Günlük Yaşam İşitsel Davranış Ölçeği’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
Yıl: 2022 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 484 - 491 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.5336/healthsci.2021-84048 İndeks Tarihi: 07-06-2022
Günlük Yaşam İşitsel Davranış Ölçeği’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
Öz: Amaç: İşitme kayıplı çocukların işitsel rehabilitasyon süreçlerinin
yapılandırılmasında, objektif testlerin yanı sıra günlük yaşamda
işitsel becerilerinin değerlendirilmesi de büyük önem taşımaktadır. Bu
amaçla geliştirilen ölçeklerden biri olan “Auditory Behaviour in Everyday
Life (ABEL) [Günlük Yaşam İşitsel Davranış (GYİD) Ölçeği]”, 4-
14 yaş arası işitme kayıplı çocukların günlük yaşamda işitsel
becerilerini ebeveynler aracılığıyla değerlendirmektedir. Yirmi dört
madde, 3 faktörden oluşan ölçek, ebeveynlerin çocuklarının son 1 hafta
içerisindeki davranışını en iyi tarif eden maddeyi puanlaması ile değerlendirilmektedir.
Bu çalışmanın amacı, ABEL Ölçeği’nin, Türkçe
geçerlik ve güvenirlik çalışmasının yapılmasıdır. Gereç ve Yöntemler:
Özgün ölçek, İngilizceden Türkçeye çevrilmiş, sonra tekrar Türkçeye
çevrilerek tutarlılık kontrolü sağlanmıştır. Düzeltilmiş ve
araştırmacılar tarafından kabul edilen çeviri metni pilot uygulama güvenirlik,
geçerlik, anlamsal geçerlik, kapsam geçerliği, kültürel geçerliği
açısında test-tekrar test yöntemiyle incelenmiştir. Yapı geçerliği
için açımlayıcı faktör analizi ve doğrulayıcı faktör analizi uygulanmış,
ölçeğin güvenirliği iç tutarlık Cronbach alfa katsayısı, test-tekrar test ve
sınıf içi korelasyon katsayısı ile hesaplanmıştır. Bulgular: Yapılan istatistiksel
analizler sonucunda her bir maddenin test-tekrar test korelasyon
katsayıları ve test-tekrar test aşamaları arasındaki toplam puan
0,9’un üzerinde bulunmuştur. Ölçeğin Cronbach alfa değeri, 0,938 ile
mükemmel aralıktadır. Sonuç: GYİD Ölçeği’nin, işitme kayıplı çocukların
günlük yaşamda işitsel becerilerinin değerlendirilmesinde geçerli
bir araç olduğu sonucuna varılmış olup; ülkemizde bu alandaki ilk
ölçek olarak işitsel rehabilitasyon alanında klinik ve araştırmalarda kullanıma
uygun olduğu düşünülmektedir.
Anahtar Kelime: Turkish Validity and Reliability Study of Auditory Behavior in Everyday Life Scale
Öz: Objective: Evaluation of auditory skills in daily life, as
well as objective tests, is of great importance in structuring the auditory
rehabilitation processes of children with hearing loss. Auditory Behavior
in Everyday Life (ABEL) [Günlük Yaşam İşitsel Davranış
(GYID) Scale], one of the questionnaires developed for this purpose,
evaluates the daily auditory skills of children aged 4-14 with hearing
loss through parents. The questionnaire, which consists of 24 items and
3 factors, is evaluated by parents scoring the item that best describes
their child's behavior in the last week. The aim of this study is to perform
the Turkish validity and reliability study of the ABEL Scale.
Material and Methods: The original scale was translated from English
to Turkish and then translated back into Turkish to ensure consistency.
The translated text, which was corrected and accepted by the
researchers, was examined in terms of pilot application reliability, validity,
semantic validity, content validity and cultural validity by testretest
method. Exploratory factor analysis and confirmatory factor
analysis were applied for the construct validity, and the reliability of
the scale was calculated with internal consistency Cronbach’s alpha coefficient,
test-retest and intraclass correlation coefficient. Results: As
a result of the statistical analysis, the total score between the test-retest
correlation coefficients and test-retest stages of each item was found to
be above 0.9. The Cronbach's alpha value of the scale is 0.938, which
is in the perfect range. Conclusion: It has been concluded that the
GYID Scale is a valid tool for evaluating the auditory skills of children
with hearing loss in daily life; as the first scale in this field in our country,
it is thought to be suitable for clinical and research use in the field
of auditory rehabilitation.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1. Yoshinaga-Itano C. Benefits of early intervention for children with hearing loss. Otolaryngol Clin North Am. 1999;32(6):1089-102. [Crossref] [PubMed]
- 2. Davis A. Hearing in Adults: The Prevalence and Distribution of Hearing Impairment and Reported Hearing Disability in the MRC Institute of Hearing Research's National Study of Hearing. 2nd ed. London: Whurr Publishers; 1995.
- 3. Fulcher A, Purcell AA, Baker E, Munro N. Listen up: children with early identified hearing loss achieve age-appropriate speech/language outcomes by 3 years-of-age. Int J Pediatr Otorhinolaryngol. 2012;76(12):1785-94. [Crossref] [PubMed]
- 4. Hintermair M. Parental resources, parental stress, and socioemotional development of deaf and hard of hearing children. J Deaf Stud Deaf Educ. 2006;11(4):493-513. [Crossref] [PubMed]
- 5. Crais ER. Expanding the repertoire of tools and techniques for assessing the communication skills of infants and toddlers. American Journal of Speech-Language Pathology. 1995;4(3):47-59. [Crossref]
- 6. Quar TK, Ching TY, Mukari SZ, Newall P. Parents' evaluation of aural/oral performance of children (PEACH) scale in the Malay language: data for normal-hearing children. Int J Audiol. 2012;51(4):326-33. [Crossref] [PubMed]
- 7. Vidas S, Hassan R, Parnes LS. Real-life performance considerations of four pediatric multi-channel cochlear implant recipients. J Otolaryngol. 1992;21(6):387-93. [PubMed]
- 8. Ching TY, Hill M. The Parents' Evaluation of Aural/Oral Performance of Children (PEACH) scale: normative data. J Am Acad Audiol. 2007;18(3):220-35. [Crossref] [PubMed]
- 9. Eroğlu K. Ebeveynlerin Çocukların İşitsel/ Sözel Performansını Değerlendirme (EÇİ PED) Ölçeği'nin Türkçe adaptasyonu: geçer lilik ve güvenilirliği [Yüksek lisans tezi]. Ankara: Gazi Üniversitesi; 2018. Erişim tarihi: 12.12.2021. Erişim linki: [Link]
- 10. Cox RM, Rivera IM. Predictability and reliability of hearing aid benefit measured using the PHAB. J Am Acad Audiol. 1992;3(4):242-54. [PubMed]
- 11. Allum JH, Greisiger R, Straubhaar S, Carpenter MG. Auditory perception and speech identification in children with cochlear implants tested with the EARS protocol. Br J Audiol. 2000;34(5):293-303. [Crossref] [PubMed]
- 12. Kessler AR. The Hearing Performance Inventory for Children (HPIC). Reliability and Validity. 1990. [Link]
- 13. Anderson KL, Smaldino JJ. Listening inventory for education: An efficacy tool (LIFE). 1996. [Link]
- 14. Cox RM, Alexander GC. The abbreviated profile of hearing aid benefit. Ear Hear. 1995; 16(2):176-86. [Crossref] [PubMed]
- 15. Robbins AM, Renshaw JJ, Berry SW. Meaningful auditory integration scale (MAIS). Cochlear Implants for Kids. 1998:373-8. [PubMed]
- 16. Zimmerman-Phillips S, Osberger MJ, Robbins AM. Infant-toddler: meaningful auditory integration scale (IT-MAIS). Sylmar, Advanced Bionics Corporation. 1997. [Link]
- 17. Yucel E, Sennaroglu G. Çocuklar İçin İşitsel Algı Testi (ÇİAT). İstanbul: Advanced Bionics; 2011.
- 18. Anderson K, Matkin N. Screening instrument for targeting educational risk in preschool children (age 3-kindergarten) (Preschool SIF TER). Tampa, FL: Educational Audiology Association; 1996. [Link]
- 19. Purdy SC, Farrington DR, Moran CA, Chard LL, Hodgson SA. A parental questionnaire to evaluate children's Auditory Behavior in Everyday Life (ABEL). Am J Audiol. 2002;11(2):72-82. [Crossref] [PubMed]
- 20. De Souza MRF, Iorio MCM. Questionnaire abel - auditory behavior in everyday life: a study of reliability - internal consistency of the Brazilian version and reproducibility for test-retest. Rev CEFAC. 2014;16(6):1763- 74. [Crossref]
- 21. Herrera MJ, Mena P, Cardemil F, Fuentes E, Rahal M, Sanhueza D, et al. Adaptación transcultural al espa-ol de los instrumentos de tamizaje auditivo para escolares TEAP y ABEL [Transcultural adaptation to Spanish of the hearing screening questionnaires TEAP and ABEL]. Revista de Otorrinolaringología y Cirugía de Cabeza y Cuello. 2015;75(2):89-95. [Crossref]
APA | Avcı Ö, Baydan M, Tokgoz Yilmaz S, Küçük T (2022). Günlük Yaşam İşitsel Davranış Ölçeği’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 484 - 491. 10.5336/healthsci.2021-84048 |
Chicago | Avcı Özge Selen,Baydan Mine,Tokgoz Yilmaz Suna,Küçük Tarık Babür Günlük Yaşam İşitsel Davranış Ölçeği’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. (2022): 484 - 491. 10.5336/healthsci.2021-84048 |
MLA | Avcı Özge Selen,Baydan Mine,Tokgoz Yilmaz Suna,Küçük Tarık Babür Günlük Yaşam İşitsel Davranış Ölçeği’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. , 2022, ss.484 - 491. 10.5336/healthsci.2021-84048 |
AMA | Avcı Ö,Baydan M,Tokgoz Yilmaz S,Küçük T Günlük Yaşam İşitsel Davranış Ölçeği’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2022; 484 - 491. 10.5336/healthsci.2021-84048 |
Vancouver | Avcı Ö,Baydan M,Tokgoz Yilmaz S,Küçük T Günlük Yaşam İşitsel Davranış Ölçeği’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. . 2022; 484 - 491. 10.5336/healthsci.2021-84048 |
IEEE | Avcı Ö,Baydan M,Tokgoz Yilmaz S,Küçük T "Günlük Yaşam İşitsel Davranış Ölçeği’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." , ss.484 - 491, 2022. 10.5336/healthsci.2021-84048 |
ISNAD | Avcı, Özge Selen vd. "Günlük Yaşam İşitsel Davranış Ölçeği’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". (2022), 484-491. https://doi.org/10.5336/healthsci.2021-84048 |
APA | Avcı Ö, Baydan M, Tokgoz Yilmaz S, Küçük T (2022). Günlük Yaşam İşitsel Davranış Ölçeği’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(2), 484 - 491. 10.5336/healthsci.2021-84048 |
Chicago | Avcı Özge Selen,Baydan Mine,Tokgoz Yilmaz Suna,Küçük Tarık Babür Günlük Yaşam İşitsel Davranış Ölçeği’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi 7, no.2 (2022): 484 - 491. 10.5336/healthsci.2021-84048 |
MLA | Avcı Özge Selen,Baydan Mine,Tokgoz Yilmaz Suna,Küçük Tarık Babür Günlük Yaşam İşitsel Davranış Ölçeği’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.7, no.2, 2022, ss.484 - 491. 10.5336/healthsci.2021-84048 |
AMA | Avcı Ö,Baydan M,Tokgoz Yilmaz S,Küçük T Günlük Yaşam İşitsel Davranış Ölçeği’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi. 2022; 7(2): 484 - 491. 10.5336/healthsci.2021-84048 |
Vancouver | Avcı Ö,Baydan M,Tokgoz Yilmaz S,Küçük T Günlük Yaşam İşitsel Davranış Ölçeği’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi. 2022; 7(2): 484 - 491. 10.5336/healthsci.2021-84048 |
IEEE | Avcı Ö,Baydan M,Tokgoz Yilmaz S,Küçük T "Günlük Yaşam İşitsel Davranış Ölçeği’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması." Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi, 7, ss.484 - 491, 2022. 10.5336/healthsci.2021-84048 |
ISNAD | Avcı, Özge Selen vd. "Günlük Yaşam İşitsel Davranış Ölçeği’nin Türkçe Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması". Türkiye Klinikleri Sağlık Bilimleri Dergisi 7/2 (2022), 484-491. https://doi.org/10.5336/healthsci.2021-84048 |