ÖZ LİDERLİK BECERİSİ VE KARİYER GELECEĞİ ALGISININ ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEYE HAZIR OLMAYA ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl: 2022 Cilt: 9 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 144 - 171 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.30798/makuiibf.859396 İndeks Tarihi: 29-07-2022

ÖZ LİDERLİK BECERİSİ VE KARİYER GELECEĞİ ALGISININ ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEYE HAZIR OLMAYA ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Öz:
Teknolojik gelişimlere bağlı olarak, aynı fiziki ortamda bulunma koşuluna bağlı yürütülen eğitim faaliyetleri, mekandan bağımsız bir şekilde çevrimiçi olarak gerçekleştirilmeye başlamıştır. Çevrimiçi ortamlarda bireylerin sorumluluk alarak süreci yönetme becerileri, kendilerine olan güvenleri ve kariyer geleceğine yönelik olumlu düşünceleri, öğrenmeye hazır olmalarını etkileyebilecektir. Buradan yola çıkarak bu çalışmada öğrenmeye hazır olmayı etkileyen unsurlardan olabileceği varsayımı ile öz liderlik becerisi ve kariyer geleceğine ilişkin algı çevrimiçi öğrenmeye hazır oluş üzerindeki etkileri kapsamında incelenmiştir. Geleceğin iş piyasası aktörleri olan genç üniversite öğrencileri üzerinden yürütülen bu çalışmada, nicel veri toplamaya dayalı yöntem kullanılmış ve birincil veriler anket tekniği ile toplanmıştır. SPSS23 paket programı kullanılarak yapılan analizler neticesinde, öz liderlik becerisinin ve kariyer geleceği algısının çevrimiçi öğrenme üzerinde pozitif yönlü ve anlamlı bir etkisinin olduğu görülmüştür. Bu etkide, kariyer geleceğine yönelik olumlu algının öz liderlik ile kıyaslandığında daha fazla belirleyici olduğu da görülmüştür.
Anahtar Kelime: Kariyer Çevrimiçi Öğrenmeye Hazır Oluş Liderlik Öz Liderlik Kariyer Geleceği Algısı

THE EFFECT OF SELF LEADERSHIP SKILL AND THE PERCEPTION OF THE CAREER FUTURE ONREADINESS FOR LEARNING ONLINE: A RESEARCH ON UNIVERSITY STUDENTS

Öz:
Depending on the technological developments, educational activities carried out on the condition of being in the same physical environment have started to be carried out as online without reagarding the location. In online environments, the abilities of managing the process by taking responsibility, self-confidences and positive thoughts towards career future may affect individuals’ readiness for learning. Based on this, in this study, self-leadership skill with the assumption of that may be factors affecting readiness for learning and perception about career future were examined within the scope of their effects on online learning readiness. In this study conducted on young university students, who are the labor market actors of the future, quantitative data collection method was used and primary data were collected by questionnaire technique. As a result of the analysis using the SPSS23 package program, it was seen that self-leadership skills and perception of career future have a positive and significant effect on online learning.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akat, İ. ve Budak, G. (1994). İşletme Yönetimi. Beta Basım Yayım Dağıtım. İstanbul, 410-415
  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde Motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı. 13, 343-361
  • Austin, J. T. ve Vancouver, J. B (1996). Goal Constructs In Psychology: Structure, Process, And Content. Psychological Bulletin, Vol.120, pp. 351.
  • Bozkurt, Ö. ve Bozkurt, İ. (2008). İş Tatminini Etkileyen İşletme İçi Faktörlerin Eğitim Sektörü Açısından Değerlendirilmesine Yönelik Bir Alan Araştırması. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 9 (1), 1-18.
  • Bruyn, L. L. (2004). Monitoring Online Communication: Can The Development of Convergence And Social Presence Indicate An Interactive Learning Environment? Distance Education, 25(1), 67-81
  • Chang, V. ve Fisher, D. (2003). The Validation And Application of A New Learning Environment Instrument For Online Learning In Higher Educaton. Technology-Rich Learning Environments, pp. 1-20, https://Doi.Org/10.1142/9789812564412_0001
  • Choucri, N., Maugis, V., Madnick, S. ve Siegel, M. (2003). Global E -Readiness- For What?. Report of The Group For Globalization of E-Business, Center For E-Business At MIT, Sloan School of Management. http://digital.mit.edu/research/papers/2003.05_choucri_maugis_madnick_siegel_global%20e-readiness_177.pdf
  • Corr, P. J. ve Mutinelli, S. (2017). Motivation and Young People's Career Planning: A Perspective from The Reinforcement Sensitivity Theory of Personality. Personality and Individual Differences, (106), 126-129.
  • Czubaj, C. A. (2004). Literature Review: Reported Educator Concerns Regarding Cyberspace Curricula. Education, 124(4), 676–683.
  • D'Intino, R. S., Goldsby, M. G., Houghton, J. D. ve Neck, C. P. (2007). Self-Leadership: A Process For Entrepreneurial Success. Journal of Leadership & Organizational Studies, 13(4), 105-120. DOI.10.1177/10717919070130040101
  • Dolbier C., Soderstrom M. ve Steinhardt M. (2001). The Relationships Between Self-Leadership and Enhanced Psychological Health And Work Outcomes. The Journal of Psychology 135(5), 469−485.
  • Godwin, J.L., Neck, C.P. ve Houghton, J.D. (1999). The Impact of Thought Self-Leadership On Individual Goal Performance: A Cognitive Perspective. The Journal of Management Development. 18(2): 153-169.
  • Gunkel, M., Schlaegel, C., Langella, I. M. ve Peluchette, J. V. (2010). Personality and Career Decisiveness: An International Empirical Comparison of Business Students' Career Planning. Personnel Review, 39(4), 503-524.
  • Gürcan, G. (2005). Bilgisayar Özyeterliği Algısı ile Bilişsel Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişki. Eurasian Journal of Educational Research, 19, 179-193.
  • Houghton, J. D. ve Neck, C. P. (2002). The Revised Self-Leadership Questionnaire: Testing A Hierarchical Factor Structure For Self-Leadership. Journal of Managerial Psychology, 17(8), 672-691.
  • Houghton, J. D., Neck,C. P ve Manz, C.C. (2003). We Think We Can, We Think We Can, We Think We Can: The Impact of Thinking Patterns And Work Team Sustainability. The Performance Management: An International Journal 9(1/2): 31-41.
  • Huang, H.M. (2002). Toward Constuctivism For Adult Learners In Online Learning Environments. British Journal of Educational Technology, 33(1), 27-37.
  • Hung, M.L, Chou, C., Chen, C. H. Ve Own, Z. Y. (2010). Learner Readiness For Online Learning: Scale Development and Student Perceptions. Computers & Education, 55, 1080–1090
  • Kalafat, T. (2012). Kariyer Geleceği Ölçeği (KARGEL): Türk Örneklemi İçin Psikometrik Özelliklerinin İncelenmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4 (38), 169-179
  • Kaymak, M. B. ve Horzum, D. Z. (2013). Çevrimiçi Öğrenme Öğrencilerinin Çevrimiçi Öğrenmeye Hazır Bulunuşluk Düzeyleri, Algıladıkları Yapı ve Etkileşim Arasındaki İlişki. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimler, 13(3), 1783-1797.
  • Keller, B. K. ve Whiston, S. C. (2008). The Role of Parental Influences On Young Adolescents’ Career Development. Journal of Career Assessment, 198-217.
  • Kim,J.K and Bonk, J. C. (2006). The Future of Online Teaching and Learning In Higher Education: The Survey Says. Educause Quarterly, Number 6, 22-30
  • Knowles, M.S. (1975). Self-Directed Learning: A Guide For Learners And Teachers. New York: Association Press.
  • Konan, N. ve Atik, S. (2015). Kendi Kendine (Öz) Liderlik Ölçeğinin Eğitim Örgütleri İçin Türkçeye Uyarlanması, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. E-International Journal of Educational Research 6(3). 101-115
  • Lovelace K. J., Manz C. C. ve Alves J.C. (2007). Work Stress and Leadership Development: The Role of Self-leadership Shared Leadership Physical Fitness and Flow in Managing Demands and Increasing Job Control. Human Resource Management Review 17(4) 374-387.
  • Manz, C. C. (1986). Self-Leadership: Toward An Expanded Theory of Self- Influence Processes In Organizations. Academy of Management Review 11(3) 585-600.
  • Manz, C. C. (1992). Mastering Self-Leadership: Empowering Yourself For Personal Excellence. Prentice Hall, New Jersey.
  • Manz, C.C. ve Sims, H.P. (2001). The New Super Leadership: Leading Others To Lead Themselves. San Francisco: Berrett–Koehler.pp.27
  • Mathis, R.L. ve Jackson, J.H. (1997). Human Resource Management. Eight Edition, West Publishing Company, Minneapolis/St. Saul.
  • Meriç, S. (2020). Saldırgan Liderlik. (Ed. T. Uysal, C. Aksoy, F. Yılmaz) Liderlik Tarzları-Çağdaş Yönetim Yaklaşımıyla İnsan Sanatında Ustalaşma (pp. 551-560). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Meriç, S. ve Babur, Y. (2020). Çalışan Memnuniyetine Etki Eden Faktörler: Otellere Yönelik Bir Araştırma. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 19(74), 812-827.
  • Miltiadou, M., ve Savenye, W. C. (2003). Applying Social Cognitive Constructs of Motivation To Enhance Student Success In Online Distance Education. Educational Technology Review, 11(1). http://www.editlib.org/index.cfm/files/
  • Mullen, G. E. ve Tallent-Runnels, M. K. (2006). Student Outcomes And Perceptions of Play Instructors’demands And Support In Online And Traditional Classrooms. Internet & Higher Education, 9(4), 257–266.
  • Oliver, R. (2001). Assuring The Quality of Online Learning In Australian Higher Education. In M. Wallace, A. Ellis & D. Newton (Eds). Proceedings of Moving Online II Conference (pp 222-231). Lismore: Southern Cross University.
  • Öztürk, E. (2006). Çoklu Doğrusal Regresyon Modeli, SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri. (Ed.: Şeref Kalaycı), Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
  • Robert, H.E. ve Foti, R.S. (1998). Evaluating The Interaction Between Self Leadership and Work Structure in Predicting Job Satisfaction. Journal of Business and Psychology, Spring, 12(3): 257-267.
  • Robinson, C. C and Hullinger, H.(2008). New Benchmarks In Higher Education: Student Engagement In Online Learning. Journal of Education For Business, 84(2), 101-109, Https://Doi.Org/10.3200/JOEB.84.2.101-109
  • Rottinghaus, P. J., Day, S. X. ve Borgen, F. H. (2005). The Career Futures Inventory: A Measure of Careerrelated Adaptability and Optimism. Journal of Career Assessment, 13(1), 3-24
  • Sarıkaya, T. ve Khorshid, L. (2009). Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimini Etkileyen Etmenlerin İncelenmesi: Üniversite Öğrencilerinin Meslek Seçimi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 393-423.
  • Savickas, M. L. (2002). Career Construction: A Developmental Theory of Vocational Behavior. Fourth Edition (Ed.D. Brown) Career Choice and Development (Fourthedition) (pp. 149-206). San Francisco: Jossey-Bass.
  • Scheier, M. E. ve Carver, C. S. (1987). Dispositional Optimism and Physical Well-Being: The Influence of Generalized Outcome Expectancies On Health. Journal of Personality, 55 (2), 170- 210.
  • Shyu, H. Y. Ve Brown, S. W. (1992). Learner Control Versus Program Control in Interactive Videodisc İnstruction: What Are The Effects in Procedural Learning? International Journal of Instructional Media, 19(2), 85–95.
  • Smith, P. J., Murphy, K. L. ve Mahoney, S. E. (2003). Identifying Factors Underlying Readiness For Online Learning: An Exploratory Study. Distance Education, 24, 57–68.
  • Şimşek, M. Ş. Çelik, A., Akgemci, T. ve Soysal, A. (2004). Kariyer Yönetimi. Gazi Kitabevi, Ankara, 5-10
  • Tabachnick, B.G. ve Fidell, L.S. (2001). Using Multivariate Statistics(4thed.). Boston: Alıyn&Bacon.
  • Tabachnick, B.G. and Fidell, L.S. (2012) Using Multivariate Statistics. 6h Edition, Person Education, Boston.
  • Tabak, A., Türköz, T. ve Basım, H. N. (2011). Çalışanların Öz Liderlik Algılamalarının İzlenim Yönetimi Taktikleri Kullanımına Etkisi: Savunma Sanayinde Bir Araştırma. METU Studies İn Development, 38(1), 21-50.
  • Taşlıyan, M., Arı, N.İ. ve Duzman, B. (2011). İnsan Kaynakları Yönetiminde Kariyer Planlama ve Kariyer Yönetimi: İİBF Öğrencileri Üzerinde Bir Alan Araştırması. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 3(2)
  • Tsai, C.-C. ve Lin, C.-C. (2004). Taiwanese Adolescents’ Perceptions and Attitudes Regarding The Internet: Exploring Gender Differences. Adolescence, 39, 725–734.
  • Uğurluoğlu, Ö. (2010). Kendi Kendine Liderlik Stratejileri Üzerine Bir Araştırma. Atatürk Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, Cilt: 24, Sayı: 1, 175 -192
  • Urdan, T. A. ve Weggen, C. C. (2000). Corporate E-Learning: Exploring A New Frontier. WR Hambrecht Co.
  • Warner, D., Christie, G. ve Choy, S. (1998). Readiness of VET Clients For Fexible Delivery Including On-Line Learning. Brisbane: Australian National Training Authority.1-66
  • Watkins, R. (2003). Readiness For Online Learning Self-Assessment. In E. Biech (Ed.), The 2003 Pfeiffer Annual: Training. San Francisco: Jossey-Basspfeiffer
  • Yurdugül, H ve Sarıkaya, A. D. (2013). Çevrimiçi Öğrenme Hazır Bulunuşluluk Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Eğitim ve Bilim,38(169)
  • Zyl, E.V. (2008). The Relation Between Self-Leadership And Stress Amongst A Group of Workers Working in A State Organization. Journal of Industrial Psychology, 48(4), 454-466
APA BOZKURT O (2022). ÖZ LİDERLİK BECERİSİ VE KARİYER GELECEĞİ ALGISININ ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEYE HAZIR OLMAYA ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. , 144 - 171. 10.30798/makuiibf.859396
Chicago BOZKURT OZNUR ÖZ LİDERLİK BECERİSİ VE KARİYER GELECEĞİ ALGISININ ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEYE HAZIR OLMAYA ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. (2022): 144 - 171. 10.30798/makuiibf.859396
MLA BOZKURT OZNUR ÖZ LİDERLİK BECERİSİ VE KARİYER GELECEĞİ ALGISININ ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEYE HAZIR OLMAYA ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. , 2022, ss.144 - 171. 10.30798/makuiibf.859396
AMA BOZKURT O ÖZ LİDERLİK BECERİSİ VE KARİYER GELECEĞİ ALGISININ ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEYE HAZIR OLMAYA ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. . 2022; 144 - 171. 10.30798/makuiibf.859396
Vancouver BOZKURT O ÖZ LİDERLİK BECERİSİ VE KARİYER GELECEĞİ ALGISININ ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEYE HAZIR OLMAYA ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. . 2022; 144 - 171. 10.30798/makuiibf.859396
IEEE BOZKURT O "ÖZ LİDERLİK BECERİSİ VE KARİYER GELECEĞİ ALGISININ ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEYE HAZIR OLMAYA ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA." , ss.144 - 171, 2022. 10.30798/makuiibf.859396
ISNAD BOZKURT, OZNUR. "ÖZ LİDERLİK BECERİSİ VE KARİYER GELECEĞİ ALGISININ ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEYE HAZIR OLMAYA ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA". (2022), 144-171. https://doi.org/10.30798/makuiibf.859396
APA BOZKURT O (2022). ÖZ LİDERLİK BECERİSİ VE KARİYER GELECEĞİ ALGISININ ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEYE HAZIR OLMAYA ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(1), 144 - 171. 10.30798/makuiibf.859396
Chicago BOZKURT OZNUR ÖZ LİDERLİK BECERİSİ VE KARİYER GELECEĞİ ALGISININ ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEYE HAZIR OLMAYA ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9, no.1 (2022): 144 - 171. 10.30798/makuiibf.859396
MLA BOZKURT OZNUR ÖZ LİDERLİK BECERİSİ VE KARİYER GELECEĞİ ALGISININ ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEYE HAZIR OLMAYA ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, vol.9, no.1, 2022, ss.144 - 171. 10.30798/makuiibf.859396
AMA BOZKURT O ÖZ LİDERLİK BECERİSİ VE KARİYER GELECEĞİ ALGISININ ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEYE HAZIR OLMAYA ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2022; 9(1): 144 - 171. 10.30798/makuiibf.859396
Vancouver BOZKURT O ÖZ LİDERLİK BECERİSİ VE KARİYER GELECEĞİ ALGISININ ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEYE HAZIR OLMAYA ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2022; 9(1): 144 - 171. 10.30798/makuiibf.859396
IEEE BOZKURT O "ÖZ LİDERLİK BECERİSİ VE KARİYER GELECEĞİ ALGISININ ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEYE HAZIR OLMAYA ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA." Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9, ss.144 - 171, 2022. 10.30798/makuiibf.859396
ISNAD BOZKURT, OZNUR. "ÖZ LİDERLİK BECERİSİ VE KARİYER GELECEĞİ ALGISININ ÇEVRİMİÇİ ÖĞRENMEYE HAZIR OLMAYA ETKİSİ: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA". Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 9/1 (2022), 144-171. https://doi.org/10.30798/makuiibf.859396