İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinin Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Erişiye Etkisi

Yıl: 2006 Cilt: 0 Sayı: 25 Sayfa Aralığı: 11 - 22 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinin Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Erişiye Etkisi

Öz:
Problem Durumu: Bilim ve teknoloji hızla geliştiğinden eğitimde de bilimsel ve teknolojik yenilikler yapılmalıdır. Devlet okullarında geleneksel yönde uygulamalar baskın olduğundan, öğretim için uygulanan yöntemler yoğun emek içermektedir. Bilgisayarların öğretim ortamlarına entegre edilmesiyle bilgisayar destekli öğretim kavramı ortaya çıkmıştır. Yapılan araştırmalarda, bilgisayar destekli öğretimin geleneksel öğretime göre öğrenci başarısını olumlu etkilediği ve daha fazla artırdığı, öğrencilerin dikkatini çektiği, onlara kendi hızıyla ilerleme ve bireysel dönüt verebilme imkânı sunduğu için geleneksel öğretimden daha yüksek başarı sağladığı görülmüştür. Bu nedenle, “bilgisayar destekli öğretimin sosyal bilgiler eğitimine etkisini” inceleyen bir çalışmanın yapılmasının bu alana katkı sağlayacağı düşünülmüştür. Araştırmanın Amacı/Araştırma Sorusu: Bu çalışmada; sosyal bilgiler dersinde bilgisayar destekli öğretimin ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin başarısına etkisi tespit edilmiştir. Araştırmada temel olarak sorgulanmak istenen şudur: Bilgisayar destekli öğretimle geleneksel öğretim yapılan sınıflar arasında sosyal bilgiler dersindeki erişiler bakımından anlamlı bir fark var mıdır? Araştırmanın Yöntemi: Deneysel olarak yapılan bu araştırma, 2004–2005 eğitim yı- lında, Çorum ili Sungurlu ilçesindeki Yavuz Selim İlköğretim Okulu ve Dr. Sedat- Dr. Melahat Baran İlköğretim Okulunda uygulanmıştır. Deney ve kontrol grubu oluşturulurken, öğrencilerin cinsiyetleri, sayıları, 6. sınıfa ait sınıf geçme karne notları, 6. sınıf sosyal bilgiler dersi yıl sonu notları ve ön test puanları gibi bazı değişkenler dikkate alınmıştır. Deney grubunda bilgisayar destekli öğretim, kontrol grubunda ise öğretmen merkezli, tek yönlü iletişimin egemen olduğu, genellikle anlatım yönteminin kullanıldığı geleneksel öğretim yapılmıştır. Araştırmanın verileri, 15 bilgi, 15 kavrama, 10 uygulama düzeyinde olmak üzere toplam 40 soruluk çoktan seçmeli test ile elde edilmiştir. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma, t-testi kullanılmıştır. Bulgular ve Sonuçlar: Deney grubunun bilgi, kavrama, uygulama düzeylerinde da- ha başarılı olduğu bulunmuştur. Araştırmanın sonucunda, sosyal bilgiler öğreti- minde bilgisayar destekli öğretimin bilgi, kavrama ve uygulama düzeyi davranış- larını kazandırmada geleneksel öğretime göre daha etkili olduğu belirlenmiştir. Öneriler: İlköğretim ve orta öğretimde, farklı konularda, derslerde, sınıf ve okul düzeylerinde yeni araştırmalar yapılabilir. Bilgisayar destekli eğitimi geliştirme ve yaygınlaştırma için projeler başlatılabilir. Öğretimde bilgisayar kullanımında, öğretmenlerin de iyi bir bilgisayar kullanımı becerisine ve ek olarak da donanım ve yazılım bilgilerine sahip olmaları için hizmet içi kurslar düzenlenebilir.
Anahtar Kelime: öğrenci başarısı geleneksel eğitim ilk öğretim bilgisayar destekli eğitim sosyal bilgiler eğitimi

Konular: Bilgisayar Bilimleri, Yazılım Mühendisliği Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri Eğitim, Özel

The Effect of Computer Assisted Instruction on Achievement in Teaching of Social Studies Lesson in Primary Education

Öz:
Background/Problem Statement: There should be some academical and technological progresses in educational studies because of the rapid development. Since traditional applications are dominant in public schools implemented methods include plenty of effort. As a result of integration of computers to educational setting the concept of computer assisted instruction has been revealed. The studies imply that computer assisted instruction effect the success of stu- dents more than traditional instructions, it appeals their interests and also it yields self-feedback comparing to the traditional instruction. Thus it was thought that the study of “the effect of computer assisted instruction on social studies education” would be beneficial for the development of this area. Purpose of Study/Research Question: In this study, the effect of computer assisted instruction on 7th grade students’ achievement in social studies lessons was investigated. The essential question investigated is that “Is there any significant difference between traditional classroom and computer assisted instruction classroom with respect to achievement?”. Methods: This study based on experimental method was carried out in Yavuz Selim Primary School and Dr. Sedat-Dr. Melahat Baran Primary School during the 2004-2005 academic year in Sungurlu, Çorum. While forming the experimental and control groups, some variables such as students’ genders, numbers, their average degrees while passing the 6th classes, their average marks in social studies lesson at the end of the educational year of the 6th classes and the results of the pre-tests were taken into consideration. Computer assisted instruction is applied to the experimental group, traditional instruction which is teachercentered and lecturing method is given to the control group. The data collected is obtained from 15 knowledge, 15 comprehension, 10 application, totally 40 questions from a multiple choice-test. Mean, standard deviation, t-test were used to analyze the data. Findings and Results: Experimental group is more successful with respect to the levels knowledge, comprehension, and application. At the end of the study, it is determined that computer assisted instruction in teaching social studies is more effective for acquiring knowledge, comprehension and application level behaviors than traditional instruction. Conclusions and Recommendations: New studies can be carried out in primary and secondary education in different subjects, lessons, class and school levels. New projects can be started to develop and pervade the computer assisted in- struction. In service training should be necessary for the teachers to use com- puters effectively and also they need hardware and software.
Anahtar Kelime: primary education computer aided education social science education student success traditional education

Konular: Bilgisayar Bilimleri, Yazılım Mühendisliği Eğitim, Eğitim Araştırmaları Matematik Bilgisayar Bilimleri, Bilgi Sistemleri Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Bibliyografik
  • Akpınar, Y. (1999). Bilgisayar destekli öğretim ve uygulamalar. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Aksu, D. (2002). Bilgisayar destekli öğretim etkinliklerinin ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin sosyal bilgiler dersi erişilerine etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Gazi Üniversitesi.
  • Alkan, C. (1997). Eğitim teknolojisi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Barth, J. L., & Demirtaş, A. (1996). İlköğretim sosyal bilgiler öğretimi. Ankara: Millî Eğitimi Geliştirme Projesi, Hizmet Öncesi Öğretmen Eğitimi.
  • Başaran, İ. E. (1983). Eğitime giriş. Ankara: Kadıoğlu Matbaası.
  • Bitter, G. G. (1989). Microcomputers in education today. California: Mitchell Publishing.
  • Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel desenler. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • Çakmak, A. (2001). İlköğretim okullarında bilgisayar destekli öğretim. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Sakarya Üniversitesi.
  • Dynneson T. L., & Gross R. E. (1999). Designing effective instruction for secondary social studies. New Jersey: Prentice-Hall, Inc.
  • Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Forrester, T. (1987). High-tech society. Massachusetts: MIT Press.
  • Hızal, A. (1989). Bilgisayar eğitimi ve bilgisayar destekli öğretime ilişkin öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Karaman, E. (2002). Bilgisayar destekli öğretim yönteminin, sosyal bilgiler dersinde, ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin bilişsel gelişimleri üzerindeki etkisinin incelenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Marmara Üniversitesi.
  • Karasar, N. (2004). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • M.E.B. (1998). İlköğretim okulu sosyal bilgiler dersi öğretim programı, Tebliğler Dergisi, 2487, 537-538.
  • Overfield, J. A. & Lluka L. B. (2002). An evaluation of factors affecting computer-based learning in haemostasis: A cultural experience. BEE-j, 1, 1 Mayıs 2005 tarihinde http://www.bioscience.heacademy.ac.uk/journal/vol1/beej-1-9.pdf sayfasından indirilmiştir.
  • Özden, Y. (2002). Eğitimde yeni değerler. Ankara: Pegema Yayıncılık.
  • San, M. B. (2003). İlköğretim dördüncü sınıf sosyal bilgiler dersinde bilgisayar destekli öğretimin öğrenci başarısına etkisi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Atatürk Üniversitesi.
  • Senemoğlu, N. (2003). Gelişim öğrenme ve öğretim. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Sönmez, V. (1999). Sosyal bilgiler öğretimi ve öğretmen kılavuzu. Ankara: Millî Eğitim Basımevi.
  • Sönmez, V. (2002). Eğitimde elektronik iletişim. İlköğretim Online, 1, 1 Mayıs 2005 tarihinde http://ilkogretim-online.org.tr/vol1say1/v01s01d.htm. sayfasından indirilmiştir.
  • Şimşek, N. (1997). Derste eğitim teknolojisi kullanımı. Ankara: Anıl Matbaa.
  • Uşun, S. (2004). Bilgisayar destekli öğretimin temelleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
APA Aksin A (2006). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinin Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Erişiye Etkisi. , 11 - 22.
Chicago Aksin Alpay İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinin Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Erişiye Etkisi. (2006): 11 - 22.
MLA Aksin Alpay İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinin Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Erişiye Etkisi. , 2006, ss.11 - 22.
AMA Aksin A İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinin Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Erişiye Etkisi. . 2006; 11 - 22.
Vancouver Aksin A İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinin Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Erişiye Etkisi. . 2006; 11 - 22.
IEEE Aksin A "İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinin Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Erişiye Etkisi." , ss.11 - 22, 2006.
ISNAD Aksin, Alpay. "İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinin Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Erişiye Etkisi". (2006), 11-22.
APA Aksin A (2006). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinin Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Erişiye Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research, 0(25), 11 - 22.
Chicago Aksin Alpay İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinin Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Erişiye Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research 0, no.25 (2006): 11 - 22.
MLA Aksin Alpay İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinin Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Erişiye Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research, vol.0, no.25, 2006, ss.11 - 22.
AMA Aksin A İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinin Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Erişiye Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research. 2006; 0(25): 11 - 22.
Vancouver Aksin A İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinin Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Erişiye Etkisi. Eurasian Journal of Educational Research. 2006; 0(25): 11 - 22.
IEEE Aksin A "İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinin Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Erişiye Etkisi." Eurasian Journal of Educational Research, 0, ss.11 - 22, 2006.
ISNAD Aksin, Alpay. "İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersinin Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin Erişiye Etkisi". Eurasian Journal of Educational Research 25 (2006), 11-22.