Yıl: 2022 Cilt: 51 Sayı: 234 Sayfa Aralığı: 1381 - 1394 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.37669/milliegitim.822078 İndeks Tarihi: 29-07-2022

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MEVZUATINA GÖRE ÖĞRENCİ AHLAKININ İNCELENMESİ

Öz:
Türk toplumunun ihtiyaçları doğrultusunda Türkiye’nin öğrencilerden beklentilerinin neler olduğu başta Anayasa olmak üzere yasa ve yönetmeliklerde belirtilmiştir. Dolayısıyla bu araştırmayla, Millî Eğitim Temel Kanunu, Okulöncesi ve İlköğretim ile Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliklerinde öğrenci ahlakı bağlamında öğrencilerden beklenen davranışların neler olduğu ortaya konulmaya çalışılmıştır. Canlı, cansız tüm varlıklarla ilişki içinde olan insanın, nasıl davranması veya davranmaması gerektiğini gösteren davranışlar, değer yargıları bütünü olarak özetlenebilecek ahlak konusunda öğrencilerden beklenen davranışları konu edinen çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme ve içerik analizi kullanılmıştır. Millî Eğitim mevzuatlarında belirtilen ahlaki tutum ve davranışlara ilişkin beklenti ve öngörülerle ilgili olarak, başta din kültürü ve ahlak bilgisi olmak üzere tüm öğretim programlarında da “Değerler” eğitimi başlığında yer verildiği görülmektedir.
Anahtar Kelime: öğrenci mevzuat Ahlak

REVIEW OF STUDENT MORALITY ACCORDING TO THE REGULATIONS OF THE MINISTRY OF NATIONAL EDUCATION

Öz:
The needs of Turkish society and what they expect from students are stated in the laws and regulations, especially the Constitution. With this research, we tried to reveal what behaviors are expected of students in the context of student ethics in the National Education Basic Law, Preschool Education, and Primary and Secondary Institutions Regulations. In this study, the survey method was used and the data were analyzed by document analysis method from qualitative research methods. The analysis method used in the research is described as making the descriptive and statistical analysis of the research findings obtained by combining more than one regulation independent of each other on a particular subject. The findings were presented with statistical data together with the method of descriptive analysis. According to the research findings, attitudes and behaviors related to student morality are included in the legislations and expectations in this regard have been put forward. It is understood that the subject is being studied in all curriculums, especially religious culture and ethics programs, in order to meet these expectations.
Anahtar Kelime: legislation

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AHLAK. (t.y.). Türk Dil Kurumu güncel Türkçe sözlük içinde. Erişim adresi: https://sozluk.gov. tr/
  • BOLAY, S. H. (2009), Felsefe doktrinleri ve terimleri sözlüğü. Ankara: Nobel Yayınları.
  • BOWEN, G. A. (2005). Local-level stakeholder collaboration: A substantive theory of community driven development. Journal of the Community Development Society, 36(2), 73–88.
  • BUDAK, S. (2000), Psikoloji sözlüğü. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • CORBİN, J. & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. Thousand Oaks: Sage
  • CUMHURBAŞKANI ERDOĞAN: “Eğitim akademik başarı yanında akıl, kalp ve ruh bütünlüğü olan nesiller yetiştirme çabasıdır”. (2019, 9 Eylül). Erişim adresi: https://www.iletisim. gov.tr/turkce/haberler/detay/cumhurbaskani-erdogan-egitim-akademik-basari-yaninda-akilkalp-ve-ruh-butunlugu-olan-nesiller-yetistirme-cabasidir
  • ÇİLİNGİR, L. (2014). Din mi, ahlak mı? IntJSCS, SI(1): 711-720. Doi:10.14486/IJSCS141.
  • HANÇERLİOĞLU, O. (2007). Toplum bilim sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • İZGİ, K ve Saruç, N. (2011). Sosyo-Kültürel faktörlerin vergi ahlakı üzerindeki etkisi: üniversite öğrencileri ile yapılan anket çalışması. Ekonomi Bilimleri Dergisi, 3(2), 133-142.
  • KABADAY, A. ve Aladağ, K.S. (2010). Farklı ilköğretim kurumlarına devam eden öğrencilerin ahlaki gelişimlerinin çeşitli değişkenler açısından değerlendirilmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi. 7(1), 878-898.
  • KARASAR, N. (2007) Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Nobel yayınları
  • KAMU Görevlileri Etik Davranış İlkeleri İle Başvuru Usul Ve Esasları Hakkında Yönetmelik. (2005, 13 Nisan). Resmi Gazete. (Sayı: 25785). Erişim adresi: https://www.resmigazete. gov.tr/eskiler/2005/04/20050413-6.htm
  • KAYA, M ve Aydın, C. (2011). Üniversite öğrencilerinin dini inanç ile ahlaki olgunluk düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 30(30), 15-42.
  • MEB. (2018a). Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı (İlkokul 4 ve Ortaokul 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Erişim adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=318
  • MEB. (2018b). Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı (Ortaöğretim 9, 10, 11 ve 12. Sınıflar). Erişim adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=319
  • MEB. (2018c). Ortaöğretim Kimya Dersi Öğretim Programı (9, 10, 11 ve 12. Sınıflar). Erişim adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=350
  • MEB. (2018d). Matematik Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). Erişim adresi: http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=329
  • MEYDAN, H. (2013). Din, ahlak ve değerler alanı seçmeli derslerinin öğrenci görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 0(40) , 219-250.
  • MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Okul Öncesi Eğitim ve İlköğretim Kurumları Yönetmeliği. (2014, 23 Ekim). Resmi Gazete. (Sayı: 29072). Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/ eskiler/2014/07/20140726-4.htm
  • MİLLÎ EĞİTİM BAKANLIĞI Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği. (2013, 7 Eylül). Resmi Gazete. (Sayı: 28758). Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/09/20130907-4.htm
  • MİLLÎ EĞİTİM TEMEL KANUNU, (1973, 24 Haziran). Resmi Gazete. (Sayı: 14574). Erişim adresi: http://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/14574.pdf
  • ÖZAFŞAR, M. E ve Doğan R. (2009). Ahlâkım. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.
  • ÖZGENER, Ş. (2004). İş ahlakının temelleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • STRAUSS, A. & Corbin, J. (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. London: Sage.
  • TÜRKİYE CUMHURİYETİ ANAYASASI. (1982, 20 Ekim). Resmi Gazete (17844). Erişim adresi: https://www.resmigazete.gov.tr/arsiv/17844.pdf
  • YILDIRIM. A., Şimşek. H. (2006). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları
  • YILMAZ, H. K. (2009). Güzel ahlâk ve model. Altınoluk Dergisi, 278, s.6. Erişim adresi: http:// hasankamilyilmaz.com/guzel-ahlak-ve-model.html.
  • ZENGİN, M. (2013). Öğrencilerin din kültürü ve ahlak bilgisi dersine yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(25), 271-301.
APA Bektaş K, Şirin B, sirem ö (2022). MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MEVZUATINA GÖRE ÖĞRENCİ AHLAKININ İNCELENMESİ. , 1381 - 1394. 10.37669/milliegitim.822078
Chicago Bektaş Kadri,Şirin Bekir,sirem özgür MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MEVZUATINA GÖRE ÖĞRENCİ AHLAKININ İNCELENMESİ. (2022): 1381 - 1394. 10.37669/milliegitim.822078
MLA Bektaş Kadri,Şirin Bekir,sirem özgür MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MEVZUATINA GÖRE ÖĞRENCİ AHLAKININ İNCELENMESİ. , 2022, ss.1381 - 1394. 10.37669/milliegitim.822078
AMA Bektaş K,Şirin B,sirem ö MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MEVZUATINA GÖRE ÖĞRENCİ AHLAKININ İNCELENMESİ. . 2022; 1381 - 1394. 10.37669/milliegitim.822078
Vancouver Bektaş K,Şirin B,sirem ö MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MEVZUATINA GÖRE ÖĞRENCİ AHLAKININ İNCELENMESİ. . 2022; 1381 - 1394. 10.37669/milliegitim.822078
IEEE Bektaş K,Şirin B,sirem ö "MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MEVZUATINA GÖRE ÖĞRENCİ AHLAKININ İNCELENMESİ." , ss.1381 - 1394, 2022. 10.37669/milliegitim.822078
ISNAD Bektaş, Kadri vd. "MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MEVZUATINA GÖRE ÖĞRENCİ AHLAKININ İNCELENMESİ". (2022), 1381-1394. https://doi.org/10.37669/milliegitim.822078
APA Bektaş K, Şirin B, sirem ö (2022). MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MEVZUATINA GÖRE ÖĞRENCİ AHLAKININ İNCELENMESİ. Milli Eğitim, 51(234), 1381 - 1394. 10.37669/milliegitim.822078
Chicago Bektaş Kadri,Şirin Bekir,sirem özgür MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MEVZUATINA GÖRE ÖĞRENCİ AHLAKININ İNCELENMESİ. Milli Eğitim 51, no.234 (2022): 1381 - 1394. 10.37669/milliegitim.822078
MLA Bektaş Kadri,Şirin Bekir,sirem özgür MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MEVZUATINA GÖRE ÖĞRENCİ AHLAKININ İNCELENMESİ. Milli Eğitim, vol.51, no.234, 2022, ss.1381 - 1394. 10.37669/milliegitim.822078
AMA Bektaş K,Şirin B,sirem ö MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MEVZUATINA GÖRE ÖĞRENCİ AHLAKININ İNCELENMESİ. Milli Eğitim. 2022; 51(234): 1381 - 1394. 10.37669/milliegitim.822078
Vancouver Bektaş K,Şirin B,sirem ö MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MEVZUATINA GÖRE ÖĞRENCİ AHLAKININ İNCELENMESİ. Milli Eğitim. 2022; 51(234): 1381 - 1394. 10.37669/milliegitim.822078
IEEE Bektaş K,Şirin B,sirem ö "MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MEVZUATINA GÖRE ÖĞRENCİ AHLAKININ İNCELENMESİ." Milli Eğitim, 51, ss.1381 - 1394, 2022. 10.37669/milliegitim.822078
ISNAD Bektaş, Kadri vd. "MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI MEVZUATINA GÖRE ÖĞRENCİ AHLAKININ İNCELENMESİ". Milli Eğitim 51/234 (2022), 1381-1394. https://doi.org/10.37669/milliegitim.822078