Yıl: 2006 Cilt: 7 Sayı: 1 Sayfa Aralığı: 175 - 189 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Kırşehir Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Bölümünde İncelenen Öğrencilerin Çeşitli Değişkenlere Göre Nitelikleri

Öz:
Bu araştırmada, Kırşehir Rehberlik ve Araştırma Merkezi Müdürlüğü (Kırşehir RAM) bünyesinde gerçekleştirilen zeka testleri sonuçlarının öğrencilerin cinsiyetleri, anne-baba eğitim durumları, anne-baba mesleği, anne-babanın akrabalık durumu, yerleşim yerleri açısından nitelikleri araş tırılmıştır. Araştırma kapsamına 2000- 2005 yılları arasında Kırşehir RAM’a müracaat eden 623 öğrenci alınmıştır. Öğ rencilerin zekâ düzeyleri ve aile bilgileri Özel Eğitim Hizmetleri “Vaka Kayıt Dosyası” ve “Öğrenci Kişisel Dosyaları”ndan elde edilmiştir. Bu dosyalardaki bilgiler incelendiğinde öğrencilerin zeka düzeylerinin ölçülmesinde Stanfort-Binet ve WISC-R zeka ölçeklerinin uygulandığı görülmüştür. Verilerin değerlendirilmesi SPSS paket programı ile yapılmıştır. Tüm değişkenlerin istatistiksel analizinde yüzdelikler ve frekanslar kullanılmış tır. Araştırmada, anne-babanın eğitim düzeyi düştükçe çocukların zekâ düzeylerinde de bir düşüş olduğu, akraba evliliği sonucunda doğan bireylerin zihinsel engelli olarak doğma ihtimallerinin yüksek olduğu, ancak yaşanılan yerleşim yerinin, çocukların zihinsel engelli olmasına etkisinin anlamlı bir düzeyde faklılık oluşturmadığı görülmüş tür.
Anahtar Kelime: öğrenci profili zeka testleri kırşehir psikolojik danışma ve rehberlik merkezleri

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Aile Çalışmaları

The Qualities According to the Assorted Variables of the Students that are Examined at Private Training Department of Kırşehir Guidance and Research Center

Öz:
This study is carried out at Private Training Department of Kirsehir Guidance and Research Center and the examined students’ intelligence test results are researched according to the qualities of the individuals’ sex, parents’ training level, parents’ profession, parents’ relationship situation and their settlement environ. 623 individuals that applied o Kırsehir Guidance and Research Center between the years of 2000-2005 have been included into this study. Students’ intelligence level and their family information have been gathered from Private Education Service “Incident Report File” and “Personal Student File”. When both of these files were examined, it was seen that Stanfort-Binet and WISC-R intelligence scales were used to measure the students’ intelligence level. The evaluations of data have been made by SPSS packet programme. Percentages and frequencies have been used at statistical analysis of all variables. In this study, it has been seen that as the parents’ training level decrease, children’s intelligence level decrease too, the possibility of being burned mental disabled is very high from the parents whom are relationships, but the settlement environ doesn’t effect a meaningful result for the children being mental disables.
Anahtar Kelime: kirsehir psychological counseling and guidance centers student profile intelligence tests

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Eğitim, Özel Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • 1. Akçamete, G ve Kaner, S. (1999). II. Ulusal Çocuk Kültürü Kongresi:Cumhuriyet ve Çocuk. Ankara:Ankara Üniversitesi Çocuk Kültürü Araştırma ve Uygulama Merkezi Yayınları No:2, 395-405.
  • 2. Ataman, A. (1993). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş.Ankara: Gündüz Eğitimcilik ve Yayıncılık.
  • 3. Ataman, A. “Türkiye’de Özel Eğitimde Yeni Yaklaşımlar”. Milli Eğitim Dergisi, 136, 22-23, Ankara.
  • 4. Ataman, A. (2003). Özel Eğitime Giriş.Ankara: Gündüz Eğitimcilik ve Yayıncılık.
  • 5. Enç, M., Çağlar, D. ve Özsoy, Y. (1987).Özel Eğitime Giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • 6. Kargın, T. (2003). “Cumhuriyetin 80.Yılında Özel Eğitim”, Milli Eğitim Dergisi. 160, Ankara.
  • 7. M.E.B. Milli Eğitim Bakanlığı (2000). Özel Eğitim Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ve Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği. Ankara: Milli Eğitim Basımevi.
  • 8. M.E.B. (2001) “Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Yönetmeliği”. Tebliğler Dergisi. Sayı: 24376,17.04.2001.
  • 9. M.E.B. Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü Dergisi (Cumhuriyetin 75. yıl anısına). Ankara: MEB Yayınları.
  • 10.Özsoy, Y. (1971). Özel Eğitime Giriş.Eğitim Fakültesi Ders Notları, Ankara.
  • 11.Özsoy, Y. (1990). “Türkiye’de Özel Eğitim”, Eğitim Bilimleri I. Ulusal Kongresi. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • 12.Özsoy, Y., Özyürek, M., Eripek, S. (1998).Özel Eğitime Muhtaç Çocuklar “Özel Eğitime Giriş ”. Ankara:Karatepe Yayınları.
  • 13.Özgüven, İ. (1994). Psikolojik Testler. Ankara: PDREM Yayınları.
  • 14.Özgüven, İ. (1999). Çağdaş Eğitimde Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara: PDREM Yayınları.
  • 15.Şahin, C. (1996). Mesleki Rehberlik (Ders Notu). Kırşehir: KREF Yayınları
  • 16.Şura Raporu, (1999). I. Özürlüler Şurası:Çağdaş Toplum Çağdaş Yaşam ve Özürlüler. Ankara: T.C. Başbakanlık Özürlüler İdaresi Başkanlığı Yayınları.
  • 17..Yeşilyaprak, B. (2002). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Nobel Yayınları.
APA Sahin C (2006). Kırşehir Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Bölümünde İncelenen Öğrencilerin Çeşitli Değişkenlere Göre Nitelikleri. , 175 - 189.
Chicago Sahin Cengiz Kırşehir Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Bölümünde İncelenen Öğrencilerin Çeşitli Değişkenlere Göre Nitelikleri. (2006): 175 - 189.
MLA Sahin Cengiz Kırşehir Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Bölümünde İncelenen Öğrencilerin Çeşitli Değişkenlere Göre Nitelikleri. , 2006, ss.175 - 189.
AMA Sahin C Kırşehir Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Bölümünde İncelenen Öğrencilerin Çeşitli Değişkenlere Göre Nitelikleri. . 2006; 175 - 189.
Vancouver Sahin C Kırşehir Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Bölümünde İncelenen Öğrencilerin Çeşitli Değişkenlere Göre Nitelikleri. . 2006; 175 - 189.
IEEE Sahin C "Kırşehir Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Bölümünde İncelenen Öğrencilerin Çeşitli Değişkenlere Göre Nitelikleri." , ss.175 - 189, 2006.
ISNAD Sahin, Cengiz. "Kırşehir Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Bölümünde İncelenen Öğrencilerin Çeşitli Değişkenlere Göre Nitelikleri". (2006), 175-189.
APA Sahin C (2006). Kırşehir Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Bölümünde İncelenen Öğrencilerin Çeşitli Değişkenlere Göre Nitelikleri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (. Ahi Evran Üniv. Kırşehir Eğt. Fak. Derg.), 7(1), 175 - 189.
Chicago Sahin Cengiz Kırşehir Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Bölümünde İncelenen Öğrencilerin Çeşitli Değişkenlere Göre Nitelikleri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (. Ahi Evran Üniv. Kırşehir Eğt. Fak. Derg.) 7, no.1 (2006): 175 - 189.
MLA Sahin Cengiz Kırşehir Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Bölümünde İncelenen Öğrencilerin Çeşitli Değişkenlere Göre Nitelikleri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (. Ahi Evran Üniv. Kırşehir Eğt. Fak. Derg.), vol.7, no.1, 2006, ss.175 - 189.
AMA Sahin C Kırşehir Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Bölümünde İncelenen Öğrencilerin Çeşitli Değişkenlere Göre Nitelikleri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (. Ahi Evran Üniv. Kırşehir Eğt. Fak. Derg.). 2006; 7(1): 175 - 189.
Vancouver Sahin C Kırşehir Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Bölümünde İncelenen Öğrencilerin Çeşitli Değişkenlere Göre Nitelikleri. Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (. Ahi Evran Üniv. Kırşehir Eğt. Fak. Derg.). 2006; 7(1): 175 - 189.
IEEE Sahin C "Kırşehir Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Bölümünde İncelenen Öğrencilerin Çeşitli Değişkenlere Göre Nitelikleri." Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (. Ahi Evran Üniv. Kırşehir Eğt. Fak. Derg.), 7, ss.175 - 189, 2006.
ISNAD Sahin, Cengiz. "Kırşehir Rehberlik ve Araştırma Merkezi Özel Eğitim Bölümünde İncelenen Öğrencilerin Çeşitli Değişkenlere Göre Nitelikleri". Gazi Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (. Ahi Evran Üniv. Kırşehir Eğt. Fak. Derg.) 7/1 (2006), 175-189.