Yıl: 2005 Cilt: 4 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 25 - 36 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İç mimarlık eğitim programı tasarımı ve geliştirme modeli önerisi

Öz:
Çalışmada farklı eğitim programı yaklaşımları kaynaştırılarak iç mimarlık eğitimi için sürdürülebilir bir eğitim programı hazırlanmasına temel olacak bir model geliştirilmiştir. Öneride öğrenciler, öğretim elemanları, çalışanlar, akademik çalışmalar, dersler, bina, finans ve teknik donanım alt sistemleri iç mimarlık eğitim programının öğelerini meydana getirmektedir. Bu öğeler arasındaki iletişim ve denetim sağlanması, bu öğelerin performans ve kontrolünün değerlendirilmesi ve bu bulgulara göre gerekli önlemlerin alınması modeli meydana getirmektedir. Bu sistemin paydaşları ve iç mimarlık programları üzerinden yapılan kalitatif ve kantitatif araştırma, eğitim programınn doğal, sosyal, bilgi ve meslek alt sistemlerinden meydana gelen sistem olarak ele alınması gerekliliğini belirten hipotezi ve modeli ispat etmiştir.
Anahtar Kelime:

Konular: Bilgisayar Bilimleri, Yazılım Mühendisliği Eğitim, Eğitim Araştırmaları Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri Eğitim, Özel

A proposal for a sustainable curriculum design and development model for interior architecture

Öz:
In this study a proposal for a sustainable curriculum design model for interior architecture education is developed. Basing on educationists', management scientists' and system scientists' approach, a composite model of curriculum development and design is worked out. In this model proposal grounding mainly on cybernetic systems design, by analyzing internal and external systems, their subsystems and parts, the effects on the education program can be understood. Through these analysis the subsystems and their parts of the Interior Architecture education system understood thoroughly as well. Students, teaching faculty, staff, academic studies, courses, finance, building and technical facilities constitute the main parts of education program. Understanding of parts of the interior architecture education program and providing communication and control among these parts, evaluation of performance and control of these parts and basing on these findings taking necessary precautions constitutes the model. And depending on that a hypothesis is constructed, which mainly argues the education program must be understood as a system thus affected by natural, social, knowledge and professional systems. Two independent researches have been conducted which were carried out among participants of the curriculum system and research on universities' curricula, which based on social sciences qualitative and quantitative research techniques and the findings interpreted by hermenutics research techniques. These researches prove the model and the hypothesis. At the end of the study it is concluded that curriculum must consist of management, education and control parts.
Anahtar Kelime:

Konular: Bilgisayar Bilimleri, Yazılım Mühendisliği Eğitim, Eğitim Araştırmaları Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1.Bandura, A., (1986). Social Learning Theory Observational Learning,: Prentice-Hall Englewood Cliffs, NJ.
  • 2.Bartol K.M.and Martin D.C. (1994). Management Me Graw Hill, USA.
  • 3.Corning, P., (1995). Systems Research, JohnWiley and Sons Ltd., .89-121. 4.Demirel, Ö., (2000). Kuramdan uygulamaya eğitimde program geliştirme, Pegema Yayıncılık, Ankara, Turkey.
  • 5.Hunt, C. M. Oosting, K. W, Stevens, R. E., (1997). Strategic planning for private higher education, Haworth Press, USA. 6.Hunkins, F.P. (1980). Curriculum development, program improvement, Merill, Colombus.
  • 7.Kratwohl, (1999). Methods of Educational and Social Research, Pearson Higher Education USA.
  • 8.Ornstein and Hunkins, (1988). Developing A curriculum for modern living, Prentice Hall, USA.
  • 9.Poole, D. M., (2000). Student participation in a discussion-oriented online course: A Case Study,Journal of Research on Computing in Education, 33,2,16.
  • 10.Rubin, I., (1979). Universities in stress: Decision making under conditions of reduced resources, Social Science Quarterly, 58, 243-254. 11.Teeter, D. J, ve Lozier, G. G. eds, (1993). Pursuit of Quality in higher education: case studies in total quality management, Josesay Bass Pub., San Fransisco.
  • 12.Wiers-Jenssen, J., Stensaker, B., Grogaard, J.B (2002). Student satisfaction towards and empirical deconstruction of the concept, Quality in Higher Education, 21, 8, 183-196. 13.Yolles, M. (1999). Management systems, Financial Times, Management, London.
  • 14.American Society for Cybernetics, (2002), http://www.asc-cybernetics.org/foundations/Fusionanomaly,(2002)
  • 15.http://fusionanomaly.net/cybernetics
  • 16.Krippendorf, K., (1997) Systems, Principia CyberneticaWeb, http://pespmcl .vub.ac.be/asc/svstems.html
  • 17.Lucas, C. (1997) Self Organizing Systems, http://www.calresco.org/sos/sosfaq.htm
  • 18.Lucas, C., (1998) Cybernetics and Stochastic Systems, www.calresco.org/lucas/systems
APA GÖKHAN Ç, ATASOY A (2005). İç mimarlık eğitim programı tasarımı ve geliştirme modeli önerisi. , 25 - 36.
Chicago GÖKHAN Çiğdem Berdi,ATASOY Ayla İç mimarlık eğitim programı tasarımı ve geliştirme modeli önerisi. (2005): 25 - 36.
MLA GÖKHAN Çiğdem Berdi,ATASOY Ayla İç mimarlık eğitim programı tasarımı ve geliştirme modeli önerisi. , 2005, ss.25 - 36.
AMA GÖKHAN Ç,ATASOY A İç mimarlık eğitim programı tasarımı ve geliştirme modeli önerisi. . 2005; 25 - 36.
Vancouver GÖKHAN Ç,ATASOY A İç mimarlık eğitim programı tasarımı ve geliştirme modeli önerisi. . 2005; 25 - 36.
IEEE GÖKHAN Ç,ATASOY A "İç mimarlık eğitim programı tasarımı ve geliştirme modeli önerisi." , ss.25 - 36, 2005.
ISNAD GÖKHAN, Çiğdem Berdi - ATASOY, Ayla. "İç mimarlık eğitim programı tasarımı ve geliştirme modeli önerisi". (2005), 25-36.
APA GÖKHAN Ç, ATASOY A (2005). İç mimarlık eğitim programı tasarımı ve geliştirme modeli önerisi. İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım, 4(2), 25 - 36.
Chicago GÖKHAN Çiğdem Berdi,ATASOY Ayla İç mimarlık eğitim programı tasarımı ve geliştirme modeli önerisi. İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım 4, no.2 (2005): 25 - 36.
MLA GÖKHAN Çiğdem Berdi,ATASOY Ayla İç mimarlık eğitim programı tasarımı ve geliştirme modeli önerisi. İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım, vol.4, no.2, 2005, ss.25 - 36.
AMA GÖKHAN Ç,ATASOY A İç mimarlık eğitim programı tasarımı ve geliştirme modeli önerisi. İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım. 2005; 4(2): 25 - 36.
Vancouver GÖKHAN Ç,ATASOY A İç mimarlık eğitim programı tasarımı ve geliştirme modeli önerisi. İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım. 2005; 4(2): 25 - 36.
IEEE GÖKHAN Ç,ATASOY A "İç mimarlık eğitim programı tasarımı ve geliştirme modeli önerisi." İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım, 4, ss.25 - 36, 2005.
ISNAD GÖKHAN, Çiğdem Berdi - ATASOY, Ayla. "İç mimarlık eğitim programı tasarımı ve geliştirme modeli önerisi". İTÜ Dergisi Seri A: Mimarlık, Planlama, Tasarım 4/2 (2005), 25-36.