Yıl: 2006 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 157 - 173 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Görüntü Kavramı ve Düzlem Aynada Görüntü Oluşumu ile İlgili Kavramsal Anlamaları

Öz:
Bu çalışmada ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin görüntü ve düzlem aynada görüntü oluşumu üzerine konunun geleneksel öğretim öncesi ve sonrası sahip oldukları kavramsal anlamalarını ortaya koymak amaçlanmıştır. Araştırmanın örneklemini Balıkesir merkez ilköğretim kurumlarından rasgele seçilen 203 öğ renci oluşturmuştur. Verilerin toplanması sürecinde, araştırmacı tarafından geliştirilen ve açık uçlu sorulardan oluşan kavramsal anlama testi öğretim öncesinde ve sonrasında öğrencilere uygulanmıştır. Ayrıca kavramsal anlama testinden elde edilen verileri desteklemek amacıyla öğretim sonrasında 4 öğrenci ile yarı-yapılandırılmı görüşmeler yapılmıştır.Elde edilen sonuçlara göre öğretim sonrasında, öğrencilerin bilimsel olarak kabul edilebilir yanıtlarının yüzdesinin geleneksel öğretim öncesine göre az da olsa artış gösterdiği ortaya çıkmıştır. Bununla birlikte, öğrencilerle yapılan görüşmelerde öğrencilerin düzlem aynanın karşısına yerleştirilen bir cismin görüntüsünü çizmede pek çok bilimsel karmaşa yaşadıkları ve özellikle sanal ve gerçek görüntünün ayırt edilmesine yönelik ilginç fikirler öne sürdükleri görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin görüntü oluşumu ile gölge ve aydınlanma olaylarını karıştırdıkları görülmüştür. Araştırmadan elde edilen sonuçlara dayanarak düzlem aynada görüntü oluşumu konusunun öğretimi üzerine bazı önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime: kavram yanılgıları ilk öğretim kavram öğretimi görüntü oluşumu

Konular: Optik Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel

Primary School 5th Grade Students' Conceptual Understanding of the Concept of Image and Image Formation by a Plane Mirror

Öz:
The aim of this study was to reveal primary school 5th grade students’ conceptual understanding of image and image formation by a plane mirror before and after traditional teaching of the topic. The sample of the study was constructed by randomly selected 203 students from primary schools in the central area of Balıkesir. A conceptual understanding test, which consisted of open-ended questions, was designed by the researcher and administered before and after teaching in the data collection process. In addition, semi-structured interviews were conducted with 4 students after teaching so as to support the findings from conceptual understanding test.Findings of the study pointed out that the percentage of students’ scientifically acceptable responses after teaching increased to some extent compared to before teaching. However, the analysis results of the interviews showed that students struggled to draw the image of the object which was placed in front of the plane mirror and proposed interesting ideas about differentiating real and imaginary object. Moreover, it was found out that students mixed up the image formation and shadow and illumination phenomena. Finally, implications concerning teaching of the image formation by a plane mirror were drawn in the light of the results of this study.
Anahtar Kelime: primary education concept teaching image formation misconceptions

Konular: Optik Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Cohen, L. ve Manion, L. (1994). Research Methods in Education. (Fourth Edition). London: Routledge.
  • 2. Driver, R. (1989). Students’ Conceptions and the Learning of Science. International Journal of Science Education, 11, 481-490.
  • 3. Driver, R. ve Easley, J. A. (1978). Pupils and Paradigms: A Review of Literature Related to Concept Development in Adolescent Science Students, Studies in Science Education. 5, 61-84.
  • 4. Dyer, C. (1995). Beginning Research in Psychology: A Practical Guide to Research Methods and Statistics.Oxford: Blackwell Publishers.
  • 5. Galili, I., Goldberg, F. ve Bendall, S.(1993). The Effects of Prior Knowledge and Instruction on Understanding Image Formation. Journal of Research in Science Teaching. 30 (3), 271-301.
  • 6. Gilbert, J. K. ve Watts, M.(1983).Concepts, Misconceptions and Alternative Conceptions:Changing Perspectives in Science Education, Studies in Science Education. 10, 61-98.
  • 7. Gilbert, J. K., Osborne, R. ve Fensham, P.J. (1982). Children' Science and its Consequences for Teaching.Science Education, 66(4), 623-633.
  • 8. Goldberg, F. M. ve McDermott, L. C.(1987). An Investigation of Student Understanding of the Real Image Formed by a Converging Lens or Concave Mirror. American Journal of Physics, 55 (2), 108-119.
  • 9. Kabapınar, F. (2003). Kavram Yanılgılarının Ölçülmesinde Kullanılabilecek Bir Ölçe in Bilgi Düzeyini Ölçmeyi Kavrama Amaçlayan Ölçekten Farklılıkları.Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 35, 398-417.
  • 10.Kelly, G.A. (1955). The Psychology of Personal Constructs. New York:W.W. Norton.
  • 11.Novak, J.D. ve Gowin, D.B. (1984).Learning How to Learn. New York:Cambridge University Press.
  • 12.Pfundt, H. ve Duit, R. (2000).Bibliography: Students’ Alternative Frameworks and Science Educaion.Kiel, Germany: Institute for Science Education at the University of Kiel Institute for Science Education.
  • 13.Pfundt, H. ve Duit, R. (2005). Bibliography: Students' Alternative Frameworks and Science Education. Kiel, Germany: Institute for Science Education at the University of Kiel.
  • 14.Robson, C. (1993). Real Word Research: A Resource for Social Scientists and Practitioner-Researchers. Oxford:Blackwell Publishers.
APA KOCAKÜLAH A (2006). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Görüntü Kavramı ve Düzlem Aynada Görüntü Oluşumu ile İlgili Kavramsal Anlamaları. , 157 - 173.
Chicago KOCAKÜLAH AYSEL İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Görüntü Kavramı ve Düzlem Aynada Görüntü Oluşumu ile İlgili Kavramsal Anlamaları. (2006): 157 - 173.
MLA KOCAKÜLAH AYSEL İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Görüntü Kavramı ve Düzlem Aynada Görüntü Oluşumu ile İlgili Kavramsal Anlamaları. , 2006, ss.157 - 173.
AMA KOCAKÜLAH A İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Görüntü Kavramı ve Düzlem Aynada Görüntü Oluşumu ile İlgili Kavramsal Anlamaları. . 2006; 157 - 173.
Vancouver KOCAKÜLAH A İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Görüntü Kavramı ve Düzlem Aynada Görüntü Oluşumu ile İlgili Kavramsal Anlamaları. . 2006; 157 - 173.
IEEE KOCAKÜLAH A "İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Görüntü Kavramı ve Düzlem Aynada Görüntü Oluşumu ile İlgili Kavramsal Anlamaları." , ss.157 - 173, 2006.
ISNAD KOCAKÜLAH, AYSEL. "İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Görüntü Kavramı ve Düzlem Aynada Görüntü Oluşumu ile İlgili Kavramsal Anlamaları". (2006), 157-173.
APA KOCAKÜLAH A (2006). İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Görüntü Kavramı ve Düzlem Aynada Görüntü Oluşumu ile İlgili Kavramsal Anlamaları. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (. Ahi Evran Üniv. Kırşehir Eğt. Fak. Derg.), 7(1), 157 - 173.
Chicago KOCAKÜLAH AYSEL İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Görüntü Kavramı ve Düzlem Aynada Görüntü Oluşumu ile İlgili Kavramsal Anlamaları. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (. Ahi Evran Üniv. Kırşehir Eğt. Fak. Derg.) 7, no.1 (2006): 157 - 173.
MLA KOCAKÜLAH AYSEL İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Görüntü Kavramı ve Düzlem Aynada Görüntü Oluşumu ile İlgili Kavramsal Anlamaları. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (. Ahi Evran Üniv. Kırşehir Eğt. Fak. Derg.), vol.7, no.1, 2006, ss.157 - 173.
AMA KOCAKÜLAH A İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Görüntü Kavramı ve Düzlem Aynada Görüntü Oluşumu ile İlgili Kavramsal Anlamaları. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (. Ahi Evran Üniv. Kırşehir Eğt. Fak. Derg.). 2006; 7(1): 157 - 173.
Vancouver KOCAKÜLAH A İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Görüntü Kavramı ve Düzlem Aynada Görüntü Oluşumu ile İlgili Kavramsal Anlamaları. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (. Ahi Evran Üniv. Kırşehir Eğt. Fak. Derg.). 2006; 7(1): 157 - 173.
IEEE KOCAKÜLAH A "İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Görüntü Kavramı ve Düzlem Aynada Görüntü Oluşumu ile İlgili Kavramsal Anlamaları." Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (. Ahi Evran Üniv. Kırşehir Eğt. Fak. Derg.), 7, ss.157 - 173, 2006.
ISNAD KOCAKÜLAH, AYSEL. "İlköğretim 5. Sınıf Öğrencilerinin Görüntü Kavramı ve Düzlem Aynada Görüntü Oluşumu ile İlgili Kavramsal Anlamaları". Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (. Ahi Evran Üniv. Kırşehir Eğt. Fak. Derg.) 7/1 (2006), 157-173.