Yıl: 2006 Cilt: 12 Sayı: 47 Sayfa Aralığı: 393 - 421 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkinliğinin Değerlendirilmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, yeni ilköğretim birinci kademe Sosyal Bilgiler dersi öğretim programının uygulamadaki etkililiğine ilişkin öğretmen görüşlerini belirlemektir. Bu amaçla 32 maddeden oluşan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı Ölçeği geliştirilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, yeni Sosyal Bilgiler dersi öğretim programının uygulandığı İstanbul, Ankara, İzmir, Kocaeli, Van, Hatay, Samsun ve Bolu ilindeki 64 deneme okulundan toplam 383 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler, il, sınıf, cinsiyet, kıdem, eğitim düzeyi ve sınıf mevcudu değişkenleri açısından analiz edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, frekans, t-testi, tek yönlü varyans analizi ve Kruskall-Wallis H testleri kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, programda öngörülen kazanımlar, kapsam, eğitim durumu ve değerlendirmenin uygula mada ‘çok’ düzeyinde etkili olduğu ortaya çıkmıştır. Ayrıca, il değişkeni bakımından öğretmen görüşleri arasında anlamlı farklılık ortaya çıkarken, sınıf, cinsiyet, kıdem, eğitim düzeyi ve sınıf mevcudu değişkenlerine göre ise anlamlı farklar çıkmamıştır.
Anahtar Kelime: sosyal bilgiler müfredat geliştirme sosyal bilgiler programı sosyal bilgiler eğitimi eğitim uygulamaları

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Airasian, P. W., ve Walsh, M. E. (1997). Constructivist cautions. Phi Delta Kappan, 78 (6), 444- 449.
  • Applefield, J. M., Huber, R., ve Moallem, M. (2000). Constructivim in theory and practice: Toward a beter understanding. High School Journal, 84 (2), 35-53.
  • Aykaç, N. ve Başar, E. (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim programının değerlendirilmesi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 343–361). Ankara: Sim Matbaası.
  • Balcı, A. (2004) Sosyal bilimlerde araştırma yöntem, teknik ve ilkeler (4. Baskı). Ankara:PegemA Yayıncılık.
  • Bodner, G. M. (1986). Constructivism: a theory of knowledge. Journal of Chemical Education, 63 (10), 873-878.
  • Bulut, İ. (2006). Yeni ilköğretim birinci kademe programlarının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Elazığ.
  • Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (3. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Cannon, J. (1997). The constructivist learning environment survey may help halt student exodus from college sciense courses. Journal of College Science Teaching, 27 (1), 67-71.
  • Erden, M. (1998). Eğitimde program değerlendirme (3. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • ERG (2005). Yeni öğretim programlarını inceleme ve değerlendirme raporu, http://www.erg.sabanciuniv.edu/docs/mufredat_raporu.doc web adresinden 16 Ocak 2006 tarihinde edinilmiştir.
  • Gömleksiz M. N. (2005). Yeni ilköğretim programının uygulamadaki etkililiğinin değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (2), 339-384.
  • Gözütok, F. D., Akgün, Ö. E. ve Karacaoğlu, Ö. C. (2005). İlköğretim programlarının öğretmen yeterlilikleri açısından değerlendirilmesi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 17–40). Ankara: Sim Matbaası.
  • Güçlü, M. (2002). İlköğretimde kalabalık sınıflar sorunu ve çözüm önerileri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 9, 52-58.
  • Holloway, J. H. (1999). Caution: Constructivism ahead. Educational Leadership, 57 (3), 85-86.
  • Kamii, C., ve Ewing, J. K. (1996). Basing teaching on Piaget’s constructivisim. Childhood Education, 75 (5), 260- 264.
  • Karaçalı, A. (2004). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanı Prof. dr. Ziya Selçuk’la söyleşi. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, 54-55, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/sayi54-55/soylesi.htm web adresinden 4 Mart 2005 tarihinde edinilmiştir.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel araştırma yöntemi (6. Baskı). Ankara:3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kutlu, Ö. (2005). Yeni ilköğretim programlarının “öğrenci başarısındaki gelişimi değerlendirme” boyutu açısından incelenmesi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 64–71). Ankara: Sim Matbaası.
  • Lerman, S. (1989). Constructivism, mathematics, and mathematics education. Educational Studies in Mathematics, Vol: 20. 211-223.
  • MEB (2004). İlköğretim sosyal bilgiler dersi (4-5. sınıflar) öğretim programı. Ankara:Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi. (2. Baskı). Eskişehir: Kaan Kitapevi.
  • Özdemir, M. S. (2005). İlköğretim okullarındaki öğretmenlerin yeni ilköğretim programlarına (I-V. Sınıflar) ilişkin görüşleri. XIV Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Kitabı içinde (s. 573-581), P.Ü. Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Özden, Y. (1999). Öğrenme ve öğretme (3. Baskı). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Rodriguez, A. J. (1998). Strategies for counterresistance: toward sociotransformative constructivism and learning to teach science for diversity and for understanding. Journal of Research in Science Teaching, 35 (6), 589-622.
  • Sümbüloğlu, K. ve Sümbüloğlu, V. (2000). Biyoistatistik. Ankara: Hatiboğlu Yayınları.
  • Üstüner, M. (2005). İlköğretim okullarında görev yapmakta olan öğretmenlerin öğrenci doğasına ilişkin görüşleri. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 18, 202-216.
  • Watson, J. (2001). Social constructivism in the classroom. Support for Learning, 16 (3), 140-147.
  • Yaşar, Ş. (2005). Sosyal bilgiler programı ve öğretimi. Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 329–342). Ankara: Sim Matbaası.
  • Yaşar, Ş., Gültekin, M., Türkan, B., Yıldız, N. ve Girmen, P. (2005). Yeni ilköğretim programlarının uygulanmasına ilişkin sınıf öğretmenlerinin hazırbulunuşluk düzeylerinin ve eğitim gereksinimlerinin belirlenmesi (Eskişehir ili örneği). Eğitimde Yansımalar: VIII Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 51–63). Ankara: Sim Matbaası.
APA Gömleksiz M, BULUT İ (2006). Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkinliğinin Değerlendirilmesi. , 393 - 421.
Chicago Gömleksiz Mehmet Nuri,BULUT İlhami Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkinliğinin Değerlendirilmesi. (2006): 393 - 421.
MLA Gömleksiz Mehmet Nuri,BULUT İlhami Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkinliğinin Değerlendirilmesi. , 2006, ss.393 - 421.
AMA Gömleksiz M,BULUT İ Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkinliğinin Değerlendirilmesi. . 2006; 393 - 421.
Vancouver Gömleksiz M,BULUT İ Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkinliğinin Değerlendirilmesi. . 2006; 393 - 421.
IEEE Gömleksiz M,BULUT İ "Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkinliğinin Değerlendirilmesi." , ss.393 - 421, 2006.
ISNAD Gömleksiz, Mehmet Nuri - BULUT, İlhami. "Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkinliğinin Değerlendirilmesi". (2006), 393-421.
APA Gömleksiz M, BULUT İ (2006). Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkinliğinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 12(47), 393 - 421.
Chicago Gömleksiz Mehmet Nuri,BULUT İlhami Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkinliğinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 12, no.47 (2006): 393 - 421.
MLA Gömleksiz Mehmet Nuri,BULUT İlhami Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkinliğinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, vol.12, no.47, 2006, ss.393 - 421.
AMA Gömleksiz M,BULUT İ Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkinliğinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2006; 12(47): 393 - 421.
Vancouver Gömleksiz M,BULUT İ Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkinliğinin Değerlendirilmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi. 2006; 12(47): 393 - 421.
IEEE Gömleksiz M,BULUT İ "Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkinliğinin Değerlendirilmesi." Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 12, ss.393 - 421, 2006.
ISNAD Gömleksiz, Mehmet Nuri - BULUT, İlhami. "Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Uygulamadaki Etkinliğinin Değerlendirilmesi". Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi 12/47 (2006), 393-421.