Yıl: 2005 Cilt: 5 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 639 - 666 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim Öğretmen Adaylarının Rasyonel Sayıları Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi

Öz:
İlköğretim okullarında öğrencilerin rasyonel sayılarla ilgili yaşadıkları sorunların kaynağında öğretmenlerin bu konuyla ilgili yeterlilikleri önemli bir rol oynamaktadır.Bu çalışmanın amacı, ilköğretim öğretmen adaylarının (matematik, fen ve sınıf öğretmenliği) rasyonel sayıları anlama düzeylerini belirlemektir. Çalışmanın örneklemi, matematik öğretmenliği anabilim dalında oğrenim gören 72, fen bilgisi öğretmenliği anabilim dalında oğrenim gören 60 ve sınıf öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören 145 olmak üzere son sınıf öğrencisi toplam 277 öğretmen adayından oluşmaktadır. Öğretmen adaylarının rasyonel sayıları anlama düzeylerini belirlemek için, öğretmen adaylarına 14 soruluk Rasyonel Sayıları Anlama Testi ve 10 soruluk yarı yapılandırılmış mülâkat formu uygulanmıştır. Uygulama sonrası elde edilen veriler analiz edildiğinde öğretmen adaylarının rasyonel sayılarla ilgili kavramsal problemleri anlama düzeyleri arasında matematik ve fen bilgisi öğretmeni adayları lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğu görülmüştür. Rasyonel sayılarla ilgili işlemsel problemleri anlama düzeyleri arasında matematik ve fen bilgisi öğretmeni adayları ile matematik ve sınıf öğretmeni adayları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark yokken fen bilgisi öğretmeni adayları ile sınıf öğretmeni adayları arasında fen bilgisi öğretmeni adayları lehine istatistiksel olarak anlamlı bir fark vardır. Öğretmen adaylarına uygulanan mülâkat formundan elde edilen verilere göre öğretmen adaylarının rasyonel sayıları anlamlandırma, rasyonel sayıların öğretiminde kullanılan modelleri bilme ve kullanmada karşılaştıkları zorluklar ortaya çıkarılmıştır. Bu çalışmadan ve literatürdeki bulgulardan faydalanılarak öğretmen adaylarının rasyonel sayıları anlama düzeylerini geliştirecek öğretim yaklaşımları tartışılarak bazı önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime: rasyonel sayıları anlama ilk öğretim anlama seviyesi öğretmen adayları

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik

Identifying Pre-service Elemantary School Teachers' Conceptualization Levels of Rational Numbers

Öz:
The teachers’ subject-domain competencies play a vital role at the source of the difficulties that students have with rational numbers in elementary schools. The aim of this study is to identify pre-service elementary school teachers’ (i.e., mathematics, science and elementary school teachers) conceptualizations of rational numbers. The sample of the study consisted of 277 senior pre-service teachers; 72 from mathematics teaching department, 60 from science teaching department, and 145 from primary school teaching department. The Rational Number Conceptualization Test, including 14 questions, was administered to pre-service teachers and semi-structured interviews, including 10 questions, were conducted afterwards in order to identify their rational number conceptualizations. Statistically significant results were found on the conceptualization levels of conceptual rational number problems among pre-service teachers in favor of mathematics and science pre-service teachers. While there was no statistically significant difference between mathematics and science pre-service teachers or between mathematics and elementary school pre-service teachers on the conceptual levels of operational rational number problems, a statistically significant difference was found between science and primary school pre-service teachers in favor of science pre-service teachers. The collected data from the semi-structured interviews revealed that pre-service teachers have difficulties on the conceptualization of rational numbers and on learning and applying the models used to teach rational numbers. In light of the findings of this study and related studies in the literature, teaching approaches that might enhance pre-service teachers’ conceptualization levels of rational numbers were discussed and some suggestions were made.
Anahtar Kelime: primary education understanding level prospective teachers understanding of rational numbers

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Ball, D. L. (1988). Unlearning to teach mathematics. For the Learning of Mathematics, 8,40-48.
  • Ball, D. L. (1990a). The mathematical understandings that prospective teachers bring to teacher education. The Elementary School Journal, 90, 449-467.
  • Ball, D. L. (1990b). Prospective elementary and secondary teachers’ understanding of division. Journal for Research in Mathematics Education, 21, 132-144.
  • Behr, M. J., Lesh, R., & Post, T. R. (1983). Rational number concepts. In R. Lesh & M.Landau (Eds.), Acquisition of mathematics concepts and processes (pp. 91-125). New York: Academic Press.
  • Behr, M. J., Wachsmuth, I., Post, T., & Lesh, R. (1984). Order and equivalence of rational numbers: A clinical teaching experiment. Journal for Research in Mathematics Education, 15, 323-341.
  • Behr, M. J., Harel, G., Post, T. R., & Lesh, R. (1992). Rational number, ratio, and proportion.In D. A. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 296-333). New York: Macmillan.
  • Behr, M. J., & Post, T. R. (1992). Teaching rational number and decimal concepts. In T. Post (Ed.), Teaching mathematics in grades K-8: Research-based methods (2nd ed., pp.201-248). Boston: Allyn and Bacon.
  • Behr, M., Khoury, H., Harel, G., Post, T., & Lesh, R., (1997) Conceptual units analysis of preservice elementary school teachers’ strategies on a rational-number-as-operator task. Journal of Mathematics Education, 28, 48-69.
  • Bulgar, S. (2003). Children’s sense making of division of fractions. Journal of Mathematical Behavior, 22, 319-334.
  • Bright, G. W., Behr, M. J., Post, T. R., & Wachsmuth, I. (1998). Identifying fractions on number lines. Journal for Research in Mathematics Education, 19, 215-232.
  • Cooney, T., & Wilson, M. (1993). Teachers’ thinking about fractions historical and research perspectives. In T. Romber, E. Fennema, & T. Carpenter (Eds.), Integrating research on the graphical representation of functions (pp. 131-158). Hillsdale, NJ: Lawrance Erlbaum Associates.
  • Cramer, K., & Henry, A. (2002). Using manipulative models to build number sense for addition of fractions. In B. Litwiller (Ed.), Making sense of fractions, ratios, and proportions (pp. 41-48). Reston, VA: NCTM.
  • Durmuş, S. (baskıda). Rasyonel sayılarda bölme işlemini ilköğretim öğrencilerinin algılayışları. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi.
  • Empson, S. B. (1995, August). Equal sharing and shared meaning: The development of fraction concepts in a Şrst grade classroom. Paper resented at The Annual Meeting of the American Educational Research Association, San Francisco, USA.
  • Kieren, T. E. (1993). Rational and fractional numbers: From quotient Şelds to recursive understanding. In T. P. Carpenter, E. Fennema & T. A. Romberg (Eds.), Rational numbers: An integration of research (pp. 49-84). Hillsdale, NJ: Lawrance Erlbaum Associates,Inc.
  • Leinhardt, G., Putman, R. T., Stein, M. K., & Baxter, J. (1991). Where subject knowledge matters. In J. E. Brophy (Ed.), Advances in research in teaching (Vol. II, pp. 87-113). Greenwich, CT: JAI Press.
  • Lubinski, C. A., & Thomas, F. (1998). School Science & Mathematics, 98, 247-259.
  • Mack, N. (1993). Confounding whole-number and fraction concept when building on informal knowledge. Journal for Research in Mathematics Education, 26, 422-441.
  • Moss, J., & Case, R. (1999). Developing children’s understanding of the rational numbers: A new model and an experimental curriculum. Journal for Research in Mathematics Education, 30, 122-147.
  • NCTM. (2000). Principles and standards for school mathematics. http://standards.nctm.org/ web adresinden 10 Haziran 2004 tarihinde edinilmiştir.
  • Olive, J. (1999). From fractions to rational numbers of arithmetic: A reorganization hypothesis. Mathematical Thinking & Learning, 1, 279-314.
  • Orfanos, S., & Kalavassis, F. (2002, July). THALIS- A representation system for utilization in teaching and learning fractions. Paper presented at ICTM2 Conference, Rhodes,Greece.
  • Post, T., Behr, M., & Lesh, R. (1982). Interpretations of rational number concepts. In L.Silvey & J. Smart (Eds.), Mathematics for grades 5-9, 1982 NCTM Yearbook (pp. 59-72).Reston, Virginia: NCTM.
  • Selden, A., & Selden, J. (1997). Preservice teachers´conceptions of mathematics and how to teach I. http://www.maa.org/t_and_l/sampler/rs_3.html web adresinden 10 Şubat 2005 tarihinde edinilmiştir.
  • Sharp, J., & Adams, B. (2002). Children’s constructions of knowledge for fraction division after solving realistic problems. Journal of Educational Research, 95, 333-348.
  • Simon, M. (1993). Prospective elementary teachers’ knowledge of division. Journal for Research in Mathematics Education, 24, 233-254.
  • Smith, J. P. (2002). The development of students’ knowledge of fractions and ratios. Making sense of fractions, ratios, and proportions (2002 Yearbook, pp. 2-17). Reston, VA:NCTM.
  • Sinicrope, R., Mick, H., & Kolb, J. (2002).). Fraction division interpretations. In Bonnie Litwiller & George Bright (Eds.), Making sense of fractions, ratios, and proportions (2002 Yearbook, pp. 153-161). Reston, VA: NCTM.
  • Steencken, E. P., & Maher, C. A. (2003). Tracing fourth grader’s learning of fractions: Early episodes from a year-long teaching experiment. Journal of Mathematical Behavior, 22, 113-132.
  • Taube, S. (1997, March). Unit partitioning as a mechanism for constructing basic fraction knowledge: Testing hypothesis. Paper presented at the Annual Meeting of the American Educational Research Association Chicago, USA.
  • Tirosh, D. & Graeber, A. (1990). Evoking cognitive conşict to explore pre-service teachers’ thinking about division. Journal for Research in Mathematics Education, 21, 98-108.
  • Tirosh, D. (2000). Enhancing prospective teachers’ knowledge of children’s conceptions. Journal for Research in Mathematics Education, 31, 5-26.
  • Tirosh, D., Şschbein, E., Graeber, A. O., & Wilson, J. W. (2004). Prospective elementary teachers’ conceptions of rational numbers. http://jwilson.coe.uga.edu/Texts.Folder/Tirosh/Pros.El.Tchrs.html adresinden 15 Aralık 2004 tarihinde edinilmiştir.
  • Toluk, Z. (2002). İlkokul öğrencilerinin bölme işlemi ve rasyonel sayıları ilişkilendirme süreçleri. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 19 (2), 81-103.
  • Wheeler, M. M. (1983). Much ado about nothing: Preservice elementary school teachers’ concept of zero. Journal for Research in Mathematics Education, 14, 147-155.
  • Worrington, M. A. (1997). How children think about division of fractions. Mathematics Teaching in the Middle School, 2, 390-94.
APA DURMUŞ S (2005). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Rasyonel Sayıları Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi. , 639 - 666.
Chicago DURMUŞ Soner İlköğretim Öğretmen Adaylarının Rasyonel Sayıları Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi. (2005): 639 - 666.
MLA DURMUŞ Soner İlköğretim Öğretmen Adaylarının Rasyonel Sayıları Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi. , 2005, ss.639 - 666.
AMA DURMUŞ S İlköğretim Öğretmen Adaylarının Rasyonel Sayıları Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi. . 2005; 639 - 666.
Vancouver DURMUŞ S İlköğretim Öğretmen Adaylarının Rasyonel Sayıları Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi. . 2005; 639 - 666.
IEEE DURMUŞ S "İlköğretim Öğretmen Adaylarının Rasyonel Sayıları Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi." , ss.639 - 666, 2005.
ISNAD DURMUŞ, Soner. "İlköğretim Öğretmen Adaylarının Rasyonel Sayıları Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi". (2005), 639-666.
APA DURMUŞ S (2005). İlköğretim Öğretmen Adaylarının Rasyonel Sayıları Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(2), 639 - 666.
Chicago DURMUŞ Soner İlköğretim Öğretmen Adaylarının Rasyonel Sayıları Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 5, no.2 (2005): 639 - 666.
MLA DURMUŞ Soner İlköğretim Öğretmen Adaylarının Rasyonel Sayıları Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, vol.5, no.2, 2005, ss.639 - 666.
AMA DURMUŞ S İlköğretim Öğretmen Adaylarının Rasyonel Sayıları Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2005; 5(2): 639 - 666.
Vancouver DURMUŞ S İlköğretim Öğretmen Adaylarının Rasyonel Sayıları Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 2005; 5(2): 639 - 666.
IEEE DURMUŞ S "İlköğretim Öğretmen Adaylarının Rasyonel Sayıları Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5, ss.639 - 666, 2005.
ISNAD DURMUŞ, Soner. "İlköğretim Öğretmen Adaylarının Rasyonel Sayıları Anlama Düzeylerinin Belirlenmesi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 5/2 (2005), 639-666.