Yıl: 2022 Cilt: 51 Sayı: 234 Sayfa Aralığı: 1473 - 1490 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.37669/milliegitim.853723 İndeks Tarihi: 29-07-2022

GİRİŞİMCİ ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK UYARLAMA ÇALIŞMASI

Öz:
Bu araştırmanın amacı Van Dam, Schipper ve Runhaar (2010) tarafından öğretmenlerin girişimci davranışlarına yönelik geliştirilen ölçeğin Türkçe’ ye uyarlamasına yönelik çeviri, dilsel eşdeğerlik, geçerlik, güvenirlik ve madde analizi çalışmalarını yapmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2020 – 2021 eğitim ve öğretim yılında İstanbul ilinin Anadolu Yakasındaki devlet okullarında görev yapan 422 öğretmen oluşturmaktadır. Ölçeğin Türkçe formu alan uzmanlarının görüşleri doğrultusunda ileri (İngilizce-Türkçe) ve geri (Türkçe-İngilizce) çeviri yöntemleri kullanılarak oluşturulmuştur. Ölçeğin dil eşdeğerliliğini test etmek amacıyla Türkçe ve orijinal İngilizce formu üç hafta arayla 42 İngilizce öğretmenine uygulanmış ve her iki ölçekten elde edilen puanlar arasında pozitif ve anlamlı ilişki saptanmıştır. Geçerlik çalışması kapsamında açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi gerçekleştirilmiş ve ölçeğin toplam varyansın %61.986’sını açıklayan 3 boyutlu bir yapıya sahip olduğu tespit edilmiştir. Güvenirlik çalışması kapsamında ölçeğin geneli ve alt boyutlarının Cronbach Alfa (α) güvenirlik katsayısı .719 ile .863; McDonald Omega (ω) katsayısı.723 ile .869 ve Birleşik Güvenirlik (cR) katsayısı .824 ile .891 arasında değerler aldığı hesaplanmıştır. Madde analizinin belirlenmesinde Madde-Test Korelasyonu ve Alt-Üst Grup Analizi kullanılmıştır. Bu analizlerin neticesinde ölçeğin her bir maddesinin ayırt edici olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime: doğrulayıcı faktör analizi girişimci davranış güvenirlik geçerlik Girişimcilik açımlayıcı faktör analizi öğretmen

THE ENTREPRENEURIAL TEACHER BEHAVIOR SCALE: A SCALE ADAPTATION STUDY

Öz:
The purpose of this study is to conduct translation, linguistic equivalence, validity, reliability and item analysis studies for the adaptation of the scale developed by Van Dam, Schipper and Runhaar (2010) for teachers’ entrepreneurial behaviors into Turkish. The working group of the research consists of 422 teachers working in public schools on the Anatolian side of Istanbul in the academic year 2020-2021. The Turkish form of the scale was created using forward (EnglishTurkish) and backward (Turkish-English) translation methods in line with the opinions of field experts. In order to test the language equivalence of the scale, Turkish and original English forms were administered to 42 English teachers at three-week intervals, and positive and significant relationships were found between the scores obtained from both scales. Explanatory and confirmatory factor analysis was carried out within the scope of validity study and it was determined that the scale has a 3-dimensional structure that explains %61.986 of the total variance. Within the scope of the reliability study, the Cronbach Alpha (α) reliability coefficient of the general and sub-dimensions of the scale was .719 and .863; McDonald Omega (ω) coefficient was calculated to have values between .723 and .869 and Combined Reliability (cR) coefficient between .824 and .891. Item-Test Correlation and Sub-Upper Group Analysis were used to determine the item analysis. As a result of these analyzes, it was concluded that each item of the scale is distinctive.
Anahtar Kelime: confirmatory factor analysis

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • AKKOÇ, İ., Çalışkan, A. ve Turunç, Ö. (2019). Girişimci davranış: Bir ölçek uyarlama çalışması. Girişimcilik ve Kalkınma Dergisi, 14(1), 1-10.
  • ANDERSON, J. C. ve Gerbing, D. W. (1984). The effect of sampling error on convergence, improper solutions, and goodness-of-fit indices for maximum likelihood confirmatory factor analysis. Psychometrika, 49(2), 155-173.
  • ASSUNÇÃO FLORES, M. (2016). Teaching and developing as a teacher in contradictory times. Teachers and Teaching, 23(2), 123–126.
  • BROWN, T. A. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research (2nd Editio.). New York: Guilford Publications.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., Kılıç Çakmak, E., Erkan Akgün, Ö., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2020). Eğitimde Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş., Çokluk Ö. ve Köklü N. (2018). Sosyal Bilimler İçin İstatistik. (20.Baskı). Ankara: Pegem Akademi. CAN, A. (2014). Spss ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi. (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • COSTELLO, A. B. ve Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: Four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment, Research and Evaluation, 10(7), 1-9.
  • ÇAPIK, C., Gözüm, S. ve Aksayan, S. (2018). Kültürlerarası ölçek uyarlama aşamaları, dil ve kültür uyarlaması: Güncellenmiş rehber. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi, 26(3), 199- 210.
  • ÇOKLUK, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2016). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: Spss ve Lısrel Uygulamaları. (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • DESS, G. G. ve Lumpkin, G. T. (2005). The role of entrepreneurial orientation in stimulating effective corporate entrepreneurship. Academy of Management Executive, 19(1), 147-156.
  • DEMİRCİOGLU, M. A. ve Chowdhury, F. (2020). Entrepreneurship in public organizations: the role of leadership behavior. Small Business Economics, 1(1), 1-17.
  • DROBNİČ, S. (2015). Literature review: Entrepreneurial school leadership. Research Centre For Learning and Teaching, Newcastle University, UK.
  • ENGELEN, A., Gupta, V., Strenger, L. ve Brettel, M. (2012). Entrepreneurial orientation, firm performance, and the moderating role of transformational leadership behaviors. Journal of Management, 41(4), 1069–1097.
  • ESER, Ç.D. (2017). Faktör Analizi. T. Totan (Ç.Ed.), Ölçek Geliştirme Kuram ve Uygulamaları, (3.basımdan çeviri), Ankara: Anı Yayıncılık.
  • FİELD, A. (2005). Discovering Statistics using SPSS. London: Sage Publication.
  • FORNELL, C. ve Larcker, D. F. (1981). Evaluating structural equation models with unobservable variables and measurement error. Journal of Marketing Research, 18(1), 39–50.
  • HEGGESTAD, E. D., Scheaf, D. J., Banks, G. C., Monroe Hausfeld, M., Tonidandel, S. ve Williams, E. B. (2019). Scale adaptation in organizational science research: A review and best-practice recommendations. Journal of Management, 45(6), 2596-2627.
  • HO, M. C. S. (2018). Conceptualizing teachers’ entrepreneurial behavior: An exploratory review. International Journal of Liberal Arts and Social Science, 6(1), 14-28.
  • HOOPER, D., Coughlan, J. ve Mullen, M. R. (2008). Structural equation modelling: Guidelines for determining model fit. Electronic journal of business research methods, 6(1), 53-60.
  • IRELAND, R. D., Covin, J. G. ve Kuratko, D. F. (2009). Conceptualizing corporate entrepreneurship strategy. Entrepreneurship Theory and Practice, 33(1), 19-46.
  • JONG, J. P. D., Parker, S. K., Wennekers, S. ve Wu, C. H. (2015). Entrepreneurial behavior in organizations: does job design matter? Entrepreneurship Theory and Practice, 39(4), 981-995.
  • KARADEMİR, E., Balbağ, M. Z. ve Çemrek, F. Öğretmen adaylarının girişimcilik düzeylerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 47(220), 177-200.
  • KEYHANİ, N. (2020). Entrepreneurial Teachers: The Novice and the Experienced. Doctoral dissertation. The University of Western Ontario.
  • KHORRAMİ, M., Farhadian, H. ve Abbasi, E. (2018). Determinant competencies for emerging educators’ entrepreneurial behavior in the Institute of Agricultural Applied-Scientific Education, Journal of Global Entrepreneurship Research, 8(1), 8-18.
  • KLİNE, P. (1994). An easy guide to factor analysis. New York: Routledge.
  • KURATKO, D. F., ve Morris, M. H. (2018). Corporate entrepreneurship: A critical challenge for educators and researchers. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 1(1), 42-60.
  • KURATKO, D., Ireland, R. ve Hornsby, J. (2001). Improving firm performance through entrepreneurial actions: Acordia’s corporate entrepreneurship strategy. The Academy of Management Executive (1993-2005), 15(4), 60-71.
  • MAZZAROL, T. ve Reboud, S. (2020). Work Book: The Entrepreneur. Singapore: Springer.
  • MUSTAFA, M., Gavin, F. ve Hughes, M. (2018). Contextual determinants of employee entrepreneurial behavior in support of corporate entrepreneurship: A systematic review and research agenda. Journal of Enterprising Culture, 26(03), 285-326.
  • NETO, R. D. C. A., Rodrigues, V. P., Stewart, D., Xiao, A. ve Snyder, J. (2018). The influence of self-efficacy on entrepreneurial behavior among K-12 teachers. Teaching and Teacher Education, 72(1), 44-53.
  • NETO, R. D. C. A., Rodrigues, V. P. ve Panzer, S. (2017). Exploring the relationship between entrepreneurial behavior and teachers’ job satisfaction. Teaching and Teacher Education, 63(1), 254-262.
  • NETO, R. D. C. A., Picanço, R.V., Campbell, K., Polega, M. ve Ochsankehl, T. (2020). Teamwork and entrepreneurial behavior among k-12 teachers in the United States. The Educational Forum 84(2), 179-193.
  • ÖZDAMAR, K. (2017). Ölçek ve Test Geliştirmede Yapısal Eşitlik Modellemesi. Eskişehir: Nisan Yayınevi.
  • ÖZTÜRK, N. B., Eroğlu, M. G. ve Kelecioğlu, H. (2015). Eğitim alanında yapılan ölçek uyarlama makalelerinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40(178), 123-132.
  • PETERSON, R. A. ve Kim, Y. (2013). On the relationship between coefficient alpha and composite reliability. Journal of Applied Psychology, 98(1), 194–198.
  • SEİKKULA, L. J., Ruskovaara, E., Ikavalko, M., Mattila, J. Ve Rytkola, T. (2010), Promoting entrepreneurship education: The role of the teacher? Education and Training, 52 (2), 117-127.
  • SVENSSON, P. G., Andersson, F. O. ve Faulk, L. (2020). Organizational capacity and entrepreneurial behavior. Nonprofit Management and Leadership, 30(4), 693-707.
  • ŞENCAN, H. (2005). Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenirlik ve Geçerlilik. (1. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • VAN DAM, K., Schipper, M. Ve Runhaar, P. (2010). Developing a competency-based framework for teachers’ entrepreneurial behaviour. Teaching and Teacher Education, 26(4), 965-971.
  • VALENCİANO, J.P., Uribe-T, J. ve Real, R. J. L. (2019). Entrepreneurship and education in the 21st century: Analysis and trends. Research. Journal of Entrepreneurship Education, 22(4), 1-20.
  • WALSCH, D. N. (2017). Dünya Hızla Değişiyor Ya Sen? İstanbul: Kuraldışı Yayınları.
  • YAŞLIOĞLU, M. M. (2017). Sosyal bilimlerde faktör analizi ve geçerlilik: Keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizlerinin kullanılması. Istanbul Üniversitesi Isletme Fakültesi Dergisi, 46(ÖzelSayı), 74-85.
APA AKKAYA R, ÇETIN M (2022). GİRİŞİMCİ ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK UYARLAMA ÇALIŞMASI. , 1473 - 1490. 10.37669/milliegitim.853723
Chicago AKKAYA RIZA,ÇETIN MÜNEVVER GİRİŞİMCİ ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK UYARLAMA ÇALIŞMASI. (2022): 1473 - 1490. 10.37669/milliegitim.853723
MLA AKKAYA RIZA,ÇETIN MÜNEVVER GİRİŞİMCİ ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK UYARLAMA ÇALIŞMASI. , 2022, ss.1473 - 1490. 10.37669/milliegitim.853723
AMA AKKAYA R,ÇETIN M GİRİŞİMCİ ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK UYARLAMA ÇALIŞMASI. . 2022; 1473 - 1490. 10.37669/milliegitim.853723
Vancouver AKKAYA R,ÇETIN M GİRİŞİMCİ ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK UYARLAMA ÇALIŞMASI. . 2022; 1473 - 1490. 10.37669/milliegitim.853723
IEEE AKKAYA R,ÇETIN M "GİRİŞİMCİ ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK UYARLAMA ÇALIŞMASI." , ss.1473 - 1490, 2022. 10.37669/milliegitim.853723
ISNAD AKKAYA, RIZA - ÇETIN, MÜNEVVER. "GİRİŞİMCİ ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK UYARLAMA ÇALIŞMASI". (2022), 1473-1490. https://doi.org/10.37669/milliegitim.853723
APA AKKAYA R, ÇETIN M (2022). GİRİŞİMCİ ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK UYARLAMA ÇALIŞMASI. Milli Eğitim, 51(234), 1473 - 1490. 10.37669/milliegitim.853723
Chicago AKKAYA RIZA,ÇETIN MÜNEVVER GİRİŞİMCİ ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK UYARLAMA ÇALIŞMASI. Milli Eğitim 51, no.234 (2022): 1473 - 1490. 10.37669/milliegitim.853723
MLA AKKAYA RIZA,ÇETIN MÜNEVVER GİRİŞİMCİ ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK UYARLAMA ÇALIŞMASI. Milli Eğitim, vol.51, no.234, 2022, ss.1473 - 1490. 10.37669/milliegitim.853723
AMA AKKAYA R,ÇETIN M GİRİŞİMCİ ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK UYARLAMA ÇALIŞMASI. Milli Eğitim. 2022; 51(234): 1473 - 1490. 10.37669/milliegitim.853723
Vancouver AKKAYA R,ÇETIN M GİRİŞİMCİ ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK UYARLAMA ÇALIŞMASI. Milli Eğitim. 2022; 51(234): 1473 - 1490. 10.37669/milliegitim.853723
IEEE AKKAYA R,ÇETIN M "GİRİŞİMCİ ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK UYARLAMA ÇALIŞMASI." Milli Eğitim, 51, ss.1473 - 1490, 2022. 10.37669/milliegitim.853723
ISNAD AKKAYA, RIZA - ÇETIN, MÜNEVVER. "GİRİŞİMCİ ÖĞRETMEN DAVRANIŞLARI ÖLÇEĞİ: BİR ÖLÇEK UYARLAMA ÇALIŞMASI". Milli Eğitim 51/234 (2022), 1473-1490. https://doi.org/10.37669/milliegitim.853723