Yıl: 2006 Cilt: 0 Sayı: 24 Sayfa Aralığı: 112 - 122 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları

Öz:
Problem Durumu: Bu araştırmanın problemini Buca Eğitim Fakültesinde okumakta o- lan “Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimine yönelik öz yeterlik inançları nasıldır?” sorusu oluşturmaktadır. Öğrencilerin öz yeterlik ölçeğine yönelik verdikleri cevaplar; cinsiyet, liseden mezun oldukları alan, okudukları şubelere göre alt problemler çerçevesinde ele alınmıştır. Araştırmanın Amacı: Riggs ve Enochs tarafından 1990 yılında geliştirilen “Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretiminde öz-yeterlik inancı ölçeği'nin” Buca Eğitim Fakültesi Sınıf Öğretmeni Adayları üzerindeki uygulama sonuçlarının tartışılmasıdır. Araştırmanın Yöntemi: Araştırmada betimsel yöntemden yararlanılmış ve nicel, nitel araştırma metotları bir arada kullanılmıştır. Araştırma, Sınıf Öğretmenliği Anabilim dalında 2004-2005 öğretim yılı Bahar döneminde yürütülmüştür. Üçüncü sınıfta iki dönem boyunca aynı öğretim elemanından Fen Bilgisi Öğretimi I ve II derslerini alan toplam 121 öğrenci çalışma grubunu oluşturmuştur. Bulgular ve Sonuçlar: Elde edilen sonuçlara göre, öğrencilerin fen öğretimine yönelik özyeterlik inancı ve sonuç beklentisi alt boyutları açısından yüksek eğilimlere sahip oldukları söylenebilir. Cinsiyet ve okudukları şubelere göre incelendiğinde, öz yeterlik inancı açısından öğrenciler arasında anlamlı farklar olduğu bulunmuştur. Mezun oldukları alan bakımından incelendiğinde ise, ölçeğin her iki alt boyutu açısından da anlamlı farklar bulunmamıştır. Öğrencilerin fen öğretimine ve fen öz yeterliklerine yönelik sorulan açık uçlu soruya verilen yanıtların içerik analizinde, genelde olumlu yönde ifadeler kullandıkları görülmüştür. Öneriler: Ölçeğin Fen bilgisi öğretimi I ve II derslerini alan, daha fazla sayıdaki öğrencilerle ön test- son test ölçümleri şeklinde uygulanarak, aradaki farklılığın irdelenmesi önerilmektedir. Öğretmen adaylarının, öğrenimleri süresince, fen projeleri, sergileri, fen ve doğa müzelerine geziler gibi ders dışı etkinliklere katılımı sağlanmalı ve onlara motive edici sözel ve sözel olmayan dönütler verilmelidir. Bu dersi veren öğretim elemanlarının gerek alan konularında gerekse de alan öğretiminde uzman kişiler olmaları önemli görülmektedir. Bu nedenle özellikle eğitim fakültelerine öğretim elemanı alınırken “öğretmenlik yapma” koşulu aranmasının uygun olabileceği düşünülmektedir.
Anahtar Kelime: öz yeterlik inancı fen eğitimi sınıf öğretmenleri öğretmen adayları

Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Bıkmaz, F. H. (2002). Fen öğretiminde öz- yeterlik inancı ölçeği. Eğitim Bilimleri ve Uygulama. 1.(1), 197-210.
  • Bıkmaz, F.H. (2004a). Sınıf öğretmenlerinin fen öğretiminde öz- yeterlik inancı ölçeğinin geçerlik ve güvenirlik çalışması. Milli Eğitim Dergisi. s:161, (http://yayim.meb.gov.tr/dergiler/161/ bikmaz. htm) adresinden Nisan 2005 tarihinde indirilmiştir.
  • Bıkmaz, F.H. (2004b). Eğitimde bireysel farklılıklar.(Ed.Y.Kuzgun ve D. Deryakulu) Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Bilgin, N. (2000). İçerik Analizi. İzmir: Ege Üniversitesi Yayını.
  • Cantrell,P., Young, S. & Moore, A. ( 2003). Factors affecting science teaching efficacy of preservice elementary teachers. Journal of Science Teacher Education .14(3), 177-192.
  • Dönmezer, İ. (1996). Eğitim psikolojisi. İzmir: Can Ofset.
  • Fidan, N. (1982). Okulda öğrenme ve öğretme. Ankara: Alkım Kitapevi.
  • Gibson, S.,& Dembo, M.H. (1984). Teacher efficacy: A construct validation. Journal of Educational Psychology. 76, 569-582
  • Hamurcu, H.(2002). Fen bilgisi öğretiminde etkili tutumlar. Eğitim Araştırmaları. 8, 144-152.
  • Karasar, N. (1991). Bilimsel araştırma yöntemi- kavramlar, ilkeler, teknikler-. 4. Basım. Ankara: Sa- nem matbaacılık.
  • Korkmaz, İ. ( 2002). Gelişim ve öğrenme psikolojisi. (Ed. B.Yeşilyaprak.) Ankara: Pegem A yayıncılık.
  • Özkan,Ö., Tekkaya,C. ve Çakıroğlu, J. (2004). Fen bilgisi aday öğretmenlerin fen kavramlarını anlama düzeyleri, fen öğretimine yönelik tutum ve özyeterlik inançları. V. Ulusal Fen Bi- limleri ve Matematik Eğitimi Kongresi 16-18 Eylül 2002. Bildiriler kitabı. Cilt.2,1300-1304. An- kara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Pajares, F. (1997). Current directions in self-efficacy research. In M. Maehr & P. R. Pintrich (Eds.).Advances in motivation and achievement. Volume 10, 1-49. Greenwich, CT: JAI Press.
  • Pajares, F., & Schunk, D. H. (2001). Self beliefs and school success: Self-efficacy, self-concept, and school achievement. In P. Riding & S. Rayner (Eds.). Perception. London: Ablex.
  • Savran, Ayşe ve Çakıroğlu, Jale. (2003). Differences between elementary and secondary preser- vice science teachers’ perceived efficacy beliefs and their classroom management beliefs. The Turkish Online Journal of Educational Technology. 2 ( 4).
  • Selçuk, Z. (2001). Gelişim ve öğrenme. 8. Baskı. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tosun,T. (2000). The belief of preservice elementary teachers toward science and science teaching. School Science and Mathematics, 100(7),376-386.
  • Yıldırım,A. ve Şimşek,H. (2000). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri, 2. Baskı, Ankara: Seç- kin Yayınevi..
  • Watters,J,J.,& Ginns,.S, I. (1995). Origins of, and changes in preservice teachers' science teaching self efficacy. Paper Presented at the Annual Meeting of National Association for Research in Science Teaching, April 22-25, 1995, San Francisco CA ( ERIC ED 3835709)
APA HAMURCU H (2006). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları. , 112 - 122.
Chicago HAMURCU Hülya Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları. (2006): 112 - 122.
MLA HAMURCU Hülya Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları. , 2006, ss.112 - 122.
AMA HAMURCU H Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları. . 2006; 112 - 122.
Vancouver HAMURCU H Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları. . 2006; 112 - 122.
IEEE HAMURCU H "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları." , ss.112 - 122, 2006.
ISNAD HAMURCU, Hülya. "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları". (2006), 112-122.
APA HAMURCU H (2006). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları. Eurasian Journal of Educational Research, 0(24), 112 - 122.
Chicago HAMURCU Hülya Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları. Eurasian Journal of Educational Research 0, no.24 (2006): 112 - 122.
MLA HAMURCU Hülya Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları. Eurasian Journal of Educational Research, vol.0, no.24, 2006, ss.112 - 122.
AMA HAMURCU H Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları. Eurasian Journal of Educational Research. 2006; 0(24): 112 - 122.
Vancouver HAMURCU H Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları. Eurasian Journal of Educational Research. 2006; 0(24): 112 - 122.
IEEE HAMURCU H "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları." Eurasian Journal of Educational Research, 0, ss.112 - 122, 2006.
ISNAD HAMURCU, Hülya. "Sınıf Öğretmeni Adaylarının Fen Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançları". Eurasian Journal of Educational Research 24 (2006), 112-122.