Yıl: 2006 Cilt: 0 Sayı: 24 Sayfa Aralığı: 171 - 179 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Örnek Olaya Dayalı Öğretimin İlköğretim Hayat Bilgisi Dersinde Akademik Başarıya ve Öğrenmede Kalıcılığa Etkisi

Öz:
Problem Durumu: Günümüz toplumları, küreselleşen dünyada etkin rol alabilecek bireylere gereksinim duymaktadır. Bu amaçla, karşılaşılan problemlerde ilköğretimden başlayarak öğrencilerin çözüm önerileri bulmalarına olanak tanıyacak biçimde öğrenme tekniklerinin kullanılması gerekmektedir. Örnekolay yöntemi de öğrencilerin toplumsal yaşamda karşılaşmış oldukları problemleri çözebilmelerinde kullanılan bir yöntemdir. Araştırmanın Amacı: Bu araştırmada; örnekolaya dayalı öğretimin İlköğretim Hayat Bilgisi dersinde öğrencilerin akademik başarı ve kalıcılığına etkisi incelenmiş, bu yöntemin etkili olup olmadığı sınanmıştır. Araştırmanın Yöntemi: Araştırma, deneme modellerinden “öntest-sontest kontrol gruplu model”e göre desenlenmiş ve uygulama 2003–2004 öğretim yılının birinci döneminde Eskişehir Merkez Şehit Ali Gaffar Okkan İlköğretim Okulu’nda gerçekleştirilmiştir. Araştırmada okulun 3-B ve 3-C sınıflarından biri kontrol, diğeri deney grubu olmak üzere yansız olarak belirlenmiştir. Araştırmada veri toplamak amacıyla, öğrencilerin denkleştirilmesinde ve akademik başarıları ile öğrenmedeki kalıcılık düzeylerinin ölçülmesinde “Yaşadığımız Yer” ve “Toplum Hayatımız” ünitelerine ait başarı testleri geliştirilmiştir. Ayrıca, Hayat Bilgisi dersinin örnekolaya dayalı olarak işlenebilmesi için ders planları, örnekolay metinleri, örnekolay metinlerinin resimli biçimleri hazırlanmıştır. Verilerin çözümlenmesinde; elde edilen öntest, sontest ve kalıcılık testi puan ortalamaları ile puan dağılımlarının standart sapmaları hesaplanmış, gruplar arası karşılaştırmalarda t testinden yararlanılmış ve grupların puan ortalamaları arasındaki farkın anlamlılığı .05 düzeyinde yorumlanmıştır. Bulgular ve Sonuçları: Araştırmanın öntest sonuçlarına göre deney ve kontrol grupları arasında anlamlı bir fark olmazken (p>0.05), son test ve kalıcılık testleri sonuçlarına göre İlköğretim üçüncü sınıf Hayat Bilgisi dersinde örnekolaya dayalı öğretime göre yapılan uygulamanın akademik başarı ve kalıcılık düzeyleri bakımından kontrol grubundaki öğrencilere göre daha başarılı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuçlar, ilköğretim Hayat Bilgisi dersinin “Yaşadığımız Yer” ve “Toplum Hayatımız” ünitelerinde örnekolay yönteminin etkili olduğunu ortaya koymuştur. Öneriler: Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda, Hayat Bilgisi dersinde örnekolay yönteminden yararlanılabilir. Öğretmenler örnekolay yönetiminin kullanımı ile ilgili olarak hizmetiçi eğitimden geçirilebilir. Örnekolay yönteminin derse ilişkin tutumlarına katkısı konusunda araştırmalar desenlenebilir.
Anahtar Kelime: örnek olay öğrenme yöntemleri öğrenci başarısı ilk öğretim sosyal bilgiler eğitimi

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

The Effect of the Instruction Based on Case Studies on Academic Success and Retention Levels in Life Studies Course in Primary School

Öz:
Problem Statement: Today’s societies need individuals who could effectively take place in our globalising world. In that way, with primary school education, some certain learning techniques being processed are likely to be crucial which will lead students to find out resolution. The sample case way is, on the other hand, could be a vay for students’ in getting over the barriers they have met in society. Purpose of the Study: In our study, we examined students’ probable effect on academic success at Life Studies Course in Primary School, and whether The Sample Case Way could be an effective one or not. Methods: The search was patterned by “Pre-test & Final test Controlled Method” and it was processed in 2003-2004 Education Year’s First Term at Merkez Şehit Ali Gaffar Okkan Primary School in Eskişehir. In the study, two classes, 3-B and 3-C were randomly choosen one of which was for controlling group and and the other of which was for experimental one. To gain the data targeted, two different tests were chosen regarding the units called “The Place We Live In” and “Social Life” to check students’ academical success and their learning capacity. Moreover, so as to study Life Studies Course in a way based on the Sample Case Method, some certain Curriculum Plans,addidational texts and some other illustrated materials were also attached. In analising the data gained from the Pre-test, Final test and Retention Test, average scores and standart deviation were taken into consideration. On inter-group comporisons, T-test was used and the gap between the groups’ average scores were the detected as .05 point. Findings/Results: To the pre-test results of the study, there wasn’t such remarkable gap (p>0.05) between “the experimental group” and “the controlled one”. To the Final test results, however, the education given at Life Studies Course in 3rd year The Sample Case Way were relatively more successful in terms of academic points and retention level than the education given to the controlled group. Those results have established that The Sample Case Way could be remarkably effective at Primary School Life Studies Course for the two units “The Place We Live In” and the unit “Social Life”. Recommendations: In the light of the findings gained through the study, The Sample Case Way could be utilised at Life Studies Course. More teachers could be reprocessed by an internal-orientation programme. Besides, some other studies could be designed as to probable effects of the Sample Case Method.
Anahtar Kelime: primary education social science education case study learning methods student success

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Allali, B. (2003). Teaching/learning with cases,. Al Akhawayn Universitesi Web Sitesindeki; http://mail.alahakwayn.ma/∼B.Allali/MGT-W1Suite.ppt adresinden, 05.02.2004 tarihinde alınmıştır.
  • Alvarez, C. M. & diğerleri.(1991). Case-based instruction and learning: An Interdisciplinary Project, Reading is Knowledge. Eds: In T.V. Rasinski, Padak , N.D. & Logan, J. Thirteenth year book and The Collage Reading Association, ss. 53-62.
  • Aydın, M. Z. (2003). Ahlâk öğretiminde örnekolay incelemesi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Batı Ontario Üniversitesi Web sitesi.(2004). The case method. Batı Ontorio Üniversitesi Web Sitesindeki; http://www.ivey.uwo.ca/mba/1_case_method.htm adresinden, 05.02.2004 tarihinde alınmıştır.
  • Bilen, M.(1999). Plandan uygulamaya öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çakır, Ö. S. (2002). Fen eğitiminde örnekolaya dayalı bir öğretim yönteminin geliştirilmesi, uygulanması ve değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Orta Doğu Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü,
  • Dawson, D. L. (1994). An investigation of student participation and student-teacher ınteraction in the case method classroom, ProquestUmi Digital Dissertation Web Sitesindeki; http://www.lib.umi.com adresinden, 05.04.2004 tarihinde alınmıştır.
  • Demirel, Ö.(2002). Planlamadan değerlendirmeye öğretme sanatı. Dördüncü Baskı Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Diamentes, T. & Ovington J. (2003). Storytelling: using a case method approach in administrator preparation programs, Education, 123-3:465-471, EBSCOhost Veritabanındaki; http://web15.epnet. com adresinden, 20.09.2004 tarihinde alınmıştır.
  • Gökçe, E. (2003). İlköğretim sınıf öğretmenlerinin yeterlilikleri. Çağdaş Eğitim, 28-299:36-48.
  • Graham P. T. & Paul C. C. (1980). The case method: A basic teaching approach, Theory into Practice, 19- 2:112-116.
  • Karakoç, N. (1993). Halkla ilişkilerde örnekolaylar. İzmir.
  • Karagöz, S. & Çivi C. (1997). Genel öğretim metotları. Genişletilmiş Yedinci Baskı İstanbul: Öz Eğitim Yayınları.
  • Kreps, G. L.(1984). Using the case study method in organizational communication Classes: Developing Students’ Insight, Knowledge and Creativity, EBSCOhost Veritabanındaki; http://weblink1. epnet.com adresinden, 17.06.2004 tarihinde alınmıştır.
  • Li, R. (1996). Using case method to improve reading comprehension of elementary student, ProquestUmi Digital Dissertation Web Sitesindeki; http://www.lib.umi.com adresinden, 05.04.2004 tarihinde alınmıştır.
  • Maetozo, S. G. (2003). An examination of college students’ perceptions regarding the use of case methodology in a health and wellness course, FirstSearch Home Veritabanındaki http://www.lib.umi.com/ dissertations/fullcit/3098389 adresinden, 13.01.2004 tarihinde alınmıştır.
  • MEB. (2000). İlköğretim okulu 3. sınıf programı. İstanbul: MEB Basımevi. Melnyk, J. (2004). Learning by the case method, http://bcas.uwinnipeg.ca/adresinden, 05.02.2004 tarihinde alınmıştır.
  • Özdemir, M. (1998). Hayat bilgisi öğrenme ve öğretme etkinlikleri. Birinci Basım. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Pehlivan, H. (1997). “Örnekolay ve oyun yoluyla öğretimin sosyal bilgiler dersinde öğrenme düzeyine etkisi.” Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Saban, A. (2002). Öğrenme öğretme süreci. Geliştirilmiş İkinci Baskı. Ankara: Nobel Yayın ve Dağıtım.
  • Sönmez, V. (2001). Program geliştirmede öğretmen el kitabı. Geliştirilmiş Dokuzuncu Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • ______.(1998). Hayat bilgisi öğretimi ve öğretmen kılavuzu. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Yaşar, Ş. (1994). “Bireyselleştirilmiş öğretimde öğretmenin rolü,” 1. Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri. (28-30 Nisan 1994). Adana: Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi.
APA SIMSEK S, YAŞAR Ş (2006). Örnek Olaya Dayalı Öğretimin İlköğretim Hayat Bilgisi Dersinde Akademik Başarıya ve Öğrenmede Kalıcılığa Etkisi. , 171 - 179.
Chicago SIMSEK SELÇUK,YAŞAR Şefik Örnek Olaya Dayalı Öğretimin İlköğretim Hayat Bilgisi Dersinde Akademik Başarıya ve Öğrenmede Kalıcılığa Etkisi. (2006): 171 - 179.
MLA SIMSEK SELÇUK,YAŞAR Şefik Örnek Olaya Dayalı Öğretimin İlköğretim Hayat Bilgisi Dersinde Akademik Başarıya ve Öğrenmede Kalıcılığa Etkisi. , 2006, ss.171 - 179.
AMA SIMSEK S,YAŞAR Ş Örnek Olaya Dayalı Öğretimin İlköğretim Hayat Bilgisi Dersinde Akademik Başarıya ve Öğrenmede Kalıcılığa Etkisi. . 2006; 171 - 179.
Vancouver SIMSEK S,YAŞAR Ş Örnek Olaya Dayalı Öğretimin İlköğretim Hayat Bilgisi Dersinde Akademik Başarıya ve Öğrenmede Kalıcılığa Etkisi. . 2006; 171 - 179.
IEEE SIMSEK S,YAŞAR Ş "Örnek Olaya Dayalı Öğretimin İlköğretim Hayat Bilgisi Dersinde Akademik Başarıya ve Öğrenmede Kalıcılığa Etkisi." , ss.171 - 179, 2006.
ISNAD SIMSEK, SELÇUK - YAŞAR, Şefik. "Örnek Olaya Dayalı Öğretimin İlköğretim Hayat Bilgisi Dersinde Akademik Başarıya ve Öğrenmede Kalıcılığa Etkisi". (2006), 171-179.
APA SIMSEK S, YAŞAR Ş (2006). Örnek Olaya Dayalı Öğretimin İlköğretim Hayat Bilgisi Dersinde Akademik Başarıya ve Öğrenmede Kalıcılığa Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research, 0(24), 171 - 179.
Chicago SIMSEK SELÇUK,YAŞAR Şefik Örnek Olaya Dayalı Öğretimin İlköğretim Hayat Bilgisi Dersinde Akademik Başarıya ve Öğrenmede Kalıcılığa Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research 0, no.24 (2006): 171 - 179.
MLA SIMSEK SELÇUK,YAŞAR Şefik Örnek Olaya Dayalı Öğretimin İlköğretim Hayat Bilgisi Dersinde Akademik Başarıya ve Öğrenmede Kalıcılığa Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research, vol.0, no.24, 2006, ss.171 - 179.
AMA SIMSEK S,YAŞAR Ş Örnek Olaya Dayalı Öğretimin İlköğretim Hayat Bilgisi Dersinde Akademik Başarıya ve Öğrenmede Kalıcılığa Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research. 2006; 0(24): 171 - 179.
Vancouver SIMSEK S,YAŞAR Ş Örnek Olaya Dayalı Öğretimin İlköğretim Hayat Bilgisi Dersinde Akademik Başarıya ve Öğrenmede Kalıcılığa Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research. 2006; 0(24): 171 - 179.
IEEE SIMSEK S,YAŞAR Ş "Örnek Olaya Dayalı Öğretimin İlköğretim Hayat Bilgisi Dersinde Akademik Başarıya ve Öğrenmede Kalıcılığa Etkisi." Eurasian Journal of Educational Research, 0, ss.171 - 179, 2006.
ISNAD SIMSEK, SELÇUK - YAŞAR, Şefik. "Örnek Olaya Dayalı Öğretimin İlköğretim Hayat Bilgisi Dersinde Akademik Başarıya ve Öğrenmede Kalıcılığa Etkisi". Eurasian Journal of Educational Research 24 (2006), 171-179.