Yıl: 2005 Cilt: 38 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 101 - 122 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte Kültürüne İlişkin Algıları

Öz:
Bu çalışmanın amacı, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi son sınıf öğrencilerinin örgüt kültürüne ilişkin algılarını ortaya koymaktır. Araştırmanın çalışma grubu, Eğitim Bilimleri Fakültesi 275 son sınıf öğrencisinden oluşmaktadır. Veri analizinde araştırmanın amacına uygun olarak veriler üzerinde frekans, t-testi, Kruskal Wallis ve Mann Whitney U testleri yapılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre en olumlu ifadelerden bazıları;“Diğer üniversitelerin Eğitim Fakültelerinin aynı bölümündeki öğrenciler ile rekabette kendimi şanslı görüyorum”, “Fakültenin araştırma görevlileri öğrencilere içtenlikle yardımcı olurlar”. Olumsuz olarak görülen ifadelerden bazıları ise “Fakültemizde uygulamalar açısından bölümler arasında yüksek uyum vardır”, “Fakültenin yöneticileri sorunların giderilmesinde başarılıdır” gibi maddelerdir. Araştırmaya katılan öğrencilerin fakülte kültürüne ilişkin algıları cinsiyete göre gruplar arasında anlamlı bir farklılık göstermemektedir. Araştırmaya katılan öğrencilerin fakülte kültürüne ilişkin algıları, öğrenim gördükleri bölümlere göre anlamlı bir şekilde farklılaşmaktadır. Bölümler arasında yapılan Mann Whitney U testi sonuçlarına göre; “Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık” ve “Zihin Engelliler Öğretmenliği (ZEÖ)”, “Sınıf Öğretmenliği” ve “ZEÖ”, “Sosyal Bilgiler Öğretmenliği” ve “Bilgisayarlı Öğretim Teknolojileri Eğitimi (BÖTE)”, “BÖTE” ve “ZEÖ”, “ZEÖ” ve “Okul Öncesi Öğretmenliği” bölümleri arasında anlamlı farklar bulunmuştur.
Anahtar Kelime: örgütsel kültür öğrenci algıları eğitim fakültesi

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Baker, G. A. (1992). Creative cultures: toward a new paradigm. In G. A. Baker (Eds). Cultural Leadership. (pp. 1–16). Washington: Community College Pres.
  • Balcı, A. (2003). Eğitim Örgütlerine Yeni Bakış Açıları: Kuram-Araştırma İlişkisi II. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 9 (33), 26–61.
  • Bakan, İ. Büyükbeşe, T. ve Bedestenci, H. Ç. (2004). Örgüt Kültürü: Teorik ve Ampirik Yaklaşım. İstanbul: Aktüel Yayınları.
  • Bates, R. (1992). “The emerging culture of educational administration and what we can do about it”. Paper presented at the National Conference of the Australian Council for Educational Administration. July, Darwin.
  • Enoch, Y. (1989). Change of values during socialization for a profession: an application of the marjinal man theory. Human Relations, 42 (3).
  • Erdem, F. (1996). İşletme Kültürü. Antalya: Akdeniz Üniversitesi Yayınları.
  • Erdem, F. ve İşbaşı, J. Ö. (2001). Eğitim Kurumlarında Örgüt Kültürü ve Öğrenci Alt Kültürünün Algılamaları. Akdeniz İ.İ.B.F. Dergisi. (1), 33–57.
  • Gizir, S. (2003). Örgüt Kültürü Çalışmalarında Yöntemsel Yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 9 (35), 374–397.
  • Hoy, W. K. & Miskel, C. G. (1996). Educational administration. New York: McGraw-Hill Inc.
  • Hoy, W. K., Tarter, C. J. & Kottkamp, R. B. (1991). Open schools / healty schools. measuring organizational climate. USA: Sage Publications.
  • İpek, C. (1999). “Resmi Liseler ile Özel Liselerde Örgütsel Kültür ve Öğretmen-Öğrenci İlişkisi”. Yayınlanmamış doktora tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd.
  • Kreps, G. F. (1986). Organizational communication. New York: Longman Inc.
  • Lunenburg, F. C. & Ornstein, A. C. (2000). Educational administration. USA: Wadsworth Thomson Learning.
  • Morgan, G. (1998). Yönetim ve Örgüt Teorilerinde Metafor. (Çev: G. Bulut). İstanbul: MESS Yayınları.
  • Robbins, S. P. (1994). Örgütsel Davranışın Temelleri. (Çev: S. A. Öztürk). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Sargut, S. (1994). Kültürlerarası Farklılaşma ve Yönetim. Ankara: Verso Yayıncılık.
  • Schein, E. H. (1984). Coming to a new awareness of organizational culture. Sloan Management Review, 25 (2), 3–16.
  • Schein, E. H. (1992). Organizational culture and leadership. San Fransisco: Jossey Bass Publishers.
  • Sergiovanni, T. J. & Corbally, J. E. (1986). Leadership and organizational culture. Chicago: University of Illinois Press.
  • Steinhoff, C. R. ve Owens, R. G. (1989). Toward a theory of organizational culture. Journal of Educational Administration. Vol. 27 No. 3, p. 6-16.
  • Şimşek, H. (1997). Pozitivizm Ötesi Paradigmatik Dönüşüm ve Eğitim Yönetiminde Kuram ve Uygulamada Yeni Yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 3 (1), 97–109.
  • Şişman, M. (1994). Örgüt Kültürü. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Şişman, M. (1998). Eğitim Yönetiminde Kuram ve Uygulamada Alternatif Paradigma ve Yaklaşımlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 16, 395–422.
  • Terzi, A. R. (2000). Örgüt Kültürü. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Turan, S. (2004). Modernite ve Postmodernite Arasında Bir İnsan Bilimi Olarak Eğitim Yönetimi. Akdeniz Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1 (1), 1–8.
APA YILMAZ K, oğuz e (2005). Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte Kültürüne İlişkin Algıları. , 101 - 122.
Chicago YILMAZ Kürşad,oğuz ebru Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte Kültürüne İlişkin Algıları. (2005): 101 - 122.
MLA YILMAZ Kürşad,oğuz ebru Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte Kültürüne İlişkin Algıları. , 2005, ss.101 - 122.
AMA YILMAZ K,oğuz e Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte Kültürüne İlişkin Algıları. . 2005; 101 - 122.
Vancouver YILMAZ K,oğuz e Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte Kültürüne İlişkin Algıları. . 2005; 101 - 122.
IEEE YILMAZ K,oğuz e "Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte Kültürüne İlişkin Algıları." , ss.101 - 122, 2005.
ISNAD YILMAZ, Kürşad - oğuz, ebru. "Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte Kültürüne İlişkin Algıları". (2005), 101-122.
APA YILMAZ K, oğuz e (2005). Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte Kültürüne İlişkin Algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38(1), 101 - 122.
Chicago YILMAZ Kürşad,oğuz ebru Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte Kültürüne İlişkin Algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 38, no.1 (2005): 101 - 122.
MLA YILMAZ Kürşad,oğuz ebru Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte Kültürüne İlişkin Algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, vol.38, no.1, 2005, ss.101 - 122.
AMA YILMAZ K,oğuz e Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte Kültürüne İlişkin Algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2005; 38(1): 101 - 122.
Vancouver YILMAZ K,oğuz e Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte Kültürüne İlişkin Algıları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2005; 38(1): 101 - 122.
IEEE YILMAZ K,oğuz e "Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte Kültürüne İlişkin Algıları." Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 38, ss.101 - 122, 2005.
ISNAD YILMAZ, Kürşad - oğuz, ebru. "Eğitim Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Fakülte Kültürüne İlişkin Algıları". Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 38/1 (2005), 101-122.