Learning Needs, Expectations and Views of General Surgery Patients
Yıl: 2021 Cilt: 7 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 76 - 85 Metin Dili: İngilizce DOI: 10.55646/jaren.2021.71602 İndeks Tarihi: 09-06-2022
Learning Needs, Expectations and Views of General Surgery Patients
Öz: Objective: This study was planned to determine the learning needs and expectations of general
surgery patients and their views on the education provided.
Method: 145 patients hospitalized in the general surgery clinic of a training and research hospital
between December 2014-February 2015 constituted the population of this descriptive and cross-
sectional study. The sample of the study consisted of 105 patients who met the inclusion criteria
with a sampling error of 0.05.
The “Personal Information Form” consisting of 12 questions and the “Patient Learning Needs
Scale (PLNS)” were used as the data collection tools. Data analysis was performed in SPPS 20
(IBM Corp. Released 2011, Armonk, NY: IBM Corp.) statistical program with descriptive analysis,
independent samples t-test, one-way analysis of variance and advanced analyses.
Results: In the study in which 52.4% of the participants were over the age of 50 and 55.2%
of them were female, the majority indicated that the most effective education methods were
verbal expression (51.4%) and practical expression (50.5%). It was determined that 60% and all
of the participants wanted to be educated and informed before admission to the hospital and at
discharge, respectively. According to the mean total PLNS score (208.39±12.50), it was determined
that the learning needs of the patients were high. When the subscale scores of the scale were
evaluated, it was determined that the patients had higher learning needs in the dimensions of
“treatment and complications” (39.09±2.43), “ activities of living” (36.01±3.91), “ medications”
(34.66±2.54), however, the dimension with the lowest learning needs was “ feelings related to
condition” (19.12±1.92).
Conclusion: The results of the study indicated that surgical patients had high learning needs
before discharge. Accurate diagnosis of patients’ learning needs and expectations is important
since it will increase the quality and effectiveness of discharge education.
Anahtar Kelime: Genel Cerrahi Hastalarının Öğrenim Gereksinimleri, Beklenti ve Görüşleri
Öz: maç: Araştırma, genel cerrahi hastalarının öğrenim gereksinimlerini, beklentilerini ve verilen
eğitime ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla planlandı.
Yöntem: Tanımlayıcı ve kesitsel tipteki bu araştırmanın evrenini, Aralık 2014-Şubat 2015 tarihleri
arasında bir eğitim ve araştırma hastanenin genel cerrahi kliniğinde yatan 145 hasta oluşturdu.
Araştırmanın örneklemini ise, 0,05 örnekleme hatası ile araştırmaya dahil edilme kriterlerini
karşılayan 105 hasta oluşturdu. Veri toplama aracı olarak 12 sorudan oluşan “Kişisel Bilgi Formu”
ve “Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği (HÖGÖ)” kullanıldı. Veri analizi, SPPS 20 (IBM Corp.
Released 2011, Armonk, NY: IBM Corp.) istatistik programında, tanımlayıcı analizler, bağımsız
gruplarda t testi, tek yönlü varyans analizi ve ileri analizler ile yapıldı.
Bulgular: Katılımcıların %52.4’ünün 50 yaşın üzerinde ve %55.2’sinin kadın olduğu araştırmada,
çoğunluk en etkili eğitim yönteminin sözlü anlatım (%51.4) ve uygulamalı anlatım (%50.5)
olduğunu belirtti. Katılımcıların %60’ının hastaneye kabul öncesi, tamamının ise taburculukta
eğitim almak ve bilgilendirilmek istedikleri belirlendi. HÖGÖ toplam puan ortalamasına göre
(208.39±12.50) hastaların öğrenim gereksinimlerinin fazla olduğu saptandı. Ölçek alt boyut
puanları değerlendirildiğinde, hastaların, “tedavi ve komplikasyonları” (39.09±2.43), “yaşam
ktiviteleri” (36.01±3.91), “ilaçlar” (34.66±2.54) boyutlarında öğrenim gereksinimlerinin daha fazla olduğu, öğrenim gereksinimlerinin en
düşük olduğu boyutun “duruma ilişkin duygular” (19.12±1.92) olduğu saptandı.
Sonuç: Araştırma bulguları, cerrahi hastalarının taburculuk öncesi öğrenim gereksinimlerinin fazla olduğunu gösterdi. Hastaların öğrenim
gereksinimlerinin ve beklentilerinin doğru tanılanması, taburculuk eğitiminin kalitesini ve etkinliğini artıracağından önemlidir.
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- 1. Şenyuva E, Taşocak G. Hemşirelerin hasta eğitimi etkinlikleri ve hasta eğitim süreci. Florence Nigtingale Hemşirelik Dergisi 2007;15(59):100-106.
- 2. Tan M, Özdelikara A, Polat H. Hasta öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2013;21(1):1-8.
- 3. Yıldız T. Cerrahi hasta eğitiminde kullanılan güncel yöntemler: hastalık merkezli değil, hasta merkezli eğitim. MÜSBED 2015;5(2):129-33.
- 4. Gürlek Ö, Yavuz M. Cerrahi kliniklerde çalışan hemşirelerin ameliyat öncesi hasta eğitimi uygulama durumları. Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi 2013;16(1);8-15.
- 5. Howland RH. What should patients be told about their medications? Journal of Psychosocial Nursing 2009;47(2):17-20. [Crossref]
- 6. Jha V, Quinton ND, Bekker HL, Roberts TE. Strategies and interventions for the involvement of real patients in medical education: A systematic review. Medical Education 2009;43(1):10-20. [Crossref]
- 7. Kaya H. Sağlık eğitiminde hasta eğitimi ve hemşirenin sorumlulukları. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi 2009;1(1):19-23.
- 8. Johansson K, Nuutila L, Virtanen H, Katajisto J, Salantera S. Preoperative education for orthopaedic patients: systematic review. Journal of Advanced Nursing 2005;50(2):212-23. [Crossref]
- 9. Fedai T, Çetin M, Teke A. Tedavi sürecindeki gereksiz değişkenlerin pareto analizi ile değerlendirilmesi. Erciyes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi 2010;19(3):184-90.
- 10. Şendir M, Babadağ K. Total kalça protezi ameliyatı öncesi hasta eğitiminin ameliyat sonrası fiziksel uyum ve yaşam kalitesine etkisi. Florence Nightingale Hemşirelik Dergisi 2000;12(46):27-42.
- 11. Öztürk H, Çilingir D, Hindistan S. Hastaların dahiliye ve cerrahi kliniklerde hemşirelerin yaptığı hasta eğitimlerini değerlendirmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi 2011;4(4):153-8.
- 12. Pieper B, Sieggreen M, Freeland B, Kulwicki P, Frattaroli M, Sidor D, et al. Discharge information needs of patients after surgery. Journal of Wound Ostomy Continence Nursing 2006;33(3):281-92. [Crossref]
- 13. Jones D, Musselman R, Pearsall E et al. Ready to go home? Patients’ experiences of the discharge process in an enhanced recovery after surgery (ERAS) program for colorectal surgery. Journal of Gastrointestinal Surgery 2017;21(11):1865-78. [Crossref]
- 14. Çetinkaya F, Aşiret GD. Dahili ve cerrahi kliniklerindeki hastaların öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 2017;10(2):93-9.
- 15. Mosleh SM, Eshah NF, Darawad M. Percutaneous coronary intervention and heart surgery learning needs of patients in Jordan. Int Nurs Rev 2016;63(4):562-71. [Crossref]
- 16. Soyer Ö, Dönmez YC, Van Gıersbergen MY. Ameliyat olan hastaların öğrenim gereksinimlerinin belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi 2018;11(3):200-208.
- 17. Bubela N, Galloway S, McCay E, McKibbon A, Nagle L, Pringle D, et al. The patient learning needs scale: reliability and validity. Journal Advanced Nursing 1990;15(10):1181-87. [Crossref]
- 18. Çatal E, Dicle A. Hasta Öğrenim Gereksinimleri Ölçeği’nin Türkiye’de geçerlik ve güvenirlik çalışması. DEUHYO ED 2008;1(1):19-32.
- 19. San Türgay A. Hasta Kabul - Nakil ve Taburculuk Süreci. İçinde: T. Atabek Aştı, A. Karadağ (Eds.), Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. First ed. İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık; 2012.
- 20. Yıldırım M, Bayraktar N. Cerrahi kliniklerinde çalışan hemşirelerin taburculuk planlaması sürecindeki rolleri ve bunu etkileyen faktörler. Türkiye Klinikleri Hemşirelik Bilimleri Dergisi 2010;2(2):73-81.
- 21. Dursun HB, Yılmaz E. Batın cerrahisi yapılan hastaların öğrenim gereksinimleri. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 2015;2(3):65-70.
- 22. Bulut H. Ameliyat Öncesi, Esnası ve Sonrası Hemşirelik Bakımı. İçinde: T. Atabek Aştı, A. Karadağ (Eds.), Hemşirelik Esasları: Hemşirelik Bilimi ve Sanatı. First ed. İstanbul: Akademi Basın ve Yayıncılık; 2012.
- 23. Marcus C. Strategies for improving the quality of verbal patient and family education: a review of the literature and creation of the EDUCATE model. Health Psychol Behav Med 2014;2(1):482-95. [Crossref]
- 24. Köksal O, Atalay B. Öğretim Yöntem ve Teknikleri. Konya: Eğitim Yayınevi; 2017.
- 25. Taşdemir N, Güloğlu S, Turan Y, Çataltepe T, Özbayır T. Learning needs of neurosurgery patients. Journal of Neurological Sciences 2010;27(4):414-20.
- 26. Orgun F, Şen G. Bir devlet hastanesinin cerrahi birimlerinde yatan hastaların öğrenim gereksinimlerinin saptanması. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi 2012;2(4):52-64.
- 27. Dağ H, Dönmez S, Güleç D, Öztürk R, Eminov A, Saruhan A. et al. Jinekolojik operasyon geçiren kadınların taburculuk öncesi öğrenim gereksinimleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2014;30(1):49- 59.
- 28. Uzun O, Ucuzal M, İnan G. Post-discharge learning needs of general surgery patients. Pak J Med Sci 2011;27(3):634-7.
- 29. Jacobs V. Informational needs of surgical patients following discharge. Appl Nurs Res 2000;13(1):12-8. [Crossref]
- 30. Johansson K, Hupli M, Salanterä S. Patients’ learning needs after hip arthroplasty. J Clin Nurs 2002;11(5):634- 9. [Crossref]
- 31. Gürkan A. Ameliyat sonrası yara iyileşmesi komplikasyonları ve hemşirelik bakımı. Türkiye Klinikleri Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği-Özel Konular 2019;5(2):37-42.
- 32. Özel S. Cerrahi girişim geçiren hastaların taburculuk sonrası bilgi gereksinimlerinin belirlenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul: Marmara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. 2010.
- 33. Suhonen R, Nenonen H, Laukka A, Valimaki M. Patients’ informational needs and information needs and information received do not correspond in hospital. Journal of Clinical Nursing 2005;14(10):1167- 76. [Crossref]
- 34. Demirkıran G, Uzun Ö. Koroner arter bypass greft ameliyatı geçiren hastaların taburculuk sonrası öğrenim gereksinimleri. Ege Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi 2012;28(1):1-12.
APA | Savcı C, Karaaslan Y, Yüksel S (2021). Learning Needs, Expectations and Views of General Surgery Patients. , 76 - 85. 10.55646/jaren.2021.71602 |
Chicago | Savcı Cemile,Karaaslan Yurdanur,Yüksel Serpil Learning Needs, Expectations and Views of General Surgery Patients. (2021): 76 - 85. 10.55646/jaren.2021.71602 |
MLA | Savcı Cemile,Karaaslan Yurdanur,Yüksel Serpil Learning Needs, Expectations and Views of General Surgery Patients. , 2021, ss.76 - 85. 10.55646/jaren.2021.71602 |
AMA | Savcı C,Karaaslan Y,Yüksel S Learning Needs, Expectations and Views of General Surgery Patients. . 2021; 76 - 85. 10.55646/jaren.2021.71602 |
Vancouver | Savcı C,Karaaslan Y,Yüksel S Learning Needs, Expectations and Views of General Surgery Patients. . 2021; 76 - 85. 10.55646/jaren.2021.71602 |
IEEE | Savcı C,Karaaslan Y,Yüksel S "Learning Needs, Expectations and Views of General Surgery Patients." , ss.76 - 85, 2021. 10.55646/jaren.2021.71602 |
ISNAD | Savcı, Cemile vd. "Learning Needs, Expectations and Views of General Surgery Patients". (2021), 76-85. https://doi.org/10.55646/jaren.2021.71602 |
APA | Savcı C, Karaaslan Y, Yüksel S (2021). Learning Needs, Expectations and Views of General Surgery Patients. Journal of Academic Research in Nursing, 7(2), 76 - 85. 10.55646/jaren.2021.71602 |
Chicago | Savcı Cemile,Karaaslan Yurdanur,Yüksel Serpil Learning Needs, Expectations and Views of General Surgery Patients. Journal of Academic Research in Nursing 7, no.2 (2021): 76 - 85. 10.55646/jaren.2021.71602 |
MLA | Savcı Cemile,Karaaslan Yurdanur,Yüksel Serpil Learning Needs, Expectations and Views of General Surgery Patients. Journal of Academic Research in Nursing, vol.7, no.2, 2021, ss.76 - 85. 10.55646/jaren.2021.71602 |
AMA | Savcı C,Karaaslan Y,Yüksel S Learning Needs, Expectations and Views of General Surgery Patients. Journal of Academic Research in Nursing. 2021; 7(2): 76 - 85. 10.55646/jaren.2021.71602 |
Vancouver | Savcı C,Karaaslan Y,Yüksel S Learning Needs, Expectations and Views of General Surgery Patients. Journal of Academic Research in Nursing. 2021; 7(2): 76 - 85. 10.55646/jaren.2021.71602 |
IEEE | Savcı C,Karaaslan Y,Yüksel S "Learning Needs, Expectations and Views of General Surgery Patients." Journal of Academic Research in Nursing, 7, ss.76 - 85, 2021. 10.55646/jaren.2021.71602 |
ISNAD | Savcı, Cemile vd. "Learning Needs, Expectations and Views of General Surgery Patients". Journal of Academic Research in Nursing 7/2 (2021), 76-85. https://doi.org/10.55646/jaren.2021.71602 |