Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Kazandırdığı Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği)

Yıl: 2006 Cilt: 4 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 165 - 179 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Kazandırdığı Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği)

Öz:
Bu araştırmanın amacı; eğitim fakültelerinin lisans programı 3. sınıfında okutulmakta olan “Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme” dersinin, öğretmen adaylarına kazandırdığı yeterlikleri öğrenci görüşlerine göre değerlendirmektir. Bu çalışma random örnekleme yöntemi ile seçilen, 2002-2003 Eğitim ve Öğretim Yılının 2. Döneminin başında İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesinin çeşitli bölümlerine devam eden ve I. dönem “Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme” dersini alan 718 (kız=326, erkek=392) öğrenci üzerinde yapılmıştır. “Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme” dersinin kazandırdığı yeterliklere ilişkin öğrenci görüşlerini belirmek için yazar tarafından geliştirilen bir ölçek kullanılmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde yüzde, t-testi ve tek yönlü varyans analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Varyans analizi sonucunda F değerinin anlamlı olması durumunda, farkın hangi grupların ortalamalarından kaynaklandığını belirlemek için de tukey HSD testi kullanılmıştır. Araştırmanın bulgularına göre, öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal alanla ilgili çoğu davranışı yeterli düzeyde kazandıkları, psikomotor alanla ilgili belirlenen çoğu davranışları kazanamadıkları ortaya çıkmıştır. Cinsiyetlerine göre öğrencilerin bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanla ilgili yeterlik düzeylerinde anlamlı bir farklılık olmadığı, ancak öğretim türüne göre farkların anlamlı olduğu, bu sonuca göre ise ikinci öğretim öğrencilerinin birinci öğretim öğrencilerine göre kendilerine bu derste daha fazla yeterlik kazandırıldığı görüşünde olduğu saptanmıştır. Ayrıca öğrencilerin öğrenim gördükleri programa göre, “Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme” dersine ilişkin olarak bilişsel, duyuşsal ve psikomotor alanla ilgili yeterlik puanlarının ortalamaları arasındaki farkların anlamlı olduğu ortaya çıkmıştır.
Anahtar Kelime: eğitim teknolojisi yeterlilik materyal geliştirme öğretmen adayları

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akçay, H.; Feyzioğlu, B. ve Tüysüz, C. (2003). Kimya Öğretiminde Bilgisayar Benzeşimlerinin Kullanımının Lise Öğrencilerinin Başarısına ve Tutumuna Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3 (1), 7-26.
  • Bacanlı, H. (1999). Duyuşsal Davranış Eğitimi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, Yayın No:127.
  • Bodie, J. (1998). Teaching Technology Technıque. Black Issues in Higher Education, 15(13), 48-49
  • Cabbar, G. (1995). İzmir İli Orta Dereceli Okullarda Eğitim Teknolojisi Uygulamaları (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Ekici, G. (1996). Biyoloji Öğretmenlerinin Öğretimde Kullandıkları Yöntemler ve Karşılaştıkları Sorunlar (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Ankara:Ankara Üniversitesi.
  • Güven, S. (1997). Temel Eğitim I. Kademe (İlkokul) Öğretmenlerinin Öğretmenlik Bilgi ve Becerilerine İlişkin Yeterliliklerinin Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Malatya: İnönü Üniversitesi.
  • Hesapçıoğlu, M. (1994). Öğretim İlke ve Yöntemleri. Eğitim Programları ve Öğretim (Genişletilmiş 3. Baskı). İstanbul: Beta Basım Yayın Dağıtım A.Ş.
  • Hill, J.R. (1999). Teaching Technology: Implementıng a Problem-Centered, Activity-Based Approach. Journal of Research on Computing in Education, 31(3), 261-280.
  • Hollingsworth P.M.ve Hoover, K. H. (1999). İlköğretimde Öğretim Yöntemler; (Çev. Prof.Dr. Tanju Gürkan, Erten Gökçe, Duygu S. Güler). Ankara: Ankara Üniversitesi Rektörlüğü Yayınları, No: 214.
  • İmer, G. (1996). Eğitim Fakültelerinde Öğretmen Adaylarının Bilgisayara ve Bilgisayarı Eğitimde Kullanmaya Yönelik Nitelikleri (Yayınlanmamış Doktora Tezi), Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • İzci, E. (2004). Öğretimde Teknoloji. Öğretimde Planlama ve Değerlendirme (Editör: Prof.Dr. Mehmet Gürol). (I. Basım). Elazığ: Üniversite Kitapevi.
  • Küçükahmet, L. (2002). Öğretimde Planlama ve Değerlendirme ( 13. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Sönmez, V. (1992). İlkokul Öğretmenlerinin Sınıf-İçi Etkinlikleri. H.Ü. Eğitim Fakültesi Dergisi, 8, 97-106
  • Sönmez, V. (2001). Program Geliştirme Öğretmen El Kitabı (Geliştirilmiş 9. Baskı, Ankara: Anı Yayıncılık
  • Yalın, H.İ. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım Ltd.Şti.
  • Yanpar, Ş. T. ve Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • YÖK (1998). Eğitim Fakültesi Öğretmen Yetiştirme Lisans Programları. Ankara.
APA GÜVEN S (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Kazandırdığı Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). , 165 - 179.
Chicago GÜVEN SEMRA Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Kazandırdığı Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). (2006): 165 - 179.
MLA GÜVEN SEMRA Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Kazandırdığı Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). , 2006, ss.165 - 179.
AMA GÜVEN S Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Kazandırdığı Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). . 2006; 165 - 179.
Vancouver GÜVEN S Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Kazandırdığı Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). . 2006; 165 - 179.
IEEE GÜVEN S "Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Kazandırdığı Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği)." , ss.165 - 179, 2006.
ISNAD GÜVEN, SEMRA. "Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Kazandırdığı Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği)". (2006), 165-179.
APA GÜVEN S (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Kazandırdığı Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(2), 165 - 179.
Chicago GÜVEN SEMRA Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Kazandırdığı Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 4, no.2 (2006): 165 - 179.
MLA GÜVEN SEMRA Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Kazandırdığı Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, vol.4, no.2, 2006, ss.165 - 179.
AMA GÜVEN S Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Kazandırdığı Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2006; 4(2): 165 - 179.
Vancouver GÜVEN S Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Kazandırdığı Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği). Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 2006; 4(2): 165 - 179.
IEEE GÜVEN S "Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Kazandırdığı Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği)." Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 4, ss.165 - 179, 2006.
ISNAD GÜVEN, SEMRA. "Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme Dersinin Kazandırdığı Yeterlikler Yönünden Değerlendirilmesi (İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Örneği)". Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 4/2 (2006), 165-179.