Yıl: 2005 Cilt: 5 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 557 - 588 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki İlköğretim Matematik (1-5) Program Geliştirme Çalışmalarının Karşılaştırılması

Öz:
Bu makale, son yıllarda ilköğretim matematik öğretim programı geliştirme çalışmalarının Türkiye’de ve Amerika’da kimler tarafından ve nasıl yapıldığını kazanım ve içerik ayrıntılarına girmeden sadece program geliştirme anlayışları bağlamında karşılaştırılmalı olarak incelemektedir. Çalışmanın ilk bölümünde Türkiye’de bugüne kadar yapılmış program geliştirme çalışmaları ve bu çalışmaların eğitim sistemimize etkileri tartışılmışdır. İkinci bölümünde Amerika’da NCTM (National Council of Teachers of Mathematics) standartlarının doğurduğu reform hareketleriyle birlikte, ilköğretim (1–5) okul matematiği için geliştirilen proje tabanlı üç öğretim programı irdelenmiştir. Son bölümde ise bu üç öğretim programı ile Türkiye’de uygulanacak olan yeni ilköğretim Matematik Dersi (1-5. Sınıflar) Öğretim Programı'nın hazırlanışlarında ve uygulanışlarında izlenen yöntem ve yaklaşım resmî organizasyonlar bazında karşılaştırmalı olarak değerlendirilmiştir.
Anahtar Kelime: matematik eğitimi müfredat geliştirme ilk öğretim proje tabanlı öğrenme

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel

Comparison of the Development of Elemantary Mathematics Curriculum Studies in Turkey and the U.S.A

Öz:
This article comparatively examines elementary mathematics curriculum development studies carried out in Turkey and the US in terms of their curriculum development perspectives and approaches. In the first section, curriculum development studies and their impacts on the Turkish educational system have been discussed. The second section began with the reform movements following the publication of the NCTM Standards in the US. Then three curriculum development projects based on the NCTM standards were examined in detail. Finally, these three projects and the new Turkish mathematics curriculum were comparatively evaluated on the basis of the methods and approaches used by the official organizations of Turkey and the US in both.
Anahtar Kelime: curriculum development primary education project based learning mathematics education

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akbaba, T. (2004). Cumhuriyet döneminde program geliştirme çalışmaları. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 54-55, 16-23.
  • Albayrak, M. & Aydın, Y. (2002, Eylül). 1983’ten 2002’ye ilköğretim matematik dersi programı.V. Ulusal Fen Bilimler ve Matematik Eğitimi Kongresinde sunulan bildiri, ODTÜ,Ankara.
  • Bulut, S. (2004). İlköğretim programlarında yeni yaklaşımlar: Matematik (1–5. Sınıf). Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 54–55, 29-31.
  • Büyükkaragöz, S. (1997). Program geliştirme “kaynak metinler” (Geliştirilmiş 2. Baskı).Konya: Kuzucular Ofset.
  • Demirel, Ö. (1999). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme. Ankara: PegemA Yayınları.
  • EARGED (1995). İlköğretim matematik dersi öğretim programı değerlendirme raporu. Ankara: MEB.
  • EARGED (1997). İlköğretim matematik programı taslağı. Ankara: MEB.
  • EARGED (1998). Müfredat laboratuar okulları modeli (4. Taslak).Yayınlanmamış rapor,Ankara: MEB.
  • Everyday mathematics (n.d). The K-12 Mathematics Curriculum Center About the Curricula: http://www2.edc.org/mcc/cmath.asp web adresinden 25 Nisan 2005 tarihinde edinilmiştir.
  • Gözütok, F.D. (2003). Türkiye’de program geliştirme çalışmaları. Milli Eğitim Dergisi,160, 90-102.
  • Gülcan, M.,Türkeli, Y., Parabakan, F., Şölen, A. & Albayrak, F. (2003). Türkiye’de ilköğretim: (Dünü, bugünü, yarını). İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Investigation in number, data and space (n.d.). The K-12 Mathematics Curriculum Center,About the Curricula. http://www2.edc.org/mcc/cinvest.asp web adresinden 25 Nisan 2005 tarihinde edinilmiştir.
  • Math Trailblazers (n.d.) The K-12 Mathematics Curriculum Center, About the Curricula. http://www2.edc.org/mcc/ctrail.asp web adresinden 25 Nisan 2005 tarihinde edinilmiştir.
  • MEB (1996). Program Hazırlama ve Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Yayını.
  • MEB (2001). 2002 yılı başlarında milli eğitim. Ankara: 4. Akşam Sanat Okulu Matbaası.
  • MEB (2004a). Müfredat geliştirme süreci: Program geliştirme modeli çerçevesinde yapılan çalışmalar.
  • MEB (2004b). İlköğretim matematik dersi (1-5. sınıflar) öğretim programı. Ankara: Ders Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • NCTM (1989). Curriculum and evaluation standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  • NCTM (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
  • Tebliğler Dergisi, (2004a) cilt. 67, sayı. 2562.
  • Tebliğler Dergisi, (2004b) cilt. 67, sayı. 2563.
  • Tebliğler Dergisi, (2004c) cilt. 67, sayı. 2566.
  • The ARC Center: Alternatives for Rebuilding Curricula. (n.d). http://www.comap.com/elemantary/projects/arc web adresinden 15 Eylül 2005 tarihinde edinilmiştir.
  • Tri-State Student Achievement Study (n.d.) http://www.comap.com/elementary/projects/arc/tri-state%20achievement%20full%20report.html web adresinden 15 Eylül 2005 tarihinde edinilmiştir.
  • Yıldırım, A. (1994, Nisan). Program geliştirme modelleri ve ülkemizdeki program geliştirme çalışmalarına etkileri. I. Eğitim Bilimleri Kongresinde sunulan bildiri, Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Yüksel, S. (2003). Türkiye’de program geliştirme çalışmaları ve sorunları. Milli Eğitim Dergisi, 159, 120-124.
APA BAKİ A, GÖKÇEK T (2005). Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki İlköğretim Matematik (1-5) Program Geliştirme Çalışmalarının Karşılaştırılması. , 557 - 588.
Chicago BAKİ Adnan,GÖKÇEK TUBA Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki İlköğretim Matematik (1-5) Program Geliştirme Çalışmalarının Karşılaştırılması. (2005): 557 - 588.
MLA BAKİ Adnan,GÖKÇEK TUBA Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki İlköğretim Matematik (1-5) Program Geliştirme Çalışmalarının Karşılaştırılması. , 2005, ss.557 - 588.
AMA BAKİ A,GÖKÇEK T Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki İlköğretim Matematik (1-5) Program Geliştirme Çalışmalarının Karşılaştırılması. . 2005; 557 - 588.
Vancouver BAKİ A,GÖKÇEK T Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki İlköğretim Matematik (1-5) Program Geliştirme Çalışmalarının Karşılaştırılması. . 2005; 557 - 588.
IEEE BAKİ A,GÖKÇEK T "Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki İlköğretim Matematik (1-5) Program Geliştirme Çalışmalarının Karşılaştırılması." , ss.557 - 588, 2005.
ISNAD BAKİ, Adnan - GÖKÇEK, TUBA. "Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki İlköğretim Matematik (1-5) Program Geliştirme Çalışmalarının Karşılaştırılması". (2005), 557-588.
APA BAKİ A, GÖKÇEK T (2005). Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki İlköğretim Matematik (1-5) Program Geliştirme Çalışmalarının Karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(2), 557 - 588.
Chicago BAKİ Adnan,GÖKÇEK TUBA Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki İlköğretim Matematik (1-5) Program Geliştirme Çalışmalarının Karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 5, no.2 (2005): 557 - 588.
MLA BAKİ Adnan,GÖKÇEK TUBA Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki İlköğretim Matematik (1-5) Program Geliştirme Çalışmalarının Karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.5, no.2, 2005, ss.557 - 588.
AMA BAKİ A,GÖKÇEK T Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki İlköğretim Matematik (1-5) Program Geliştirme Çalışmalarının Karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2005; 5(2): 557 - 588.
Vancouver BAKİ A,GÖKÇEK T Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki İlköğretim Matematik (1-5) Program Geliştirme Çalışmalarının Karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2005; 5(2): 557 - 588.
IEEE BAKİ A,GÖKÇEK T "Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki İlköğretim Matematik (1-5) Program Geliştirme Çalışmalarının Karşılaştırılması." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5, ss.557 - 588, 2005.
ISNAD BAKİ, Adnan - GÖKÇEK, TUBA. "Türkiye ve Amerika Birleşik Devletleri'ndeki İlköğretim Matematik (1-5) Program Geliştirme Çalışmalarının Karşılaştırılması". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 5/2 (2005), 557-588.