Yıl: 2005 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 7 - 22 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi

Öz:
Bu araştırmanın amacı, Bolu merkez ilköğretim okulları müdürlerinin kaynaştırmaya yönelik görüşlerini belirlemektir. Araştırmada betimsel yöntem kullanılmıştır. Bu amaca yönelik olarak ilköğretim okullarında görev yapan müdürler ile görüşmeler yapılmıştır. Görüşme sırasında önceden hazırlanan “Görüşme Formu” kullanılmıştır. Veriler, yarı-yapılandırılmış görüşme yönteminin esasları dikkate alınarak toplanmıştır. Araştırmaya, 7 ilköğretim okulunun müdürü gönüllü olarak katılmıştır.Araştırma verileri içerik analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Araştırma sonunda, ilköğretim okulu müdürlerinin, kaynaştırma kavramı, kaynaştırmanın başarılı olabilmesi için kaynaştırma öncesi ve kaynaştırma esnasında neler yapılması gerektiği hususları hakkında yeterli düzeyde bilgiye sahip olmadıkları, ayrıca müdürlerin büyük bir kısmının da kaynaştırmaya karşı olumsuz tutuma sahip olduğu bulunmuştur.
Anahtar Kelime: görüş kaynaştırma sınıfları engelli çocuklar eğitim yöneticileri ilk öğretim okul yöneticisi kaynaştırma

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri

-

Öz:
The purpose of this study was to investigate the perceptions of the principals of Bolu primary schools located in the city center toward inclusion. The descriptive method was applied in the study where the researchers had interviews with the principals. An Interview-Form that was prepared in advance was used in the interviews. The data were collected in accordance with the principles of semi-structured interview method. 7 primary school principals voluntarily participated in the study. The interview data were analyzed through content analysis. The findings showed that the principals the principals did not know what inclusion was and that thay did not have enough information about what had to be done for the inclusion to be successful both before and during inclusion. Moreover, the results indicated that many principals in this research had negative attitudes toward inclusion.
Anahtar Kelime: primary education school director mainstreaming opinion mainstreaming classes handicapped children educational administrators

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Akçamete, G., Kargın, T. (1994). Hizmetiçi Eğitim Programının Öğretmenlerin İşitme Özel Gereksinimlilere Yönelik Tutumlarına Etkisi. Özel Eğitim Dergisi, 1(4), 13-19.
  • Atay, M. (1995). Özel Gereksinimli Çocukların Normal Yaşıtları ile Birlikte Eğitim Aldıkları Kaynaştırma Programlarına Karşı Öğretmen Tutumları Üzerine Bir İnceleme. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Avissar, G.; Reiter, S., Leyser, Y. (2003). Principals’ Views and Practices Regarding Inclusion: The Case of Israeli Elementary School Principals. Journal of Special Needs Education, 18(3), 355-369.
  • Batu, S., E. (1998). Özel Gereksinimli Öğrencilerin Kaynaştırıldığı Bir Kız Meslek Lisesindeki Öğretmenlerin Kaynaştırılmaya İlişkin Görüş ve Önerileri. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları, No:1242.
  • ______ (2000). Kaynaştırma, Destek Hizmetler ve Kaynaştırmaya Hazırlık Etkinlikleri. Özel Eğitim Dergisi, 2(4),35-45.
  • Collins, L., White, P. G. (2002). Leading Inclusive Programs for All Special Education Students: A Pre-Service Training Program for Principals. Final Report. Personnel Preparation to Improve Services and Results for Children with Disabilities Projects of National Significance. U.S. Department of Education Office of Educational Research and Improvement. ERIC ED 470381.
  • Conrad, M. (1997). Inclusion and Law: A Principal’s Proactive Approach. Clearing House, 70 (4), 207-211.
  • Diken, H.İ. (1998). Sınıfında Zihinsel Engelli Çocuk Bulunan ve Bulunmayan Sınıf Öğretmenlerinin Zihinsel Engelli Çocukların Kaynaştırılmasına Yönelik Tutumlarının Karşılaştırılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Diler, N. (1998). Kaynaştırma Kavramı, Kaynaştırma Uygulamaları ve Etkili Kaynaştırma için Yapılması Gerekenler. 8. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, Edirne.
  • Dönmez, B. N., Avcı, N. ve Aslan, N. (1997). İlk ve Ortaöğretim Kurumu Öğretmenlerinin Engellilere ve Kaynaştırmaya İlişkin Bilgi ve Görüşleri. IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi, 10-12 Eylül 1997, Edirne.
  • Dyal, A. B., Flynt, S. W., Walker, D. B. (1996). Schools and Inclusion: Principals’ Perceptions. Clearing House, 70 (1), 32.
  • Federica, A.M., Herrold, B., Venn, J. (2000). Inclusion Reaches Beyond the Classroom. Kapa Pi Record, 36 (4), 178-180.
  • Gözün, Ö. (2003). Kaynaştırmaya Yönelik Hazırlanılmış Bilgilendirme Programının Öğretmen Adaylarını Tutumlarının Değişimine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
  • Kırcaali-İftar, G. (1998). Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları. No:561.
  • Mağden, D., Avcı, N. (1999). Öğretmen Adaylarının Özürlü Öğrencilerin Kaynaştırılmasına İlişkin Görüşleri. IV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri. Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Metin, N., Güleç, H. (1998). İlköğretim Okullarındaki Eğitimcilerin Özürlü Çocuklarla Normal Çocukların Kaynaştırıldığı Programlar Hakkındaki Düşüncelerin İncelenmesi. 8. Ulusal Özel Eğitim Kongresi, Edirne.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2000). Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB). (2000). Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği, 2509 sayılı Tebliğler Dergisi.
  • Muscott, S.H. (1995). A Process for Facilitating the Appropriate Inclusion of Students with Emotional/Behavioral Disorders. Education & Treatment of Children, 18(3), 369–387.
  • Praisner, C.L. (2003). Attitudes of Elementary School Principals’ Toward the Inclusion of Students with Disabilities. Council of Exceptional Children, 69 (2), 135–145.
  • Sazak, E. (2003). Zihin Engelli Birey için Hazırlanan Akran Aracılı Sosyal Beceri Öğretim Programının Etkiliğinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Sucuoğlu, B. (1996). Kaynaştırma Programlarına Anne-Baba Katılımı. Özel Eğitim Dergisi, 2 (2), 25–43
  • Temel, Z. F. (2000). Okul Öncesi Eğitimcilerin Engellilerin Kaynaştırılmasına İlişkin Görüşleri, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 148–155, Ankara.
  • Tice, T. N. (1991). Barriers to Mainstreaming Disabled Students: What Principals Shoul Know? Education Digest, 58 (3), 47.
  • Uysal, A. (1995). Öğretmen Okul Yöneticilerinin Zihin Engelli Çocukların Kaynaştırılmasında Karşılaşılan Sorunlara İlişkin Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Uzuner, Y. (1999). Niteliksel Araştırma Yaklaşımı. A.A. Bir (Ed.) içinde. Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. (Ünite 9 175-190.) Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları No: 1081, Açıköğretim Fakültesi Yayını No: 601.
  • Yıkmış, A., Çifci, İ., Altun, S.A. (2001). Kaynaştırılma Sınıflarında Çalışan Öğretmenlerin Müfettiş Yardımlarına İlişkin Görüşlerinin Belirlenmesi, Antalya Uluslararası Özel Eğitim Konferansı, Antalya.
  • Yıkmış, A., Şahbaz, Ü., Peker, S. (1997). Hizmetiçi Eğitim Programlarının Öğretmenlerin Kaynaştırmaya Yönelik Tutumlarına Etkisi. Özel Eğitim Günleri. Karatepe Yayınları, Eskişehir. ­­­­
  • ____ (1998). Özel Eğitim Danışmanlığı ve Kaynaştırma Dersinin Öğretmen Adaylarının Kaynaştırma Dersinin Öğretmen Adaylarının Kaynaştırmaya Yönelik Tutumlarına Etkisi. VIII. Özel Eğitim Kongresi, Edirne.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayıncılık.
APA YIKMIŞ A, PINAR SAZAK E (2005). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. , 7 - 22.
Chicago YIKMIŞ Ahmet,PINAR SAZAK Elif İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. (2005): 7 - 22.
MLA YIKMIŞ Ahmet,PINAR SAZAK Elif İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. , 2005, ss.7 - 22.
AMA YIKMIŞ A,PINAR SAZAK E İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. . 2005; 7 - 22.
Vancouver YIKMIŞ A,PINAR SAZAK E İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. . 2005; 7 - 22.
IEEE YIKMIŞ A,PINAR SAZAK E "İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi." , ss.7 - 22, 2005.
ISNAD YIKMIŞ, Ahmet - PINAR SAZAK, Elif. "İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi". (2005), 7-22.
APA YIKMIŞ A, PINAR SAZAK E (2005). İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 7 - 22.
Chicago YIKMIŞ Ahmet,PINAR SAZAK Elif İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5, no.1 (2005): 7 - 22.
MLA YIKMIŞ Ahmet,PINAR SAZAK Elif İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.5, no.1, 2005, ss.7 - 22.
AMA YIKMIŞ A,PINAR SAZAK E İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 5(1): 7 - 22.
Vancouver YIKMIŞ A,PINAR SAZAK E İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 5(1): 7 - 22.
IEEE YIKMIŞ A,PINAR SAZAK E "İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, ss.7 - 22, 2005.
ISNAD YIKMIŞ, Ahmet - PINAR SAZAK, Elif. "İlköğretim Okulu Müdürlerinin Kaynaştırmaya Yönelik Görüşlerinin Belirlenmesi". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5/1 (2005), 7-22.