Yıl: 2021 Cilt: 14 Sayı: 3 Sayfa Aralığı: 393 - 405 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.26559/mersinsbd.790405 İndeks Tarihi: 08-06-2022

İlçede öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları

Öz:
Amaç: Bu araştırma, ilçede öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin beslenme alışkanlıklarını belirlemek ve öğrencilerin sosyoekonomik özelliklerine göre beslenme alışkanlıklarını incelemek amacıyla yapılmıştır. Yöntem: Tanımlayıcı türdedir. Araştırmanın çalışma grubunu toplam 425 öğrenci oluşturmuştur. Verilerin elde edilmesinde sosyodemografik özelliklerin değerlendirildiği, aile refah ölçeğinin yer aldığı ve beslenme alışkanlıklarının incelendiği üç kısımdan oluşan bir anket formu kullanılmıştır. Veriler sayı, yüzde, ortalama olarak özetlenmiş ve ki kare analizinden yararlanılmıştır. Çalışma için etik izinler alınmıştır. Bulgular: Çalışmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 12.44±1.26 yıl olup; %50.3’ü erkektir. Her üç ana öğünü atlamadan düzenli olarak tüketen öğrencilerin oranı %63.8 olup, her üç öğünde de dengeli beslenen öğrencilerin oranının %30.3 olduğu bulunmuştur. Okulda geçen saatlerde sıklıkla tost hamburger/ sandviç ve şekerli gıdalar tüketilmektedir. Öğrencilerin öğün atlama ve dengeli beslenme durumunun sosyodemografik /ekonomik duruma göre farklılık göstermediği, sadece baba eğitimi ortaokul ve üzerinde olan öğrencilerin dengeli beslenme oranının (%35.1), baba eğitimi ilkokul ve altı olan öğrencilere göre (%26.7) daha yüksek olduğu bulunmuştur. Sonuç: Öğrencilerin dengeli beslenme yönünden izlenmesi ve dengeli beslenme için gerekli olanakların sağlanmasının önemli olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar Kelime:

Nutritional habits of secondary school students living in district area

Öz:
Aim: The study aimed to determine the nutritional habits of secondary school students living in the district area and evaluate the relationship between their socio-economic characteristics and nutritional habits. Methods: The study type was descriptive. The sample group of the study consisted of 425 students. A questionnaire form consisting of three parts, which assess sociodemographic characteristics, family welfare scale and nutritional habits was used to collect data. Data were summarized as number, percentage, and average and chi-square analysis was used for comparisons. Ethical permission was obtained for the study. Results: The mean age of the students was 12.44±1.26; 50.3% were male. The proportion of students who regularly performed all three main meals without skipping was 63.8%, and it was found that the proportion of students who had balanced nutrition in all three meals was 30.3%. During school hours, students have often eaten toasts-hamburgers / sandwiches and sugary foods. When the relationship between the students' skipping and balanced nutritional status and the sociodemographic/economic characteristics were evaluated, it was found that the skipping and balanced nutritional status did not differ according to the socio-economic status. It was found that the balanced nutrition rate of students with only father education in secondary school and above (35.1%) was higher than the students with father education in primary school and below (26.7%). Conclusion: It was concluded that it is important to monitor the students, especially in terms of balanced nutrition, and provide students with the necessary facilities for balanced nutrition.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Sağlık Bakanlığı, Temel Sağlık Hizmetleri, Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Beslenme ve Diyetetik Bölümü, Milli Eğitim Bakanlığı. Türkiye’de Okul Çağı Çocuklarında (6-10 Yaş Grubu) Büyümenin Izlenmesi (TOÇBİ) Projesi Araştırma Raporu.; 2011. www.istanbulsaglik.gov.tr › halksag › belge › mevzuat › t...%0A
  • 2. Lassi ZS, Mansoor T, Salam RA, Bhutta SZ, Das JK, Bhutta ZA. Review of nutrition guidelines relevant for adolescents in low- and middle-income countries. Ann N Y Acad Sci. 2017;1393(1):51-60. doi:10.1111/nyas.13332
  • 3. Scriven A. Promoting Health: A Practical Guide. 7th ed. Elsevier; 2018.
  • 4. Patton GC, Sawyer SM, Santelli JS, et al. Our future: a Lancet commission on adolescent health and wellbeing. Lancet. 2016;387(10036):2423-2478. doi:10.1016/S0140-6736(16)00579-1
  • 5. Köseoğlu -Aydenk ZS, Tayfur AÇ. Adölesan Dönemi Beslenme ve Sorunları. Guncel Pedi̇atri̇ Jcp. 2017;15(2):50-62.
  • 6. Lassi ZS, Moin A, Das JK, Salam RA, Bhutta ZA. Systematic review on evidence-based adolescent nutrition interventions. Ann N Y Acad Sci. 2017;1393(1):34-50. doi:10.1111/nyas.13335
  • 7. Carrasco-Luna J, Gombert M, Carrasco-García A, Codoñer-Franch P. Adolescent feeding: Nutritional risk factors. J Child Sci. 2018;8(1):e99-e105. doi:10.1055/s-0038-1669436
  • 8. Michels N, Vynckier L, Moreno LA, et al. Mediation of psychosocial determinants in the relation between socio-economic status and adolescents’ diet quality. Eur J Nutr. 2018;57(3):951-963. doi:10.1007/s00394-017-1380-8
  • 9. Savige G, MacFarlane A, Ball K, Anthonuy W, Crawford D. Snacking behaviours of adolescents and their association with skipping meals. Int J Behav Nutr Phys Act. 2007;4(36):5868-4-36. doi:10.1186/1479
  • 10. Selvaraj V, Sangareddi S, Velmurugan L, Muniyappan U, Anitha F. Nutritional status of adolescent school children in a semi-urban area based on anthropometry. Int J Contemp Pediatr. 2016;3(2):468-472. doi:10.18203/2349-3291.ijcp20161028
  • 11. Dion J, Blackburn ME, Auclair J, et al. Development and aetiology of body dissatisfaction in adolescent boys and girls. Int J Adolesc Youth. 2015;20(2):151-166. doi:10.1080/02673843.2014.985320
  • 12. Tayhan Kartal F, Arslan Burnaz N, Yaşar B, Sağlam S, Kıymaz M. Adölesanların Beslenme Bilgi Düzeylerinin Beslenme ve Egzersiz Alışkanlıkları Üzerine Etkisinin İncelenmesi. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilim Derg. 2019;14(2):280-295. doi:10.33459/cbubesbd.590620
  • 13. Choudhuri D, Balaram S. Factors Associated with Nutritional Status of Adolescent Schoolchildren in Tripura. Indian Pediatr. 2020;57(2):177-178. doi:10.1007/s13312-020-1740-y
  • 14. Nair A, Doibale MK, Kuril BM, Domple VK. Study of nutritional status of adolescent girls in a rural area of a district of Maharashtra. Int J Community Med Public Heal. 2017;4(12):4617. doi:10.18203/2394-6040.ijcmph20175340
  • 15. Yardımcı H, Özfer-Özçelik A. Üniversite Öğrencilerinin Öğün Düzenleri ve Beslenme Eğitiminin Beslenme Bilgisine Etkisi. 2015;43(1):19-26.
  • 16. Demirezen E, Coşansu G. Adolesan Çağı dönemi Beslenme Alışkanlıkları. Sürekli Tıp Eğitimi Derg. 2005;14(8):174-178. https://s3.amazonaws.com/academia.edu.documents/50264800/Adolesan_Cagi_Ogrencilerde_Beslenme_Aliskanliklarinin_Degerlendirilmesi.pdf?response-content-disposition=inline%3B filename%3DAdolesan_Cagi_Ogrencilerde_Beslenme_Alis.pdf&X-Amz-Algorithm=AWS4-HMAC-S
  • 17. Lemeshow S, Hosmer D., Klar J, Lwanga S. Under the Title Adequacy of Sample Size in Health Studies by World Health Oraganization. ((tranlated: S.Oğuz Kayaalp), ed.). Hacettepe Taş; 2000.
  • 18. Duman E. İlköğretim 7.- 8. Sınıfların Beslenme Durumları, Antropometrik Ölçümleri İle Akademik Başarılarının İlişkilendirilmesi [Yüksek Lisans Tezi]. Denizli, Türkiye; Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Pamukkale Üniversitesi; 2012.
  • 19. Currie CE, Elton RA, Todd J, Platt S. Indicators of socioeconomic status for adolescents: The WHO health behaviour in school-aged children survey. Health Educ Res. 1997;12(3):385-397. doi:10.1093/her/12.3.385
  • 20. Arslan P, Karaağaoğlu N, Duyar İ, Güleç E. Yükseköğrenim gençlerinin beslenme alışkanlıklarının puanlandırma yöntemi ile değerlendirilmesi. Beslenme ve Diyet Derg. 1994;22:195-13.
  • 21. Kaşıkçı S. Edirne İli Merkez İlköğretim Okullarında Okuyan 6., 7.ve 8. Sınıf Öğrencilerinin Beslenme Alışkanlıkları Üzerine Bir Araştırma [Yüksek Lisans Tezi]. Tekirdağ, Türkiye: Fen Bilimleri Enstitüsü ,Namık Kemal Üniversitesi;. 2010.
  • 22. Mullan B, Wong C, Kothe E, O’Moore K, Pickles K, Sainsbury K. An examination of the demographic predictors of adolescent breakfast consumption, content, and context. BMC Public Health. 2014;14(1):1-9. doi:10.1186/1471-2458-14-264
  • 23. Micha R, Rogers PJ, Nelson M. Glycaemic potency of breakfast predicts cognitive function and mood in adolescent schoolchildren. Proc Nutr Soc. 2008;67(OCE8):2020. doi:10.1017/s0029665108000384
  • 24. Özdoğan Y, Altuhul S. İlköğretim II. Kademe öğrencilerinin kahvaltı alışkanlıkları. Ankara Sağlık Bilim Derg. Published online 2012:141-156. doi:10.1501/asbd_0000000011
  • 25. Avery A, Anderson C, McCullough F. Associations between children’s diet quality and watching television during meal or snack consumption: A systematic review. Matern Child Nutr. 2017;13(4). doi:10.1111/mcn.12428
  • 26. Türk M, Gürsoy ŞT, Ergin I, et al. Kentsel bölgede lise birinci sınıf öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları. Genel Tıp Derg. 2007;17(2):81-87.
  • 27. Şanlıer N, Güler A. İlköğretim ikinci kademesinde eğitim gören öğrencilere verilen beslenme eğitiminin öğrencilerin beslenme bilgi düzeyi ve alışkanlıklarına etkisi. Beslenme ve Diyet Derg /. 2005;32(2):31-38.
  • 28. Metinoğlu İ, Pekol S, Metinoğlu Y. Kastamonu’da 10-12 Yaş Grubu Öğrencilerde Obezite Prevalansı ve Etkileyen Faktörler. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilim Derg. 2012;3(2):117-123.
  • 29. Bénard M, Bellisle F, Etilé F, et al. Impulsivity and consideration of future consequences as moderators of the association between emotional eating and body weight status. Int J Behav Nutr Phys Act. 2018;15(1):1-11. doi:10.1186/s12966-018-0721-1
  • 30. Campbell ET, Franks AT, Joseph P V. Adolescent obesity in the past decade: A systematic review of genetics and determinants of food choice. J Am Assoc Nurse Pract. 2019;31(6):344-351. doi:10.1097/JXX.0000000000000154
  • 31. Chung SJ, Ersig AL, McCarthy AM. The Influence of Peers on Diet and Exercise Among Adolescents: A Systematic Review. J Pediatr Nurs. 2017;36:44-56. doi:10.1016/j.pedn.2017.04.010
  • 32. Hsu MSH, Rouf A, Allman-Farinelli M. Effectiveness and Behavioral Mechanisms of Social Media Interventions for Positive Nutrition Behaviors in Adolescents: A Systematic Review. J Adolesc Heal. 2018;63(5):531-545. doi:10.1016/j.jadohealth.2018.06.009
  • 33. Olumakaiye MF, Atinmo T, Olubayo-Fatiregun MA. Food Consumption Patterns of Nigerian Adolescents and Effect on Body Weight. J Nutr Educ Behav. 2010;42(3):144-151. doi:10.1016/j.jneb.2008.12.004
  • 34. Diethelm K, Jankovic N, Moreno LA, et al. Food intake of European adolescents in the light of different food-based dietary guidelines: Results of the HELENA (Healthy Lifestyle in Europe by Nutrition in Adolescence) Study. Public Health Nutr. 2012;15(3):386-398. doi:10.1017/S1368980011001935
  • 35. Alderman H, Headey DD. How Important is Parental Education for Child Nutrition? World Dev. 2017;94:448-464. doi:10.1016/j.worlddev.2017.02.007
  • 36. Akdeniz E, Kocoglu-Tanyer D. Altıncı Sınıf Öğrencilerinin Öz Bildirime Dayalı Sağlık Düzeyleri İçin Bir Belirleyici: Aile Sağlık Özellikleri. Hacettepe Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Derg. 2020;7(1):31-40. doi:10.31125/hunhemsire.715054.
APA Tascene K, KOCOGLU - TANYER D (2021). İlçede öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları. , 393 - 405. 10.26559/mersinsbd.790405
Chicago Tascene Keziban,KOCOGLU - TANYER DENİZ İlçede öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları. (2021): 393 - 405. 10.26559/mersinsbd.790405
MLA Tascene Keziban,KOCOGLU - TANYER DENİZ İlçede öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları. , 2021, ss.393 - 405. 10.26559/mersinsbd.790405
AMA Tascene K,KOCOGLU - TANYER D İlçede öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları. . 2021; 393 - 405. 10.26559/mersinsbd.790405
Vancouver Tascene K,KOCOGLU - TANYER D İlçede öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları. . 2021; 393 - 405. 10.26559/mersinsbd.790405
IEEE Tascene K,KOCOGLU - TANYER D "İlçede öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları." , ss.393 - 405, 2021. 10.26559/mersinsbd.790405
ISNAD Tascene, Keziban - KOCOGLU - TANYER, DENİZ. "İlçede öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları". (2021), 393-405. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.790405
APA Tascene K, KOCOGLU - TANYER D (2021). İlçede öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 14(3), 393 - 405. 10.26559/mersinsbd.790405
Chicago Tascene Keziban,KOCOGLU - TANYER DENİZ İlçede öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 14, no.3 (2021): 393 - 405. 10.26559/mersinsbd.790405
MLA Tascene Keziban,KOCOGLU - TANYER DENİZ İlçede öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, vol.14, no.3, 2021, ss.393 - 405. 10.26559/mersinsbd.790405
AMA Tascene K,KOCOGLU - TANYER D İlçede öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021; 14(3): 393 - 405. 10.26559/mersinsbd.790405
Vancouver Tascene K,KOCOGLU - TANYER D İlçede öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları. Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2021; 14(3): 393 - 405. 10.26559/mersinsbd.790405
IEEE Tascene K,KOCOGLU - TANYER D "İlçede öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları." Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, 14, ss.393 - 405, 2021. 10.26559/mersinsbd.790405
ISNAD Tascene, Keziban - KOCOGLU - TANYER, DENİZ. "İlçede öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin beslenme alışkanlıkları". Mersin Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 14/3 (2021), 393-405. https://doi.org/10.26559/mersinsbd.790405