Yıl: 2022 Cilt: 59 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 116 - 122 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.29399/npa.27799 İndeks Tarihi: 14-06-2022

Tıp Öğrencilerinde Depresyon ve Psikolojik Sıkıntı, Prospektif Bir Çalışma

Öz:
Amaç: Bu çalışmanın amacı tıp öğrencilerinin eğitim süreçlerinin ilk iki yılında psikolojik sıkıntı ve depresif semptomlarındaki değişimleri belirlemek ve diğer fakülte öğrencileri ile karşılaştırmaktır. Yöntem: Tıp, İktisat ve Spor Bilimleri Fakültelerine 2017–2018 eğitim yılında kayıt yaptıran tüm birinci sınıf öğrencilerine eğitime başladıkları ilk hafta içerisinde, olası stresli yaşam olaylarını ve alışkanlıklarını sorgulayan, aynı zamanda Genel Sağlık Anketi (GSA-12), Beck Depresyon Ölçeği (BDÖ) sorularını içeren detaylı bir anket uygulandı. Aynı anket ikinci yılda aynı öğrencilere tekrar uygulanarak değişim prospektif olarak incelendi. Bulgular: Tıp öğrencilerinde başlangıçta 11,19 olan GSA-12 puan ortalaması ikinci yılda 13,7’ye yükseldi (p<0,001). Psikolojik sıkıntı prevalansı ilk yıl %53,8, ikinci yıl ise %61,8 olarak bulundu. BDÖ skor ortalaması başlangıçta 8,04 iken ikinci yılda 10,10 olarak saptandı (p<0,001). Depresif semptom prevalansı %8,8’den %19,5’e yükseldi. Diğer fakülte öğrencilerinin GSA-12, BDÖ puan ortalaması, depresif semptom ve psikolojik sıkıntı prevalansında anlamlı bir artış saptanmadı. Tıp öğrencilerinde depresif semptom görülme insidansı %15,9 olarak bulundu. Çok değişkenli analizler sonucunda, stresli yaşam olaylarından “sosyal aktivitelerden memnuniyetsizlik” ve “psikolojik baskı ve şiddete maruz kalma”nın hem GSA-12 hem de BDÖ puan ortalamaları ile istatistiksel olarak ilişkili olduğu saptandı. Sonuç: Tıp fakültesi eğitiminin ilk yılında, öğrencilerin ruh sağlığının olumsuz yönde etkilendiği saptanmıştır. Ruhsal hastalık riski altındaki tıp öğrencilerine yönelik farkındalığın artırılması ve ruh sağlığını koruyacak müdahalelerinin planlanması önerilir.
Anahtar Kelime:

Depression and Psychological Distress in Medical Students, A Prospective Study

Öz:
Introduction: The aim of the study is to determine the changes in psychological distress and depressive symptoms of medical students in the first two years of their education process, in comparison with other faculty students. Methods: All first-year students in the Faculties of Medicine, Economics and Sport Sciences were asked to fill out a detailed self-reported questionnaire aimed at measuring possible stressful life events and habits, General Health Questionnaire (GHQ-12), Beck Depression Inventory (BDI) during the first week of their first semester in 2017–2018. This process was repeated to the same students again in the second year, and the change was examined prospectively. Results: The GHQ-12 score average increased from 11.19 to 13.7 in medical students (p<0.001). The prevalence of psychological distress increased from 53.8% to 61.8%. The BDI score average was 8.04 in the beginning and reached 10.1 in the second year (p<0.001). Depressive symptom prevalence increased from 8.8% to 19.5%. No significant increase was observed in the GHQ-12, BDI score average, depressive symptoms, and psychological distress prevalence of other faculty students. The incidence of depressive symptoms in medical students was 15.9%. As a result of multivariate analysis, “dissatisfaction with social activities” and “exposure to psychological pressure and violence” which were stressful life events were statistically associated with both GHQ-12 and BDI. Conclusion: It was determined that the mental health of the students was negatively affected in the first year of medical school education. It is recommended to raise awareness for medical students at risk of mental illness and to plan interventions that will protect their mental health.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Aktekin M, Karaman T, Senol YY, Erdem S, Erengin H, Akaydin M. Anxiety, depression and stressful life events among medical students: a prospective study in Antalya, Turkey. Med Educ 2001;35:12–17. [Crossref]
  • 2. Mao Y, Zhang N, Liu JL, Zhu B, He RX, Wang X. A systematic review of depression and anxiety in medical students in China. BMC Med Educ 2019;19:327. [Crossref]
  • 3. Tam W, Lo K, Pacheco J. Prevalence of depressive symptoms among medical students: overview of systematic reviews. Med Educ 2019;53:345–354. [Crossref]
  • 4. Rotenstein LS, Ramos MA, Torre M, Segal JB, Peluso MJ, Guille C ve ark. Prevalence of depression, depressive symptoms, and suicidal ideation among medical students: a systematic review and meta-analysis. JAMA 2016;316:2214–2236. [Crossref]
  • 5. Moffat KJ, McConnachie A, Ross S, Morrison JM. First year medical student stress and coping in a problem-based learning medical curriculum. Med Educ 2004;38:482–491. [Crossref]
  • 6. Goldberg DP, Williams P. A User’s Guide to the General Health Questionnaire. Windsor: NferNelson; 1988.
  • 7. Walkiewicz M, Tartas M, Majkowicz M, Budzinski W. Academic achievement, depression and anxiety during medical education predict the styles of success in a medical career: a 10-year longitudinal study. Med Teach 2012;34:e611– e619. [Crossref]
  • 8. Dyrbye LN, Thomas MR, Shanafelt TD. Systematic review of depression, anxiety, and other indicators of psychological distress among US and Canadian medical students. Acad Med 2006;81:354–373. [Crossref]
  • 9. Moir F, Yielder J, Sanson J, Chen Y. Depression in medical students: current insights. Adv Med Educ Pract 2018;9:323–333. [Crossref]
  • 10. Boonvisudhi T, Kuladee S. Association between Internet addiction and depression in Thai medical students at Faculty of Medicine, Ramathibodi Hospital. PLoS One 2017;12:e0174209. [Crossref]
  • 11. Yücens B, Üzer A. The relationship between internet addiction, social anxiety, impulsivity, self-esteem, and depression in a sample of Turkish undergraduate medical students. Psychiatry Res 2018;267:313–318. [Crossref]
  • 12. Chen L, Wang L, Qiu XH, Yang XX, Qiao ZX, Yang YJ ve ark. Depression among Chinese university students: prevalence and socio-demographic correlates. PLoS One 2013;8:e58379. [Crossref]
  • 13. Ediz B, Ozcakir A, Bilgel N. Depression and anxiety among medical students: Examining scores of the beck depression and anxiety inventory and the depression anxiety and stress scale with student characteristics. Cogent Psychol 2017;4:1283829. [Crossref]
  • 14. Beck AT, Ward CH, Mendelson M, Mock J, Erbaugh J. An inventory for measuring depression. Arch Gen Psychiatry 1961;4:561–571. [Crossref] 15. Young KS. Internet addiction: The emergence of a new clinical disorder. Cyberpsychol Behav 1998;1:237–244. http://www.netaddiction.com/ articles/newdisorder.pdf
  • 16. Radovanovic Z, Eric L. Validity of the General Health Questionnaire in a Yogoslav student population. Psychol Med 1983;13:205–207. [Crossref] 17. Kılıç C. General health questionnaire: a validity and reliability study. Turk Psikiyatri Derg 1996;7:3–9.
  • 18. Hisli N. Beck Depresyon Envanterinin Üniversite Öğrencileri İçin Geçerliği, Güvenirliği. Turk Psikiyatri Derg 1989;7:3–13.
  • 19. Bayraktar F. The role of Internet usage in the development of adolescents. Ege University Social Sciences Psychology Department, Izmir, Turkey, Phd 2001.
  • 20. Niemi PM, Vainiomäki PT. Medical students’ distress--quality, continuity and gender differences during a six-year medical programme. Med Teach 2006;28:136–141. [Crossref]
  • 21. Yusoff MS, Abdul Rahim AF, Baba AA, Ismail SB, Mat Pa MN, Esa AR. The impact of medical education on psychological health of students: a cohort study. Psychol Health Med 2013;18:420–430. [Crossref]
  • 22. Üner S, Özcebe H, Telatar TG, Tezcan S. Assessment of mental health of university students with GHQ-12. Turk J Med Sci 2008;38:437–446. https:// app.trdizin.gov.tr/makale/T0RVek9UTXo/assessment-of-mental-health-ofuniversity- students-with-ghq-12
  • 23. Haglund MEM, aan het Rot M, Cooper NS, Nestadt PS, Muller D, Southwick SM ve ark. Resilience in the third year of medical school: a prospective study of the associations between stressful events occurring during clinical rotations and student well-being. Acad Med 2009;84:258–268. [Crossref]
  • 24. Dyrbye LN, Sciolla AF, Dekhtyar M, Rajasekaran S, Allgood JA, Rea M ve ark. Medical school strategies to address student well-being: a national survey. Acad Med 2019;94:861–868. [Crossref]
  • 25. Kemp S, Hu W, Bishop J, Forrest K, Hudson JN, Wilson I ve ark. Medical student wellbeing-a consensus statement from Australia and New Zealand. BMC Med Educ 2019;19:69. [Crossref]
  • 26. Slavin SJ, Schindler DL, Chibnall JT. Medical student mental health 3 0: improving student wellness through curricular changes. Acad Med 2014;89:573–577. [Crossref]
  • 27. Silva V, Costa P, Pereira I, Faria R, Salgueira AP, Costa MJ ve ark. Depression in medical students: insights from a longitudinal study. BMC Med Educ 2017;17:184. [Crossref]
  • 28. Berner JE, Santander J, Contreras AM, Gomez T. Description of internet addiction among Chilean medical students: a cross-sectional study. Acad Psychiatry 2014;38:11–14. [Crossref]
  • 29. Eyüboğlu M, Eyüboğlu D, Duran O, Karademir SB, Karaaslan F, Alyu FM. Depression, anxiety, sleep problems and suicidal behavior among medical students: A cross-sectional comparison study between first and sixth year students. J Clin Psy 2021;24:61–68. https://jag.journalagent.com/kpd/pdfs/ KPD_24_1_61_68.pdf
APA AKDEMİR M, AKTEKIN M, Senol Y, SONMEZ Y, Doganavsargil-Baysal O, MAMAKLI S, KÖSE F, BOZBAY D, ERDOĞAN K, gurpinar e (2022). Tıp Öğrencilerinde Depresyon ve Psikolojik Sıkıntı, Prospektif Bir Çalışma. , 116 - 122. 10.29399/npa.27799
Chicago AKDEMİR MELTEM,AKTEKIN MEHMET RIFKI,Senol Yesim,SONMEZ YONCA,Doganavsargil-Baysal Ozge,MAMAKLI Sümer,KÖSE FIRAT,BOZBAY Damla Sebhan,ERDOĞAN KEVSER,gurpinar erol Tıp Öğrencilerinde Depresyon ve Psikolojik Sıkıntı, Prospektif Bir Çalışma. (2022): 116 - 122. 10.29399/npa.27799
MLA AKDEMİR MELTEM,AKTEKIN MEHMET RIFKI,Senol Yesim,SONMEZ YONCA,Doganavsargil-Baysal Ozge,MAMAKLI Sümer,KÖSE FIRAT,BOZBAY Damla Sebhan,ERDOĞAN KEVSER,gurpinar erol Tıp Öğrencilerinde Depresyon ve Psikolojik Sıkıntı, Prospektif Bir Çalışma. , 2022, ss.116 - 122. 10.29399/npa.27799
AMA AKDEMİR M,AKTEKIN M,Senol Y,SONMEZ Y,Doganavsargil-Baysal O,MAMAKLI S,KÖSE F,BOZBAY D,ERDOĞAN K,gurpinar e Tıp Öğrencilerinde Depresyon ve Psikolojik Sıkıntı, Prospektif Bir Çalışma. . 2022; 116 - 122. 10.29399/npa.27799
Vancouver AKDEMİR M,AKTEKIN M,Senol Y,SONMEZ Y,Doganavsargil-Baysal O,MAMAKLI S,KÖSE F,BOZBAY D,ERDOĞAN K,gurpinar e Tıp Öğrencilerinde Depresyon ve Psikolojik Sıkıntı, Prospektif Bir Çalışma. . 2022; 116 - 122. 10.29399/npa.27799
IEEE AKDEMİR M,AKTEKIN M,Senol Y,SONMEZ Y,Doganavsargil-Baysal O,MAMAKLI S,KÖSE F,BOZBAY D,ERDOĞAN K,gurpinar e "Tıp Öğrencilerinde Depresyon ve Psikolojik Sıkıntı, Prospektif Bir Çalışma." , ss.116 - 122, 2022. 10.29399/npa.27799
ISNAD AKDEMİR, MELTEM vd. "Tıp Öğrencilerinde Depresyon ve Psikolojik Sıkıntı, Prospektif Bir Çalışma". (2022), 116-122. https://doi.org/10.29399/npa.27799
APA AKDEMİR M, AKTEKIN M, Senol Y, SONMEZ Y, Doganavsargil-Baysal O, MAMAKLI S, KÖSE F, BOZBAY D, ERDOĞAN K, gurpinar e (2022). Tıp Öğrencilerinde Depresyon ve Psikolojik Sıkıntı, Prospektif Bir Çalışma. Nöropsikiyatri Arşivi, 59(2), 116 - 122. 10.29399/npa.27799
Chicago AKDEMİR MELTEM,AKTEKIN MEHMET RIFKI,Senol Yesim,SONMEZ YONCA,Doganavsargil-Baysal Ozge,MAMAKLI Sümer,KÖSE FIRAT,BOZBAY Damla Sebhan,ERDOĞAN KEVSER,gurpinar erol Tıp Öğrencilerinde Depresyon ve Psikolojik Sıkıntı, Prospektif Bir Çalışma. Nöropsikiyatri Arşivi 59, no.2 (2022): 116 - 122. 10.29399/npa.27799
MLA AKDEMİR MELTEM,AKTEKIN MEHMET RIFKI,Senol Yesim,SONMEZ YONCA,Doganavsargil-Baysal Ozge,MAMAKLI Sümer,KÖSE FIRAT,BOZBAY Damla Sebhan,ERDOĞAN KEVSER,gurpinar erol Tıp Öğrencilerinde Depresyon ve Psikolojik Sıkıntı, Prospektif Bir Çalışma. Nöropsikiyatri Arşivi, vol.59, no.2, 2022, ss.116 - 122. 10.29399/npa.27799
AMA AKDEMİR M,AKTEKIN M,Senol Y,SONMEZ Y,Doganavsargil-Baysal O,MAMAKLI S,KÖSE F,BOZBAY D,ERDOĞAN K,gurpinar e Tıp Öğrencilerinde Depresyon ve Psikolojik Sıkıntı, Prospektif Bir Çalışma. Nöropsikiyatri Arşivi. 2022; 59(2): 116 - 122. 10.29399/npa.27799
Vancouver AKDEMİR M,AKTEKIN M,Senol Y,SONMEZ Y,Doganavsargil-Baysal O,MAMAKLI S,KÖSE F,BOZBAY D,ERDOĞAN K,gurpinar e Tıp Öğrencilerinde Depresyon ve Psikolojik Sıkıntı, Prospektif Bir Çalışma. Nöropsikiyatri Arşivi. 2022; 59(2): 116 - 122. 10.29399/npa.27799
IEEE AKDEMİR M,AKTEKIN M,Senol Y,SONMEZ Y,Doganavsargil-Baysal O,MAMAKLI S,KÖSE F,BOZBAY D,ERDOĞAN K,gurpinar e "Tıp Öğrencilerinde Depresyon ve Psikolojik Sıkıntı, Prospektif Bir Çalışma." Nöropsikiyatri Arşivi, 59, ss.116 - 122, 2022. 10.29399/npa.27799
ISNAD AKDEMİR, MELTEM vd. "Tıp Öğrencilerinde Depresyon ve Psikolojik Sıkıntı, Prospektif Bir Çalışma". Nöropsikiyatri Arşivi 59/2 (2022), 116-122. https://doi.org/10.29399/npa.27799