Yıl: 2007 Cilt: 0 Sayı: 21 Sayfa Aralığı: 67 - 83 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Öğretmen Adaylarının Davranışlarındaki Erteleme Eğiliminin, Karar Verme Stilleri ile İlişkisi

Öz:
Bu çalışmanın amacı öğretmen adaylarının davranışlarındaki erteleme eğiliminin karar verme stilleri ile ilişkisini çeşitli psiko sosyal değişkenler açısından incelemektir. Araştırmaya Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesinde farklı bölümlerde öğrenim gören, yaşları 16 ile 31 arasında değişen (539 bayan ve 395 erkek) 984 öğretmen adayı katılmıştır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Aitken Akademik Erteleme Eğilimi Ölçeği ile Karar Verme Stilleri Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizlerinde akademik görevleri erteleme eğiliminin, rasyonel karar verme stili ile negatif, kaçıngan ve anlık karar verme stilleri ile pozitif ilişkili olduğu, cinsiyet, öğrenim görülen alan, sınıf, ders çalışmak için tercih edilen zaman dilimi, akademik başarı ve ders çalışmaya teşvik eden etmenler açısından farklılaştığı görülmüştür. Elde edilen bulgular, eğitimciler, psikolojik danışmanlar ve ruh sağlığı alanında çalışanlar açısından ele alınıp tartışılmış ve bir takım önerilerde bulunulmuştur.
Anahtar Kelime: erteleme eğilimi öğretmen adayları karar verme

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Davranış Bilimleri

The Relationship Between Student Teachers' Procrastination Behaviors, and Decision Making Styles

Öz:
The aim of this study is to investigate relationships between student teachers’ procrastination behaviors, and their decision making styles in terms of psycho – social variables. The participants were 984 (589 female and 395 male) who study different major fields at the Faculty of Education in Pamukkale University. Age range varied from 16 to 31. In this study, Aitken’s Academic Procrastination Inventory and Decision Making Style Inventory were used to gather data. The analysis show that academic procrastion was negatively related to the rational decision making style while positively related to avoidant and spontanous decision making styles. Additionally it is noticed that procrastination acquires a different character in connection with different genders, grade, major field, time preferences for the study, academic achievement, and source of motivation. Implications of findings were discussed and some suggestions were made for the educator, psychological counselor, and mental health professions in details.
Anahtar Kelime: prospective teachers decision making procrastination tendency

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Davranış Bilimleri
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Aitken, M. E. (1982). A personality profile of the college student procrastinator. (Doctoral dissertation, University of Pittsburgh, 1982). Dissertation Abstracts International,
  • Beswick, G., Rothblum, E. D., ve Mann, L. (1988). Psychological antecedents of student procrastination. Australian Psychologist, 23, 207-217
  • Blustein, L. D. (1987). Decision-making styles and vocational maturity: an alternative perspective. Journal of Vocational Behavior, 30, 61-71
  • Brownlow, S.; Reasinger, Renee D. (2000) Putting off until tomorrow what is better done today: Academic procrastination as a function of motivation toward college work. Journal of Social Behavior & Personality, 2000 Special Issue, 15 (5), 15-35
  • Cella, D., DeWolfe, A. ve Fitzgibbon, M. (1987). Ego identity status, identification, and decison making style in late adolescent. Adolescence, 22 (8)848-861
  • Chissom, B., ve Iran-Nejad, A. (1992). Development of an instrument to assess learning strategies. Psychological Reports, 71, 1001-1002
  • Clark, J. L., ve Hill, O. W. (1994). Academic procrastination among African-American college students. Psychological Reports, 75, 931-936
  • Day, V., Mensink, D., ve O'Sullivan, M. (2000). Patterns of academic procrastination. Journal of College Reading and Learning, 30, 120-134
  • Demirbaş, H. (1992). Suçlu ve suçlu olmayan ergenlerin karar verme davranışlarının karşılaştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi, Adli Tıp Enstitüsü: Ankara
  • Doyle, J. A. ve Paludi, M. A. (1998). Sex and gender: The human experience. Boston: McGrow Hill.
  • Driver, M. J., Brousseau, K. E. ve Hunsaker, P. L. (1990). The dynamic decision maker. New York: Harper & Row.
  • Effert, B., R., ve Ferrari, J. R. (1989). Decisional procrastination: Examining personality correlates. Journal of Social Behavior & Personality, 4, 151-156
  • Eldeklioğlu, J. (1996). Karar stratejileri ile ana baba tutumları arasında ilişki. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi: Ankara
  • Ellis, A., ve Knaus, W. J. (1977). Overcoming procrastination. New York: Signet Books.
  • Ferrari, J. R. (1992). Procrastinators and perfect behavior: An exploratory factor analysis of self-presentation, self-awareness, and self-handicapping components. Journal of Research in Personality, 26, 75-84
  • Ferrari, J. R. (1991). Compulsive procrastination. Psychological Reports, 68, 455-458
  • Ferrari, J. R.; Harriott, J.S.; Evans, L.; Lecik-Mıchna, D. M. ve Wenger, J. M. (1998) Exploring the time preferences of procrastinators: night or day,which is the one? European Journal of Personality, 11(3), 187-196
  • Ferrari, J. R., Johnson, J. L., ve McCown, W. G. (1995). Procrastination and task avoidance: Theory, research, and treatment. New York: Plenum Press.
  • Ferrari, J.R. ve Beck, B. (1999). Affective responses before and after fraudulent excuses by academic procrastinators. Education, 118, 529-537
  • Fritzsche, B.A., Young, B. R. ve Hickson, K.C. (2003), Individual differences in academic procrastination tendency and writing success. Personality and Individual Differences 35, 1549–1557
  • Frost, R. O. ve Shows, R. L. (1993). The nature and measurement of compulsive indecisiveness. Behavioral Research and Therapy, 31 (7), 683-692
  • Harriott, J.ve Ferrari, J. R. (1996). Prevalence of procrastination among samples of adults. Psychological Reports, 78, 611-616
  • Haycock, L. A. (1993). The cognitive mediation of procrastination: an investigation of the relationship between procrastination and self-efficacy beliefs. (Doctoral dissertation, University of Minnesota, 1993). Dissertation Abstracts International,
  • Haycock, L. A., McCarthy, P.ve Skay, C. L. (1998). Procrastination in college students: The role of self-efficacy and anxiety. Journal of Counseling & Development, 76, 317-324.
  • Hess, B., Sherman, Martin F. ve Goodman, M. (2000) Eveningness predicts academic procrastination: The mediating role of neuroticism. Journal of Social Behavior & Personality, 15 (5), 61- 75
  • Johnson, J. L. ve Bloom, A. M. (1995). An analysis of the contribution of the five factors of personality to variance in academic procrastination. Personality and Individual Differences, 18(1), 127-133
  • Lay, C. H. (1986). At last, my research article on procrastination. Journal of Research in Personality, 20, 474-495
  • Lay, C. H.ve Burns, P. (1991). Intentions and behavior in studying for an examination: The role of trait procrastination and its interaction with optimism. Journal of Social Behavior & Personality, 6, 605-617
  • McCown, W. ve Roberts, R. (1994). A study of academic and work-related dysfunctioning relevant to college version of an indirect measure of impulsive behavior. Integra Technical Paper. 28-94,
  • McCown, W., Petzel, T.ve Rupert, P. (1987). An experimental study of some hypothesized behaviors and personality variables of college student procrastinators. Personality &Individual Differences, 8(6) , 781-786
  • Milgram, N., Mey-Tal, G.ve Levison, Y. (1998). Procrastination, generalized or specific, in college students and their parents. Personality & Individual Differences, 25(2), 297-316
  • Onwuegbuzie, A. J. (2000) academic procrastinators and perfectionistic tendencies among graduate students. Journal of Social Behavior & Personality. 15 (5), 103-110
  • Orpen, C. ( 1998), The causes and consequences of academic procrastination: A research note. Westminster Studies in Education, 21, 73-75
  • Philips, S. D., Pazienza, N. J. ve Ferrin, H. H.(1984). Decision making styles and problem solving appraisal. Journal of Counseling Psychology, 31 (4), 497-502
  • Potts, T. J. (1987). Predicting procrastination on academic tasks with self-report personality measures. (Doctoral dissertation, Hofstra University, 1987). Dissertation Abstracts International, 48, 1543
  • Prohaska, V., Morrill, P., Atiles, I. ve Perez, A.(2000) Academic procrastination by nontraditional Students. Journal of Social Behavior & Personality, 15 (5), 125- 135
  • Rothblum, E. D., Solomon, L. J.ve Murakami, J. (1986). Affective, cognitive, and behavioral differences between high and low procrastinators. Journal of Counseling Psychology, 33(3), 387-394
  • Senécal , C., Koestner, R.ve Vallerand, R. J. (1995). Self-regulation and academic procrastination. Journal of Social Psychology, 135(1), 607-619
  • Scott, S., G. ve Bruce, R. A. (1995). Decision making style, the development and of a new measure. Educational and Psychological Measurement. 55 (5). 818-831
  • Solomon, L. J.ve Rothblum, E. D. (1984). Academic procrastination: Frequency and cognitive-behavioral correlates. Journal of Counseling Psychology, 31, 503-509
  • Steel, P. (2004). The nature of procrastination: A meta analytic study, (12 Haziran 2005) http://www.ucalgary.ca/mg/research/media/2003_07.pdf
  • Taşdelen, A. (2002). Öğretmen adaylarının farklı psiko sosyal değişkenlere göre karar verme stilleri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Eğitim Bilimleri Enstitüsü D.E.U.B.E.F. İzmir
  • Washington, Jene A. (2004) The relationship between procrastination and depression among graduate and professional students across academic programs: Implications for counseling Unpublished Doctoral Dissertation., Ed.D., Texas Southern University, 2004
  • Watson, D. C. (2001). Procrastination and the five-factors model: A facet level analysis. Personality and Individual Differences, 30, 149-158
  • Wesley, J. C. (1994). Effects of ability, high school achievement, and procrastinatory behavior on college performance. Educational & Psychological Measurement, 54 (2), 404-408
APA BALKIS M (2007). Öğretmen Adaylarının Davranışlarındaki Erteleme Eğiliminin, Karar Verme Stilleri ile İlişkisi. , 67 - 83.
Chicago BALKIS Murat Öğretmen Adaylarının Davranışlarındaki Erteleme Eğiliminin, Karar Verme Stilleri ile İlişkisi. (2007): 67 - 83.
MLA BALKIS Murat Öğretmen Adaylarının Davranışlarındaki Erteleme Eğiliminin, Karar Verme Stilleri ile İlişkisi. , 2007, ss.67 - 83.
AMA BALKIS M Öğretmen Adaylarının Davranışlarındaki Erteleme Eğiliminin, Karar Verme Stilleri ile İlişkisi. . 2007; 67 - 83.
Vancouver BALKIS M Öğretmen Adaylarının Davranışlarındaki Erteleme Eğiliminin, Karar Verme Stilleri ile İlişkisi. . 2007; 67 - 83.
IEEE BALKIS M "Öğretmen Adaylarının Davranışlarındaki Erteleme Eğiliminin, Karar Verme Stilleri ile İlişkisi." , ss.67 - 83, 2007.
ISNAD BALKIS, Murat. "Öğretmen Adaylarının Davranışlarındaki Erteleme Eğiliminin, Karar Verme Stilleri ile İlişkisi". (2007), 67-83.
APA BALKIS M (2007). Öğretmen Adaylarının Davranışlarındaki Erteleme Eğiliminin, Karar Verme Stilleri ile İlişkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0(21), 67 - 83.
Chicago BALKIS Murat Öğretmen Adaylarının Davranışlarındaki Erteleme Eğiliminin, Karar Verme Stilleri ile İlişkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 0, no.21 (2007): 67 - 83.
MLA BALKIS Murat Öğretmen Adaylarının Davranışlarındaki Erteleme Eğiliminin, Karar Verme Stilleri ile İlişkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol.0, no.21, 2007, ss.67 - 83.
AMA BALKIS M Öğretmen Adaylarının Davranışlarındaki Erteleme Eğiliminin, Karar Verme Stilleri ile İlişkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 0(21): 67 - 83.
Vancouver BALKIS M Öğretmen Adaylarının Davranışlarındaki Erteleme Eğiliminin, Karar Verme Stilleri ile İlişkisi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2007; 0(21): 67 - 83.
IEEE BALKIS M "Öğretmen Adaylarının Davranışlarındaki Erteleme Eğiliminin, Karar Verme Stilleri ile İlişkisi." Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0, ss.67 - 83, 2007.
ISNAD BALKIS, Murat. "Öğretmen Adaylarının Davranışlarındaki Erteleme Eğiliminin, Karar Verme Stilleri ile İlişkisi". Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21 (2007), 67-83.