Yıl: 2006 Cilt: 33 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 23 - 30 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Diyarbakır merkezdeki hastane ve sağlık ocaklarında çalışan hemşirelerin sağlık hizmetlerindeki rolü ve iş memnuniyetleri

Öz:
Hemşirelerin kendi mesleklerine dair beklentileri, şikayetleri, sosyal ve sendikal hayata uyum dereceleri, çalışma koşulları ve mesleklerine bilimsel yaklaşımlarının saptanması amacı ile 2004 yılının Nisan ayında Diyarbakır merkezdeki hastane ve sağlık ocaklarında çalışan 320 hemşire ile yüz yüze görüşülerek anket uygulanmış, verilen cevaplar istatistiksel olarak değerlendirilmiştir. Araştırmaya katılan 320 hemşirenin %63’ü mesleğini severek yaptığını belirtmektedir. En çok şikayet ettikleri konuların başında %31 ile hasta ve hasta yakınları gelmekte olup, bunu sırasıyla %26 ile eleman yetersizliği, %18 ile çalışma saatlerinin uzunluğu, %23 ile nöbetlerin fazlalığı izlemektedir. Hemşirelerin %45’i mesleği ile ilgili bir sendikaya üye olduğunu, % 31’i ise mesleği ile ilgili yayınları takip ettiğini belirtmiştir. Tüm araştırma grubumuzun sadece %30’u çalıştıkları iş ortamında enfeksiyonlara karşı önlem aldığını ifade etmiştir. Son bir yıl içinde hasta ve hasta yakınları tarafından fiziksel ve sözlü tacize maruz kalanların oranı %20’dir.
Anahtar Kelime: İş yeri Diyarbakır İş doyumu Türkiye Hemşireler

Konular: Sağlık Politikaları ve Hizmetleri Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Hemşirelik

Roles on the health care and the pleasement at work of the nurses working at the hospitals and the health centres in Diyarbakır city

Öz:
In April, 2004, a survey has been realized on 320 nurses at the hospitals and the primary health care centres in the centre of Diyarbakır aiming to understand their professional expectations and complaints, their working conditions, their scientifical approach to work and finally, how harmonious they are with the social life and the Union. After all, the datas have been evaluated statistically. The study we have carried out demonstrated that the ratio of those loving their job is 63%. 31% of them mostly complain about the patients and their relatives. This is followed by the problem of shortcoming of Staff with a rate of 26%. Of all 18% are complaint for the length of the working hours. Then, comes 23% emphasizing the excess number of the duties. 45% of the nurses pointed out their membership to a Union and 31% we questioned have determined that they read the publications related to their jobs. Of all samples 30% get preventive measures for the possible infections at work. %20 of all nurses had been exposed to abuse done by patients and patients’relatives during previous year.
Anahtar Kelime: Turkey Nurses Workplace Diyarbakır Job Satisfaction

Konular: Sağlık Politikaları ve Hizmetleri Temel Sağlık Hizmetleri Sağlık Bilimleri ve Hizmetleri Hemşirelik
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1.Biçer T, Bebiş H, İnanç N. Temel Sağlık Hizmetleri ve Toplum Sağlığı Hemşireliği Eğitiminin İrdelenmesi. Hemşirelik Forumu, 2001; 4:26-31
  • 2. Gözüm S. Koruyucu Sağlık Hizmetlerinde görev yapan hemşire ve ebelerde iş doyumunu etkileyen örgütsel faktörlerin ve iş doyumu, tükenmişlik ve işe devamsızlık arasındaki ilişkinin araştırılması. Hemşire, 1997; 47:37-45
  • 3. Görgülü S. Hemşirelik ve Anksiyete. Türk Hemşireleri Dergisi, 1998, 38:23-28
  • 4. Kösgeroğlu N. Ekip işbirliği içinde hemşireliğin yeri, Hemşire, 1995,45:3-4
  • 5.Cimete G. Akdeniz Üniversitesi’nde çalışan hemşirelerin iş doyumlarının incelenmesi, Hemşire, 1996; 46:42-47
  • 6. Seren Ş. Hemşirelikte otonomi, Türk hemşireler Dergisi, 1994, 44: 42-47
  • 7. Pektekin Ç. Vazgeçilmez sağlık elemanı olarak hemşire, Hemşirelik Forumu, 1998;1:74- 78
  • 8. Aydın R, Kutlu Y. Hemşirelerde iş doyumu ve kişilerarası çatışma eğilimi ile olan ilişkisini belirleme. Cumhuriyet Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi,2001,5:37-45
  • 9. Ehrenfeld M. Social correlates of satisfaction and stres among Israeli nurses within intensive coronary case units, Int, J., Nurs, Stud, 1991; 28:39-45
  • 10. Irvine D M, Evans M G. Job satisfaction and turnover among nurses: Integrating research findings across studies. Nursing Research, 1995; 44:246-251
  • 11. Pınar R, Arıkan S. Hemşirelerde iş doyumunu etkileyen faktörler, iş doyumu ile benlik saygısı ve asertive ilişkisi, VI. Ulusal Hemşirelik Kongresi, 1998,Ankara.
  • 12. Uzun Ö. Ameliyathanede çalışan hemşirelerin iş doyumu. I. Ulusal Ameliyathane Hemşireliği Sempozyumu, 1997; İzmir, 135-143
  • 13. Oehler J M, Davidson M G, Job Stress and burnout in acute and non-acute pediatric nurses. American Journal of Critical Care,1992; 1:81-90
  • 14. Lee S H, Lee M C, Lee M S. Job and life satisfaction among rural public health nurses in Taiwan, Asia Pac J Public Health, 1991; 5:331-338
  • 15. Doğan S, Güler H, Koçak E. Hemşirelerin hastaların öfke davranışlarına tepkileri ve kendi öfke düzeylerinin belirlenmesi. Cumhuriyet Üniv. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 1999; 1:20-25
APA ARCAK R, KASIMOĞLU E (2006). Diyarbakır merkezdeki hastane ve sağlık ocaklarında çalışan hemşirelerin sağlık hizmetlerindeki rolü ve iş memnuniyetleri. , 23 - 30.
Chicago ARCAK Rojan,KASIMOĞLU Evin Diyarbakır merkezdeki hastane ve sağlık ocaklarında çalışan hemşirelerin sağlık hizmetlerindeki rolü ve iş memnuniyetleri. (2006): 23 - 30.
MLA ARCAK Rojan,KASIMOĞLU Evin Diyarbakır merkezdeki hastane ve sağlık ocaklarında çalışan hemşirelerin sağlık hizmetlerindeki rolü ve iş memnuniyetleri. , 2006, ss.23 - 30.
AMA ARCAK R,KASIMOĞLU E Diyarbakır merkezdeki hastane ve sağlık ocaklarında çalışan hemşirelerin sağlık hizmetlerindeki rolü ve iş memnuniyetleri. . 2006; 23 - 30.
Vancouver ARCAK R,KASIMOĞLU E Diyarbakır merkezdeki hastane ve sağlık ocaklarında çalışan hemşirelerin sağlık hizmetlerindeki rolü ve iş memnuniyetleri. . 2006; 23 - 30.
IEEE ARCAK R,KASIMOĞLU E "Diyarbakır merkezdeki hastane ve sağlık ocaklarında çalışan hemşirelerin sağlık hizmetlerindeki rolü ve iş memnuniyetleri." , ss.23 - 30, 2006.
ISNAD ARCAK, Rojan - KASIMOĞLU, Evin. "Diyarbakır merkezdeki hastane ve sağlık ocaklarında çalışan hemşirelerin sağlık hizmetlerindeki rolü ve iş memnuniyetleri". (2006), 23-30.
APA ARCAK R, KASIMOĞLU E (2006). Diyarbakır merkezdeki hastane ve sağlık ocaklarında çalışan hemşirelerin sağlık hizmetlerindeki rolü ve iş memnuniyetleri. Dicle Tıp Dergisi, 33(1), 23 - 30.
Chicago ARCAK Rojan,KASIMOĞLU Evin Diyarbakır merkezdeki hastane ve sağlık ocaklarında çalışan hemşirelerin sağlık hizmetlerindeki rolü ve iş memnuniyetleri. Dicle Tıp Dergisi 33, no.1 (2006): 23 - 30.
MLA ARCAK Rojan,KASIMOĞLU Evin Diyarbakır merkezdeki hastane ve sağlık ocaklarında çalışan hemşirelerin sağlık hizmetlerindeki rolü ve iş memnuniyetleri. Dicle Tıp Dergisi, vol.33, no.1, 2006, ss.23 - 30.
AMA ARCAK R,KASIMOĞLU E Diyarbakır merkezdeki hastane ve sağlık ocaklarında çalışan hemşirelerin sağlık hizmetlerindeki rolü ve iş memnuniyetleri. Dicle Tıp Dergisi. 2006; 33(1): 23 - 30.
Vancouver ARCAK R,KASIMOĞLU E Diyarbakır merkezdeki hastane ve sağlık ocaklarında çalışan hemşirelerin sağlık hizmetlerindeki rolü ve iş memnuniyetleri. Dicle Tıp Dergisi. 2006; 33(1): 23 - 30.
IEEE ARCAK R,KASIMOĞLU E "Diyarbakır merkezdeki hastane ve sağlık ocaklarında çalışan hemşirelerin sağlık hizmetlerindeki rolü ve iş memnuniyetleri." Dicle Tıp Dergisi, 33, ss.23 - 30, 2006.
ISNAD ARCAK, Rojan - KASIMOĞLU, Evin. "Diyarbakır merkezdeki hastane ve sağlık ocaklarında çalışan hemşirelerin sağlık hizmetlerindeki rolü ve iş memnuniyetleri". Dicle Tıp Dergisi 33/1 (2006), 23-30.