Çevre Eğitiminin Türkiye'deki Coğrafya Programları İçerisindeki Yeri ve Çevre Eğitimine Yönelik Yeni Yaklaşımlar

Yıl: 2006 Cilt: 16 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 207 - 222 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Çevre Eğitiminin Türkiye'deki Coğrafya Programları İçerisindeki Yeri ve Çevre Eğitimine Yönelik Yeni Yaklaşımlar

Öz:
Bu çalışmada, Türkiye'deki ilköğretim, ortaöğretim ve yükseköğretimde yer alan coğrafya ve diğer disiplin alanları içerisinde çevre eğitiminin yeri, konu alanının özellikleri ve kullanılan öğretim yaklaşımları ele alınmıştır. Birinci bölümde, ilköğretim ve ortaöğretimde çevre eğitiminin pozisyonu, çevre eğitimine yönelik yaklaşımlar ve coğrafya eğitimi yoluyla sürdürülebilirlik, ikinci bölümde yükseköğretimde çevre eğitiminin durumu ile ilgili bilgiler verilmiştir. Son bölümde ise, ilköğretim-ortaöğretim ve yükseköğretim arasındaki etkileşime dönük bu gelişmelerin bazı sonuçları değerlendirilmiştir. Üniversite öncesi bu çevre eğitiminin büyük bölümü coğrafya ve biyoloji dersleri yoluyla verilmektedir. Türkiye'de çevre eğitimi, interdisipliner bir yaklaşımla ele alınmakta, özellikle sürdürülebilir gelişmeye yönelik eğitim alanında coğrafya merkezi bir pozisyona yerleşmiştir. Bu nedenle coğrafya, birçok çevre probleminin analizi ve çözümlenmesinde temel verileri sağlayan bir alan olarak karşımıza çıkmaktadır.
Anahtar Kelime:

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Başal, H. A., (2003). "Okul Öncesi Eğitiminde uygulamalı Çevre Eğitimi". Erken Çocuklukta Gelişim ve Eğitimde Yeni Yaklaşımlar, (Editör:Müzeyyen Sevinç). İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Blaikie, P., (1985). The Political Economy of Soil Erosion in Developing Countries, Harlow:Longman.
  • Braus, J. A. and David Wood., (1993). Environmental Education in the Schools, Creating a Program that works Peace Corps, Information Collection and Exchange.
  • CCW (Curriculum Council for Wales), (1992). Environmental Education, Cardiff: CCW.
  • Corney, G. ve Nick Middleton., (1996). Teaching Environmental Issues in Schools and Higher Education, Geography into the Twenty-first Century, Edited by Eleanor M. Rawling and Richard A. Daugherty, Chichester: JOHN WILEY & SONS.
  • Corney, G. J. and Members of GSIP., (1992). Teaching Economic Understanding Through Geography, Geographical Association, Sheffield.
  • DfE (Department for Education), (1995). Geography in the National Curriculum-England, London:HMSO.
  • Ertürk, H., (1996). Çevre Bilimlerine Giriş, 2. Baskı Bursa: Ceylan Matbaacılık Ltd.
  • Fien, J., (1993). Education for Sustainable Living. A New Agenda for Teacher Education, Brisbane: Grifith University.
  • Geray, C, (1995). Çevre Koruma Bilinci ve Duyarlılığı için Halkın Eğitimi, Yeni Türkiye Özel Sayısı, Yıl-1, Sayı-5, s.665.
  • Huckle, J. (1990). Environmental Education: Teaching for a Sustainable Future, in B. Dufour (ed.) The New Social Curriculum. Cambridge University Press, Cambridge, pp. 150-166.
  • Huckle, J. (1993a). Environmental Education: a view from critical theory, In J. Fien (ed.) Environmental Education: a Pathway to Sustainability. Deakin University Press, Geelong, pp. 43- 69.
  • Huckle, J. (1993b). Environmental Education and the National Curriculum, International Research in Geographical and Environmental Education, 2(2), 101-104.
  • Johnston, R. J. (1989). Environmental Problems: Nature, Economy and State, London: Belhaven.
  • Kiziroğlu, İ., (2001). Ekolojik Potpuri, TAKAV Mat. Yay. A.Ş. Ankara, s. 79-87.
  • Köktürk, A., (2003). Çevre Eğitimi. Çevre ve İnsan, Sayı:57, T.C. Çevre ve Orman Bakanlığı Yayın Organı, Ankara.
  • Kyriacou, C, (1986). Effective Teaching in Schools, Oxford:Blackwell.
  • NCC (National Curriculum Council), (1990). Curriculum Guidance Environmental Education, York:NCC,
  • Polat, Ö. D. (1999). Türkiye'de Çevre Eğitiminin Durumu, Akdeniz Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi), Antalya.
  • Posch, P., (1993). Research Issues in Environmental Education, Studies in Science Education, 21, pp. 21-48.
  • Slater, F., (1993). Learning Through Geography, Pathways in Geography, 7. National Council for Geographic Education, Indiana.
  • Sterling, S/EDET (Environment and Development Education and Training Group)., (1992).Group Earth-Keeping, Education Training and Awareness for Sustainable Future, London:UNEP-UK.
APA DEMİRKAYA H (2006). Çevre Eğitiminin Türkiye'deki Coğrafya Programları İçerisindeki Yeri ve Çevre Eğitimine Yönelik Yeni Yaklaşımlar. , 207 - 222.
Chicago DEMİRKAYA Hilmi Çevre Eğitiminin Türkiye'deki Coğrafya Programları İçerisindeki Yeri ve Çevre Eğitimine Yönelik Yeni Yaklaşımlar. (2006): 207 - 222.
MLA DEMİRKAYA Hilmi Çevre Eğitiminin Türkiye'deki Coğrafya Programları İçerisindeki Yeri ve Çevre Eğitimine Yönelik Yeni Yaklaşımlar. , 2006, ss.207 - 222.
AMA DEMİRKAYA H Çevre Eğitiminin Türkiye'deki Coğrafya Programları İçerisindeki Yeri ve Çevre Eğitimine Yönelik Yeni Yaklaşımlar. . 2006; 207 - 222.
Vancouver DEMİRKAYA H Çevre Eğitiminin Türkiye'deki Coğrafya Programları İçerisindeki Yeri ve Çevre Eğitimine Yönelik Yeni Yaklaşımlar. . 2006; 207 - 222.
IEEE DEMİRKAYA H "Çevre Eğitiminin Türkiye'deki Coğrafya Programları İçerisindeki Yeri ve Çevre Eğitimine Yönelik Yeni Yaklaşımlar." , ss.207 - 222, 2006.
ISNAD DEMİRKAYA, Hilmi. "Çevre Eğitiminin Türkiye'deki Coğrafya Programları İçerisindeki Yeri ve Çevre Eğitimine Yönelik Yeni Yaklaşımlar". (2006), 207-222.
APA DEMİRKAYA H (2006). Çevre Eğitiminin Türkiye'deki Coğrafya Programları İçerisindeki Yeri ve Çevre Eğitimine Yönelik Yeni Yaklaşımlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16(1), 207 - 222.
Chicago DEMİRKAYA Hilmi Çevre Eğitiminin Türkiye'deki Coğrafya Programları İçerisindeki Yeri ve Çevre Eğitimine Yönelik Yeni Yaklaşımlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 16, no.1 (2006): 207 - 222.
MLA DEMİRKAYA Hilmi Çevre Eğitiminin Türkiye'deki Coğrafya Programları İçerisindeki Yeri ve Çevre Eğitimine Yönelik Yeni Yaklaşımlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.16, no.1, 2006, ss.207 - 222.
AMA DEMİRKAYA H Çevre Eğitiminin Türkiye'deki Coğrafya Programları İçerisindeki Yeri ve Çevre Eğitimine Yönelik Yeni Yaklaşımlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2006; 16(1): 207 - 222.
Vancouver DEMİRKAYA H Çevre Eğitiminin Türkiye'deki Coğrafya Programları İçerisindeki Yeri ve Çevre Eğitimine Yönelik Yeni Yaklaşımlar. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2006; 16(1): 207 - 222.
IEEE DEMİRKAYA H "Çevre Eğitiminin Türkiye'deki Coğrafya Programları İçerisindeki Yeri ve Çevre Eğitimine Yönelik Yeni Yaklaşımlar." Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16, ss.207 - 222, 2006.
ISNAD DEMİRKAYA, Hilmi. "Çevre Eğitiminin Türkiye'deki Coğrafya Programları İçerisindeki Yeri ve Çevre Eğitimine Yönelik Yeni Yaklaşımlar". Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 16/1 (2006), 207-222.