Yıl: 2006 Cilt: 2006 Sayı: 31 Sayfa Aralığı: 133 - 146 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Fen Öğretiminde Kavram Haritaları ve Senaryolar Kavram Yanılgılarını Giderebilir mi?

Öz:
Bu çalışmada ilköğretim 4. sınıf öğrencilerinin Fen derslerinde “Hayvanları Tanıyalım” konusunda sahip oldukları kavram yanılgıları tespit edilmiş, bu yanılgıları gidermek için çalışma yaprakları geliştirilmiş ve uygulanmıştır. Çalışma yapraklarında; kavram haritaları kullanılarak konunun bağlantıları ve özü verilmiş, senaryolar kullanılarak öğrencilerin hayal dünyasına girilmeye çalışılmış ve öğrencilerin konuya farklı bakış açısı kazanmaları sağlanmıştır. Bu çalışmada İzmir ilinden (n=78, 33 kız, 45 erkek öğrenci) amaca bağlı örneklem seçimi yapılarak örneklem seçilmiş ve seçilen gruplar arasındaki farklar irdelenmiştir. Çalışmada seçilen deney grubuna çalışma yaprakları hazırlanarak öğretim yapılmış, kontrol grubuna ise geleneksel yöntemle öğretim yapılmıştır. Veri toplama aracı olarak ön test-son test kontrol gruplu desen kullanılmış, verilerin analizinde ise “t testi” kullanılmıştır. Çalışma sonucunda çalışma yapraklarının öğrencilerin “Hayvanları Tanıyalım” konusu ile ilgili kavram yanılgılarını gidermede etkili olduğu tespit edilmiştir (t=7,03; p<0,05).
Anahtar Kelime: fen eğitimi kavram yanılgıları kavram haritaları

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları

Do the Scenerios and Concept Maps Eliminate the Mis-Conceptions in Science Education?

Öz:
In this research; the mis-concepts of Elementary 4. class students about "Unit on Animals" topic are determined and to eliminet this problem, worksheets are improved and applied to remove these mis-conceptions. In the worksheets; subject's connections and essential parts are given by using concept maps. Moreover by using scenarios, it is tried to get in the students imagination world and to give them a different point of view about subjects. In this research; (n=78, 33 girl, 45 boy students) samples are chosen depending on the aim from the city of İzmir and differencies between samples are examined. Picked sample group are educated wiht worksheets while traditional education methods are applied to control group. Pre test-post test control group design is used as data collection tool and t-test is used for analyzing data. At the end of the research, it is observed that the worksheets on &#8220;Acknowledge the Animals&#8221; are benefical on removing the misconceptions about this topic (t:7,03; p<0,05).
Anahtar Kelime: concept maps science education misconceptions

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Cho, H., Kahle, J.B., & Norland, F.H. (1985). Investigation of high school biology textbooks as sources of misconceptions and difficulties in genetics and some suggestions for teaching genetics. Science Educaton. 69 (5), 707-719.
  • Driver, R.(1989). Students’ conceptions and the learning of science. International journal of science education, 11(5), 481-490
  • Driver, R., Easly, J. (1978). Pupils and paradigms: a review of literature related to concept development in adolescent science students, Studies in Science Education, (5), 61-84.
  • Ergin, Ö., Şahin-Pekmez, E., Öngel-Erdal, S., (2005). Kuramdan uygulamaya deney yoluyla fen öğretimi, Dinazor Kitabevi, Birinci Baskı, Kanyılmaz Matbaası, İzmir.
  • Hand, B., Treagust, D. F. (1991). Student achievement and science curriculum development using a constructivist framework, School Science and Mathematics, 91 (4), 172-176.
  • Heinze-Fry, J., Novak, J. (1990). Concept mapping brings long-term movement towards meaningful learning. Science Education, 74, 461-472
  • Konuk, M., Kılıç, S. (2002). Konya ili lise öğrencilerinde osmoz ve difüzyon konusundaki kavram yanılgıları. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, ODTÜ, Ankara,
  • Kurt, Ş. (2002). Fizik öğretiminde bütünleştirici öğrenme kuramına uygun çalışma yapraklarının geliştirilmesi, Yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Trabzon.
  • Novak, J. D. & Gowin, D. B.(1984). Learnin how to learn. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Osborne, R. J., Wittrock, M. C. (1983). Learning science: a generative process, Science Education, 67 (4), 489-508.
  • Proctor, A., Entwistle, M., Judge, B. ve McKenzie-Murdoch, S. (1997). Learning to teach in the primary classroom, New York: Routledge.
  • Saka, A. (2001). Denetleyici ve düzenleyici sistemler ünitesi için öğretmen rehber materyallerinin geliştirilmesi, yüksek Lisans Tezi, KTÜ, Trabzon.New York.
  • Saka, A. ve Akdeniz, A.R., (2001). Biyoloji öğretmenlerine çalışma yaprağı geliştirme ve kullanma becerileri kazandırmak için bir yaklaşım. Yeni Bin Yılın Başında Türkiye’de Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, Maltepe Üniversitesi, İstanbul, 176-182.
APA CAN TAŞKIN B, YAŞADI G, SÖNMEZER D, Kesercioğlu T (2006). Fen Öğretiminde Kavram Haritaları ve Senaryolar Kavram Yanılgılarını Giderebilir mi?. , 133 - 146.
Chicago CAN TAŞKIN Bilge,YAŞADI Gonca,SÖNMEZER Deniz,Kesercioğlu Teoman Fen Öğretiminde Kavram Haritaları ve Senaryolar Kavram Yanılgılarını Giderebilir mi?. (2006): 133 - 146.
MLA CAN TAŞKIN Bilge,YAŞADI Gonca,SÖNMEZER Deniz,Kesercioğlu Teoman Fen Öğretiminde Kavram Haritaları ve Senaryolar Kavram Yanılgılarını Giderebilir mi?. , 2006, ss.133 - 146.
AMA CAN TAŞKIN B,YAŞADI G,SÖNMEZER D,Kesercioğlu T Fen Öğretiminde Kavram Haritaları ve Senaryolar Kavram Yanılgılarını Giderebilir mi?. . 2006; 133 - 146.
Vancouver CAN TAŞKIN B,YAŞADI G,SÖNMEZER D,Kesercioğlu T Fen Öğretiminde Kavram Haritaları ve Senaryolar Kavram Yanılgılarını Giderebilir mi?. . 2006; 133 - 146.
IEEE CAN TAŞKIN B,YAŞADI G,SÖNMEZER D,Kesercioğlu T "Fen Öğretiminde Kavram Haritaları ve Senaryolar Kavram Yanılgılarını Giderebilir mi?." , ss.133 - 146, 2006.
ISNAD CAN TAŞKIN, Bilge vd. "Fen Öğretiminde Kavram Haritaları ve Senaryolar Kavram Yanılgılarını Giderebilir mi?". (2006), 133-146.
APA CAN TAŞKIN B, YAŞADI G, SÖNMEZER D, Kesercioğlu T (2006). Fen Öğretiminde Kavram Haritaları ve Senaryolar Kavram Yanılgılarını Giderebilir mi?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2006(31), 133 - 146.
Chicago CAN TAŞKIN Bilge,YAŞADI Gonca,SÖNMEZER Deniz,Kesercioğlu Teoman Fen Öğretiminde Kavram Haritaları ve Senaryolar Kavram Yanılgılarını Giderebilir mi?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2006, no.31 (2006): 133 - 146.
MLA CAN TAŞKIN Bilge,YAŞADI Gonca,SÖNMEZER Deniz,Kesercioğlu Teoman Fen Öğretiminde Kavram Haritaları ve Senaryolar Kavram Yanılgılarını Giderebilir mi?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.2006, no.31, 2006, ss.133 - 146.
AMA CAN TAŞKIN B,YAŞADI G,SÖNMEZER D,Kesercioğlu T Fen Öğretiminde Kavram Haritaları ve Senaryolar Kavram Yanılgılarını Giderebilir mi?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 2006(31): 133 - 146.
Vancouver CAN TAŞKIN B,YAŞADI G,SÖNMEZER D,Kesercioğlu T Fen Öğretiminde Kavram Haritaları ve Senaryolar Kavram Yanılgılarını Giderebilir mi?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2006; 2006(31): 133 - 146.
IEEE CAN TAŞKIN B,YAŞADI G,SÖNMEZER D,Kesercioğlu T "Fen Öğretiminde Kavram Haritaları ve Senaryolar Kavram Yanılgılarını Giderebilir mi?." Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2006, ss.133 - 146, 2006.
ISNAD CAN TAŞKIN, Bilge vd. "Fen Öğretiminde Kavram Haritaları ve Senaryolar Kavram Yanılgılarını Giderebilir mi?". Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 2006/31 (2006), 133-146.