Yıl: 2022 Cilt: 51 Sayı: 234 Sayfa Aralığı: 1137 - 1160 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.37669/milliegitim.872480 İndeks Tarihi: 29-07-2022

ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Öz:
Bu çalışmanın amacı yenilenen Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Program kazanımlarının uygulanabilirliğinin 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda 9. Sınıf Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı ders kitabındaki metinler ve etkinliklerle, öğretmen ve öğrenci görüşleri incelenmiştir. Araştırma bu amaca uygun olarak nitel çalışma yöntemlerinden durum incelemesi ile desenlenmiştir. 9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı ders kitabında bilgi okuryazarlığıyla ilgili çok sayıda metin yer alırken medya okuryazarlığı ile girişimcilik ve öz yönetim becerileriyle ilgili hiç metne rastlanmamıştır. Ders kitabında yer alan etkinliklerde bilgi okuryazarlığı ile ilgili çok sayıda etkinliğe yer verilirken medya okuryazarlığı, üretkenlik ve hesap verebilirlik, iletişim ve iş birliği, girişimcilik ve öz yönetim, liderlik ve sorumluluk becerilerine yönelik hiçbir etkinliğe rastlanmamıştır. Öğretmenlerin program hakkında yeterli bilgi sahibi olmadıkları ve bunu öğretim sürecine tam olarak yansıtamadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin yaratıcılık ve yenilenme, eleştirel düşünme ve problem çözme, üretkenlik ve hesap verebilirlik, liderlik ve sorumluluk, sosyal ve kültürlerarası beceriler, bilgi ve iletişim teknolojileri okuryazarlığı becerileriyle ilgili bilgi sahibi olmadığı, bunun için Türk dili ve edebiyatı dersi ile bu beceriler arasında ilgi kuramadığı belirlenmiştir.
Anahtar Kelime: Bilgi, medya ve teknoloji becerileri yaşam ve kariyer becerileri Öğrenme ve yenilenme becerileri 21. yüzyıl becerileri

An Analysis of Secondary Education Turkish Language and Literature Course with Regards to the $21^{st}$ Century Skills

Öz:
The aim of this study is to analyze the renewed curricular acquisitions of Secondary Education Turkish Language and Literature lesson and applicability of these acquisitions with regards to the $21^{st}$ century skills. In line with the purpose of the study, the texts and activities available in the 9th grade course-book of Secondary Education Turkish Language and Literature lesson as well as teacher and student opinions were examined. The study was designed with the case study method among the qualitative research methods. While there were various acquisitions related to information literacy and critical thinking skill in $9^{th}$ grade Turkish Language and Literature Curriculum, there were no acquisitions related to creativity and renewal, social and intercultural skills, media literacy, leadership and responsibility skills. While the course-books had several activities related to information literacy, they had no texts related to media literacy, productivity and accountability, communication and collaboration, entrepreneurship and self-orientation, leadership and responsibility skills. It was concluded that teachers did not have sufficient knowledge about the curriculum, and they were unable to reflect their knowledge fully in the education process. The students had insufficient knowledge about creativity and renewal, critical thinking and problem solving, productivity and accountability, leadership and responsibility, social and intercultural skills, information and communication technologies literacies; and they were unable to establish a correlation between these skills and Turkish Language and Literature lesson.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
APA Yılmaz A, YILMAZ A (2022). ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 1137 - 1160. 10.37669/milliegitim.872480
Chicago Yılmaz Adile,YILMAZ Adile ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. (2022): 1137 - 1160. 10.37669/milliegitim.872480
MLA Yılmaz Adile,YILMAZ Adile ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. , 2022, ss.1137 - 1160. 10.37669/milliegitim.872480
AMA Yılmaz A,YILMAZ A ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2022; 1137 - 1160. 10.37669/milliegitim.872480
Vancouver Yılmaz A,YILMAZ A ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. . 2022; 1137 - 1160. 10.37669/milliegitim.872480
IEEE Yılmaz A,YILMAZ A "ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ." , ss.1137 - 1160, 2022. 10.37669/milliegitim.872480
ISNAD Yılmaz, Adile - YILMAZ, Adile. "ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ". (2022), 1137-1160. https://doi.org/10.37669/milliegitim.872480
APA Yılmaz A, YILMAZ A (2022). ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Milli Eğitim, 51(234), 1137 - 1160. 10.37669/milliegitim.872480
Chicago Yılmaz Adile,YILMAZ Adile ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Milli Eğitim 51, no.234 (2022): 1137 - 1160. 10.37669/milliegitim.872480
MLA Yılmaz Adile,YILMAZ Adile ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Milli Eğitim, vol.51, no.234, 2022, ss.1137 - 1160. 10.37669/milliegitim.872480
AMA Yılmaz A,YILMAZ A ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Milli Eğitim. 2022; 51(234): 1137 - 1160. 10.37669/milliegitim.872480
Vancouver Yılmaz A,YILMAZ A ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Milli Eğitim. 2022; 51(234): 1137 - 1160. 10.37669/milliegitim.872480
IEEE Yılmaz A,YILMAZ A "ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ." Milli Eğitim, 51, ss.1137 - 1160, 2022. 10.37669/milliegitim.872480
ISNAD Yılmaz, Adile - YILMAZ, Adile. "ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ". Milli Eğitim 51/234 (2022), 1137-1160. https://doi.org/10.37669/milliegitim.872480