Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Araştırma, İletişim ve Türkçeyi Doğru, etkili ve Güzel Kullanma Becerilerini Kazandırmadaki Etkililik Düzeyine İlişkin Öğrenci Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği)

Yıl: 2007 Cilt: 17 Sayı: 2 Sayfa Aralığı: 135 - 162 Metin Dili: Türkçe İndeks Tarihi: 29-07-2022

Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Araştırma, İletişim ve Türkçeyi Doğru, etkili ve Güzel Kullanma Becerilerini Kazandırmadaki Etkililik Düzeyine İlişkin Öğrenci Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği)

Öz:
Bu çalışma yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim (SBDÖ) programının bazı temel becerileri kazandırmadaki etkililiğini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırmada Diyarbakır İlinde yeni programın uygulandığı beş pilot ilköğretim okulunda öğrenim gören 600 öğrencinin görüşü alınmıştır ve elde edilen veriler öğrencilerin cinsiyetleri ve okullarının sosyo-ekonomik düzeyi açısından değerlendirilmiştir. Verilerin analizinde bağımsız gruplar t testi, Varyans analizi, Mann Whitney U ve Kruskall Wallis H testleri kullanılmıştır. Araştırma tarama tipindedir ve üçlü likert tipi bir ölçek kullanılmıştır. Çalışmada yeni SBDÖ programının araştırma, iletişim, Türkçeyi doğru güzel ve etkili kullanma becerilerini kazandırmadaki etkisine ilişkin öğrenci görüşleri belirlenmiştir. Hem erkek hem de kız öğrenciler bu becerileri kazanmada yeni SBDÖ programını etkili bulmuşlardır. Daha olumlu koşullardaki okullarda öğrenim gören öğrenciler programın daha verimli olduğunu belirtmişlerdir.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel Aile Çalışmaları

Students' Perceptions of New Social Studies Curriculum in Gaining Skills of Research, Communication and Accurate, Effective and Fine Use of Turkish Language (Case of Diyarbakır City)

Öz:
This study was conducted to determine the effectiveness of new Social Studies Curriculum (SSC) in gaining some basic skills. In the study, the views of 600 students in five primary schools in Diyarbakır city where the new curriculum was trialled were evaluated and the data were analyzed in terms of gender of the students and socio-economic level of the schools. Independent groups t test, one way ANOVA, Mann Whitney U and Kruskall Wallis H tests were used to analyze the data. This is a descriptive study and a three-point Likert style scale was used. In the study, we determined the effects of new SSC in gaining the skills of research, communication and accurate, effective and fine use of Turkish Language based on students’ views. Both boy and girl students found the new SSC more effective and the students in schools having better conditions expressed that the new curriculum is more effective.
Anahtar Kelime:

Konular: Eğitim, Eğitim Araştırmaları Müzik Eğitim, Özel Aile Çalışmaları
Belge Türü: Makale Makale Türü: Araştırma Makalesi Erişim Türü: Erişime Açık
  • Açıkgöz, K. Ü., (2003a), Aktif öğrenme, (5. Baskı). İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Açıkgöz, K. Ü., (2003b), Etkili öğrenme ve öğretme, (4. Baskı). İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.
  • Alkan, C., (1979), Eğitim ortamları. Ankara: AÜ Eğitim Fakültesi Yayınları.
  • Aslan, B., (2005, Eylül). “İlköğretim öğretim (müfredat) programlarının hazırlanmasına dayanak oluşturan cumhuriyet döneminin dinamikleri ve 1968-2005 ilköğretim programlarının sınırlı bir karşılaştırılması” XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı içinde (s. 34-42), Cilt 2. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Denizli.
  • Aşıcı, M., (2005), Okul çağında dil etkinlikleri-ilköğretim yıllarında okuryazarlık, İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Aykaç, N. & Başar, E., (2005, Kasım), “İlköğretim sosyal bilgiler dersi eğitim programının değerlendirilmesi”, Eğitimde Yansımalar VIII: Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 343-361), Kayseri.
  • Bolat, S., (1990), Yüksek öğretimde öğretim elemanı-öğrenci iletişim, Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Boz, E., (2005, Mayıs), Rtük ve Türkçe. 45. Türk Dil Bayramı ve Yunus Emre’yi Anma Etkinlikleri Bildiriler Kitabı içinde (s.131-137), Karaman.
  • Bukova E. G., &Aklan, H., (2005), “Yeniden yapılandırılan ilköğretim programı pilot uygulamasının değerlendirilmesi”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5 (2), 385-420.
  • Cihangir, Z., (2004), “Üniversite öğrencilerine verilen etkin dinleme becerisi eğitiminin dinleme becerisine etkisi”, Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2 (2), 237-251.
  • Coşkun, E., (2005), “İlköğretim dördüncü ve beşinci sınıf öğretmen ve öğrencilerinin yeni Türkçe dersi öğretim programıyla ilgili görüşleri üzerine nitel bir araştırma”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5 (2), 421-476.
  • Cüceloğlu, D., (1987), İnsan insana, İstanbul, Sistem Yayıncılık.
  • Cüceloğlu, D., (2005), “İletişim donanımları keşkesiz bir yaşam için iletişim”, İstanbul, Remzi Kitabevi.
  • Çağdaş, A. & Yıldız, “F. Ü. (2001, Haziran). Deneysel yaratıcılık programının 4-5 yaş çocuklarının sosyal gelişimlerine olan etkileri”, X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı içinde (s.1579-1586). Cilt 3. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Demirel, Ö., (1999), İlköğretim okullarında Türkçe öğretimi, İstanbul, Milli Eğitim Basımevi.
  • Demirel, Ö., (2002), Türkçe ve sınıf öğretmenleri için Türkçe öğretimi, (4. Baskı), Ankara, PegemA Yayıncılık.
  • Demirel, Ö., (2003), Eğitim sözlüğü, Ankara, PegemA Yayıncılık.
  • Dicleli, A. B. & Akkaya S., (2000), Konuşa konuşa: iletişimin sırları, İstanbul, Acar Matbaacılık.
  • Dökmen, Ü., (2004a), İletişim çatışmaları ve empati, İstanbul, Sistem Yayıncılık.
  • Dökmen, Ü., (2004b), Yarına kim kalacak? evrenle uyumlaşma sürecinde varolmak gelişmek uzlaşmak, İstanbul, Sistem Yayıncılık.
  • Duman, M., (2005, Mayıs), “Anadili olarak Türkçe öğretimi üzerine”, 45. Türk Dil Bayramı ve Yunus Emre’yi Anma Etkinlikleri Bildiriler Kitabı içinde (s.159-167), Karaman.
  • Erden, M., (Tarihsiz), Eğitimde program değerlendirme, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Ergenç, İ., (2002, Ocak), “Anadilinde “Türkçe” yapılan eğitimin kavram gelişimine ve düşünce üretimine etkisi”, Türkçenin Dünü, Bugünü, Yarını Uluslararası Bilgi Şöleni Bildiriler Kitabı içinde (s. 129-135), Ankara.
  • Ergin, A. & Birol, C., (2000), Eğitimde iletişim, Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Glaser, R., (1995), “Expert knowledge and the processes of thinking”, Subject learning in the primary curriculum: issues in Englih, science and mathematics. (Edt. Patricia Murphy, Michelle Selinger, Jill Borne & Mary Briggs). 274-288. New york, Open University.
  • Göğüş, B., (1983), “Anadili eğitim programlarının niteliği,” Türk Dili. 379-380, 40-48.
  • İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi 4-5.Sınıflar Öğretim Programı. (2005), Ankara, Devlet Kitapları Müdürlüğü Basım Evi.
  • İpşiroğlu, Z., (2006), Yaratıcı yazma, İstanbul, Morpa Kültür Yayınları.
  • Karasar, N., (2003), Bilimsel araştırma yöntemi, (13. baskı). Ankara, Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kavcar, C., (2004, Mayıs), “Türkçe’nin güncel sorunları”, Karaman dil kültür ve sanat dergisi: 44. Türk Dil Bayramı ve Yunus Emre’yi Anma Etkinlikleri Bildiriler Kitabı içinde (s.34-39), Karaman.
  • Korkmaz, R., (2004, Mayıs), “Dil bilincimizin serüveni veya bir varlık alanı olarak Türkçe ve Atatürk”, Karaman dil kültür ve sanat dergisi: 44. Türk Dil Bayramı ve Yunus Emre’yi Anma Etkinlikleri Bildiriler Kitabı içinde (s.65-71), Karaman.
  • MEB, (2005), Talim terbiye kurulu program geliştirme çalışmaları. http://programlar.meb.gov.tr/ prog_giriş/prg_giriş.pdf adresinden 01 Aralık 2005 tarihinde edinilmiştir.
  • Michaelis, J. U. & Garcia, J., (1996), Social studies for children: aguide to basic instruction. USA: by Allyn & Bacon A Division of Simon & Schuster, Inc.
  • Mvududu, N., (2005), Constructivism in the statistic classroom: from theory to practice. Teaching Statistics, 27 (2). 49-54.
  • Özdemir, E., (1983), “Anadili olarak Türkçe öğretimi”, Türk Dili. 379-380, 18-30.
  • Öztürk, H., (1993), Eğitim sosyolojisi, (8. Bası), Ankara, Hatiboğlu Yayınları.
  • Reece, I. & Walker, S., (1998), Teaching, training and learning: a practical guide. Great Britain/ Sunderland: Bussines Education Publisher Limited.
  • Saracaloğlu, S., Özkütük, N. & Silkü, A., (2001, Haziran), “Üniversite öğrencilerinin iletişim becerileri”, X. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı içinde (s.1754-1762). Cilt 3. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Bolu.
  • Sever, S., (2004), Türkçe öğretimi ve tam öğrenme. (4. Baskı). Ankara, Anı Yayıncılık.
  • Sever, S., Kaya, Z. & Aslan, C., (2006), Etkinliklerle Türkçe öğretimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Seyidoğlu, H., (2003), Bilimsel araştırma ve yazma el kitabı, İstanbul, Kurtiş Matbaası.
  • Şahinel, M. G., (2005, Kasım), “Yeni Türkçe öğretim programına göre öğrenme-öğretme ortamının düzenlenmesi”, Eğitimde Yansımalar VIII: Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiriler Kitabı içinde (s. 217-219), Kayseri.
  • Tezcan, M., (1997). Eğitim sosyolojisi. (11. Baskı). Ankara
  • Türkoğlu, A. (2004), “Milli eğitimin günlük değişen politikaları, programları ve çağa uymayan içerik”, Yaşadıkça Eğitim, 83/84, 29-30
  • Yaman, E., (2004, Mayıs), “Dilimiz kimliğimizdir; dilimize sahip çıkalım”, Karaman il kültür ve sanat dergisi: 44. Türk Dil Bayramı ve Yunus Emre’yi Anma Etkinlikleri Bildiri Kitabı içinde (s.81-86), Karaman.
  • Yangın, B., (1998), Dinlediğini anlama becerisini geliştirmede el ve ses yönteminin etkisi. Yayımlanmamış doktora tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Yüksel, A., (2004), “Empati eğitim programının ilköğretim öğrencilerinin empatik becerilerine etkisi”, Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, (8) 2, 341-354.
APA Gömleksiz M, Kan A (2007). Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Araştırma, İletişim ve Türkçeyi Doğru, etkili ve Güzel Kullanma Becerilerini Kazandırmadaki Etkililik Düzeyine İlişkin Öğrenci Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği). , 135 - 162.
Chicago Gömleksiz Mehmet Nuri,Kan Ayşe Ülkü Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Araştırma, İletişim ve Türkçeyi Doğru, etkili ve Güzel Kullanma Becerilerini Kazandırmadaki Etkililik Düzeyine İlişkin Öğrenci Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği). (2007): 135 - 162.
MLA Gömleksiz Mehmet Nuri,Kan Ayşe Ülkü Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Araştırma, İletişim ve Türkçeyi Doğru, etkili ve Güzel Kullanma Becerilerini Kazandırmadaki Etkililik Düzeyine İlişkin Öğrenci Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği). , 2007, ss.135 - 162.
AMA Gömleksiz M,Kan A Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Araştırma, İletişim ve Türkçeyi Doğru, etkili ve Güzel Kullanma Becerilerini Kazandırmadaki Etkililik Düzeyine İlişkin Öğrenci Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği). . 2007; 135 - 162.
Vancouver Gömleksiz M,Kan A Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Araştırma, İletişim ve Türkçeyi Doğru, etkili ve Güzel Kullanma Becerilerini Kazandırmadaki Etkililik Düzeyine İlişkin Öğrenci Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği). . 2007; 135 - 162.
IEEE Gömleksiz M,Kan A "Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Araştırma, İletişim ve Türkçeyi Doğru, etkili ve Güzel Kullanma Becerilerini Kazandırmadaki Etkililik Düzeyine İlişkin Öğrenci Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği)." , ss.135 - 162, 2007.
ISNAD Gömleksiz, Mehmet Nuri - Kan, Ayşe Ülkü. "Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Araştırma, İletişim ve Türkçeyi Doğru, etkili ve Güzel Kullanma Becerilerini Kazandırmadaki Etkililik Düzeyine İlişkin Öğrenci Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği)". (2007), 135-162.
APA Gömleksiz M, Kan A (2007). Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Araştırma, İletişim ve Türkçeyi Doğru, etkili ve Güzel Kullanma Becerilerini Kazandırmadaki Etkililik Düzeyine İlişkin Öğrenci Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2), 135 - 162.
Chicago Gömleksiz Mehmet Nuri,Kan Ayşe Ülkü Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Araştırma, İletişim ve Türkçeyi Doğru, etkili ve Güzel Kullanma Becerilerini Kazandırmadaki Etkililik Düzeyine İlişkin Öğrenci Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 17, no.2 (2007): 135 - 162.
MLA Gömleksiz Mehmet Nuri,Kan Ayşe Ülkü Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Araştırma, İletişim ve Türkçeyi Doğru, etkili ve Güzel Kullanma Becerilerini Kazandırmadaki Etkililik Düzeyine İlişkin Öğrenci Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, vol.17, no.2, 2007, ss.135 - 162.
AMA Gömleksiz M,Kan A Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Araştırma, İletişim ve Türkçeyi Doğru, etkili ve Güzel Kullanma Becerilerini Kazandırmadaki Etkililik Düzeyine İlişkin Öğrenci Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2007; 17(2): 135 - 162.
Vancouver Gömleksiz M,Kan A Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Araştırma, İletişim ve Türkçeyi Doğru, etkili ve Güzel Kullanma Becerilerini Kazandırmadaki Etkililik Düzeyine İlişkin Öğrenci Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği). Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 2007; 17(2): 135 - 162.
IEEE Gömleksiz M,Kan A "Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Araştırma, İletişim ve Türkçeyi Doğru, etkili ve Güzel Kullanma Becerilerini Kazandırmadaki Etkililik Düzeyine İlişkin Öğrenci Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği)." Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17, ss.135 - 162, 2007.
ISNAD Gömleksiz, Mehmet Nuri - Kan, Ayşe Ülkü. "Yeni Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Araştırma, İletişim ve Türkçeyi Doğru, etkili ve Güzel Kullanma Becerilerini Kazandırmadaki Etkililik Düzeyine İlişkin Öğrenci Görüşleri (Diyarbakır İli Örneği)". Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 17/2 (2007), 135-162.