Organik Gıda Tüketiminin Konaklama Tesisi Seçimine Etkileri Üzerine Bir Araştırma
Yıl: 2022 Cilt: 10 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 435 - 455 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.21325/jotags.2022.998 İndeks Tarihi: 11-06-2022
Organik Gıda Tüketiminin Konaklama Tesisi Seçimine Etkileri Üzerine Bir Araştırma
Öz: Yaşam kalitesinin devamlılığının sağlanmasında ve artırılmasında önemli etkenlerden biri
sağlıklı beslenmedir. Günümüz araştırmalarının önemli bir kısmı gıda üretiminde
verimliliği artırmak maksadıyla kullanılan her türlü kimyasal ve genetiği değiştirilmiş
organizmanın canlı sağlığı ve ekolojik sürdürülebilirliğe olumsuz etkileri konusunda önemli
bir eleştirel bakış acısı getirmektedir. Bu durum tüketicilerin bir kısmının sağlık endişesi,
çevresel duyarlılıklar gibi sebeplerle konvansiyonel üretim yöntemlerine alternatifler
aramasına sebep olmaktadır. Organik gıda, konvansiyonel yöntemlerle üretilen gıda
ürünlerine alternatif olarak ortaya çıkmış gıda üretim yöntemlerinden biridir. Yapılan
araştırmalar organik gıda ürünleriyle beslenen tüketicilerin giderek büyüyen bir kitleyi
oluşturduklarını işaret etmektedir. Bu nedenle de birer tüketici olarak beklenti ve
tercihlerinin yakından tanınması gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Bu araştırma organik gıda
tüketicilerinin, beslenme alışkanlıklarının tatil konaklaması tercihlerine etkisini incelemek
üzere gerçekleştirilmiştir. Araştırma dâhilinde organik gıda kavramı irdelenmiş ardından
hipotezler doğrultusunda özgün bir anket formu geliştirilerek hipotezler analiz edilmiştir.
Araştırma sonuçlarına göre, organik gıda tüketicilerinin tatil sürecinde de organik gıda
tüketimini sürdürmeyi istedikleri ve bu durumun konaklama tercihinde önemli bir etkisi
olduğu tespit edilmiştir.
Anahtar Kelime: A Study On The Effects Of Consuming Organic Food On Accommodation Preferences
Öz: One of the significant factors in ensuring and increasing the continuity of quality of life is
a healthy diet. A significant part of today's research is to bring an important critical
perspective on the negative effects of all kinds of chemicals and genetically modified
organisms used to increase efficiency in food production on living health and ecological
sustainability. This situation causes some of the consumers to look for alternatives to
conventional production methods for reasons such as health concerns and environmental
sensitivities. Organic food is one of the food production methods that has emerged as an
alternative to food products produced by conventional methods. Research shows that
consumers who feed on organic food products are forming a growing mass/group. For this
reason, it is necessary to closely recognize their expectations and preferences as consumers.
This research was carried out to examine the effects of organic food consumers' eating
habits on their holiday accommodation preferences. Within the scope of the research, the
concept of organic food was examined and then an original questionnaire was developed
in line with the hypotheses and the hypotheses were analyzed. According to the results of
the research, it has been determined that organic food consumers want to continue their
consumption of organic food during the holiday period and this has a significant effect on
the choice of accommodation.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aygün Çevik, B., & Pirinçci, E. (2017). Beslenme ve Kanser, Fırat Tıp Dergisi, (22)1, 1-7.
- Barış, Z. (2015). Turizm işletmelerinde organik gıda kullanımı algı ve tutumlarının araştırılması: Gaziantep ili örneği (Yayımlanmamış doktora tezi). İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir.
- Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık
- Çelik, S. (2013). Kimler, neden organik gıda satın alıyor? Bir alan araştırması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 30, 93-108.
- Çokluk, Ö. S., Şekercioğlu, G., & Büyüköztürk, S. (2014). Sosyal bilimler için çok değişkenli istatistik: SPSS ve Lisrel uygulamaları. (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Dahan, G. S. (2008). Organik gıda pazarında niş pazarlama stratejileri (Yayımlanmamış doktora tezi). Marmara Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Demiryürek, K. (2011). Organik tarım kavramı ve organik tarımın dünya ve Türkiye’deki durumu, GOÜ Ziraat Fakültesi Dergisi, 28(1), 27-36.
- Ecoviant (2021). Organic foods getting coronavirus boost [https://www.ecoviaint.com/organic-foods-gettingcoronavirus-boost] Erişim Tarihi: 15.05.2021
- Eti, H. S. (2014). Organik gıdaların pazarlanması ve organik gıdalara karşı tüketici tutum ve davranışları analizi (Yayımlanmamış doktora tezi). Namık Kemal Üniversitesi/Fen Bilimleri Enstitüsü, Tekirdağ.
- Eti İçli, G., Anıl N. K., & Kılıç, B. (2016). Tüketicilerin organik gıda satın alma tercihlerini etkileyen faktörler, Kırklareli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 5(2), 93-108.
- Field, A. P. (2005). Discovering statistics with SPSS (2. Baskı.) Londra: Sage
- Fotopoulus, C., & Krystallis, A. (2002). Organic product avoidance: Reasons for rejection and potential buyers’ indentification in a countrywide survey. British Food Journal, 104(3-5), 233-260. Doi.org/10.1108/00070700210425697
- Greenpeace (2021). Greenpeace’ten pestisit raporu [https://www.greenpeace.org/turkey/basinbultenleri/greenpeaceten-pestisit-raporu-yediklerimizin-yuzde-15inde-yasak-pestisit-cikti/] Erişim Tarihi: 10.05.2021
- Güngör, M. (2019). Organik ürünlere yönelik tüketici ilgilenimi ile satın alma nedenleri arasındaki ilişkinin incelenmesi üzerine bir pilot araştırma (Yayımlanmamış doktora tezi), İstanbul Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
- Hughner, R. S., McDonagh, P., Prothero, A., Shultz, C. J., & Stanton, J. (2007). Who are organic food consumers? A compilation and review of why people purchase organic food, Journal of Consumer Behaviour, 6(2-3), 94– 110. Doi: 10.1002/cb.210
- İnan, R., Bekar, A., & Urlu, H., 2021. Tüketicilerin organik gıda satın alma davranışları ve tutumlarına ilişkin bir değerlendirme. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 2021, 9 (1): 220-235. Doi: 10.21325/jotags.2021.938
- İnci, H., Karakaya, E. & Şengül, A. (2017). Organik ürün tüketimini etkileyen faktörler Diyarbakır ili örneği, KSÜ Doğa Bilimleri Dergisi, 20(2), 137-147.
- Kaya, F., Aydoğdu, M. H., & Eren, M. E. (2016). The organic product consumer profile of GAP-Şanlıurfa province of Turkey, IOSR Journal of Business and Management, 18(9), 140-147. Doi: 10.9790/487X-1"80902140147
- Kayri, M. (2009). Araştırmalarda gruplar arası farkın belirlenmesine yönelik çoklu karşılaştırma (Post-Hoc) teknikleri, Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (1), 51-64.
- Kılıç, S. (2016). Cronbach’ın Alfa güvenirlik katsayısı, Journal of Mood Disorders, 6(1), 47-48. Doi: 10.5455/jmood.20160307122823
- Kırgız, A. C. (2014). Organik gıda sertifikasyonlarının ve etiketlemelerinin Türkiye gıda sektörü işletmelerinin itibarı üzerine etkisi, Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (1)1, 1-12.
- Kışlalıoğlu, M., & Berkes, F. (1995). Çevre ve Ekoloji (5. Basım). İstanbul: Remzi Kitabevi.
- Kumar, S., & Ali, J., (2011), Analyzing the factors affecting consumer awareness on organic foods in India. In: Proceedings of the 21st Annual IFAMA World Forum and Symposium on the Road to 2050: Sustainability as a Business Opportunity, Frankfurt, Germany.
- Leblebici Kacur, L. (2015). Erciyes Üniversitesi İİBF akademik ve idari personeli ile İİBF İşletme gündüz ve ikinci öğretim öğrencilerinin organik ürünleri algılamaları, Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 0 (33), 249-277.
- Lee, H. J., & Yun, Z.S., (2015). Consumers' perceptions of organic food attributes and cog- nitive and affective attitudes as determinants of their purchase intentions toward organic food, Food Quality Preference, 39, 259– 267.
- Magnusson, M. K., Arvola, A., Koivisto Hursti, U., Åberg, L., & Sjödén, P. (2001). Attitudes towards organic foods among Swedish consumers, British Food Journal, 103(3), 209–227. Doi: 10.1108/00070700110386755
- Meral, G. S. (2019). Yeşil pazarlama kapsamında tüketicilerin organik gıda tercihlerinin incelenmesi (Yayımlanmamış doktora tezi). Kırklareli Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırklareli.
- Nardalı, S., & Ay, C. (2008). Değer tabanlı bölümlendirme kapsamında organik ürün tüketicilerini motive eden kişisel değerlerin belirlenmesi. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 8(29), 13-21.
- Onurlubaş, E., & Taşdan, K. (2017). Geleneksel ürün tüketimini etkileyen faktörler üzerine bir araştırma, Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17(1), 115-132.
- Organic World (2021). [https://www.organic-world.net/yearbook/yearbook-2020/pdf.html] Erişim Tarihi: 01.06.2021
- Örs, M. (2019). Organik ürün satın alma niyetine etki eden faktörlerde fiyat algısının düzenleyici rolü. BMIJ, 7(2), 891-925. Doi: 10.15295/bmij.v7i2.1102
- Özer Canarslan N., & YILMAZ UZ, C. (2019). Annelerin ve hamilelerin organik gıda satın alma davranışları, Gaziantep University Journal of Social Sciences, 18(1), 457-478. Doi: 10.21547/jss.436433
- Riefer, A., & Hamm, U. (2011). Organic food consumption in families with juvenile children, British Food Journal, 113(6), 797–808. Doi:10.1108/00070701111140124
- Sarıkaya, N. (2007). Organik ürün tüketimini etkileyen faktörler ve tutumlar üzerine bir saha çalışması, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (14), 110-125.
- T.C. Tarım ve Orman Bakanlığı (2021) İstatistikler [https://www.tarimorman.gov.tr/Konular/BitkiselUretim/Organik-Tarim/Istatistikler?Ziyaretci=Tuke%20tici] Erişim Tarihi: 01.06.2021
- Teng, C.C., & Lu, C.H. (2016), Organic food consumption in Taiwan: motives, involvement, and purchase intention under the moderating role of uncertainty, Appetite, 105, 95–105. Doi: 10.1016/j.appet.2016.05.006.
- Torun, E. (2011). Organik tarımda çiftçilerin bilgi kaynakları (Kocaeli ili Kartepe ilçesi örneği), KSÜ Doğa Bilimleri. Dergisi, 14(4), 53-62.
- TÜİK (2021). Bitkisel üretim istatistikleri [http://www.tuik.gov.tr/PreTablo .do?alt_id=1001v] Erişim Tarihi: 05.05.2021
- Ural, A., & Kılıç, G. (2018). Bilimsel araştırma süreci ve SPSS ile veri analizi. (5. Baskı) Ankara: Detay Yayıncılık.
- USDA (2021) Organic [https://www.usda.gov/topics/organic] Erişim Tarihi: 10.05.2021
- Ustaahmetoğlu, E., & Toklu, İ. (2015). Organik gıda satın alma niyetinde tutum, sağlık bilinci ve gıda güvenliğinin etkisi üzerine bir araştırma, Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 11(1), 197-211.
- Werner, K., & Weiss, H. (2003). Markaların kara kitabı. (Çev. D. Muradoğlu). İstanbul: Media Cat Kitapları.
- Wier, M., O’Doherty Jensen, K., Morch Andersen, L., Millock, K., & Rosenkvist L. (2008) The character of demand in mature organic food markets: Great Britain and Denmark compared, Food Policy, 33, 406–421. Doi: 10.1016/j.foodpol.2008.01.002
- Williams, P. R. D., & Hammitt, J. K. (2000). A comparison of organic and conventional fresh produce buyers in the Boston area, Risk Analysis, 20(5), 735-746. Doi: 10.1111/0272-4332.205066
- Winter, C. K., & Davis S. F. (2006). Organic foods, Journal of Food Science, 71(9), 117-124. Doi: 10.1111/j.1750- 3841.2006.00196.x
- Yadav, R., & Pathak, G. S. (2016). Intention to purchase organic food among young consumers: Evidences from a developing nation. Appetite, 96, 122-128. Doi: 10.1016/j.appet.2015.09.017
APA | OTO S, ŞAHBAZ R (2022). Organik Gıda Tüketiminin Konaklama Tesisi Seçimine Etkileri Üzerine Bir Araştırma. , 435 - 455. 10.21325/jotags.2022.998 |
Chicago | OTO Senay,ŞAHBAZ R. Pars Organik Gıda Tüketiminin Konaklama Tesisi Seçimine Etkileri Üzerine Bir Araştırma. (2022): 435 - 455. 10.21325/jotags.2022.998 |
MLA | OTO Senay,ŞAHBAZ R. Pars Organik Gıda Tüketiminin Konaklama Tesisi Seçimine Etkileri Üzerine Bir Araştırma. , 2022, ss.435 - 455. 10.21325/jotags.2022.998 |
AMA | OTO S,ŞAHBAZ R Organik Gıda Tüketiminin Konaklama Tesisi Seçimine Etkileri Üzerine Bir Araştırma. . 2022; 435 - 455. 10.21325/jotags.2022.998 |
Vancouver | OTO S,ŞAHBAZ R Organik Gıda Tüketiminin Konaklama Tesisi Seçimine Etkileri Üzerine Bir Araştırma. . 2022; 435 - 455. 10.21325/jotags.2022.998 |
IEEE | OTO S,ŞAHBAZ R "Organik Gıda Tüketiminin Konaklama Tesisi Seçimine Etkileri Üzerine Bir Araştırma." , ss.435 - 455, 2022. 10.21325/jotags.2022.998 |
ISNAD | OTO, Senay - ŞAHBAZ, R. Pars. "Organik Gıda Tüketiminin Konaklama Tesisi Seçimine Etkileri Üzerine Bir Araştırma". (2022), 435-455. https://doi.org/10.21325/jotags.2022.998 |
APA | OTO S, ŞAHBAZ R (2022). Organik Gıda Tüketiminin Konaklama Tesisi Seçimine Etkileri Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10(1), 435 - 455. 10.21325/jotags.2022.998 |
Chicago | OTO Senay,ŞAHBAZ R. Pars Organik Gıda Tüketiminin Konaklama Tesisi Seçimine Etkileri Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies 10, no.1 (2022): 435 - 455. 10.21325/jotags.2022.998 |
MLA | OTO Senay,ŞAHBAZ R. Pars Organik Gıda Tüketiminin Konaklama Tesisi Seçimine Etkileri Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies, vol.10, no.1, 2022, ss.435 - 455. 10.21325/jotags.2022.998 |
AMA | OTO S,ŞAHBAZ R Organik Gıda Tüketiminin Konaklama Tesisi Seçimine Etkileri Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2022; 10(1): 435 - 455. 10.21325/jotags.2022.998 |
Vancouver | OTO S,ŞAHBAZ R Organik Gıda Tüketiminin Konaklama Tesisi Seçimine Etkileri Üzerine Bir Araştırma. Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 2022; 10(1): 435 - 455. 10.21325/jotags.2022.998 |
IEEE | OTO S,ŞAHBAZ R "Organik Gıda Tüketiminin Konaklama Tesisi Seçimine Etkileri Üzerine Bir Araştırma." Journal of Tourism and Gastronomy Studies, 10, ss.435 - 455, 2022. 10.21325/jotags.2022.998 |
ISNAD | OTO, Senay - ŞAHBAZ, R. Pars. "Organik Gıda Tüketiminin Konaklama Tesisi Seçimine Etkileri Üzerine Bir Araştırma". Journal of Tourism and Gastronomy Studies 10/1 (2022), 435-455. https://doi.org/10.21325/jotags.2022.998 |