Yıl: 2006 Cilt: 0 Sayı: 23 Sayfa Aralığı: 148 - 158 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Okul Deneyimi II. Dersine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri (Sorunlar ve Çözüm Önerileri)

Öz:
Problem Durumu: Öğretmen yetiştiren kurumlarda hizmet öncesi eğitim döneminde öğretmen adaylarının iyi bir teorik bilgiye sahip olmaları ve onu gerçek okul ortamında uygulamaları önemlidir. Okul Deneyimi I ve Okul Deneyimi II dersleri öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğinde deneyim edinmeleri amacıyla Eğitim fakültelerinin programlarına alınmıştır. Bu çerçevede öğretmen adayları gerçek okul ortamında daha çok uygulama yapma şansını elde etmektedirler. Okul deneyimi dersini etkili biçimde sürdürmede, öğretim elemanları, öğrenciler ve uygulama okullarındaki öğretmenler kadar önemli role sahiptirler. Bu nedenle öğretim elemanlarının Okul Deneyimi II dersine ne ölçüde önem verdiklerinin belirlenmesi gerekli görülmektedir. Araştırmanın Amacı: Bu çalışmanın amacı Diyarbakır’da uygulama okullarında yürütülen Okul Deneyimi II dersinin uygulanmasına ilişkin öğrenci görüşlerini belirlemektir. Araştırmanın Yöntemi: Bu araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın evreni 2003-2004 eğitim-öğretim yılında Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü’nde öğrenim gören 336 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Bütün öğrenciler örneklem olarak alınmıştır. Araştırmada 36 maddelik beşli Likert ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0,96 olarak hesaplanmıştır. Anlamlılık düzeyi 0,05 olarak belirlenmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama ve standart sapma değerleri kullanılmıştır. Bulgular ve Sonuçlar: Öğretmen adayları, üniversitedeki öğretim elemanlarını dersi yürütme ve değerlendirme açılarından yeterli görmediklerini bildirmişlerdir. Öğretmen adayları, ayrıca, öğretim elemanlarının Okul Deneyimi II dersine yeterli ilgi göstermediklerini de belirtmişlerdir. Sınıf öğretmenliği, Sosyal Bilgiler, Matematik ve Fen Bilgisi öğretmenliği programlarına kayıtlı öğretmen adayları, öğretim elemanlarının Okul deneyimi II dersinin işlenişine ve değerlendirilmesi hususunda olumsuz bir bakış açısına sahip olduklarını vurgulamaktadırlar. Öneriler: Öğretim elemanları okul deneyimi dersi için uygulama okullarına gitmeli, oradaki öğretmenleri bilgilendirmeli, uygulamaya katılmalı ve gelişmeleri izlemelidir. Görüşlerini uygulama okulundaki öğretmenle paylaşmalı ve gerekli adımları atmalıdır. Öğretmen adaylarına günlük, ünite ve yıllık plan hazırlama konusunda gerekli bilgileri vermelidir. Ayrıca, ders kitaplarından nasıl yararlanacaklarına, çalışma yapraklarının nasıl hazırlanacağına ve kullanılacağına, mikro öğretim uygulamalarına nasıl ve ne zaman hazırlanacaklarına ilişki bilgiler verilmelidir.
Anahtar Kelime: diyarbakır öğretmenlik uygulamaları okul deneyimi öğretmen adayları

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel Aile Çalışmaları

The Opinions of Prospective Teachers on School Experience II Course (Problems and Solutions)

Öz:
Problem Statement: Having a good theoretical knowledge and applying it in a real school environment during pre-service education is important for student-teachers. School Experience I and School Experience II courses were included into the curriculum of the Education Faculties to let the student-teachers have experience in teaching profession. In this framework, the student-teachers have the chance of making more practice in a real school environment. The teaching staff at the university has an important role to maintain the School Experience courses effectively as well as the role of the student-teachers and the teachers in practice school. So it is necessary to determine to what extent the teaching staff at the university gives importance “School Experience II” course. Purpose of the Study: The aim of this study is to determine student-teachers’ views toward the implementation of “School Experience II” course conducted in practice schools in Diyarbakır city. Methods: Descriptive-survey method was used in this study. The population of the study included 336 student-teachers enrolled at the Department of Elementary Education in Ziya Gökalp Education Faculty of Dicle University in 2003- 2004 academic year. All the students were included in the sample. A 36-item 5-point Likert-type scale was used in the study. Cronbach alpha reliability coefficient of the scale was found to be 0,96. The significance level was chosen as 0,05. Mean scores and standard deviation were used to analyze the data. Findings and Results: The student-teachers reported that they did not find the university staff efficient in their teaching of practicum or in evaluating the coursework. They also stated that the teaching staff did not pay enough attention to “School Experience II” course. The student-teachers enrolled in Classroom Teaching, Social Studies Teaching, Mathematics Teaching and Science Teaching Programs stated that the teaching staff has negative views on performing and evaluating “School Experience II” course. Recommendations: The teaching staff responsible for the school experience should visit the practice school and inform the teacher there, participate in the practice and observe the process. He should evaluate those notes with the teacher in practice school and take necessary steps. The teaching staff should also give necessary information for the student-teachers on preparing daily, unit and annual plans. They should give information and help the student-teachers about how they would benefit from the course books, prepare and use working papers, when and how they would use micro-teaching.
Anahtar Kelime: teaching practices school experience prospective teachers diyarbakir

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Eğitim, Özel Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Alakuş, A. O., Oral, B. ve Mercin, L. (2005). Güzel sanatlar eğitimi bölümü öğretmen adaylarının okul deneyimi II uygulamasına ilişkin algıları. Milli Eğitim Dergisi, 168, 143-155.
  • Aycan, Ş., Yoldaş, C., Arı, E. ve Türkoğuz, S. (2002). Okul deneyimi uygulamalarının teknik eğitim fakültesi ve eğitim fakültesindeki öğretmen adaylarına etkilerinin karşılaştırılması. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler kitabı içinde (s. 1170-1175), Ankara.
  • Ayvacı, H. Ş. ve Bacanak, A. (2004). İnteraktif öğretim tekniklerinin öğretmen eğitiminde kullanılma düzeyi. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 14, 150–16.
  • Azar, A. (2003). Okul deneyimi ve öğretmenlik uygulaması derslerine ilişkin görüşlerinin yansımaları. Milli Eğitim Dergisi, http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/159/azar.htm web adresinden 11 Kasım 2005 tarihinde edinilmiştir.
  • Çimer, A. ve Çimer, S. O. (2004). Öğretmen adaylarının okullardaki uygulama öğretmenlerinin özellikleri hakkındaki görüşleri. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi Bildiriler kitabı içinde (s. 1247-1253), Ankara.
  • Dow, J., & Geer, R. (1996). Integrating communication technologies into the education of pre-service teachers. Technology and Teacher Education Annual, pp. 702-706. Charlottesville VA: Association for the Advancement of Computing in Education.
  • Geer, R., & Barnes, A. (2001) Email discussion and student learning outcomes, International Education Journal 2 (4), Educational Research Conference 2001 Special Issue, Flinders University.
  • Harmandar, M., Bayrakçeken, S., Kıncal, R. Y., Büyükkaap, E. ve Kızılkaya, S. (2000). Kâzım karabekir eğitim fakültesinde “okul deneyimi” uygulaması ve sonuçlarının değerlendirilmesi. Milli Eğitim Dergisi, http://yayim.meb.gov.tr /dergiler/148/1.htm web adresinden 11 Kasım 2005 tarihinde edinilmiştir.
  • Hudson, P., & Skamp, K. (2002). Mentoring preservice teachers of primary science. Electronic Journal of Science Education, 7 (1), http://unr.edu/homepage/crowther/ejse/hudson1.pdf web adresinden 11 Kasım 2005 tarihinde edinilmiştir.
  • Karasar, N. (1994). Araştırmada rapor hazırlama. (7. Baskı), Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kuran, K. (2004). Sınıfta öğrenme-öğretme sürecinin yönetimi. Mehmet Şişman ve Selahattin Turan (Editörler), Sınıf yönetimi içinde (s. 63-83). Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Merseth, K. (1991). The Case for cases in teacher education. Washington, D. C. : American Association for Higher Education and American Association of Colleges for Teacher Education.
  • Mulholland, J. A. (1999). Beginning teachers and primary science: learning and teaching science in the preservice to inservice transition. Unpublished PhD thesis, Perth: Curtin University.
  • Sarıtaş, M. (2003). Sınıf yönetimi ve disiplinle ilgili kurallar geliştirme. Leyla Küçükahmet (Editör), Sınıf yönetiminde yeni yaklaşımlar içinde (S. 43-84), Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Selçuk, Z. (2000). Okul deneyimi ve uygulama. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Tekışık, H. H. (1997). Öğretmenler günü ve öğretmenlik mesleğinin durumu. Çağdaş Eğitim Dergisi, 237, 1-2.
  • Toprakçı, E. (2003). Okul deneyimi-II dersinin teori ve pratiği. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 10, 146-152.
  • Watts, G. D., & Castle, S. (1992). Electronic networking and the construction of professional knowledge. Phi Delta Kappan, 73 (9), 684-689. YÖK/Dünya Bankası (1998a). Fakülte-okul işbirliği. Ankara:Milli Eğitim Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi.
  • YÖK/Dünya Bankası (1998b). Fakülte-okul işbirliği. Ankara:Milli Eğitim Geliştirme Projesi Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi.
APA Gömleksiz M, MERCIN L, BULUT İ, ATAN U (2006). Okul Deneyimi II. Dersine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri (Sorunlar ve Çözüm Önerileri). , 148 - 158.
Chicago Gömleksiz Mehmet Nuri,MERCIN LEVENT,BULUT İLHAMİ,ATAN UĞUR Okul Deneyimi II. Dersine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri (Sorunlar ve Çözüm Önerileri). (2006): 148 - 158.
MLA Gömleksiz Mehmet Nuri,MERCIN LEVENT,BULUT İLHAMİ,ATAN UĞUR Okul Deneyimi II. Dersine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri (Sorunlar ve Çözüm Önerileri). , 2006, ss.148 - 158.
AMA Gömleksiz M,MERCIN L,BULUT İ,ATAN U Okul Deneyimi II. Dersine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri (Sorunlar ve Çözüm Önerileri). . 2006; 148 - 158.
Vancouver Gömleksiz M,MERCIN L,BULUT İ,ATAN U Okul Deneyimi II. Dersine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri (Sorunlar ve Çözüm Önerileri). . 2006; 148 - 158.
IEEE Gömleksiz M,MERCIN L,BULUT İ,ATAN U "Okul Deneyimi II. Dersine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri (Sorunlar ve Çözüm Önerileri)." , ss.148 - 158, 2006.
ISNAD Gömleksiz, Mehmet Nuri vd. "Okul Deneyimi II. Dersine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri (Sorunlar ve Çözüm Önerileri)". (2006), 148-158.
APA Gömleksiz M, MERCIN L, BULUT İ, ATAN U (2006). Okul Deneyimi II. Dersine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri (Sorunlar ve Çözüm Önerileri). Eurasian Journal of Educational Research, 0(23), 148 - 158.
Chicago Gömleksiz Mehmet Nuri,MERCIN LEVENT,BULUT İLHAMİ,ATAN UĞUR Okul Deneyimi II. Dersine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri (Sorunlar ve Çözüm Önerileri). Eurasian Journal of Educational Research 0, no.23 (2006): 148 - 158.
MLA Gömleksiz Mehmet Nuri,MERCIN LEVENT,BULUT İLHAMİ,ATAN UĞUR Okul Deneyimi II. Dersine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri (Sorunlar ve Çözüm Önerileri). Eurasian Journal of Educational Research, vol.0, no.23, 2006, ss.148 - 158.
AMA Gömleksiz M,MERCIN L,BULUT İ,ATAN U Okul Deneyimi II. Dersine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri (Sorunlar ve Çözüm Önerileri). Eurasian Journal of Educational Research. 2006; 0(23): 148 - 158.
Vancouver Gömleksiz M,MERCIN L,BULUT İ,ATAN U Okul Deneyimi II. Dersine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri (Sorunlar ve Çözüm Önerileri). Eurasian Journal of Educational Research. 2006; 0(23): 148 - 158.
IEEE Gömleksiz M,MERCIN L,BULUT İ,ATAN U "Okul Deneyimi II. Dersine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri (Sorunlar ve Çözüm Önerileri)." Eurasian Journal of Educational Research, 0, ss.148 - 158, 2006.
ISNAD Gömleksiz, Mehmet Nuri vd. "Okul Deneyimi II. Dersine İlişkin Öğretmen Adaylarının Görüşleri (Sorunlar ve Çözüm Önerileri)". Eurasian Journal of Educational Research 23 (2006), 148-158.