Yıl: 2005 Cilt: 2005 Sayı: 29 Sayfa Aralığı: 9 - 17 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yapılandırmacı Kurama Dayalı Fen Öğretimine Yönelik Bir Uygulama

Öz:
Bu çalışmanın amacı; yapılandırmacı kurama dayalı fen öğretiminin öğrencilerin bilişsel ve duyuşsal düzeylerine etkisini araştırmaktır. Çalışmaya, İzmir ilindeki Leman Alptekin İlköğretim okulunda 8.sınıfa devam eden 62 öğrenci (31 deney, 31 kontrol) katılmıştır. Deney grubunda fen bilgisi programın genel amaçları doğrultusunda, yapılandırmacı öğrenme anlayışı, öğrenci merkezli öğretim ve buluş stratejisine uygun olarak, “Canlılar İçin Madde ve Enerji” ünitesine yönelik öğretme ve öğrenme materyali (kavram haritası, oyun, deney, benzetme, örnek olay, bilgisayar sunumu, model vb.) hazırlanarak uygulanmıştır. Kontrol grubunda ise geleneksel öğretim yapılmıştır. Uygulama öncesinde ve sonrasında her iki gruba da çoktan seçmeli başarı testi, açık uçlu sorular ve fene karşı tutum ölçeği uygulanmıştır. Ayrıca, uygulama sonunda her iki gruptan 9’ar öğrenci ile görüşme yapılmıştır. Elde edilen veriler istatistiksel yöntemlerle değerlendirilerek deney ve kontrol grupları arasında bilişsel ve duyuşsal düzeyde deney grubunun lehine anlamlı farklar olduğu görülmüştür.
Anahtar Kelime: buluş yoluyla öğrenme yapılandırmacı kuram yapılandırmacı öğrenme öğretim yöntemleri öğrenci merkezli eğitim

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aşçı, Z., Özkan, Ş. ve Tekkaya, C. (2001). Öğrencilerin Solunum Konusundaki Kavram Yanılgıları: Karşılaştırmalı Bir Çalışma. Eğitim ve Bilim, 26(120), 29-36
  • Bayram, H., Sökmen, N ve Savcı, H. (1997). Temel Fen Kavramlarının Anlaşılma Düzeyinin Saptanması. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, 89-100.
  • Bodner, G. M. (1986). Constructivism: A Theory of Knowledge. Journal of Chemical Education, 63 (10), 873-878.
  • Erden, M. ve Akman, Y. (2001). Gelişim Öğrenme-Öğretme. Ankara: Arkadaş Yayınevi.
  • Fosnot, C. T. (1996). Constructivism: Theory, Perspectives, and Practice. New York and London: Teachers College Press.
  • Geban, Ö., Ertanpınar, H., Yılmaz, G., Atlan, A. ve Şahpaz, F. (1994). Bilgisayar Destekli Eğitimin Öğrencilerin Fen Bilgisi Başarılarına ve Fen Bilgisine İlgilerine Etkisi. I. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu Bildirileri. Buca Eğitim Fakültesi, İzmir.
  • Hewson, M.G & Hewson, P. W. (1983). Effect of Instruction Using Students' Prior Knowledge and Conceptual Changes Strategies on Science Learning. Journal of Research in Science Teaching, 20 (8), 731-743.
  • Hodson, D & Hodson, J. (1998). From Constructivism to Social Constructivism: A Vygotskian Perspective on Teaching and Learning Science. School Science Review, 79(289), 33-41.
  • Kaptan, F. ve Korkmaz, H. (2001) İlköğretimde Fen Bilgisi Öğretimi. İlköğretimde Etkili Öğretme ve Öğrenme Öğretmen El Kitabı, Ankara: MEB.
  • Kılıç, G. B. (2001). Oluşturmacı Fen Öğretimi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 1, 7-22.
  • Köseoğlu, F ve Kavak, N. (2001). Fen Öğretiminde Yapılandırıcı Yaklaşım. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1),139-148
  • Lapadat, J.C. (2000). Construction of Science Knowledge: Scaffolding Conceptual Change Through Discourse. Journal of Classroom Interaction, 35(2), 1-14.
  • Limon, M. (2001). On the Cognitive Conflict as an Instructional Strategy for Conceptual Changes: a Critical Appraisal. Learning and Instruction, 36(4-5), 357-380.
  • M.E.B. (2000). İlköğretim Okulu Fen Bilgisi Dersi (4,5,6,7,8. sınıf) Öğretim Programı, MEB Tebliğler Dergisi, 63, 2518, Kasım 2000.
  • Millar, R. (1989). Constructive Criticisms. International Journal Science Education, 11, Special issue, 587-596.
  • Orlich, D. C., Harder, R. C., Callahan, R. C. & Gibson, H. W. (2001). Teaching Startegies: A Quide to Better Instruction. New York: Houghton Mifflin Company.
  • Özden, Y. (1999). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Sherman, J. S. (2000). Science and Science Teaching. U.S.A.: The College of New Jersey.
  • Tobin, K & Tippins, D.(1993). Constructivism as a Deferent for Teaching and Learning. In K. Tobin (ed.), The Practise of Constructivism in Science Education. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
APA AKPINAR E, ERGİN Ö (2005). Yapılandırmacı Kurama Dayalı Fen Öğretimine Yönelik Bir Uygulama. , 9 - 17.
Chicago AKPINAR Ercan,ERGİN Ömer Yapılandırmacı Kurama Dayalı Fen Öğretimine Yönelik Bir Uygulama. (2005): 9 - 17.
MLA AKPINAR Ercan,ERGİN Ömer Yapılandırmacı Kurama Dayalı Fen Öğretimine Yönelik Bir Uygulama. , 2005, ss.9 - 17.
AMA AKPINAR E,ERGİN Ö Yapılandırmacı Kurama Dayalı Fen Öğretimine Yönelik Bir Uygulama. . 2005; 9 - 17.
Vancouver AKPINAR E,ERGİN Ö Yapılandırmacı Kurama Dayalı Fen Öğretimine Yönelik Bir Uygulama. . 2005; 9 - 17.
IEEE AKPINAR E,ERGİN Ö "Yapılandırmacı Kurama Dayalı Fen Öğretimine Yönelik Bir Uygulama." , ss.9 - 17, 2005.
ISNAD AKPINAR, Ercan - ERGİN, Ömer. "Yapılandırmacı Kurama Dayalı Fen Öğretimine Yönelik Bir Uygulama". (2005), 9-17.
APA AKPINAR E, ERGİN Ö (2005). Yapılandırmacı Kurama Dayalı Fen Öğretimine Yönelik Bir Uygulama. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2005(29), 9 - 17.
Chicago AKPINAR Ercan,ERGİN Ömer Yapılandırmacı Kurama Dayalı Fen Öğretimine Yönelik Bir Uygulama. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2005, no.29 (2005): 9 - 17.
MLA AKPINAR Ercan,ERGİN Ömer Yapılandırmacı Kurama Dayalı Fen Öğretimine Yönelik Bir Uygulama. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2005, no.29, 2005, ss.9 - 17.
AMA AKPINAR E,ERGİN Ö Yapılandırmacı Kurama Dayalı Fen Öğretimine Yönelik Bir Uygulama. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 2005(29): 9 - 17.
Vancouver AKPINAR E,ERGİN Ö Yapılandırmacı Kurama Dayalı Fen Öğretimine Yönelik Bir Uygulama. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 2005(29): 9 - 17.
IEEE AKPINAR E,ERGİN Ö "Yapılandırmacı Kurama Dayalı Fen Öğretimine Yönelik Bir Uygulama." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2005, ss.9 - 17, 2005.
ISNAD AKPINAR, Ercan - ERGİN, Ömer. "Yapılandırmacı Kurama Dayalı Fen Öğretimine Yönelik Bir Uygulama". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2005/29 (2005), 9-17.