology, 28(4), 318-326.
  • Filimonau, V., Krivcova, M., Pettit, F. (2019). An exploratory study of managerial approach- es to food waste mitigation in coffee shops. International Journal of Hospitality Manage- ment, 76, 48-57.
  • Fishbein, M., Ajzen, I. (1975). Belief Attitude, Intention and Behavior: An Introduction to Theory and Research. Reading, MA: Addison-Wes- ley Glazer, F. (2015). Seasonal beverage programme drives traffic. Nation’s Restaurant. News, 49(13), 112–113.
  • Gürsoy, D. (2012). Sohbetin Bahanesi Kahve, İstanbul: Oğlak Yayıncılık ve Reklamcılık. Hattox, R.S. (1998). Kahve ve Kahvehaneler: Bir Toplumsal İçeceğin Yakındoğu’daki Kökenleri, (Çev. N. Elhüseyni), İstanbul: Numune Matbaacılık.
  • Huchting, K., Lac A., Labrie, W. L. (2008). An application of the theory of planned behav- ior to sorority alcohol consumption. Addivtive Behaviors, 33, 538-551.
  • Hürriyet (2017). 40 Bin Kahvesever İstanbul Coffee Festival’de Buluştu.
  • Işın, E. (1994). Kahvehaneler, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, Cilt 4. İstanbul: Tarih Vakfı ve Kültür Bakanlığı.
  • Kadıoğlu, G. (2017). Tüketicilerin Türkiye’de- ki Kahve Zincirlerini Tercihlerine Yönelik Bir Karar Destek Modeli. İstanbul Teknik Üniver- sitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Kang, J., Tang, L., Lee, J.Y., Bosselman, R.H. (2012). Understanding customer behaviour in name-brand Korean coffee shops: the role of self-congruity and functional congruity. Inter- national Journal of Hospitality Management, 31(3), 809–818.
  • Kanjanakom, A., Lee, J. (2017). Examining emotions and comparing the EsSense profile® and the coffee drinking experience in coffee drinkers in the natural environment. Food Qual- ity and Preference, 56, 69-79.
  • Kaya, G., Toker, S. (2019). Kahve tüketim alışkanlıklarının incelenmesi: İstanbul örneği. International Journal of Economics, Politics, Humanities ve Social Sciences, 2(3),146-164.
  • Kim, D. J., Lee, S. G. (2014). The effect of the servicescape on the customers’ cognitive, affec- tive, and conative attitudes in franchise coffee shops. Culinary Science and Hospitality Re- search, 20(2), 232-245.
  • Kim, H. S., Shim, J. H. (2017). The effects of service qualities on customer satisfaction and behavioral intention in coffee shops. The Jour nal of Industrial Distribution Business, 8(5), 95-109.
  • Kozak, M. (2017). Bilimsel Araştırma: Tasa- rım, Yazım ve Yayım Teknikleri, Ankara: Detay Anatolia Akademik Yayıncılık.
  • Küçük, E. (2011). Planlı davranış teorisi çer- çevesinde mali müşavir(smmm) olma niyetinin altında yatan faktörlerin analizi. ZKÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 7(14), 146-162.
  • Leone, L., Perugini, M., Ercolani, A. P. (1999). A comparison of threemodels of atti- tude-behaviour relationships in the studying behaviour domain. European Journal of Social Psychology, 29, 161-189.
  • Manzo, J. (2014). Machines, people, and social interaction in “third-wave” coffeehouses. Jour- nal of Arts and Humanities, 3(8), 1-12.
  • Murthy, P. S., Naidu, M. M. (2012). Sustain- able management of coffee industry by-prod- ucts and value addition- A review. Resources, Conservation and Recycling, 66, 45-58.
  • Nadiri, H., Günay, G. N. (2013). An empirical study to diagnose the outcomes of customers’ experiences in trendy coffee shops. Journal of Business Economics and Management, 14(1), 22-53.
  • Nasiru, M. A., Abubakar, F. U. (2020). The application of theory of reasoned action and theory of planned behaviour to explain ınten- tion to participate in cure among obstetric fistu- la women in Nigeria. International Journal of Healthcare Sciences, 7(2), 328-336.
  • Nishimura, J. S., Tristan, O. M. (2011). Using The theory of planned behavior to predict na- scent entrepreneurship. Academia, Revista Lati- noamericana de Administracion, 46, 55-71.
  • Oldenburg, R. (1989). The Great Good Place; Cafes, Coffee Shops, Bookstores, Bars, Hair Salons and Other Hangouts at the Heart of a Community. Cambridge: Da Capo Press.
  • Ponte, S. (2002). The ‘latte revolution’? Reg- ulation, markets and consumption in the global coffee chain. World Development, 30(7), 1099- 1122.
  • Rivera-Limón, R., Mejía-Ochoa, F. J., Peláez-Muñoz, E. C., Vargas-Rivera, Y., Hernández-Velásquez, S., Fierro-Domín- guez, E., González-Pérez, M. (2017). Analysis of the relationship between lifestyle and coffee consumption habits, from the myth approach in the municipalities of Orizaba, Tehuipango, and Zongolica Veracruz. International Journal of Advanced Engineering, Management and Sci- ence, 3(12), 1111-1121.
  • Samoggia, A., Riedel, B. (2018). Coffee con- sumption and purchasing behavior review: In- sights for further research. Appetite, 129,70-81.
  • Shaker, R., Rath, J. (2019). The Coffee Scene in Glasgow’s West End: on The Class Practices of The New Urban Middle Classes. City, Cul- ture and Society, 17, 1-7.
  • Smith, M. D. (1996). The empire filters back: consumption, production, and the politics of Starbucks coffee. Urban Geography, 17(6), 502-525.
  • Sökmen, C. (2016). Eski İstanbul Kahvehanel- eri, İstanbul: Yaylacık Matbaası.
  • Tucker, M. C. (2011). Coffee Culture; Local Experiences, Global Connections, New York: Routledge.
  • Turan, A. H. (2011). İnternet alışverişi tüketici davranışını belirleyen etmenler: planlı davranış teorisi (TPB) ile ampirik bir test. Doğuş Üniver- sitesi Dergisi, 12(1), 128-143.
  • Waxman, L. (2006). The coffee shop: Social and physical factors influencing place attach- ment. Journal of Interior Design, 31(3), 35-53.
  • Woldoff, R. A., Lozzi, D. M., Dilks, L. M. (2013). The social transformation of coffee houses: the emergence of chain establishments and the private nature of usage. International Journal of Social Science Studies, 1(2), 205- 218.
  • Yu, H., Fang, W. (2009). Relative impacts from product quality, service quality, and experience quality on customer perceived value and inten- tion to shop for the coffee shop market. Quality Control and Applied Statistics, 20 (11), 1273– 1285.
APA BAYINDIR B, ÇALISKAN O (2022). Kahve Dükkanlarında Kahve İçme Niyetinin Planlı Davranış Teorisi Çerçevesinde İncelenmesi. , 1 - 15.
Chicago BAYINDIR Bahar,ÇALISKAN OSMAN Kahve Dükkanlarında Kahve İçme Niyetinin Planlı Davranış Teorisi Çerçevesinde İncelenmesi. (2022): 1 - 15.
MLA BAYINDIR Bahar,ÇALISKAN OSMAN Kahve Dükkanlarında Kahve İçme Niyetinin Planlı Davranış Teorisi Çerçevesinde İncelenmesi. , 2022, ss.1 - 15.
AMA BAYINDIR B,ÇALISKAN O Kahve Dükkanlarında Kahve İçme Niyetinin Planlı Davranış Teorisi Çerçevesinde İncelenmesi. . 2022; 1 - 15.
Vancouver BAYINDIR B,ÇALISKAN O Kahve Dükkanlarında Kahve İçme Niyetinin Planlı Davranış Teorisi Çerçevesinde İncelenmesi. . 2022; 1 - 15.
IEEE BAYINDIR B,ÇALISKAN O "Kahve Dükkanlarında Kahve İçme Niyetinin Planlı Davranış Teorisi Çerçevesinde İncelenmesi." , ss.1 - 15, 2022.
ISNAD BAYINDIR, Bahar - ÇALISKAN, OSMAN. "Kahve Dükkanlarında Kahve İçme Niyetinin Planlı Davranış Teorisi Çerçevesinde İncelenmesi". (2022), 1-15.
APA BAYINDIR B, ÇALISKAN O (2022). Kahve Dükkanlarında Kahve İçme Niyetinin Planlı Davranış Teorisi Çerçevesinde İncelenmesi. AYDIN GASTRONOMY, 6(1), 1 - 15.
Chicago BAYINDIR Bahar,ÇALISKAN OSMAN Kahve Dükkanlarında Kahve İçme Niyetinin Planlı Davranış Teorisi Çerçevesinde İncelenmesi. AYDIN GASTRONOMY 6, no.1 (2022): 1 - 15.
MLA BAYINDIR Bahar,ÇALISKAN OSMAN Kahve Dükkanlarında Kahve İçme Niyetinin Planlı Davranış Teorisi Çerçevesinde İncelenmesi. AYDIN GASTRONOMY, vol.6, no.1, 2022, ss.1 - 15.
AMA BAYINDIR B,ÇALISKAN O Kahve Dükkanlarında Kahve İçme Niyetinin Planlı Davranış Teorisi Çerçevesinde İncelenmesi. AYDIN GASTRONOMY. 2022; 6(1): 1 - 15.
Vancouver BAYINDIR B,ÇALISKAN O Kahve Dükkanlarında Kahve İçme Niyetinin Planlı Davranış Teorisi Çerçevesinde İncelenmesi. AYDIN GASTRONOMY. 2022; 6(1): 1 - 15.
IEEE BAYINDIR B,ÇALISKAN O "Kahve Dükkanlarında Kahve İçme Niyetinin Planlı Davranış Teorisi Çerçevesinde İncelenmesi." AYDIN GASTRONOMY, 6, ss.1 - 15, 2022.
ISNAD BAYINDIR, Bahar - ÇALISKAN, OSMAN. "Kahve Dükkanlarında Kahve İçme Niyetinin Planlı Davranış Teorisi Çerçevesinde İncelenmesi". AYDIN GASTRONOMY 6/1 (2022), 1-15.