Yıl: 2005 Cilt: 5 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 123 - 143 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Türkiye ve İngiltere'de Fen Bilgisi Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması

Öz:
Bu çalışmanın amacı son yıllarda oldukça ön plana çıkan fen bilgisi eğitimini geliştirme çabaları kapsamında fen bilgisi öğretmenini yetiştirme alanına bir katkı sağlamaktır. Bu araştırmada İngiltere gibi gelişmiş, eğitimde sürekli yenilikler gerçekleştiren bir ülke ile gelişmekte olan Türkiye’de fen bilgisi öğretmeni yetiştirme programları karşılaştırılmıştır.Çalışma kapsamında; ulusal ve uluslararası literatürde çeşitli kaynaklardan ulaşılan makale, tez, bildiri ve raporlar incelenmiş, çalışmanın içeriğine ilişkin her nokta dikkate alınarak geniş boyutlu bir kaynak oluşturulmuştur.Çalışma, amaç açısından temel bir araştırma niteliğindedir. Yapıldığı çevre ve ortam açısından alan araştırması olarak nitelendirilebilir. Alan araştırmaları günlük hayatın içinde yer alan araştırmalardır. Bu araştırma aynı zamanda betimleme yöntemi ile örnek olay incelemesi olarak düşünülmelidir. Çünkü iki ülkeye ait fen bilgisi öğretmeni yetiştirilmesine ilişkin modelleri irdelemektedir. Araştırma ulusal ve uluslar arası literatür incelenerek ve örnek iki ülkeden elde edilen seçilmiş fen bilgisi öğretmeni yetiştirme programları incelenerek yapılmıştır. Belirlenen sorunlar ve çözüm önerileri dikkate alınarak, gelecekteki fen eğitimine katkı sağlayabilmek amacı ile yeni bir fen bilgisi öğretmeni yetiştirme programının temelleri ifade edilmiştir.
Anahtar Kelime: fen öğretmenleri fen eğitimi müfredat değerlendirme İngiltere öğretmen eğitimi Türkiye

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

-

Öz:
The aim of this study was to provide a contribution to science teacher education field, with the endeavors for development of science education recently. The Science Teacher Education model of a developed country England which is confident about its education system and continually realizing reforms, and the developing country Turkey’s model were compared.With in the study, the articles, theses, proceedings and reports from the various references from the literature of the country and the world were examined, than as taking into consideration of all points for the content of this study, a document is constructed.According to the aim of study it can be characterized as a basic research. If it is examined with the surrounding and the circumference it is a field research. Field research’s are in the context of daily life. And it can be thought as a descriptive research especially a case study. Because case studies from two countries about Science Teacher Education were evaluated as a specific case of education.This research realized as examining the national and international literature and the sample programs for Science Teacher Education from the sample countries. The problems and solution proposals that are determined were taken into consideration, so a new Science Teacher Education model basic proposed for the aim of contribution to future science education.
Anahtar Kelime: England teacher education Turkey science teachers science education curriculum evaluation

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Anderson, C. W. (2000). Challenges to Science teacher education. Journal of Research in Science Teaching, 37 (4), 293 – 294.
  • Ayas, A. and Akdenizi A.R. (1993). Development of the Turkish secondary science curriculum. Science Education, 77 (4), 433 – 440.
  • Çavaş, B., Kesercioğlu, T. (2003). “Lisansüstü Eğitim Karşılaştırması Bildiri sunumu” Üniversitelerde Yüksek Lisans Eğitimi Sempozyumu Kitapçığı. Buca Eğitim Fakültesi İzmir – Ekim 2003.
  • Kadıoğlu, Ö. (1999). Türkiye ve İngiltere’deki Kimya öğretmeni yetiştirilmesinin karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi ,Trabzon : Karadeniz Teknik Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Kaptan, F. (1999). Fen Bilgisi Öğretimi. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi.
  • Kaptan, S. (1998). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Teknikleri. (Geliştirilmiş 11. Baskı) Ankara: Tekışık Web Ofset Tesisleri.
  • Levitt, Karen. E. (2002). An Analysis Elementary Teachers beliefs regarding the teaching and learning of science. Science Education, 86 (1), 1 – 22.
  • Meriç, G. (2004). Fen Bilgisi Öğretmeni Yetiştirme Programlarının örnek ülkeler kapsamında değerlendirilmesi (Türkiye, Japonya, Amerika ve İngiltere Örnekleri). Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara :Gazi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Reynolds, D., Muijs, D. & Treharne, D. (2003). Teacher Evaluation and Teacher Effectiveness in the United Kingdom. Journal of Personnel Evaluation in Education, 17 (1), 83 – 100.
  • Ültanır, G. (2000). Karşılaştırmalı Eğitim Bilimi: Kuram ve Teknikler. Ankara : Eylül Kitap ve yayınevi.
  • Yeager, R.E., Penick, J.E. (1988). Changes in Perceived Attitudes toward the goals for Science Instruction in Schools. Journal of Research in Science Teaching, 25, 179-184.
APA MERİÇ G, TEZCAN R (2005). Türkiye ve İngiltere'de Fen Bilgisi Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması. , 123 - 143.
Chicago MERİÇ Gürsoy,TEZCAN Ramazan Türkiye ve İngiltere'de Fen Bilgisi Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması. (2005): 123 - 143.
MLA MERİÇ Gürsoy,TEZCAN Ramazan Türkiye ve İngiltere'de Fen Bilgisi Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması. , 2005, ss.123 - 143.
AMA MERİÇ G,TEZCAN R Türkiye ve İngiltere'de Fen Bilgisi Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması. . 2005; 123 - 143.
Vancouver MERİÇ G,TEZCAN R Türkiye ve İngiltere'de Fen Bilgisi Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması. . 2005; 123 - 143.
IEEE MERİÇ G,TEZCAN R "Türkiye ve İngiltere'de Fen Bilgisi Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması." , ss.123 - 143, 2005.
ISNAD MERİÇ, Gürsoy - TEZCAN, Ramazan. "Türkiye ve İngiltere'de Fen Bilgisi Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması". (2005), 123-143.
APA MERİÇ G, TEZCAN R (2005). Türkiye ve İngiltere'de Fen Bilgisi Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5(1), 123 - 143.
Chicago MERİÇ Gürsoy,TEZCAN Ramazan Türkiye ve İngiltere'de Fen Bilgisi Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5, no.1 (2005): 123 - 143.
MLA MERİÇ Gürsoy,TEZCAN Ramazan Türkiye ve İngiltere'de Fen Bilgisi Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.5, no.1, 2005, ss.123 - 143.
AMA MERİÇ G,TEZCAN R Türkiye ve İngiltere'de Fen Bilgisi Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 5(1): 123 - 143.
Vancouver MERİÇ G,TEZCAN R Türkiye ve İngiltere'de Fen Bilgisi Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2005; 5(1): 123 - 143.
IEEE MERİÇ G,TEZCAN R "Türkiye ve İngiltere'de Fen Bilgisi Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması." Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5, ss.123 - 143, 2005.
ISNAD MERİÇ, Gürsoy - TEZCAN, Ramazan. "Türkiye ve İngiltere'de Fen Bilgisi Öğretmeni Yetiştirme Programlarının Karşılaştırılması". Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 5/1 (2005), 123-143.