FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİLİM KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI
Yıl: 2021 Cilt: 0 Sayı: 42 Sayfa Aralığı: 415 - 430 Metin Dili: Türkçe DOI: : 10.33418/ataunikkefd.835347 İndeks Tarihi: 29-05-2022
FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİLİM KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI
Öz: Bu araştırmanın amacı, Fen Edebiyat Fakültesi öğrencilerinin bilim kavramı hakkındaki algılarını
metaforlar aracılığı ile nasıl kavramsallaştırdıklarını ortaya koymaktır. Araştırmada nitel araştırma
yaklaşımlarından olgubilim deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı
örnekleme yöntemlerinden ölçüt örnekleme tekniği kullanılmıştır. Ölçüt örnekleme tekniğinde
katılımcıların seçilmesinde genel olarak araştırma konusu ile derin ilişkisi olan bireylerden
yararlanılmaktadır. Bu doğrultuda, araştırma konusu ile ilgili bilgi sahibi olan ve bilimsel araştırmalara
daha yakın olan son sınıf öğrencilerinin yer aldığı bir çalışma grubu belirlenmiştir. Araştırma için belirlenen
çalışma grubunda, Bingöl Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi, çeşitli bölümlerinin son sınıfında, 2019-
2020 eğitim-öğretim yılında öğrenim gören toplam 513 öğrenci yer almıştır. Metafor cümlesi, öğrencilere
online ortamda (Mail, WhatsApp, Facebook, İnstagram) gönderilmiş ve tamamlamaları istenmiştir.
Çalışmada elde edilen verilerin analizinde, içerik analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, Fen
Edebiyat Fakültesi öğrencileri “bilim” kavramı ile ilgili birbirinden farklı 255 metafor üretmiştir.
Öğrencilerin ortaya çıkardığı bu metaforlar benzer yönleri göz önüne alınarak kategorileştirilmiştir. Fen
Edebiyat Fakültesi öğrencilerinin oluşturduğu metaforlar, benzerlik durumlarına göre
kategorileştirildiğinde 39 ayrı kategori ortaya çıkmıştır. Bu kategoriler ayrıca dokuz farklı tema altında toplanmıştır. Araştırma sonucunda, öğrenciler tarafından en çok metaforun “aydınlatıcı olması”
kategorisinde üretildiği görülmüştür (f=81). Araştırmada Fen Edebiyat Fakültesi öğrencilerinin, pandemi
koşullarından dolayı bilimin umut kaynağı olarak görülme düzeyi algısının arttığı sonucuna varılmıştır.
Anahtar Kelime: METAPHORIC PERCEPTIONS OF FACULTY OF SCIENCE AND LITERATURE STUDENTS ON THE CONCEPT OF SCIENCE
Öz: This study aims to reveal how students of the Faculty of Science and Literature conceptualize their
perceptions about the concept of "science" through metaphors. Phenomenology design, one of the
qualitative research approaches, was used in the study. Criterion sampling technique, one of the purposeful
sampling methods, was used in determining the study group of the study. In the criterion sampling
technique, individuals who have a deep relationship with the research subject are generally used in
determining the participants. In line with the purpose of the study, a study group was determined that
included senior university students who were knowledgeable about the research subject and who were
closer to scientific research. In this context, a total of 513 university students studying in the last year of
various departments of Faculty of Science and Literature, Bingol in the 2019-2020 academic year were
included in the study group determined for the study. The metaphor was sent to the students online (Mail,
What Sapp, Facebook, and Instagram), and they were asked to complete it. Content analysis was used in
the analysis of the data obtained in the study. As a result of the research, university students produced 255
different metaphors about the concept of "science". These metaphors created by the students were
categorized considering their similar aspects. When the metaphors formed by university students were
categorized according to their similarity, 40 different categories emerged. These categories are also grouped
under 9 different themes. According to the results of the research, it was observed that the metaphors were
mostly produced by the students in the category of "being enlightening" (f = 81). The study concluded that
the perception of science as a source of hope among the students of the Faculty of Arts and Sciences
increased due to pandemic conditions
Anahtar Kelime: Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
- Aktamış, H., & Dönmez, G. (2016). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine, bilime, fen bilimleri öğretmenine ve bilim insanına yönelik metaforik algıları. Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 35(1), 7-30.
- Arslan, M., & Bayrakçı, M. (2006). Metaforik düşünme ve öğrenme yaklaşımının eğitimöğretim açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 171, 100- 108.
- Aydoğdu, E. (2008). İlköğretim okullarındaki öğrenci ve öğretmenlerin sahip oldukları okul algıları ile ideal okul algılarının metaforlar (mecazlar) yoluyla analizi (Tez No. 177265) [Yüksek lisans tezi, Osmangazi Üniversitesi-Eskişehir]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Bağcı Kılıç, G. (2003). Üçüncü uluslararası matematik ve fen araştırması (TIMSS): Fen öğretimi, bilimsel araştırma ve bilimin doğası. İlköğretim-Online: http//: ilkogretimonline org.tr, 2(1), 42-51.
- Bıyıklı, C., Başbay, M., & Başbay, A. 2014. Ortaokul ve lise öğrencilerinin bilim kavramına ilişkin metaforları. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 413-437.
- Bletzer, K. V. (2015). Visualizing the qualitative: Making sense of written comments from an evaluative satisfaction survey. Journal of Educational Evaluation for Health Professions, 12, 12.
- Bruner, J. 2009. Eğitim süreci. T. Öztürk (Çev.). Pegem Akademi.
- Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
- Bybee, R. W., Powell, J. C., & Trowbridge, L. W. 2008. Teaching secondary school science. Pearson.
- Creswell, J. W. (2016). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni. M. Bütün ve S. B. Demir (Çev. Ed.). Siyasal Kitapevi.
- Çepni, S., Ayas, A., Akdeniz, A. P., Özmen, H., Yiğit, N., & Ayvacı, H.Ş. (2005). Kuramdan uygulamaya: Fen ve teknoloji öğretimi. Pegem Akademi.
- Demirbilek, N. (2020). Üniversite son sınıf öğrencilerinin perspektifinden akademisyen kavramı. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 16 (Eğitim Bilimleri Özel sayısı), 1-1.
- Demirbilek, N. (2021). Üniversite öğrencilerinin uzaktan öğretime ilişkin metaforik algıları/Metaphoric perceptions of university students on distance education. eUluslararası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 12(1), 1-15.
- Demirbilek, N., & Korkmaz, C. (2021). Study concept as a metaphor from the lenses of university students. African Educational Research Journal, 9(1), 227-236. Doi: 10.30918/AERJ.91.21.028
- Dönmez, G. (2017). Ortaokul öğrencilerinin fen bilimleri dersine, bilime, fen bilimleri öğretmenine ve bilim insanına yönelik metaforik algıları ve imajları (Tez No.479030) [Yüksek lisans tezi, Adnan Menderes Üniversitesi-Aydın]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Er Tuna, Y., & Mazman Budak, F. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının “Tarih” kavramına ilişkin algılarının mecazlar/metaforlar yardımıyla analizi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 609-642.
- Girmen, P. (2007). İlköğretim öğrencilerinin konuşma yazma sürecinde metaforlardan yararlanma durumları (Tez No. 211693) [Doktora tezi, Anadolu ÜniversitesiEskişehir]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
- Güveli, E., İpek, A. S., Atasoy, E., & Güveli, H. (2011). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik kavramına yönelik metafor algıları. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 2(2), 140-159.
- Kalaycı, S. (2018). İlkokul öğrencilerinin “bilim” ve “fen bilimleri dersi” kavramlarına yönelik algılarının metafor yoluyla belirlenmesi. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 5(9), 1-21. Doi: 10.20860/ijoses.351611
- Kaleli Yılmaz, G., & Güven, B. (2015). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik algılarının metaforlar yoluyla belirlenmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 6(2), 299-322.
- Kaptan, S. (1998). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri, (11. Baskı). Tekışık
- Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemleri. Nobel Akademi.
- Kılcan, B. (2017). Metafor ve eğitimde metaforik çalışmalar için bir uygulama rehberi. Pegem Akademi.
- Lakoff, G., & Johnson, M. (2003). Metaphors we live by. University of Chicago Pres.
- Mayring, P., Gümüş, A., & Durgun, S. M. (2011). Nitel sosyal araştırmaya giriş: Nitel düşünce için bir rehber. Bilgesu.
- Miles M.B., & Huberman A.M. (1994). Qualitative data analysis. Sage Publications. Oxford, R. L., Tomlinson, S., Barcelos, A., Harrington, C., Lavine, R. Z., Saleh, A., &
- Longhini, A. (1998). Clashing metaphors about classroom teachers: Toward a systematic typology for the language teaching field. System, 26(1), 3-50.
- Patton, M. Q. (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. M. Bütün ve S. B. Demir (Çev.). Pegem Akademi.
- Saban, A. (2008). Okula ilişkin metaforlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 14(3), 459-496.
- Şenel, T., & Aslan, O. (2014). Okul öncesi öğretmen adaylarının bilim ve bilim insanı kavramlarına ilişkin metaforik algıları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(2).
- Şişman, M. (2002). Öğretmenlik mesleğine giriş. Pegem Akademi.
- Temizyürek, K. (2003). Fen öğretimi ve uygulamaları. Nobel Akademi. Turgut, M. F., Baker, D., Cunningham, R., Piburn, M., & Cunningham, R. (1997).
- İlköğretim fen öğretimi. Ankara: YÖK/DB Milli Eğitimi Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi.
- Türkmen, L. (2006, Eylül). Farklı alanlardaki öğretmen adaylarının bilimsel işlem beceri düzeyleri. VII. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
- Yıldırım A., & Şimşek H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin
APA | DEMIRBILEK N, ATİLA F (2021). FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİLİM KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. , 415 - 430. : 10.33418/ataunikkefd.835347 |
Chicago | DEMIRBILEK NESIP,ATİLA FULYA FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİLİM KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. (2021): 415 - 430. : 10.33418/ataunikkefd.835347 |
MLA | DEMIRBILEK NESIP,ATİLA FULYA FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİLİM KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. , 2021, ss.415 - 430. : 10.33418/ataunikkefd.835347 |
AMA | DEMIRBILEK N,ATİLA F FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİLİM KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. . 2021; 415 - 430. : 10.33418/ataunikkefd.835347 |
Vancouver | DEMIRBILEK N,ATİLA F FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİLİM KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. . 2021; 415 - 430. : 10.33418/ataunikkefd.835347 |
IEEE | DEMIRBILEK N,ATİLA F "FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİLİM KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI." , ss.415 - 430, 2021. : 10.33418/ataunikkefd.835347 |
ISNAD | DEMIRBILEK, NESIP - ATİLA, FULYA. "FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİLİM KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI". (2021), 415-430. https://doi.org/: 10.33418/ataunikkefd.835347 |
APA | DEMIRBILEK N, ATİLA F (2021). FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİLİM KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(42), 415 - 430. : 10.33418/ataunikkefd.835347 |
Chicago | DEMIRBILEK NESIP,ATİLA FULYA FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİLİM KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.42 (2021): 415 - 430. : 10.33418/ataunikkefd.835347 |
MLA | DEMIRBILEK NESIP,ATİLA FULYA FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİLİM KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.42, 2021, ss.415 - 430. : 10.33418/ataunikkefd.835347 |
AMA | DEMIRBILEK N,ATİLA F FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİLİM KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 0(42): 415 - 430. : 10.33418/ataunikkefd.835347 |
Vancouver | DEMIRBILEK N,ATİLA F FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİLİM KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 2021; 0(42): 415 - 430. : 10.33418/ataunikkefd.835347 |
IEEE | DEMIRBILEK N,ATİLA F "FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİLİM KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI." Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.415 - 430, 2021. : 10.33418/ataunikkefd.835347 |
ISNAD | DEMIRBILEK, NESIP - ATİLA, FULYA. "FEN EDEBİYAT FAKÜLTESİ ÖĞRENCİLERİNİN BİLİM KAVRAMINA İLİŞKİN METAFORİK ALGILARI". Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi 42 (2021), 415-430. https://doi.org/: 10.33418/ataunikkefd.835347 |