Yıl: 2006 Cilt: 0 Sayı: 24 Sayfa Aralığı: 1 - 11 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Bilgisayarla Eğitim ve Erişi

Öz:
Problem Durumu: Bilgisayar, eğitim ortamında etkili bir şekilde kullanılmaya başlandı ve eğitim ortamının vaz geçilmez bir aracı durumuna geldi. Artık ka- ratahtanın, diğer ders araç-gereçlerinin yerini almaya başladı. İleride öğrenci- ler okula gitmeden evlerinde bilgisayarla tüm işlerini yapabilecekler. Bu ko- nuda Türkiye’de ve yurt dışında yapılan araştırmaların bazıları bilgisayarların öğrenmeyi etkileyip kolaylaştırdığını göstermektedir. Araştırmanın Sorusu ve Denenceleri: Meteksan tarafından düzenlenen Türkçe dersi için önerilen eğitim yazılımının kullanıldığı grup ile geleneksel öğretim yöntemi kullanılan grubun anlama, dil çalışması, cümlenin öğeleri ve toplam erişi ortalaması arasında anlamlı bir fark var mıdır? 1. Meteksan tarafından düzenlenen Türkçe dersi için önerilen eğitim yazılımının kullanıldığı grubun anlama erişi ortalaması, geleneksel öğretim yapılan grubun Türkçe dersi anlama erişi ortalaması arasında birinci grubun lehine anlamlı bir fark vardır. 2. Meteksan tarafından düzenlenen Türkçe dersi için önerilen eğitim yazılımının kullanıldığı grubun dil çalışması erişi ortalaması, diğer grubunkinden anlamlı derecede daha yüksektir. 3. Meteksan tarafından düzenlenen Türkçe dersi için önerilen eğitim yazılımının kullanıldığı grubun cümlenin öğeleri erişi ortalaması, geleneksel öğretim ya- pılan grubun Türkçe dersi cümlenin öğeleri erişi ortalaması arasında birinci grubun lehine anlamlı bir fark vardır. 4. Meteksan tarafından düzenlenen Türkçe dersi için önerilen eğitim yazılımının kullanıldığı grubun toplam erişi ortalaması, diğer grubunkinden anlamlı de- recede daha yüksektir Yöntem: Bu araştırmada hem nitel, hem de nicel yaklaşım birlikte kullanılmış- tır. Ayrıca deneysel yöntemin random yoluyla saptanan ön test son test kont- rol gruplu deseni işe koşulmuştur. Deney grubu, Metaksan tarafından Türkçe dersi için düzenlenen eğitim yazılımını kullanmış; kontrol grubu ise, dersi öğ- retmenle geleneksel olarak işlemiştir. Sonuçlar: Dört alt problemde de deney grubunun (bilgisayarla eğitim) lehine anlamlı bir fark bulunmuştur. Öneriler: Bilgisayar eğitim yazılımlarının eğitsel oyunlara dayanması, farklı örnek- lerin kullanılması, değişik ses tonu ve renklerle bilgi ve becerinin sunulması ile öğ- renme-öğretme ortamı daha etkili olabilir. 1. Eğitim yazılımları hazırlanırken öğrenci görüşleri de alınabilir. 2. Eğitim yazılımlarında değerlendirme aşamasında öğrenci soruyu yanlış ya- nıtladığında, ondan sonraki soruya değil; ünitenin soruyla ilgili kısmına dönmesinin sağlanması öğrenmeyi kolaylaştırabilir. 3. Yazılımlarda içeriğin yazıdan çok resim, şekil, çizgi film kahramanları ve akış diyagramlarıyla sunulması ve günlük yaşamla ilişkilendirilmesi öğ- renmeyi kolaylaştırabilir. 4. Değişik ders, sınıf ve okul düzeyinde bilgisayar destekli eğitimin etkililiği ile ilgili yeni karşılaştırmalı araştırmalar yapılabilir. 5. Daha geniş bir grup üzerinde deneysel araştırmalar yapılabilir.
Anahtar Kelime: türkçe eğitimi bilgisayar destekli dil eğitimi türkçe öğretimi bilgisayar destekli eğitim

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Education by Computer and Achievement

Öz:
Background: Computer is effectively utilized in the field of education. It has become an indispensable tool in the medium of education. It has now taken the place of the blackboard and other course tools. In the future, the students will do necessary work for learning at home without going to school. Some of the researches made abroad and in Turkey point to the fact that computers are effective and facilitative in learning. Research Question and Hypothesis: Are there meaningful differences between the educational software group and the group that use the traditional education method in terms of comprehension, language studies, the elements of a sentence and total achievement averages? 1. The Meteksan’s software proposed for the Turkish lesson pertaining to the com- prehension achievement average, with respect to the conventional group in rela- tion to the comprehension average, there is a positive meaningful difference for the first group. 2. The Meteksan’s software proposed for the Turkish lesson pertaining to the lan- guage achievement average, with respect to the other group, there is a positive meaningful difference for the first group. 3. The Meteksan’s software proposed for the Turkish lesson pertaining to the ele- ments of sentence achievement, with respect to the conventional group, there is a higher, positive meaningful difference for the first group. 4. The Meteksan’s software proposed for the Turkish lesson pertaining to the total achievement average, with respect to the conventional group, there is a higher, positive meaningful difference for the other group. Method: Both qualitative and quantitative approaches are used collectively in this re- search. In addition, the pretest-posttest control group design is used. The groups were formed by random assignment. The experimental group has used the software arranged by the Meteksan Turkish lesson. On the other hand, the conventional group has followed the lesson conventionally. Results: Significant differences were found for comprehension achievement, language achievement, sentence achievement, and total achievement in favor of the computer based education group. Discussions and Suggestions: The teaching and learning environment will be more ef- fective if the educational software supported by the educational games, different ex- amples, and knowledge and skills are presented by various voice tones and colors. 1. The propositions made by the students can be taken into consideration to design educational software. 2. In the educational software at the evaluation stage, when the student has chosen the wrong alternative, not with the next question, but if the student is channeled to the section which is connected with the question, the learning will be much more easier. 3. In the software, the contents must be prepared by pictures, shapes, cartoon heroes, follow diagrams, and their relation to the daily life, thus learning will be facilitated. 4. New comparative studies can be made in relation to different lessons, class and school levels through effective computer assisted education. 5. Experimental researches should be conducted on larger groups.
Anahtar Kelime: turkish teaching computer aided education turkish education computer aided language education

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Alacapınar, G. F. (2003). Geleneksel eğitimle bilgisayarla eğitimin öğrenci erişisine etkisi. Eğitim Araştırmaları, 10, 40-45.
  • Aksin, A. (2005). Sosyal bilgiler öğretiminde bilgisayar kullanımı ile öğrencilerin sosyal bilgiler erişileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Altun, S. A. (2005). Bilgi teknolojisi sınıflarında denetim. Eğitim Araştırmaları, 18, 1-16.
  • Aşkar, P., & Erden, M. (1986). Mikrobilgisayarların okullarda kullanımı. Eğitim ve Bilim, 61, 21-25.
  • Aşkar, P., & Köksal, M. (1987). Bilgisayar destekli öğretimde kullanılan yazılım paketlerinin geliştiril- mesinde ve değerlendirilmesinde dikkat edilecek noktalar. Eğitim ve Bilim. 66, 20-23.
  • Bloom, B. J. (1976). Human characteristics and school learning. New York: Mc Graw Hill.
  • Danner, H. (1985). Bildung für Der Computer? Zum Serhaltnls von Schule, Kind Computer und Wirklinchkeit. Schulreport. Marz.
  • Hafbauer Information System. (1987). Schulugslabor. November.
  • Yalın, H. İ. (2002). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Nobel Yayınları. Ankara.
APA ALACAPINAR F (2006). Bilgisayarla Eğitim ve Erişi. , 1 - 11.
Chicago ALACAPINAR FÜSUN GÜLDEREN Bilgisayarla Eğitim ve Erişi. (2006): 1 - 11.
MLA ALACAPINAR FÜSUN GÜLDEREN Bilgisayarla Eğitim ve Erişi. , 2006, ss.1 - 11.
AMA ALACAPINAR F Bilgisayarla Eğitim ve Erişi. . 2006; 1 - 11.
Vancouver ALACAPINAR F Bilgisayarla Eğitim ve Erişi. . 2006; 1 - 11.
IEEE ALACAPINAR F "Bilgisayarla Eğitim ve Erişi." , ss.1 - 11, 2006.
ISNAD ALACAPINAR, FÜSUN GÜLDEREN. "Bilgisayarla Eğitim ve Erişi". (2006), 1-11.
APA ALACAPINAR F (2006). Bilgisayarla Eğitim ve Erişi. Eurasian Journal of Educational Research, 0(24), 1 - 11.
Chicago ALACAPINAR FÜSUN GÜLDEREN Bilgisayarla Eğitim ve Erişi. Eurasian Journal of Educational Research 0, no.24 (2006): 1 - 11.
MLA ALACAPINAR FÜSUN GÜLDEREN Bilgisayarla Eğitim ve Erişi. Eurasian Journal of Educational Research, vol.0, no.24, 2006, ss.1 - 11.
AMA ALACAPINAR F Bilgisayarla Eğitim ve Erişi. Eurasian Journal of Educational Research. 2006; 0(24): 1 - 11.
Vancouver ALACAPINAR F Bilgisayarla Eğitim ve Erişi. Eurasian Journal of Educational Research. 2006; 0(24): 1 - 11.
IEEE ALACAPINAR F "Bilgisayarla Eğitim ve Erişi." Eurasian Journal of Educational Research, 0, ss.1 - 11, 2006.
ISNAD ALACAPINAR, FÜSUN GÜLDEREN. "Bilgisayarla Eğitim ve Erişi". Eurasian Journal of Educational Research 24 (2006), 1-11.