Yıl: 2022 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 54 - 69 Metin Dili: Türkçe DOI: 10.32329/uad.1011347 İndeks Tarihi: 29-07-2022

Anadolu İmam Hatip Liselerindeki Mantık Eğitiminin İlahiyat Fakültelerine Yansıması Üzerine Bir Araştırma

Öz:
Bu çalışma mantık dersinin Anadolu İmam Hatip Liselerindeki yerini, din eğitimiyle ilişkisini, İlahiyat Fakültelerine çeşitli yönlerden yansımalarını mantık dersi öğretim programı bağlamında incelemeyi amaçlamaktadır. Bu maksatla çalışmanın amaçları doğrultusunda, mantık programlarının uygulanışını anlayabilmek için gerekli olan haftalık ders dağıtım çizelgeleri incelenmiş, son mantık programı ile son meslek dersleri programları ilişkilendirilmiş ve konuyla ilgili olaraköğrenci ve akademisyen görüşlerine başvurulmuştur. Bu çalışmada nitel araştırma desenlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın veri toplama aşamasında İlahiyat Fakültelerinde okuyan öğrenciler ve görev yapan akademisyenler arasından seçilen 14 kişi ile yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Görüşmelerden sonra elde edilen verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz tekniği kullanılarak bulgular oluşturulmuş ve değerlendirilmiştir. Değerlendirmeler sonucundapaydaşların büyük bir çoğunluğunun, bu okullardamantık dersinin verilmesinin elzem bir durum olduğu ve bu okulların eğitim sisteminin mantık eğitimiyle çok ilişkili olduğu, öğrencileri gündelik, dini, bilişsel, akademik olarak olumlu yönde etkileyebileceği, bu sebeple dersin zorunlu/seçmeli olma durumu, program durumu, orta düzeyde okutulabilme durumuvb.durumlarda değişikliklerin yapılması ile verimin daha çok arttırılabileceği noktasında hemfikir oldukları görülmüştür. Son olarak ilgili kurum ve bireylere önerilerde bulunularak çalışma sonuçlandırılmıştır.
Anahtar Kelime: Mantık Program Öğrenci Anadolu İmam Hatip Lisesi Akademisyen İlahiyat Fakültesi

A Study on The Relationship Between the Logic Education in Religious Courses and Its Reflection on the Theology Faculties

Öz:
The aim of the study is to analyse the logic education delivered at Anatolian Imam Hatip High Schools, its relationship with theology education and its reflections at faculty of theology. In parallel to these aims the weekly outlines of the logic courses were analysed, a connection was developed between logic courses and vocational courses and the views about the topics of the students and faculty members were revealed. The study was designed following the phenomenology principles, which is one of the qualitative research methods. The participants were 14 person who were undergraduate students and academicians in the faculty of theology. The data of the study were collected through semi-structured interviews. The data obtained were analysed using the descriptive statistical technique. The results of the study showed that the majority of the participants thought that logic education is one of the most needed courses at Anatolian Imam Hatip High Schools, but there were numerous contradictory points between the educational programs of these schools and logic education. They also reported that the logic courses might positively affect the students in terms of religious views, cognitive skills and academical achievement and that due to these positive effects the status of the course in terms of being an optional or compulsory course, its program and being offered at the secondary level should be modified to improve its productivity. In the study there are some suggestions to improve the position of logic education at Anatolian Imam Hatip High Schools
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Altunya, H. (2014), Mantık ve Dini İlimler İlişkisinin Tarihsel Gelişimi Üzerine Kısa Bir Tahlili. Süleyman Demirel Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 30(1), 57-72.
  • Bolay, S. H. (1993), Aristoteles Metafiziği ile Gazâlî Metafiziğinin Karşılaştırılması, İstanbul, MEB Yay.
  • Ece, Ö.Y. (2018), Anadolu İmam Hatip Lisesi Eğitim Programına Yönelik Öğrenci ve Öğretmen Görüşleri (Kartepe İlçesi Örneği), Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Emiroğlu, İ. (2012), Klasik Mantığa Giriş, Ankara, Elis Yayınları.
  • Gazzâlî, (1322), el-Mustasfâ Min İlmi’l-Usûl, Mısır, H. C. I. Küçük, H. (1988), İslam’da ve Batı’da Mantık, İstanbul, İlahiyat Vakfı Yayınları.
  • MEB., (2018), Anadolu İmam Hatip Lisesi Meslek Dersleri Öğretim Programları, Ankara, MEB Yayınları,
  • Miles, M. B. ve Huberman, M., Qualitative Data Analysis: An Expanded Sourcebook, (2nd ed.), Thousand Oaks, CA: Sage, 1994.
  • ÖSYM (2017), 2017-Lisans Yerleştirme Sınavları Sonuçları. https://dokuman.osym.gov.tr/pdfdokuman/2017/osys/LYS/ SayisalBilgiler11072017.pdf Erişim tarihi: [21.11.2017].
  • Özpilavcı, F. (2013), Mantık ve Dini İlimler, Isparta Mantık Araştırmaları Çalıştayı 1. Isparta, SDÜ Matbaası.
  • Resmi Gazete (2013). Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği, http:// www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2013/09/20130907-4.htm Erişim tarihi: 04/09/2017.
  • Strateji Geliştirme Başkanlığı, Milli Eğitim İstatistikleri, Örgün Eğitim 2016-2017. http://sgb.meb.gov.tr/www/dokumanlar/icerik/30 Erişim tarihi: 05/08/2017.
  • Taylan, N. (2011), Anahatlarıyla Mantık Tarihçesi – Problemleri, İstanbul, Ensar Yayınları.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H., (2013), Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, (Genişletilmiş 9. Baskı), Ankara, Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, C. (1999), Mantık Doğru Düşünme Yöntemi, Ankara, Bilgi Yayınevi.
  • Yiğit, Y. (2019), Anadolu İmam Hatip Lisesi Meslek Derslerinin Problem Çözme Becerisi Kazandırması Açısından Fonksiyonelliği (Sivas İli Örneği), Yayımlanmamış Doktora Tezi, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
APA Can V, altunya h (2022). Anadolu İmam Hatip Liselerindeki Mantık Eğitiminin İlahiyat Fakültelerine Yansıması Üzerine Bir Araştırma. , 54 - 69. 10.32329/uad.1011347
Chicago Can Veli,altunya hülya Anadolu İmam Hatip Liselerindeki Mantık Eğitiminin İlahiyat Fakültelerine Yansıması Üzerine Bir Araştırma. (2022): 54 - 69. 10.32329/uad.1011347
MLA Can Veli,altunya hülya Anadolu İmam Hatip Liselerindeki Mantık Eğitiminin İlahiyat Fakültelerine Yansıması Üzerine Bir Araştırma. , 2022, ss.54 - 69. 10.32329/uad.1011347
AMA Can V,altunya h Anadolu İmam Hatip Liselerindeki Mantık Eğitiminin İlahiyat Fakültelerine Yansıması Üzerine Bir Araştırma. . 2022; 54 - 69. 10.32329/uad.1011347
Vancouver Can V,altunya h Anadolu İmam Hatip Liselerindeki Mantık Eğitiminin İlahiyat Fakültelerine Yansıması Üzerine Bir Araştırma. . 2022; 54 - 69. 10.32329/uad.1011347
IEEE Can V,altunya h "Anadolu İmam Hatip Liselerindeki Mantık Eğitiminin İlahiyat Fakültelerine Yansıması Üzerine Bir Araştırma." , ss.54 - 69, 2022. 10.32329/uad.1011347
ISNAD Can, Veli - altunya, hülya. "Anadolu İmam Hatip Liselerindeki Mantık Eğitiminin İlahiyat Fakültelerine Yansıması Üzerine Bir Araştırma". (2022), 54-69. https://doi.org/10.32329/uad.1011347
APA Can V, altunya h (2022). Anadolu İmam Hatip Liselerindeki Mantık Eğitiminin İlahiyat Fakültelerine Yansıması Üzerine Bir Araştırma. Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online), 5(1), 54 - 69. 10.32329/uad.1011347
Chicago Can Veli,altunya hülya Anadolu İmam Hatip Liselerindeki Mantık Eğitiminin İlahiyat Fakültelerine Yansıması Üzerine Bir Araştırma. Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online) 5, no.1 (2022): 54 - 69. 10.32329/uad.1011347
MLA Can Veli,altunya hülya Anadolu İmam Hatip Liselerindeki Mantık Eğitiminin İlahiyat Fakültelerine Yansıması Üzerine Bir Araştırma. Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online), vol.5, no.1, 2022, ss.54 - 69. 10.32329/uad.1011347
AMA Can V,altunya h Anadolu İmam Hatip Liselerindeki Mantık Eğitiminin İlahiyat Fakültelerine Yansıması Üzerine Bir Araştırma. Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online). 2022; 5(1): 54 - 69. 10.32329/uad.1011347
Vancouver Can V,altunya h Anadolu İmam Hatip Liselerindeki Mantık Eğitiminin İlahiyat Fakültelerine Yansıması Üzerine Bir Araştırma. Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online). 2022; 5(1): 54 - 69. 10.32329/uad.1011347
IEEE Can V,altunya h "Anadolu İmam Hatip Liselerindeki Mantık Eğitiminin İlahiyat Fakültelerine Yansıması Üzerine Bir Araştırma." Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online), 5, ss.54 - 69, 2022. 10.32329/uad.1011347
ISNAD Can, Veli - altunya, hülya. "Anadolu İmam Hatip Liselerindeki Mantık Eğitiminin İlahiyat Fakültelerine Yansıması Üzerine Bir Araştırma". Üniversite Araştırmaları Dergisi (Online) 5/1 (2022), 54-69. https://doi.org/10.32329/uad.1011347