Yıl: 2005 Cilt: 4 Sayı: 4 Sayfa Aralığı: 151 - 171 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bir tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin çevre bilincinin değerlendirilmesi

Öz:
Amaçlar: Araştırma, Ankara'da bulunan bir yükseköğretim kurumuna bağlı tıp fakültesinde bulunan son sınıf öğrencilerinin çevre bilincinin değerlendirilmesi amacıyla yapılmıştır. Gereç-Yöntem: Kesitsel tipte olan bu araştırmaya tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin (412 öğrenci) 342'si (%83.0) katılmıştır. Veriler, Ağustos 2000'de, Çevre Bilinci Araştırma Formu ile gözlem altında toplanmıştır. Analizler, EPİ INFO 6.0 kullanılarak yapılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 23.71 olup öğrencilerin % 54.7'si erkektir. Öğrencilerin çoğunluğu (%74.4) hava kirliliğini azaltmak için okula/işe yürüyerek, bisikletle veya toplu taşıma araçlarıyla gitmek istediklerini, yine bu düşünceyle raylı sistemi kullanmak istediklerini (%87.1) belirtmişlerdir. Öğrenciler (%72.3) çevre sorunlarıyla uğraşmayı, yalnızca hükümetin sorunu olarak görmemekte, bunun tek tek bireylerin sorunu olduğunu düşünmektedir. Öğrencilerin çoğu (%81.8) işlerine gelmese bile çevreyi kirletme suçu işleyen fabrika/şirketlerin ürünlerini almaktan vazgeçeceklerini, çok az bir kısmı (%18.8) kapı kapı dolaşıp çevreyle ilgili broşür dağıtmak istediklerini söylemiştir. Öğrencilerinin büyük bir kısmının (%69.8) hava kirliliğini azaltmak için vergi verme taraftarı olmadığı, yine yarıya yakının (%43.1) aylık gelirinin bir bölümünü çevreyle ilgili bir vakfa bağışlamak istemedikleri görülmüştür. Öğrencilerin büyük bir çoğunluğunun çevre kirliliği konusunda ne yapabileceklerini öğrenmek için bir resmi kuruluşa başvurmadıkları (%90.3), bir kuruluşun çevreyi iyileştirmeye yönelik bir toplantısına katılmadıkları (%85.6) ve çevreyle ilgili yayınlara abone olmadıkları (%91.4) görülmektedir. Öğrenciler cıvanın zararlı seviyelerde bulunduğu ürünleri, okyanus suyunda yok olmayan maddeleri, ozon incelmesi kavramını, küresel ısınmanın atmosferdeki büyük deliklerle ilişkisini yüksek oranda bilmektedirler. Çevre bilinci ile ilgili sorular puanlandırılarak çevre bilinci puanı hesaplanmıştır. 50 üzerinden en fazla 40 puan alınmıştır. Öğrencilerin aldıkları ortalama puan 27.47'dir. Araştırmaya katılan öğrencilerin %53.2'si 28 ve üzerinde puan almışlardır. Öğrencilerin 21. yüzyılda önemli sorun olacağını düşündükleri çevre sorunu konu başlıkları arasında; ormansızlaşma (%10.1), hava kirliliği (%8.0), nüfus patlaması (%7.8), nükleer silahlar (%7.3) ve endüstriyel atıklar (%7.1) bulunmaktadır. Sonuç: Öğrencilerin çevre bilinci konusunda yetersiz oldukları saptanmıştır. Araştırmada ortaya çıkan bilgi eksikliklerinin düzenli eğitim programlarıyla tamamlanması, yüksek eğitim programlarında çevreyle ilgili konuların düzeyli, düzenli ve etkili bir biçimde ele alınmasına önem verilmelidir.
Anahtar Kelime: Öğrenciler, tıp Kesitsel çalışmalar Anketler Çevre

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Güler Ç, Benli D. Çevre Sağlığı, Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Günes Kitabevi, Ankara, 1998, sf. 10.
  • 2. Maxcy, Rosenau, Last. Human Health in Changing World. Public Health and Preventive Medicine. Lange, 1998, sf. 781-809.
  • 3. Demirer G. Çevre Sorunlari ve Kapitalizm. Sorun Yayınları, İstanbul, 1992. sf. 16.
  • 4. Star G, Langley A, Taylor A. Environmental Health Risk Perception in Australia. Center for Population Studies in Epidemiology South Australia, Department of Human Services. Australia. 2000.
  • 5. Kellerer AM. Risk Perception. Radiat Environ Biophys. 2001; 40 (3): 177-178.
  • 6. Keles R. insan, Çevre, Toplum. 2.baskı. İmge Yayinevi, Ankara, 1997. sf. 9-10, 418.
  • 7. Altuğ F. Çevre Sorunları. 2. baski. Uludağ Üniversitesi Yayinevi, Bursa, 1990. sf. 2-5.
  • 8. Boşgelmez A, Paslı N, Savaşçı S, Kaynas S. Ekoloji-1. No: 6. ISVAK Yayinevi, Ankara, 2000. sf. 1-6.
  • 9. Güler Ç, Benli D. Çevre Sagligi, Halk Sagligi Temel Bilgiler. Günes Kitabevi, Ankara, 1998. sf. 230-231.
  • 10. Güler Ç. Çevre Sözlügü. Saypa Yayinevi, Ankara, 1994. sf. 325- 328.
  • 11. Güler, Ç. Çevre Hekimligi, Ulusal Çevre Hekimligi Kongre Kitabi. Ankara, 1998. sf. 48.
  • 12. Weng Y, Liu BJ. Increasing Worldwide Environmental Consciousness and Environmental Policy Adjustment. www.sba.muohio.edu/abas/2000/ wengy.pdf (30.05.2005).
  • 13. Suzuki K, Futagami T, Ogura S, Hara M, Ohkawa T, Yasuhi I. Change in Environmental Consciousness and Behavior Led by Information. www.yasuienv.net/ CREST/I_list/1128.pdf. (30.05.2005).
  • 14. Maloney MP, Wart MP, Braucht GN. A Rewised Scale for thetoplanmıştır. Analizler, EPİ INFO 6.0 kullanılarak yapılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 23.71 olup öğrencilerin % 54.7'si erkektir. Öğrencilerin çoğunluğu (%74.4) hava kirliliğini azaltmak için okula/işe yürüyerek, bisikletle veya toplu taşıma araçlarıyla gitmek istediklerini, yine bu düşünceyle raylı sistemi kullanmak istediklerini (%87.1) belirtmişlerdir. Öğrenciler (%72.3) çevre sorunlarıyla uğraşmayı, yalnızca Measurement of Ecological Attitudes and Knowledge. American Psychologist. July 1975: 787.
  • 15. Yin C. Elite Opinion and Media Diffusion: Exploring Environmental Attitudes. Harvard International Journal of Pres Politics. 4.3 (1999); 62-86.
  • 16. TÜBA Çevre Çalisma Grubu. Türkiye Için Sürdürülebilir Kalkinma Öncelikleri. Türkiye Bilimler Akademisi Raporlari. Sayi 1. TÜBITAK Matbaasi, Ankara, 2002. sf. 29-30.
  • 17. Subaşı N, Vaizoğlu S, Çamur D,toplanmıştır. Analizler, EPİ INFO 6.0 kullanılarak yapılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 23.71 olup öğrencilerin % 54.7'si erkektir. Öğrencilerin çoğunluğu (%74.4) hava kirliliğini azaltmak için okula/işe yürüyerek, bisikletle veya toplu taşıma araçlarıyla gitmek istediklerini, yine bu düşünceyle raylı sistemi kullanmak istediklerini (%87.1) belirtmişlerdir. Öğrenciler (%72.3) çevre sorunlarıyla uğraşmayı, yalnızca Harmanda B, Onay U, Kalyoncu Ö, Rahatlı S, Ocak F, Nasırcılar A, Pala E, Kanmaz L, Kuz T, Kayabaşoğlu G, Üregen SE, Oğuzoglu S, Güler Ç. Hacettepe ve Gazi Üniversitesi Tip Fakültesi Son Sinif Ögrencilerinin Sürdürülebilir Tüketim Egilimleri ve Yasam Biçimleri. Ev Ekonomisi Dergisi. Aralik 2001; 7 (9): 1-10.
  • 18. Workshop Report: UNEP/UNESCO Expert Workshop On Youth, Sustainable Consumption and Life Styles, UNESCO-Headquarters; Paris, 6 and 7 November 2002.
  • 19. Pilisuk M, Parks SH, Hawkes G. Public Perception of Technological Risk. Soc Sci J. 1987; 24 (4): 403-13.
  • 20. Kraus N, Malmfors T, Slovic P. Intuitive Toxicology: Expert and Lay Judgements of Chemical Risks. Risk Analysis. 1992; 12 (2): 215-32.
  • 21. Dünya Bilim Akademilerinin Bildirisi: 21. Yüzyilda Sürdürülebilirlige Geçis; Çeviri Racan I.Z., Ruacan Ş., Ocak 2002. toplanmıştır. Analizler, EPİ INFO 6.0 kullanılarak yapılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 23.71 olup öğrencilerin % 54.7'si erkektir. Öğrencilerin çoğunluğu (%74.4) hava kirliliğini azaltmak için okula/işe yürüyerek, bisikletle veya toplu taşıma araçlarıyla gitmek istediklerini, yine bu düşünceyle raylı sistemi kullanmak istediklerini (%87.1) belirtmişlerdir. Öğrenciler (%72.3) çevre sorunlarıyla uğraşmayı, yalnızca
  • 22. Asthma and Other Respiratory Effects. Chapter 2. The EPA Children’s Environmental Health Yearbook Supplement. United States Environmental Protection Agency Office of Children’s Health Protection. Washington. August 2000, p. 24.
  • 23. Pachamama: Our Earth-Our Future. United Nations Environment Programme, Peace Child International, United Nations Children’s Fund, and United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Evans Brothers Ltd., London, 1999.toplanmıştır. Analizler, EPİ INFO 6.0 kullanılarak yapılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin yaş ortalaması 23.71 olup öğrencilerin % 54.7'si erkektir. Öğrencilerin çoğunluğu (%74.4) hava kirliliğini azaltmak için okula/işe yürüyerek, bisikletle veya toplu taşıma araçlarıyla gitmek istediklerini, yine bu düşünceyle raylı sistemi kullanmak istediklerini (%87.1) belirtmişlerdir. Öğrenciler (%72.3) çevre sorunlarıyla uğraşmayı, yalnızca
APA VAİZOĞLU S, Altıntaş H, Temel F, AHRABİ A, AYDOĞAN D, BOSTANCI S, DURAN A, KOÇKESEN D, TURAN N, GÜLER Ç (2005). Bir tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin çevre bilincinin değerlendirilmesi. , 151 - 171.
Chicago VAİZOĞLU Songül A.,Altıntaş Hakan,Temel Fehminaz,AHRABİ Ali Faraghi,AYDOĞAN Deniz,BOSTANCI Süha,DURAN Abidin,KOÇKESEN Deren,TURAN Nalan,GÜLER ÇAGATAY Bir tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin çevre bilincinin değerlendirilmesi. (2005): 151 - 171.
MLA VAİZOĞLU Songül A.,Altıntaş Hakan,Temel Fehminaz,AHRABİ Ali Faraghi,AYDOĞAN Deniz,BOSTANCI Süha,DURAN Abidin,KOÇKESEN Deren,TURAN Nalan,GÜLER ÇAGATAY Bir tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin çevre bilincinin değerlendirilmesi. , 2005, ss.151 - 171.
AMA VAİZOĞLU S,Altıntaş H,Temel F,AHRABİ A,AYDOĞAN D,BOSTANCI S,DURAN A,KOÇKESEN D,TURAN N,GÜLER Ç Bir tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin çevre bilincinin değerlendirilmesi. . 2005; 151 - 171.
Vancouver VAİZOĞLU S,Altıntaş H,Temel F,AHRABİ A,AYDOĞAN D,BOSTANCI S,DURAN A,KOÇKESEN D,TURAN N,GÜLER Ç Bir tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin çevre bilincinin değerlendirilmesi. . 2005; 151 - 171.
IEEE VAİZOĞLU S,Altıntaş H,Temel F,AHRABİ A,AYDOĞAN D,BOSTANCI S,DURAN A,KOÇKESEN D,TURAN N,GÜLER Ç "Bir tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin çevre bilincinin değerlendirilmesi." , ss.151 - 171, 2005.
ISNAD VAİZOĞLU, Songül A. vd. "Bir tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin çevre bilincinin değerlendirilmesi". (2005), 151-171.
APA VAİZOĞLU S, Altıntaş H, Temel F, AHRABİ A, AYDOĞAN D, BOSTANCI S, DURAN A, KOÇKESEN D, TURAN N, GÜLER Ç (2005). Bir tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin çevre bilincinin değerlendirilmesi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 4(4), 151 - 171.
Chicago VAİZOĞLU Songül A.,Altıntaş Hakan,Temel Fehminaz,AHRABİ Ali Faraghi,AYDOĞAN Deniz,BOSTANCI Süha,DURAN Abidin,KOÇKESEN Deren,TURAN Nalan,GÜLER ÇAGATAY Bir tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin çevre bilincinin değerlendirilmesi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 4, no.4 (2005): 151 - 171.
MLA VAİZOĞLU Songül A.,Altıntaş Hakan,Temel Fehminaz,AHRABİ Ali Faraghi,AYDOĞAN Deniz,BOSTANCI Süha,DURAN Abidin,KOÇKESEN Deren,TURAN Nalan,GÜLER ÇAGATAY Bir tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin çevre bilincinin değerlendirilmesi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, vol.4, no.4, 2005, ss.151 - 171.
AMA VAİZOĞLU S,Altıntaş H,Temel F,AHRABİ A,AYDOĞAN D,BOSTANCI S,DURAN A,KOÇKESEN D,TURAN N,GÜLER Ç Bir tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin çevre bilincinin değerlendirilmesi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2005; 4(4): 151 - 171.
Vancouver VAİZOĞLU S,Altıntaş H,Temel F,AHRABİ A,AYDOĞAN D,BOSTANCI S,DURAN A,KOÇKESEN D,TURAN N,GÜLER Ç Bir tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin çevre bilincinin değerlendirilmesi. TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni. 2005; 4(4): 151 - 171.
IEEE VAİZOĞLU S,Altıntaş H,Temel F,AHRABİ A,AYDOĞAN D,BOSTANCI S,DURAN A,KOÇKESEN D,TURAN N,GÜLER Ç "Bir tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin çevre bilincinin değerlendirilmesi." TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni, 4, ss.151 - 171, 2005.
ISNAD VAİZOĞLU, Songül A. vd. "Bir tıp fakültesi son sınıf öğrencilerinin çevre bilincinin değerlendirilmesi". TSK Koruyucu Hekimlik Bülteni 4/4 (2005), 151-171.