ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ
Yıl: 2022 Cilt: 51 Sayı: 234 Sayfa Aralığı: 1137 - 1160 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.37669/milliegitim.872480 İndeks Tarihi: 29-07-2022
ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ
Öz: Bu çalışmanın amacı yenilenen Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Program kazanımlarının uygulanabilirliğinin 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda 9. Sınıf Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı ders kitabındaki metinler ve etkinliklerle, öğretmen ve öğrenci görüşleri incelenmiştir. Araştırma bu amaca uygun olarak nitel çalışma yöntemlerinden durum incelemesi ile desenlenmiştir. 9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı ders kitabında bilgi okuryazarlığıyla ilgili çok sayıda metin yer alırken medya okuryazarlığı ile girişimcilik ve öz yönetim becerileriyle ilgili hiç metne rastlanmamıştır. Ders kitabında yer alan etkinliklerde bilgi okuryazarlığı ile ilgili çok sayıda etkinliğe yer verilirken medya okuryazarlığı, üretkenlik ve hesap verebilirlik, iletişim ve iş birliği, girişimcilik ve öz yönetim, liderlik ve sorumluluk becerilerine yönelik hiçbir etkinliğe rastlanmamıştır. Öğretmenlerin program hakkında yeterli bilgi sahibi olmadıkları ve bunu öğretim sürecine tam olarak yansıtamadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin yaratıcılık ve yenilenme, eleştirel düşünme ve problem çözme, üretkenlik ve hesap verebilirlik, liderlik ve sorumluluk, sosyal ve kültürlerarası beceriler, bilgi ve iletişim teknolojileri okuryazarlığı becerileriyle ilgili bilgi sahibi olmadığı, bunun için Türk dili ve edebiyatı dersi ile bu beceriler arasında ilgi kuramadığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: An Analysis of Secondary Education Turkish Language and Literature Course with Regards to the $21^{st}$ Century Skills
Öz: The aim of this study is to analyze the renewed curricular acquisitions of Secondary Education Turkish Language and Literature lesson and applicability of these acquisitions with regards to the $21^{st}$ century skills. In line with the purpose of the study, the texts and activities available in the 9th grade course-book of Secondary Education Turkish Language and Literature lesson as well as teacher and student opinions were examined. The study was designed with the case study method among the qualitative research methods. While there were various acquisitions related to information literacy and critical thinking skill in $9^{th}$ grade Turkish Language and Literature Curriculum, there were no acquisitions related to creativity and renewal, social and intercultural skills, media literacy, leadership and responsibility skills. While the course-books had several activities related to information literacy, they had no texts related to media literacy, productivity and accountability, communication and collaboration, entrepreneurship and self-orientation, leadership and responsibility skills. It was concluded that teachers did not have sufficient knowledge about the curriculum, and they were unable to reflect their knowledge fully in the education process. The students had insufficient knowledge about creativity and renewal, critical thinking and problem solving, productivity and accountability, leadership and responsibility, social and intercultural skills, information and communication technologies literacies; and they were unable to establish a correlation between these skills and Turkish Language and Literature lesson.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- AVCI, Ö. (2018). Farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının öğrencilerin girişimcilik becerisi ve akademik başarısı üzerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
- BOZKIRLI, K.Ç. ve Er, O. (2018). Türk Dili ve Edebiyatı Öğretim Programı’nın uygulanabilirliğinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Sayı: 7/3, S. 1931-1946.
- CEMİLOĞLU, M. (2018). 2017 Tarihli Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı’na eleştirel yaklaşım. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31, 279-298.
- ÇEVİRME, H. (2018). Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı’nın kültürel işlevi. Turkish Studies Current Debates in Social Sciences (CUDES-2018) Volume 13/23, Summer 2018, p. 37-52 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/Turkish Studies.14273 ISSN: 1308-2140, ANKARA-TURKEY.
- DEDE, C. (2010). Comparing Frame works for 21st century skills. In J. Bellanca& R. Brandt (Eds.), 21st century skills (pp. 51-76). Bloomington, In: Solution Tree Press.
- ERDEN, M. (1993). Eğitimde program değerlendirme. Pegem Yayıncılık.
- ESKİMEN, A.D. (2018). 2018 yılı Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı ve 9.-10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı ders kitaplarında yer alan değerler. International Journal of Social Science Doi Number: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7549 Number: 66, p. 51-67.
- GELİŞLİ, Y. ve Doğan, E. (2020). Türk Dili ve Edebiyatı Ortaöğretim Programı’na 21. yüzyıl becerilerinin yansıması. TURAN Stratejik Araştırmalar Merkezi, vol. 12, no.47, pp. 58-69.
- GLESNE, C. (2013).Nitel araştırmaya giriş ( A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu Çeviri ed.). Ani Yayıncılık.
- GÖKSÜN, D. O. (2016). Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri ve 21. yy öğreten becerileri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış doktora tezi), Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
- HOTAMAN, D. (2019). Ekonomik açıdan 21. yüzyıl becerileri. Tuğluk, M.N. (Ed.), Eğitimde ve endüstride 21. yüzyıl becerileri ( 269-292 ). Pegem Akademi.
- KARACA, T. (2017).Fen öğretiminde yaratıcı zıt düşünme tekniğinin kullanılmasının ortaokul 7.sınıf öğrencilerinin yaratıcılık ve problem çözme becerileri üzerine etkisi(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bülent Ecevit Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Zonguldak.
- KARACAOĞLU, Ö.C. ve Acar, E. (2010). Yenilenen programlarının uygulanmasında öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 1, 45- 58.
- KOTLUK, N. Ve Kocakaya, S. (2015). 21. yüzyıl becerilerinin gelişiminde dijital öykülemeler: ortaöğretim öğrencilerinin görüşlerinin incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi,4 (2), 354-363.
- MAYRİNG, F. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş. (Çev. Adnan Gümüş ve M. Sezai Durgun). Bilgesu Yayınları.
- MEB (2017). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı.
- MEB (2018). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı(9,10,11 ve12. Sınıflar).
- MEB (2017). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı (9. Sınıflar). Talim Terbiye Kurulu: Ankara
- MERRİAM, S. B. (2013). Nitel araştırma desen ve uygulama için bir rehber (Çev. S. Turan). Nobel Yayıncılık.
- SOYSAL, T. ve Kurudayıoğlu, M. (2018). Millî Eğitim Bakanlığı 9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı ders kitabının 2017 programındaki yeterlilikler ve beceriler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 48, s. 238-254.
- ÖZÇELİK, A. D. Ö. ve Eke, K. (2019). 21. yüzyıl öğretmenlerinde sosyal beceriler. Tuğluk, M.N. (Ed.), Eğitimde ve endüstride 21. Yüzyıl becerileri ( 225-248). Pegem Akademi.
- THE PARTNERSHİP for 21st Century Learning (2006). 10.02.2019 tarihinde http://www.p21. org/ adresinden erişildi.
- TTKB, (2017). Müfredatta yenilik ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. Ankara. ( Bu doküman 18 Temmuz 2017 tarihinde Millî Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan basın toplantısı için hazırlanmıştır.)
- TARHAN, M. (2018). Sosyal Bilgiler dersinde girişimcilik becerisinin kazandırılması üzerine bir eylem araştırılması ( Yayımlanmamış doktora tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
- TOPÇU, M.S. ve Çiftçi, A. (2019). 21. Yüzyıl becerileri ve STEM. Tuğluk M.N. (Ed.), Eğitimde ve endüstride 21. yüzyıl becerileri (95-114 ). Pegem Akademi.
- YILDIRIM, A. Ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Bsk.). Seçkin Yayıncılık.
- YİN, R. K. (2009). Case studyresearch: design and methods (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
APA | Yılmaz A, YILMAZ A (2022). ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 1137 - 1160. 10.37669/milliegitim.872480 |
Chicago | Yılmaz Adile,YILMAZ Adile ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. (2022): 1137 - 1160. 10.37669/milliegitim.872480 |
MLA | Yılmaz Adile,YILMAZ Adile ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 2022, ss.1137 - 1160. 10.37669/milliegitim.872480 |
AMA | Yılmaz A,YILMAZ A ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2022; 1137 - 1160. 10.37669/milliegitim.872480 |
Vancouver | Yılmaz A,YILMAZ A ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2022; 1137 - 1160. 10.37669/milliegitim.872480 |
IEEE | Yılmaz A,YILMAZ A "ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ." , ss.1137 - 1160, 2022. 10.37669/milliegitim.872480 |
ISNAD | Yılmaz, Adile - YILMAZ, Adile. "ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ". (2022), 1137-1160. https://doi.org/10.37669/milliegitim.872480 |
APA | Yılmaz A, YILMAZ A (2022). ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Milli Eğitim, 51(234), 1137 - 1160. 10.37669/milliegitim.872480 |
Chicago | Yılmaz Adile,YILMAZ Adile ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Milli Eğitim 51, no.234 (2022): 1137 - 1160. 10.37669/milliegitim.872480 |
MLA | Yılmaz Adile,YILMAZ Adile ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Milli Eğitim, vol.51, no.234, 2022, ss.1137 - 1160. 10.37669/milliegitim.872480 |
AMA | Yılmaz A,YILMAZ A ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Milli Eğitim. 2022; 51(234): 1137 - 1160. 10.37669/milliegitim.872480 |
Vancouver | Yılmaz A,YILMAZ A ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Milli Eğitim. 2022; 51(234): 1137 - 1160. 10.37669/milliegitim.872480 |
IEEE | Yılmaz A,YILMAZ A "ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ." Milli Eğitim, 51, ss.1137 - 1160, 2022. 10.37669/milliegitim.872480 |
ISNAD | Yılmaz, Adile - YILMAZ, Adile. "ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ". Milli Eğitim 51/234 (2022), 1137-1160. https://doi.org/10.37669/milliegitim.872480 |