Kişilerarası Çatışma Çözme ve Problem Çözme Yaklaşımlarının Yükleme Karmaşıklığı Açısından İncelenmesi

Yıl: 2005 Cilt: 0 Sayı: 14 Sayfa Aralığı: 75 - 93 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kişilerarası Çatışma Çözme ve Problem Çözme Yaklaşımlarının Yükleme Karmaşıklığı Açısından İncelenmesi

Öz:
Bu araştırmada üniversite öğrencilerinin kişilerarası çatışma çözme ve problem çözme yaklaşımları, yükleme karmaşıklığı açısından incelenmiştir. Bu araştırmanın evrenini Selçuk Üniversitesi'nin farklı fakültelerinde öğrenim görmekte olan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma evreni, Eğitim Fakültesi, Mesleki Eğitim Fakültesi ve Teknik Eğitim Fakültesi'dir. Araştırma örneklemi 2003-2004 eğitim-öğretim yılında bu fakültelerin çeşitli bölümlerinde öğrenim görmekte olan 1.2. 3. ve 4. sınıf öğrencilerinden tesadüfi olarak seçilmiştir. Araştırma örneklemi 190'ı erkek ve 257'si kız olmak üzere toplam 447 öğrenciden oluşmaktadır. Öğrencilerin, yükleme karmaşıklığının yüksek ya da düşük olması değişkenine göre, kişilerarası çatışma çözme ve problem çözme yaklaşımlarının puan ortalamaları arasındaki farkın önem kontrolü t testi ile yapılmıştır. Yükleme karmaşıklığının, kişilerarası çatışma çözme ve problem çözme yaklaşımlarını açıklama gücü ise, basit doğrusal regresyon analizi ile hesaplanmıştır. Yükleme karmaşıklığı, kişilerarası çatışma çözme ve problem çözme yaklaşımları puanları arasındaki ilişkinin analizi ise Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı tekniğinden yararlanılmıştır.
Anahtar Kelime: sosyal psikoloji yükleme karmaşıklığı yükleme karmaşıklığı ölçeği kişilerarası çatışma çözme yaklaşımları ölçeği üniversite öğrencileri kişilerarası problem çözme kişilerarası ilişkiler problem çözme yükleme çatışma çözme

-

Öz:
In this study, the interpersonal conflict solving and problem solving approaches of university students are investigated according to their attribution complexity. The general scope of the study consists of students at Selçuk University. The working scope consists of students studying at the Faculties of Education, Vocational Education and Technical Education. The sample of the study was chosen from the first, second, third, and fourth grade students from the faculties in the working scope by random sampling method. The study sample was made up of totally 447 undergraduates of which 190 were male and 257 female. Signification control of the difference in the point means was made with the t- test for the dependent variables, the interpersonal conflict solving approach and the problem solving approach according to the independent variable, student's low or high attribution complexity. The explanation of the attribution complexity with the interpersonal conflict solving approach and the problem solving approach was conducted with simple linear regression analysis. The analysis of the relationships between attribution complexity and interpersonal conflict solving and problem solving approaches has been conducted with Pearson Moments Multiplier Correlation Coefficient technique.
Anahtar Kelime: interpersonal problem solving interpersonal relations problem solving attribution conflict resolution social psychology attribution complexity attributional complexity scale interpersonal conflict resolution approaches scale university students

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Bacanlı, H. (2002).Gelişim ve Öğrenme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Buluş, M. (2000) .Öğretmen Adaylarında Yükleme Karmaşıklığı, Düşünme Stilleri ve bilişsel Tutarlık Tercihinin Bazı Psikososyal Özellikler ve Akademik Başarı Çerçevesinde İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İzmir. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimler Enstitüsü.
  • Buluş, M. (2001). Kişi Algı Ölçeğinin Öğretmen Adayları İçin Güvenirlik ve Geçerlik Çalışması. Eğitim Araştırmaları Dergisi Yıl 1, Sayı 5, s.29-35,
  • Burleson B.R. ve Samter, W. (1990). Effect of Cognitive Complexity on Perceived Importance of Communication Skills in Friends. Communication Research. Volume 17, Issue 2, p. 165-183.
  • Cahn, D. D. (1990). 'Intimates In Conflict A Research Review" Editör: Cahn, D.D. Intimates In Conflict : A Communication Perspective. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Crawford, D. ve Bodine, R. (1996). .Conflict Resolution Education: A Guide to Implementing Programs in Schools, Youth-Serving Organisations, and Community and Juvenile Justice Setting. Program Report. US Department of Justice, Office of Justice Programs, Office of Juvenile Justice and Delinquency Prevention. Washington, DC.
  • Dökmen, Ü. (1996). Sanatta ve Günlük Yaşamda İletişim Çatışmaları ve Empati. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Dönmez, A. (1994). Hitler İsteseydi...(Sosyal Psikoloji Yazıları). Ankara: Gündoğan Yayınları.
  • Flett, G.L. ve Blankstein, K.R. (1994). Depression, Self-Esteem And Complex Attributions For Life Problems. Current Psychology. Volume: 13, Issue: 3, p. 263.
  • Fletcher, G.J.O, Danilovics, P. Fernandez, G. Peterson, D ve Reeder, G.D. (1986). Attributional Complexity : An Individual Differences Measure. Journal Of Personality and Social Psychology. Volume 51 No.4, p. 875-884.
  • Fletcher, G.J.O., Rosanowski, ]., Rhodes,G. ve Lange C. (1992). Accuracy and Speed of Causal Processing : Experts versus Novices in Social Judgment. journal of Experimental Social Psychology. Volume 28, p. 320-338,
  • Goldstein, S.B.(1999).Construction and Validation of a Conflict Communication Scale, journal of Applied Social Psychology. Volume 29, Issue 9, p. "1803-1832,
  • Heppner, P.P. ve Krauskoph, C. J. (1987). The Integration Of Personal Problem Solving; Processes Within Counselling. The Counselling Psychologist. Volume 15, p 371-447..
  • Jonassen, D.H. ve Grabowski B. L. (1993). Handbook of Individual Differences, Learning and Instruction.. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates
  • Miyahara, A., Kim, M, Shin, H. ve Yoon, K. (1998). Conflict Resolution Styles Among Collectivist Cultures: A Comparison Between Japanese and Koreans. International Journal of Interculturel Relations. Volume 22, Issue 4, p. 505-525..
  • Morgan C. T. (1999). Psikolojiye Giriş. (Çev. H.Arıcı ve Ark.) Meteksan Yayınları. 13 Baskı. Ankara:
  • Paker, O. (1994). Atıf Karmaşıklığı, Uçlara Kayma ve Kalıp Yargı Kullanma Eğilimleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi., İzmir: Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Savaşır, L, Şahin, N. H. (1997). bilişsel- Davranışçı Terapilerde Değerlendirme: Sık Kullanılan Ölçekler. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Şahin, N., Şahin, N.H., ve Heppner, P.P. (1993). Psychometric Properties Of The Problem Solving Inventory in a Group of Turkish University Students. Cognitive Therapy and Research. Volume 17, No: 4, p. 379-396.
APA ARSLAN C (2005). Kişilerarası Çatışma Çözme ve Problem Çözme Yaklaşımlarının Yükleme Karmaşıklığı Açısından İncelenmesi. , 75 - 93.
Chicago ARSLAN COSKUN Kişilerarası Çatışma Çözme ve Problem Çözme Yaklaşımlarının Yükleme Karmaşıklığı Açısından İncelenmesi. (2005): 75 - 93.
MLA ARSLAN COSKUN Kişilerarası Çatışma Çözme ve Problem Çözme Yaklaşımlarının Yükleme Karmaşıklığı Açısından İncelenmesi. , 2005, ss.75 - 93.
AMA ARSLAN C Kişilerarası Çatışma Çözme ve Problem Çözme Yaklaşımlarının Yükleme Karmaşıklığı Açısından İncelenmesi. . 2005; 75 - 93.
Vancouver ARSLAN C Kişilerarası Çatışma Çözme ve Problem Çözme Yaklaşımlarının Yükleme Karmaşıklığı Açısından İncelenmesi. . 2005; 75 - 93.
IEEE ARSLAN C "Kişilerarası Çatışma Çözme ve Problem Çözme Yaklaşımlarının Yükleme Karmaşıklığı Açısından İncelenmesi." , ss.75 - 93, 2005.
ISNAD ARSLAN, COSKUN. "Kişilerarası Çatışma Çözme ve Problem Çözme Yaklaşımlarının Yükleme Karmaşıklığı Açısından İncelenmesi". (2005), 75-93.
APA ARSLAN C (2005). Kişilerarası Çatışma Çözme ve Problem Çözme Yaklaşımlarının Yükleme Karmaşıklığı Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0(14), 75 - 93.
Chicago ARSLAN COSKUN Kişilerarası Çatışma Çözme ve Problem Çözme Yaklaşımlarının Yükleme Karmaşıklığı Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 0, no.14 (2005): 75 - 93.
MLA ARSLAN COSKUN Kişilerarası Çatışma Çözme ve Problem Çözme Yaklaşımlarının Yükleme Karmaşıklığı Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, vol.0, no.14, 2005, ss.75 - 93.
AMA ARSLAN C Kişilerarası Çatışma Çözme ve Problem Çözme Yaklaşımlarının Yükleme Karmaşıklığı Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2005; 0(14): 75 - 93.
Vancouver ARSLAN C Kişilerarası Çatışma Çözme ve Problem Çözme Yaklaşımlarının Yükleme Karmaşıklığı Açısından İncelenmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2005; 0(14): 75 - 93.
IEEE ARSLAN C "Kişilerarası Çatışma Çözme ve Problem Çözme Yaklaşımlarının Yükleme Karmaşıklığı Açısından İncelenmesi." Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 0, ss.75 - 93, 2005.
ISNAD ARSLAN, COSKUN. "Kişilerarası Çatışma Çözme ve Problem Çözme Yaklaşımlarının Yükleme Karmaşıklığı Açısından İncelenmesi". Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14 (2005), 75-93.